Minkä kirjan luit viimeksi / mitä luet nyt?

  • 642 129
  • 5 509

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kilo, kokaiinin tappava tie Kolumbian viidakosta maailmalle. Toby Muse

Kuten nimikin kertoo, kuolemaa, riistoa, korruptiota, kurjuutta, hyväksikäyttöä ja lisää kuolemaa. Jokaisen joka miettii että pitäisikö nuuskata kannattaisi ensin lukea tuo kirja. Harvoin tulee luettua teosta jossa ei ole mitään positiivista, ei sitten yhtään mitään. Silti lukemisen arvoinen.
Tämähän löytyi lainastosta ja otin matkaan. Nuuskaushimoja ei ole, tokkopa ne tämän lukemisen jälkeen lisääntyy.
Lisäksi Johanna Bäckström Lerneby - Perhe. Göteborgilaista lähiötä hallitseva Al Asimin suku jonka kanssa on virkavalta helisemässä.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Luen W. G. Sebaldin kirjaa Saturnuksen renkaat. Melkoista tajunnanvirtaa ja kielellisesti hienoa, mutta vaatii keskittymistä. Yleensä yhdessä luvussa on nollasta kahteen kappalejakoa, ja virkkeet ovat pitkiä, välillä puolen sivun vuodatuksia aiheesta toiseen hyppien.
Mutta ei huono kirja, minusta.
Wikipedia sanoo Sebaldista: "Kun ensimmäiset proosateokset olivat ilmestyneet myös käännöksinä englanniksi, alkoi Sebaldin maine lyyris-melankolisena, taitavasti esseetä, filosofista pohdiskelua sekä romaanikerrontaa ja historiallista dokumentaarisuutta yhdistelevänä kirjoittajana levitä varsinkin englantiapuhuvissa maissa."
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Alkumetreillä on Jo Nesbø - Rottien saari

Harry Holen seikkailujen jälkeen olen Nesbøltä lukenut väellä ja voimalla Macbethin ja Mustasukkaisen miehen, josta viimeinen tarina jäi kesken kun ei vaan maittanut. Ettei Nesbø olisi yhden hahmon vanki.
Tämä tarttui viime käynnillä kirjastosta mukaan. En ole lukenut pitkään aikaan Nesbøn kirjoja, enkä dekkareita muutenkaan, mutta tykkäsin Harry Hole -tarinoista.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Yli kahden viikon odotus on päättynyt, sillä tänään hain kirjastosta lainaamani Täällä Pohjantähden alla -romaanin. Jykevä teos, mutta suhtaudun sen heittämään haasteeseen innolla sekä suurella mielenkiinnolla. Saas nähdä, pystynkö lukemaan sen runsaassa kuukaudessa vai pitääkö pyytää lisää lukuaikaa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Catherine Belton: Putinin sisäpiirissä

Mielenkiintoinen tietokirja, johon tekijä oli todenteolla paneutunut. Mutta myös hyvin puuduttavaa luettavaa, sieltä tuli uutta sergeitä ja ivanovia silmille jatkuvasti, vaikkei muistanut keitä ne edelliset kymmenen iivanaa olivat olleet.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
ROAR! Elämäni wookieena
Joonas Suotamo & Hippo Taatila

Miten sinisilmäisestä suomalaisesta koripalloilijasta tuli yhden maailman suosituimman elokuvasarjan yksi tärkeimmistä sivuhahmoista. Ja kaikkea mitä siihen liittyy.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Catherine Belton: Putinin sisäpiirissä

Mielenkiintoinen tietokirja, johon tekijä oli todenteolla paneutunut. Mutta myös hyvin puuduttavaa luettavaa, sieltä tuli uutta sergeitä ja ivanovia silmille jatkuvasti, vaikkei muistanut keitä ne edelliset kymmenen iivanaa olivat olleet.
Joulupukki toi minulle tuon kirjan, en ole vielä avannut. Viime vuosina on tullut luettua tosi vähän kirjoja. Aikaa on mennyt enemmän sudokuihin ja kaikkiin leikkihommiin. Ennen joulua luin Yuval Noah Hararin Sapiens Ihmisen lyhyt historia. Oli ihan hauskaa ja ajatuksia herättävää luettavaa. Nyt olen hitaaseen tahtiin lueskellut Markku Henrikssonin Tähtilipun alla Yhdysvaltain alueen historia -teosta.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Luin kaverin kirjan. Se oli hyvä kirja, vaikka on hän tehnyt parempiakin. Muutaman vuoden takainen oli loistava.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Haruki Murakamia vaihteeksi, Kafka rannalla. Tätä ennen hänen kirjoistaan luettu 1Q84:t ja Pimeän jälkeen. Tuo jälkimmäinen jäi mulle hiukan etäiseksi, mutta 1Q84 on parhaita viime aikoina lukemiani teoksia. Kafka rannalla ei ole vielä oikein hahmottunut, kun neljäsosa on vasta luettu. Ehkä se kohta pääsee vauhtiin. Sitten on vielä odottamassa Vieterilintukronikka, mutta ehkä sitä ennen pitää vaihtaa kirjailijaa hetkeksi. Sen verran tullut hankittua matkaa varten noita e-kirjoja.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Haruki Murakamia vaihteeksi, Kafka rannalla. Tätä ennen hänen kirjoistaan luettu 1Q84:t ja Pimeän jälkeen. Tuo jälkimmäinen jäi mulle hiukan etäiseksi, mutta 1Q84 on parhaita viime aikoina lukemiani teoksia. Kafka rannalla ei ole vielä oikein hahmottunut, kun neljäsosa on vasta luettu. Ehkä se kohta pääsee vauhtiin. Sitten on vielä odottamassa Vieterilintukronikka, mutta ehkä sitä ennen pitää vaihtaa kirjailijaa hetkeksi. Sen verran tullut hankittua matkaa varten noita e-kirjoja.
Minullakin Murakamia menossa. The Wind-Up Bird Chronicle. Toistamiseen sitä luen. Aika simppeli kirjoitustapa, mutta jotenkin se vaan kiinnostaa. Outoa on tuo japanilainen kulttuuri, olenkin aina ajatellut japanilaisten ystävieni tai tuttujen takia, että heidän kulttuurinsa on kyllä aika erilaista. Yllättävää on se, että ainakin tässä englanniksi käännetyssä teoksessa melkein kaikki kulttuurilliset kiinnostuksen kohteet japanilaisilla tuntuvat tulevan länsimaista. Musiikki, ravintolat, jne.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Riuskaan tahtiin luettuna "rikolliskirjat" Johanna Bäckström Lerneby - Perhe ja @Bat79 :n kehuma Toby Muse - Kilo.

