Minkä kirjan luit viimeksi / mitä luet nyt?

  • 649 036
  • 5 559

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Rokkareiden muistelmilla mennään taas. Dave Grohlin Tositarinoita tällä kertaa. Laneganiin verrattuna huomattavan kevyttä luettavaa. Ihan vekkuleita tarinoita ainakin ekat sata sivua. Tuskin tyyli muuttuu loppua kohti kovinkaan radikaalisti.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
@Ilmari Ahde tuossa mainitsi Ken Follettin Tulipatsaan. Sain tuon joululahjaksi 2017 (A Column of Fire nimellä eli alkuperäiskielellä kovakantisena) mutta vasta nyt loppuvuodesta sain sen kolmannella yrityksellä luettua loppuun.

Kovana Follett fanina tuo ei vain jotenkin lähtenyt käyntiin, mutta oli ihan ok loppujen lopuksi. Tuota ennen luin uusimman saman sarjan "Tuli ilta ja tuli aamu" eikä sekään oikein vakuuttanut. Taivaan pilarit on niin hyvä ettei sitä voi toistaa vaikka World Without End jatko-osa olikin vielä hyvä. Nuo pari seuraavaa aika turhia.
Kingsbridge-trilogia on erittäin hyvä, mukavasti kehitetään miljöötä pitkällä janalla. Ensimmäinen osa oli kaikkein maittavin, kieltämättä käyrä laski loppua kohden, mutta hienosti viihdyin katedraalin varjossa. Taivaan pilarit olen näköjään lukenut jo 2015, kakkososan taisi mennä viime vuonna. Tuon esiosan jätän väliin, Kingsbridge jääköön rauhaan.

Olisihan tabletilla odottelemassa Follettin Vuosisata-trilogia, mittava lukukokemus olisi sekin. Pitäisi tehdä lukujärjestys itselleen eikä siitä saisi lipsua, mutta kun ihminen on heikko uusien kirjojen edessä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Katja Ketun Ismo Alanko-elämänkerta, jonka pukki toi. Suht alussa vielä, mutta mielenkiinnolla odotan kyllä sitä, miksi kirja sai niin totaalisen murskakritiikin lehdistössä. Jo nyt on selvää, että kuinka oman tien kulkija Ismo on ollut aivan pienestä saakka. Se kai taitelijoille on tyypillistä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kingsbridge-trilogia on erittäin hyvä, mukavasti kehitetään miljöötä pitkällä janalla. Ensimmäinen osa oli kaikkein maittavin, kieltämättä käyrä laski loppua kohden, mutta hienosti viihdyin katedraalin varjossa. Taivaan pilarit olen näköjään lukenut jo 2015, kakkososan taisi mennä viime vuonna. Tuon esiosan jätän väliin, Kingsbridge jääköön rauhaan.

Olisihan tabletilla odottelemassa Follettin Vuosisata-trilogia, mittava lukukokemus olisi sekin. Pitäisi tehdä lukujärjestys itselleen eikä siitä saisi lipsua, mutta kun ihminen on heikko uusien kirjojen edessä.
Aloitin muuten edellispäivänä Vuosisata-trilogian. Kaikki kolme kirjaa ovat olleet kaapissa odottamassa jo pitkään, mutta en ole saanut ensimmäistä aloitettua, vaan aina on ollut helpompi ottaa joku uusi pokkari luettavaksi. Ihminen on tosiaan heikko uusien kirjojen edessä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Jäin pitkäksi aikaa miettimään, mitä ja miten kertoisin viimeksi lukemastani kirjasta, Tara Langen "Tikapuut rakkauteen Tunne elämäsi". .
KIrja on samalla kovin työläs ja osin raskastakin luettavaa, mutta samalla jotenkin koukuttavaa enkä voinut lopettaa sen lukemista, kun kerran aloitin.
Kirjan perussanoma on silti selvä, logiikka outo mutta kiehtova ja kerronta suorastaan pursuilevaa kielikuvineen. Kirjan lukeminen aiheutti minussa tunnemyrskyjä laidasta laitaan ja teki jälkikäteen kovin mietteliääksi.
Järki sanoo: "Ei tommonen onnistu... Ei oo mahdollista..."
Sydän sanoo: "Miksi ei... Mitä hävittävää minulla enää voi olla..."
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Estonian salaisuudet - J.K. Tamminen

Ihan mielenkiintoista uutta tarinaa tuosta turmayöstä muutaman haastattelun kera. Myös liika foliohattuilu loistaa ainakin vielä poissaolollaan.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Aloitin muuten edellispäivänä Vuosisata-trilogian. Kaikki kolme kirjaa ovat olleet kaapissa odottamassa jo pitkään, mutta en ole saanut ensimmäistä aloitettua, vaan aina on ollut helpompi ottaa joku uusi pokkari luettavaksi. Ihminen on tosiaan heikko uusien kirjojen edessä.
Piti lähteä lykkimään Patarouvan tekemää latua ja lukemaan Vuosisata-trilogia, vaan jäipä tekemättä. No ihan vaan siksi, kun Elisan kirjakaupasta sai sopuhintaan Follettin uutukaisen Ei koskaan ja aloin lukemaan sitä. Kirjassa kolmannen maailmansodan uhka leijuu yllämme, vaikka Turtiaisen Anon mukaan se on jo käynnissä.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Voi helevaton helevatto! Kun on kirja kesken, pitäisi läiskäistä itselleen kirjastoon lainauskielto, mutta kun kävin laittamassa muutaman valikoidun kirjan omasta hyllystä kierrätyskärryyn, niin pitipä sitä sisälläkin käydä.

Otin nyt Richard Shepherd - Epäluonnolliset syyt - oikeuspatologin elämä ja monet kuolemat ja Timo Kanerva - Epe

Edit: Nimihän oli Kanerva eikä Isoaho, mistä lie juolahti väärä mies mieleen
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voi helevaton helevatto! Kun on kirja kesken, pitäisi läiskäistä itselleen kirjastoon lainauskielto, mutta kun kävin laittamassa muutaman valikoidun kirjan omasta hyllystä kierrätyskärryyn, niin pitipä sitä sisälläkin käydä.

Otin nyt Richard Shepherd - Epäluonnolliset syyt - oikeuspatologin elämä ja monet kuolemat ja Timo Isoaho - Epe
Heh! Minulle tuli Suomalaisesta eilen viesti, että tilaamasi kirja on noudettavissa.

Kyseessä on tuo Richard Shepherdin kirja. En hakenut vielä sitä, kun odottelen, jos muut tilaamani kirjat saapuisivat niin saisin haettua ne kirjakaupasta samalla vaivalla.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Heh! Minulle tuli Suomalaisesta eilen viesti, että tilaamasi kirja on noudettavissa.

Kyseessä on tuo Richard Shepherdin kirja. En hakenut vielä sitä, kun odottelen, jos muut tilaamani kirjat saapuisivat niin saisin haettua ne kirjakaupasta samalla vaivalla.
Ei ole todellista enää tämmöinen. Sanopa vielä, että muissa kirjoissa on mukana Kauko Röyhkä - Vaeltava vitsaus, se on minulla kirjastossa varauksessa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kesytön Jim Morrison työn alla. Tarkastin juuri ja viime vuonna 77 kirjaa, fiktiota tuli luettua ja siihen päälle noin 20 koulukirjaa.
 

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreät Jääkärit
Sain tänä aamuna luettua loppuun roomalaisen Senecan hienon tekstin Elämän lyhyydestä, siinä ensimmäinen tänä vuonna luettu kirja. Oikein sopivaa pureskeltavaa näihin hetkiin. Kesken tällä hetkellä myös Eduardo Mendozan romaani Tulvan vuosi, viitisenkymmentä sivua vielä jäljellä.
 

Glove

Jäsen
Pentti Tikkasen kirjaa Lappi sodissamme. Ihan mielenkiintoista juttua kun molemmat vanhemmat ovat Lapista kotoisin ja kokeneet sen sodan lapsena.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
@Ilmari Ahde ja @Patarouva
Kyllä se Vuosisata-trilogia ihan lukemisen arvoinen on kunhan pääsee vauhtiin. Ensimmäisen osan luin heti ilmestyttyään, mutta toinen jäi kesken. Joskus tässä korona-aikana sitten itseäni niskasta kiinni ja sarja alusta asti uudestaan ja pääsin sen kakkososan puuduttavien vaiheiden yli ja samoilla höyryillä loppuun asti. Viimeisen osan olen saanut joululahjaksi 2014 (tarkastin kun siihen äitini onneksi kirjoittanu vuoden joulutoivotusten yhteyteen), joten hetki tuossa näköjään meni että tuli luettua. Mutta vaikka ei tuo nyt parasta Follettia ollut niin varsinkin viimeinen osa piti otteessaan hyvin, että oli pakko saada luettua loppuun äkkiä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Parin vuoden aikana on tullut luettua aika suuri määrä kirjallisuuden klassikoita.

Viimeisin kirja tai oikeastaan kirjasarja, jonka luin, oli George R.R. Martinin Tulen ja jään laulu.
Ensimmäiset kolme kirjaa olivat erinomaisia, vaikkakin tolkuton sivuhenkilöiden määrä oli aikamoinen haaste.
On hyvä, ettei tv-sarja noudattanut juuri ollenkaan kirjojen juonta, sillä se teki näistä kahdesta median muodosta paljon helpommin sulatettavan. Ainakin minusta.
Vieläkään en muista yhtäkään Meereenin ja sitä ympäröivien alueiden sotalordien nimiä.
Martin osaa kyllä kirjoittaa, mutta henkilöiden luonnekuvaus on sitten vähän niin ja näin.
Lohikäärmetanssi päättyi komeaan cliffhangeriin, kun kaikki tapahtumat niin Westerosissa kuin muuallakin on avoinna.

Jos nyt pitäisi antaa arvosana kaikista lukemistani Tulen ja jään laulun kirjoista, niin se olisi siinä nelosen paikkeilla viisiportaisessa arvostelussa.

----

Don Quijote - Miguel de Cervantes

Sain luettua tämän lokakuussa, ja oli hyvä, että tein niin, sillä kysymyksessä on todellakin kaiken sen saamien ylisanojen arvoinen teos.
Kyseessä oli ensimmäinen espanjalaisen kirjailijan kirjoittama kirja, jonka olen koskaan lukenut.
Suhtauduin vuosien ajan kyseiseen kirjaan vähän karsastaen, sillä olin elänyt siinä uskossa, että kysymyksessä on jonkinlainen runokirja. Heti ensimmäisen kappaleen luettuani ymmärin erheeni ja kymmenen sivua luettuani olin täysin myyty.
Yksi parhaimmista seikkailukirjoista, mitä olen lukenut. Espanja on minulle käytännössä tuntematon maa, sillä olen käynyt vain Kanarialla, mutta kirjan sivujen kautta pystyin varsin hyvän hahmottamaan, millainen maa on kyseessä (tai ainakin oli silloin, kun kirja kirjoitettiin).
Päähahmo on nerokkaasti kirjoitettu ja tuo väistämättä mieleen sotamies Svejkin, tosin jälkimmäinen on taatusti ottanut vaikutteita ensiksi mainitusta. Sancho Panza varastaa usein shown, mutta hyvällä tavalla.

Ainoa huono puoli kirjassa on sen juosten kustu loppu. Ensin runsaat 850 sivua täyttä tykitystä ja sen jälkeen päähenkilö häviää yhden kaksintaistelun ja kuolee.

*****

----

David Copperfield - Charles Dickens

Huomattavasti parempi kirja kuin Kaksi kaupunkia, vaikka tässäkin kirjassa oli tiettyjä heikkouksia.
Päähenkilöt olivat hyvin kirjoitettu ja sama päti myös itse tarinaan.
Oma henkilökohtainen suosikkini kirjassa oli Uriah Heep. Perkeleenmoinen käärme. Juuri sellaisia pitäisi olla lisää kirjoissa.

****
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Foundation sarjan kaksi ensimmäistä osaa tykitelty läpi ja kolmas menossa. Siis se alkuperäinen trilogia. Tämän jälkeen voisi jatkaa Vankileirien saaristoa tai Rooman valtakunnan rappio ja tuho.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Foundation sarjan kaksi ensimmäistä osaa tykitelty läpi ja kolmas menossa. Siis se alkuperäinen trilogia. Tämän jälkeen voisi jatkaa Vankileirien saaristoa tai Rooman valtakunnan rappio ja tuho.
Vankileirien saaristoa suosittelen lämpimästi. Kyseinen kirja on muuten erittäin suosittu ainakin Helmet-kirjastoissa, joten aika pitkään odotukseen kannattaa varautua.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Vankileirien saaristoa suosittelen lämpimästi. Kyseinen kirja on muuten erittäin suosittu ainakin Helmet-kirjastoissa, joten aika pitkään odotukseen kannattaa varautua.
Minulla on se äänikirjana joten ei tarvitse kirjastosta odotella. Joskus sen lainasin, mutta materiaali oli sen verran rankkaa että ei saanut luettua laina-ajassa loppuun.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Parin vuoden aikana on tullut luettua aika suuri määrä kirjallisuuden klassikoita.

Viimeisin kirja tai oikeastaan kirjasarja, jonka luin, oli George R.R. Martinin Tulen ja jään laulu.
Ensimmäiset kolme kirjaa olivat erinomaisia, vaikkakin tolkuton sivuhenkilöiden määrä oli aikamoinen haaste.
On hyvä, ettei tv-sarja noudattanut juuri ollenkaan kirjojen juonta, sillä se teki näistä kahdesta median muodosta paljon helpommin sulatettavan. Ainakin minusta.
Vieläkään en muista yhtäkään Meereenin ja sitä ympäröivien alueiden sotalordien nimiä.
Martin osaa kyllä kirjoittaa, mutta henkilöiden luonnekuvaus on sitten vähän niin ja näin.
Lohikäärmetanssi päättyi komeaan cliffhangeriin, kun kaikki tapahtumat niin Westerosissa kuin muuallakin on avoinna.

Jos nyt pitäisi antaa arvosana kaikista lukemistani Tulen ja jään laulun kirjoista, niin se olisi siinä nelosen paikkeilla viisiportaisessa arvostelussa.
Noita tuli ahmittua hämmentävään tahtiin kun käsiinsä sai, tuhat sivua meni että heilahti. Nyt ne odottelee hyllyssä tarinan loppua mitä ei varmaan koskaan saada, Yrjö-poika ei ole nuori kolli. Myyn perhana koko nipun!

Kauko Röyhkän Vaeltava vitsaus tuli luettua, se meni ripeästi ja pidin muistelmien ensimmäisestä osasta enemmän, ei tämäkään kehno ollut.

Follettin Ei koskaan on yhä kesken, ei ole enää kuin nelisensataa sivua jäljellä. Lupaan ja vannon juhlallisesti, että tämän vuoden puolella alan lukemaan Follettin Vuosisata-trilogiaa, jos ei henki mene. Jos niin käy, kyllä sitten harmittaa ettei tullut aloitettua.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Follettin Ei koskaan on yhä kesken, ei ole enää kuin nelisensataa sivua jäljellä. Lupaan ja vannon juhlallisesti, että tämän vuoden puolella alan lukemaan Follettin Vuosisata-trilogiaa, jos ei henki mene. Jos niin käy, kyllä sitten harmittaa ettei tullut aloitettua.

Täällä menossa kanssa Ei koskaan ja aikas lailla puolivälissä taidan olla. Follett kyllä osaa punoa tarinaa hyvin ja tehdä hahmoista mielenkiintoisia.

Vuosisata-trilogia tuli aikanaan ahmittua aika nopeaan ja kyllähän sen loppuminen harmitti, kuten hyvin kirjojen loppumisen kuuluukin. Voisi lukaista uudestaankin, on kuitenkin helppolukuista ja moni juttu on jo unohtunut. Ensimmäinen ja kolmas osa etenkin olivat omaan makuuni.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ari Turunen:
Ettekö te tiedä, kuka minä olen : ylimielisyyden historiaa

Hauska ja viisas teos johdattaa ylimielisyyden lähteille. Mikäpä muukaan olisi ollut syynä ihmiskunnan suurimpiin katastrofeihin kuin valtaapitävien omahyväisyys. Neuvostoliitossa suunniteltiin 1930-luvulla, että kaikkien Siperian jokien virtaussuunta pitää kääntää päinvastaiseksi. Enronin toimitusjohtaja taas uskoi, että ahneus oli paras motivaattori. Entä mitä voimme oppia Espanjan kuninkaan Filip III:n vaatimattomuudesta: hän paloi kuoliaaksi takkansa ääreen, koska hoviväki ei löytänyt riittävän nopeasti palvelijaa, jonka työnä oli siirtää kuninkaan nojatuolia.

Sekä (itsenäinen) jatko-osa
Ettekö te vieläkään tiedä, kuka minä olen : ylimielisyyden kultainen kirja
”Etkö sinä tiedä, kuka minä olen!” David Hasselhoff huusi, kun häntä ei päästetty Wimbledonin tennisturnauksessa pelaajille tarkoitettuun ravintolaan. Hasselhoff ei ole poikkeustapaus. Itsestään liikaa kuvittelevia löytyy niin mahtailevista taiteilijoista, äkkivääristä tieteilijöistä kuin poliitikoista ja suuruudenhulluista johtajista.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Täällä menossa kanssa Ei koskaan ja aikas lailla puolivälissä taidan olla. Follett kyllä osaa punoa tarinaa hyvin ja tehdä hahmoista mielenkiintoisia.
Puolimatkan krouvista loppuun saakka meni livakasti. Olihan siinä aika kylmäävää kuvaa miten voisi käydä. Kiinan osio tarinasta tuntui alkupäässä varsin tylsältä, mutta sitten kun päästiin vauhtiin niin johan alkoi kyyti maittamaan, laitettiin vilkku vasemmalle ja mentiin muutamasta ohi. Jos jotain huonoa sanon, hahmojen ”lemmenleikit” ei uponnut vaan onneksi ei pääosassa ollut, Harlekiini-sarjaan tartun sitten jos alkaa kankea romantiikka kiinnostamaan. Hahmot oli toimivia, inhimillisiä tapauksia eikä mitään yli-ihmisiä.
 

Mastokaupunki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Sain luettua The Witcher-kirjasarjan päättävän Järven neidon. Tykkäsin sarjasta kovasti, vaikka tarina junnasikin välillä turhan pitkään paikoillaan. Vielä olisi uusin novellikokoelma Myrskykausi lukematta. Sillä ei kuitenkaan taida olla mitään tekemistä itse päätarinan kanssa.

Kirjailijaa ei voi ainakaan syyttää liian onnellisen lopun hakemisesta. Tuntui olevan ennemmän sääntö kuin poikkeus, että jokainen vähääkään tärkeämpi henkilö tapettiin pois. Etenkin se, että kaikki nelikosta Angouleme, Regis, Cahir ja Milva kuolivat tuli isona yllätyksenä.
Sota Nilfgaardia vastaan päättyi sentään pohjoisten kuningaskuntien voittoon. Viimeinen suuri taistelu Nilfgaardia vastaan oli mielestäni hienosti kerrottu. Pidin erityisesti siitä, miten taistelun kulkua seurattiin monesta eri näkökulmasta. Kenttäsairaalan pov omana suosikkina.

Loppuhan olikin sitten melko traaginen. Puolueettomuutta vannonut Geralt hyppää vielä viimeisen kerran mukaan kahakkaan puolustamaan heikompia saaden surmansa. Yennefer ei puolestaan luonteeseensa sopien suostu hyväksymään tilannetta ja tapattaa itsensä yrittäen elvyttää Geraltin elotonta ruumista. Ciriä ei varmaankaan tarvitse edes mainita. Vuosia erossa 'vanhemmistaan' vain menettääkseen heidät lopullisesti pari viikkoa jälleennäkemisen jälkeen.
Kolahti yllättävän kovaa, kun lopussa kaikki palaset loksahtivat kohdilleen ja tajusin, miten kirjan ensimmäinen luku Ciristä sijoittui todellisuudessa vasta kirjan loppuun.

Loppuhan jätti Geraltin ja Yenneferin kohtalon mysteeriksi. Mihin Ciri käytti yksisarvisen voimia? Herättikö hän Geraltin ja Yenin kuolleista vai oliko se vain keino saattaa heidät yhteen tuonpuoleisessa?

Ps. Voisikohan se Regis olla vielä hengissä? Sellainen muistikuva on, että vampyyrit kykenisivät parantamaan hitaasti itse itseään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös