Parin vuoden aikana on tullut luettua aika suuri määrä kirjallisuuden klassikoita.
Viimeisin kirja tai oikeastaan kirjasarja, jonka luin, oli George R.R. Martinin Tulen ja jään laulu.
Ensimmäiset kolme kirjaa olivat erinomaisia, vaikkakin tolkuton sivuhenkilöiden määrä oli aikamoinen haaste.
On hyvä, ettei tv-sarja noudattanut juuri ollenkaan kirjojen juonta, sillä se teki näistä kahdesta median muodosta paljon helpommin sulatettavan. Ainakin minusta.
Vieläkään en muista yhtäkään Meereenin ja sitä ympäröivien alueiden sotalordien nimiä.
Martin osaa kyllä kirjoittaa, mutta henkilöiden luonnekuvaus on sitten vähän niin ja näin.
Lohikäärmetanssi päättyi komeaan cliffhangeriin, kun kaikki tapahtumat niin Westerosissa kuin muuallakin on avoinna.
Jos nyt pitäisi antaa arvosana kaikista lukemistani Tulen ja jään laulun kirjoista, niin se olisi siinä nelosen paikkeilla viisiportaisessa arvostelussa.
----
Don Quijote - Miguel de Cervantes
Sain luettua tämän lokakuussa, ja oli hyvä, että tein niin, sillä kysymyksessä on todellakin kaiken sen saamien ylisanojen arvoinen teos.
Kyseessä oli ensimmäinen espanjalaisen kirjailijan kirjoittama kirja, jonka olen koskaan lukenut.
Suhtauduin vuosien ajan kyseiseen kirjaan vähän karsastaen, sillä olin elänyt siinä uskossa, että kysymyksessä on jonkinlainen runokirja. Heti ensimmäisen kappaleen luettuani ymmärin erheeni ja kymmenen sivua luettuani olin täysin myyty.
Yksi parhaimmista seikkailukirjoista, mitä olen lukenut. Espanja on minulle käytännössä tuntematon maa, sillä olen käynyt vain Kanarialla, mutta kirjan sivujen kautta pystyin varsin hyvän hahmottamaan, millainen maa on kyseessä (tai ainakin oli silloin, kun kirja kirjoitettiin).
Päähahmo on nerokkaasti kirjoitettu ja tuo väistämättä mieleen sotamies Svejkin, tosin jälkimmäinen on taatusti ottanut vaikutteita ensiksi mainitusta. Sancho Panza varastaa usein shown, mutta hyvällä tavalla.
Ainoa huono puoli kirjassa on sen juosten kustu loppu. Ensin runsaat 850 sivua täyttä tykitystä ja sen jälkeen päähenkilö häviää yhden kaksintaistelun ja kuolee.
----
David Copperfield - Charles Dickens
Huomattavasti parempi kirja kuin Kaksi kaupunkia, vaikka tässäkin kirjassa oli tiettyjä heikkouksia.
Päähenkilöt olivat hyvin kirjoitettu ja sama päti myös itse tarinaan.
Oma henkilökohtainen suosikkini kirjassa oli Uriah Heep. Perkeleenmoinen käärme. Juuri sellaisia pitäisi olla lisää kirjoissa.