Tuli luettua tuossa järjestyksessä ja hyvä niin, nyt pääsi hiekkalaatikon reunalta suoraan haialtaaseen, missä on lisäksi piraijoja. Molempia teoksia tohdin suositella.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joulupukilta saatu Fuck You Liivik luettu yhdessä illassa, ihan mukava kirja ei tosiaan mikään elämänkertojen klassikko edes urheilupuolella, toisaalta kiva välillä lukea tarinaa myös noista alemman ketjun jyristä eikä aina tähtipelaajista tai pelaajista joilla on ollut isoja ongelmia / riippuvuuksia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lukulistan perään ilmestyi todella pitkään e-kirjana kaipaamani Asimovin Säätiöt. Olivat vaivihkaa ilmestyneet Elisan tarjontaan. Ei siitä ole pitkäkään aika, kun viimeksi tarkistin. Johan siitä on ainakin 40 vuotta, kun ne viimeksi luin. En usko, että käy sama kuin Dyynille, eli aika on kullannut muistot. Tosin se tuorein leffaversio siitä oli mainio.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Lukulistan perään ilmestyi todella pitkään e-kirjana kaipaamani Asimovin Säätiöt. Olivat vaivihkaa ilmestyneet Elisan tarjontaan. Ei siitä ole pitkäkään aika, kun viimeksi tarkistin. Johan siitä on ainakin 40 vuotta, kun ne viimeksi luin. En usko, että käy sama kuin Dyynille, eli aika on kullannut muistot. Tosin se tuorein leffaversio siitä oli mainio.
Hassua. Löysin kirjahyllystäni myös tuon Dyynin joku aika siten ja lukaisin sen uudestaan. Ei säväyttänyt kyllä ollenkaan. Tiedä sitten säväyttikö ensimmäisellä lukukerrallakaan, kun en muistanut koko kirjasta yhtään mitään. Ihan kuin olisin ensimmäistä kertaa lukenut. Samoin kävi Fred Poolin Avaruuden Portti -kirjalle. Asimovin Säätiö-sarjasta luin aikanaan ensimmäisen osan, ja se sarja jäi siihen. Aika A. C. Clarken varassa tämä SciFi-kirjallisuuden hyvyys minun kohdallani on.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hassua. Löysin kirjahyllystäni myös tuon Dyynin joku aika siten ja lukaisin sen uudestaan. Ei säväyttänyt kyllä ollenkaan. Tiedä sitten säväyttikö ensimmäisellä lukukerrallakaan, kun en muistanut koko kirjasta yhtään mitään. Ihan kuin olisin ensimmäistä kertaa lukenut. Samoin kävi Fred Poolin Avaruuden Portti -kirjalle. Asimovin Säätiö-sarjasta luin aikanaan ensimmäisen osan, ja se sarja jäi siihen. Aika A. C. Clarken varassa tämä SciFi-kirjallisuuden hyvyys minun kohdallani on.
Mä olin rippikouluikäisestä alkaen täysi SciFi-narkomaani ja melkein kaikki meni, mitä kirjastosta löytyi. Erityisesti Asimovit osuivat mun makuun. Dyyni oli tuolloin myös kova sana kaveripiirissä ja mäkin muistan tykänneeni. Leffa, tai oikeastaan leffasarjan eka osa todistaa, että tarinassa ei ole mitään vikaa.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Asimovista moni minua vakavampi asianharrastaja on sanonut että teini-iässä Säätiö räjäytti tajunnan, mutta myöhemmällä iällä kirjalliset puutteet nousevat esiin. Ainakin ensimmäinen kohta on tuttu. Sain hankittua sarjan täyteen tuossa taannoin (pari osaa aikamoisissa hinnoissa) joten jonain päivänä palaan asiaan. Eli siis kun on koko Säätiö-Imperiumi-Robotit kokonaisuus läpikäyty. Dyynitkin hommasin (tai siis 4 ekaa) englanninkielisinä, ACE-kustantamon pokkareina, Bruce Penningtonin kansilla.

Nyt olen lähinnä kuunnellut elämäkertoja talvisten työmatkakävelyjen aikana. Rainbow in the dark Ronnie James Diosta ja Storyteller Dave Grohlin lukemana. Vielä jos ehtisi Lemmyn (Mick Wall) läpi ennen kuin palvelun ilmaisjakso loppuu.
 

axe

Jäsen
Täällä kun mainostettiin niin tartuin kans Elisa Kirjan tarjouksiin Säätiön äänikirjoista. Joskus ammoisina aikoina myös lukenut ja pitänyt, ja pitkään ollut tarkoitus vetää uusiksi. Kerran jo imppasin englanninkielisenä, mutta oli niin huono äänenlaatu ettei kestänyt kuunnella.

Mutta sitä ennen vielä pari keskenräistä loppuun, mm. Mike Tyson ja Saturday Night Liven synnytystarina.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Vaikka fantasiakirjallisuutta on tullutkin kulutettua nuorempana paljon, scifiin en ollut koskenut. Päätin pari vuotta sitten aikuisiällä aloittaa noista Säätiöistä englanninkielisenä ja minulle kyllä upposivat erinomaisesti. Eiväthän ne ole mitään megaeepoksia, joissa maailmaa ja hahmoja taustoitetaan satoja sivuja, mutta tässä tapauksessa yksinkertainen oli kaunista.
 

Jancky

Jäsen
Haruki Murakamia vaihteeksi, Kafka rannalla. Tätä ennen hänen kirjoistaan luettu 1Q84:t ja Pimeän jälkeen. Tuo jälkimmäinen jäi mulle hiukan etäiseksi, mutta 1Q84 on parhaita viime aikoina lukemiani teoksia. Kafka rannalla ei ole vielä oikein hahmottunut, kun neljäsosa on vasta luettu. Ehkä se kohta pääsee vauhtiin. Sitten on vielä odottamassa Vieterilintukronikka, mutta ehkä sitä ennen pitää vaihtaa kirjailijaa hetkeksi. Sen verran tullut hankittua matkaa varten noita e-kirjoja.
Minullakin Murakamia menossa. The Wind-Up Bird Chronicle. Toistamiseen sitä luen. Aika simppeli kirjoitustapa, mutta jotenkin se vaan kiinnostaa. Outoa on tuo japanilainen kulttuuri, olenkin aina ajatellut japanilaisten ystävieni tai tuttujen takia, että heidän kulttuurinsa on kyllä aika erilaista. Yllättävää on se, että ainakin tässä englanniksi käännetyssä teoksessa melkein kaikki kulttuurilliset kiinnostuksen kohteet japanilaisilla tuntuvat tulevan länsimaista. Musiikki, ravintolat, jne.
Kiinnostaisi tietää mitä Murakameja palstalaiset ylipäätään suosittelisivat? Juuri sain luettua tuon Pimeän jälkeen ja kirjoitustyyli teki vaikutuksen. Mites Norwegian Wood, The Wind-Up Bird Chronicle, Kafka, Komtuurin surma ja nuo muut romaanit ovat iskeneet? IQ84 kiinnostaisi mutta pituus hirvittää. Tosin ei liene ainut tiiliskivi herran tuotannossa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Asimovista moni minua vakavampi asianharrastaja on sanonut että teini-iässä Säätiö räjäytti tajunnan, mutta myöhemmällä iällä kirjalliset puutteet nousevat esiin.

Ne myöhemmin kirjoitetut jatko-osat ymmärsi jopa teininä roskaksi. Alkuperäinen trilogia kyllä upposi, mutta en silti ehkä uskaltaisi lähteä lukemaan uudestaan.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
Kayo Mpoyi: Virtaavan veden sukua. Vielä hiukan kesken, mutta vain siksi, etten haluaisi tämän loppuvan. Monitasoinen, yhtä aikaa hauras ja teräksenluja tarina siirtomaavallan jäljistä, afrikkalaisesta mytologiasta, suojattomasta kasvusta ja siitä vallasta, johon seksuaalisuuden kieltäminen ja tabuisuus voi johtaa. Tämän ostan kyllä omaksi.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Kiinnostaisi tietää mitä Murakameja palstalaiset ylipäätään suosittelisivat? Juuri sain luettua tuon Pimeän jälkeen ja kirjoitustyyli teki vaikutuksen. Mites Norwegian Wood, The Wind-Up Bird Chronicle, Kafka, Komtuurin surma ja nuo muut romaanit ovat iskeneet? IQ84 kiinnostaisi mutta pituus hirvittää. Tosin ei liene ainut tiiliskivi herran tuotannossa.
Englanniksi The Wind-Up Bird Chronicle on reilut 600 sivua minun opuksessani. Tiilikiven suuntaan, tosin ei niin paha kuin muutamat muut muiden lukemani kirjat. En ole muihin Murakamin kirjoihin tutustunut, joten @Leon osannee kertoa niistä enemmän, ja varmaan monet muutkin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Englanniksi The Wind-Up Bird Chronicle on reilut 600 sivua minun opuksessani. Tiilikiven suuntaan, tosin ei niin paha kuin muutamat muut muiden lukemani kirjat. En ole muihin Murakamin kirjoihin tutustunut, joten @Leon osannee kertoa niistä enemmän, ja varmaan monet muutkin.
Mä en toistaiseksi osaa kertoa oikeastaan kuin 1Q84:stä. Aivan ehdoton suositus tälle vielä kerran. Luin sen tässä loppuvuodesta uudelleen, kun se on vaan niin hyvä. Kafka rannalla on edennyt kohti puoliväliä ja vaikuttaa lupaavalta. Tosin Murakamin tapauksessa parempi olisi antaa arvosana vasta koko teoksen lukemisen jälkeen. Tämä kommentti perustuu siihen, miten koin tuon Pimeän jälkeen. Asetin sille ehkä liian kovat odotukset. Pitänee lukea sekin joskus uudelleen, jos se vaikka avautuisi hiukan paremmin toisella lukukerralla. En oikeastaan halua kertoa, mikä siinä minua häiritsi. Spoilaisin kuitenkin, jos joku sen meinaa lukea. Sen kyllä voisin sanoa, että siitä ei ehkä kannata aloittaa Murakamilta. Mä en olisi meinaan välttämättä tuon jälkeen kovin helposti jatkanut tuotannon koluamista. Ei se huono ole, mutta hiukan omalaatuinen. Tai sitten en vain tajunnut sitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös