Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 700 433
  • 5 915
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Niin, pitää olla kyky ymmärtää, kun verrataan että sanojen käyttäminen pilkkaamiseen ja nöyryyttämiseen sattuu ihan samoin kuin fyysinen lyöminen sattuu. Ja se ymmärrettiin. Mutta samoin pitäisi olla kyky ymmärtää, kun niitä samoja sanoja ei käytetä loukkaamiseen vaan ne ovat esillä esimerkkinä, pelkkänä kylmänä (tai ainakin haaleana) asiana ilman kuumottavaa latausta. Ei voi olla niin, että joku kirjainmerkkijono on niin paha, että sitä ei voi olla olemassa missään tai mitenkään, jos satut edustamaan vääränlaista ihmisryhmää. Ihan niin kuin Ebrahimikin on sen sanan nähnyt ja itsekin jossain tarkoituksessa taatusti käyttänyt ilman loukkaantumisteatteria, kun pöydän toisella puolella ei ole oletettua tai jopa haluttua vihollista. Se, että halutaan ladata siihen sanaan sellainen triggeri, että vääränlaisen ihmisen käyttäessä sitä on oikeus temppuilla miten tahansa, on pahaa ideologiaa. Koska siinä sanotaan, että sinä et saa sitä käyttää lainkaan edes esimerkkinä ilman pahuutta, koska sinunlaisesi ihmiset ovat käyttäneet sitä aiemmin loukkaamiseen.

Eikä tää muuten vittu tarkoita sitä, että pitäisi olla oikeus huudella neekeriä turuilla ja toreilla koska "emmää mitään pahaa tarkoita" tai koska "mun oppikirjassa 60-luvulla sanottiin että se on ok sana". Vaan järjenkäytöllä. Molempiin suuntiin!

Korostan, että mielestäni on ihan aiheellista vältellä neekeri-sanan käyttöä. Samaan hengenvetoon kuitenkin totean, että aika usein siitä hermonsa käräyttävillä ihmisillä natsi-leimasimen verbaalinen käyttö on arkipäivää.

Mielestäni kaikki kiihkoilijat pitäisi hakata.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Valtaoja tiesi keskustelevansa woke-aktivistin kanssa, joten olisi ollut fiksua selvittää aiheen taustoja. Nyt Valtaoja näyttäytyi keskustelussa "valkoisena setämiehenä", joka tuli kertomaan totuuksia.
Valtaojallehan Ebrahimi oli etukäteen täysin tuntematon:

"Kohtasin siellä täysin tuntemattoman naisen, josta en tiennyt etukäteen mitään."

Selitys on ihan uskottava 70-vuotiaalta mieheltä, vaikka Valtaoja lienee tuon ikäiseksi ihan kohtuullisen hyvin perillä nykymaailman menosta. Mutta tämän woke-porukan kanssa ei vain voi keskustella kuin heidän ehdoillaan. Siihen Valtaoja ei selvästikään ollut tottunut. Tiedemiehenä hän on tottunut vastavuoroiseen ja vastapuolta arvostavaan keskusteluun, vaikka asioista oltaisiin eri mieltä.

Paras briiffaus Ebrahimiin olisi ollut se Maustetytöt-keissi, jota hän vielä itsekin tuuletteli mediassa jälkikäteen. Kun siihen olisi huolella perehtynyt, niin olisi tajunnut, millaisen ihmisen kanssa keskustelee.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Valtaojallehan Ebrahimi oli etukäteen täysin tuntematon:

"Kohtasin siellä täysin tuntemattoman naisen, josta en tiennyt etukäteen mitään."

Selitys on ihan uskottava 70-vuotiaalta mieheltä, vaikka Valtaoja lienee tuon ikäiseksi ihan kohtuullisen hyvin perillä nykymaailman menosta. Mutta tämän woke-porukan kanssa ei vain voi keskustella kuin heidän ehdoillaan. Siihen Valtaoja ei selvästikään ollut tottunut. Tiedemiehenä hän on tottunut vastavuoroiseen ja vastapuolta arvostavaan keskusteluun, vaikka asioista oltaisiin eri mieltä.

Paras briiffaus Ebrahimiin olisi ollut se Maustetytöt-keissi, jota hän vielä itsekin tuuletteli mediassa jälkikäteen. Kun siihen olisi huolella perehtynyt, niin olisi tajunnut, millaisen ihmisen kanssa keskustelee.

Ihmettelen ettei Valtaoja ollut edes googlannut Ebrahimia.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toivoisin palstan sääntöihin sellaista päivitystä että "vanhojen viestien kaivaminen kirjoittajien esittämiseksi epäedullisessa valossa on kiellettyä". Raja voisi olla vaikka vuosi, vaikka välillä maailma menee niin nopeasti että sekin on liian pitkä aika.

Onko @Moderaattorit tähän jotain kantaa? Olen ennenkin tästä kyllä puhunut, lähinnä tosin jääkiekkoasioissa.

Itse käyttäjän toimintaan en jaksa muuttua, mutta todistaapa sen että ihminen saattaa muuttua 15 vuodessa. Koskee sitten ihmisrotuajatuksia tai jääkiekkomieltymyksiä.
Minä taas toivon, että tällaista sensuuria ja sananvapauden rajoittamista ei tälle palstalle tule koskaan - riippumatta mielipiteistä ja ideologiasta. Niin makaat kuin petaat. Osmo on jaellut täällä ihan riittävästi niitä rasistikorttejaan ja aivan oikein, että tuodaan esille hänen omaa historiaansa riippumatta siitä kauanko tästä on aikaa kulunut ja onko takki kääntynyt sen jälkeen.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Turha alkaa jeesustelemaan, Osmon ideologian jakavat nyt ovat suurimpia historioitsijoita. Vähänväliä varsinkin jenkkilässä tulee ilmi miten milloin kukakin twiittasi/bloggasi 10v+ sitten jotain epäsuotavaa tjsp.

Nytkun kalikka kopsahti omaan nilkkaan on aivan turha kitistä.
Mua siis vituttaa aina kun jossain jääkiekkokeskustelussa muutama lukkofani kaivaa jotain että "vuosi sitten olit tuomareista tätä mieltä, kuin nyt noin" ja muuta sellaista. Ei ihan suoraan liity tähän Osmon ideologiaan mitenkään.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Mua siis vituttaa aina kun jossain jääkiekkokeskustelussa muutama lukkofani kaivaa jotain että "vuosi sitten olit tuomareista tätä mieltä, kuin nyt noin" ja muuta sellaista. Ei ihan suoraan liity tähän Osmon ideologiaan mitenkään.

Sitten pitää vaan olla munaa todeta olleensa väärässä tai selvittää tuon vanhan mielipiteen taustoja. Ei luulisi olevan vaikeaa?
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vähän kun pysähtyy lukemaan, kuuntelemaan ja miettimään, niin ainakin minulla tulee mieleen, että ei näillä ideologioilla tosiasiallisesti ole enää edes mitään tekemistä rasismin vastustamisen kanssa. Se voi kyllä olla asia jota alunperin ovat lähteneet pois kitkemään, mutta mukaan on tullut paljon muitakin motiiveja . Yksi ehkä tuota koko liikettä hallitseva piirre on täysi sokeus omalle toiminnalle, kuten aina kaikissa ääriliikkeissä on. Olivat ne sitten poliittis- tai uskonnolissävytteisiä. Kova on julistus suvaitsevaisuuden nimeen vannomisesta, mutta lähempi tarkastelu paljastaa kovinkin nopeasti sen, miten äärimmäisen suvaitsemattomista liikkeistä on kyse. Näille ihmisille on tuossa sumussaan aina tyypillistä se, että heille on aivan totaalisen mahdotonta miettiä sellaista vaihtoehtoa, että olisivat itse väärässä. Se ei vain yksinkertaisesti kuulu repertuaariin.
Tuohon kiinnitin huomioni, että hyvin usein syytetään vain ääriliikkeitä "sumussa" olosta... Kova usko meistä varmaan jokaisella on omaan tapaamme toimia ja takuulla sitä "sumua" löytyy joka silmästä.

Itsekin olen pitänyt monia kommentteja, joihin olen täällä törmännyt, äärimmäisen ajattelematomina, typerinä tms., vaikka kommetin esittäjä itse on luultavasti pitänyt niitä ihan tavallisina. Otetaan esimerkiksi vaikka ottelu-ketjut ja tuomarin toiminnan kommentointi jossain yksittäisessä tilanteessa. Jokainen meistä varmasti muistaa jonkun tapauksen, jossa tuomari on mielestämme toiminut ihan väärin ja toisen joukkueen kannattajat ovat jääräpäisesti olleet toista mieltä?

Ja ei, en ole sanomassa meitä jääkiekko-faneja ääriliikkeeksi. Kommentoin vain sitä, miten usein jotain omista mielipiteistämme poikkeavaa ryhdytään nimittämään äärimmäiseksi joksikin, ja vain siitä löydetään virheitä. Pyrimme sulkemaan silmämme omilta hölmöyksiltämme.

Tässäkin ketjussa on nyt käsitelty aika pitkään keskusteluohjelmassa esiintyneiden henkilöiden käytöstä. Mitä virheitä tekivät, kuinka hankala on keskustella minkäkin henkilön kanssa jne. Samalla päädymme itse käyttämään omissa kommenteissamme kärjistyksiä, nimityksiä, menemme henkilökohtaisuuksiin, oikein kaivamalla kaivamme lokaa toisistamme ja naputamme vastauksia tahdilla, joka ei todellakaan mahdollista toisen mielipiteiden syvällisempää pohdiskelua, tärkeintä on vain hyökätä. Miten olemme muka näitä "ääriliikkeitä" parempia näkemään virheemme?

Valittelin tätä meidän puutteellista taitoamme kommunikoida jo aiemmin ja jatkan näköjään samaa virttä, pahoittelut!
 

axe

Jäsen
Minustakaan Valtaojan ei olisi kannattanut tuota sanoa, mutta kysyin tästä jo nimimerkiltä @Flonaldo ja toistan saman sinulle: Oletko tietoinen, että Yhdysvaltojen, joissa tällaista "rotuluokittelua" harrastetaan väestönlaskennassa asti, väestönlaskennassa iranilainen on valkoinen ja lomakkeessa valkoisesta annetaan esimerkkeinä mm. libanonilainen ja egyptiläinen?

Kova yrityshän tuollakin ryhmällä on päästä etniseksi vähemmistöksi olemaan MENA-amerikkalaisia. Millään ei haluta olla etuoikeutettuja valkoisia.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ihmettelen ettei Valtaoja ollut edes googlannut Ebrahimia.

Miksi olisi? Se olisi kiellettyä jos olisi kyse työnhakutilanteesta. Eikö Valtaoja osoittanut nimenomaan ennakkoluulotonta halua keskustella tasavertaisen partnerin kanssa sillä, ettei lähtenyt taustaolettamia rakentamaan Googlaamalla?
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Kun keskustelee "tahallaan ilkeän ihmisen" kanssa, kannattaa olla varautunut siihen. Valtaoja oli rauhallinen ja keskusteli asiallisesti, mutta valitsi keskusteluun vääriä sanoja, koska ei ollut valmistautunut kunnolla.
Kyllä ja jos ei halua tulla kadulla raiskatuksi, niin ei kannata käyttää paljastavia vaatteita.
 
Aika pitkälti koko kohulta oltaisiin vältytty jos Esko olisi myöntänyt että nyt tuli sanottua tyhmästi, mutta hänpä vaan päätti jatkaa iltasankojen haastatelussa että "ihan yhtä valkoinen". Ikäänkuin sen rasistisen läpän heittäminen on ihan ok jos ei ole tummia läsnä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ihmettelen ettei Valtaoja ollut edes googlannut Ebrahimia.
En tiedä, olisiko se muuttanut mitään. Valtaoja olisi keskittynyt siihen, miten kanssakeskustelija tietyistä asioista ajattelee ja havainnut, että ajattelutapa poikkeaa omasta aika paljon. Sehän ei hänelle olet koskaan ollut mikään ongelma. Se, mihin Valtaoja ei osannut eikä voinut varautua oli vastuu siitä, miten kanssakeskustelija tilanteen kokee. Jos hän olisi ymmärtänyt asian etukäteen, olisi hän hyvin todennäköisesti jättänyt koko keskustelun väliin.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Mutta mitä sille asialle tulisi tehdä?
Kerron esimerkin. Tuttavallani on siivousalan yritys, asiakkaana kotitaloudet. Perheet jotka ovat hänen asiakkaitaan, järjestävät usein jonkun menon (vaikka leffaan tms) ajaksi jolloin siivooja tulee kotiin. Tuttavani kertoi että vaikka hän itse ei olisi rasisti, asiakkaansa kyllä ovat. He varmaan hyväksyisivät että siivooja on "Mats Sundin" mutta "Rainer Lindgren" ei kelpaa. Kun Rainer saapuu paikalle, tarve kotisiivoukseen yllättäen poistuu, ehkä siivoukseen ei olekaan varaa mutta siivouspalvelun tekeekin jatkossa toinen firma.
Kenties vastasit jo tähän kysymykseen kertoen että etuoikeutetun syyllistäminen ei ole toimiva menetelmä vaan muutos vie aikaa jota ei voi nopeuttaa. Erilaisia keskusteluja asian tiimalta voidaan käydä mutta en osaa pitää sitä oikein "ratkaisuna" ongelmaan joka on akuutti. Olisiko siis jotakin muuta ratkaisua kuin lähinnä odottelu?

No vaikea kysymys. Itse lähtisin miettimään asiaa, kuinka suuresta haitasta onkaan kyse. Heitän lukuja hatusta 5% talouksista vaihtaa Rainerin toiseen taustansa takia, näin haitta ei ole niin merkittävä, että Rainerin elinkeinon harjoittaminen estyy. Toki Rainer ammattilaisena ansaitsisi saada täydet 100% potentiaalisista asiakkaista, mutta tämän nyt ei vain ole mahdollista. Pitäisikö Raineria tukea jotenkin niin ei välttämättä, koska Rainerin 100% työllistyminen keinotekoisin järjestelmin voi häiritä siivousmarkkinaa enemmän mitä Rainerin saama hyöty on, vaikka se olisikin moraalisesti ehkä oikein.

Asiat pitää aina asettaa kokonaivaltaiseen tarkasteluun, ja pidättäytyä pois keinotekoisista markkinoita rajoittavista järjestelmistä. Sitten jos Rainerin asiakkaista puolet vaihtavat siivoajaa niin aletaan olla tilanteessa, jossa elinkeinon/ammatin harjoittamisen kyky on rodullisista syistä merkittävästi alentunut, jolloin voitaisiin jo alkaa miettiä pitäisikö Rainerin tilanteeseen keksiä jotain. Eli ihan heppoisin perustein en lähtisi suosimaan ketään tai tekemään mitään järjestelmiä tämän kaltaisiin tilanteisiin.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika pitkälti koko kohulta oltaisiin vältytty jos Esko olisi myöntänyt että nyt tuli sanottua tyhmästi, mutta hänpä vaan päätti jatkaa iltasankojen haastatelussa että "ihan yhtä valkoinen". Ikäänkuin sen rasistisen läpän heittäminen on ihan ok jos ei ole tummia läsnä.
Aivan. Valtaojahan se suurin mokailija tuossa keskustelussa olikin ja koko kohun aiheuttaja. Ja miks Valtaojan olis pitäny jälkeenpäin ruveta selittelemään ja korjailemaan näkemyksiään, jos ne kerran sellaisina koki? Kokihan tää agressiivinen toimittajakin olonsa turvattomaksi lähetyksessä, vaikka 98%:a normaaleista ihmisistä vastaavassa tilanteessa ei olis niin kokenut.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
No vaikea kysymys. Itse lähtisin miettimään asiaa, kuinka suuresta haitasta onkaan kyse. Heitän lukuja hatusta 5% talouksista vaihtaa Rainerin toiseen taustansa takia, näin haitta ei ole niin merkittävä, että Rainerin elinkeinon harjoittaminen estyy. Toki Rainer ammattilaisena ansaitsisi saada täydet 100% potentiaalisista asiakkaista, mutta tämän nyt ei vain ole mahdollista. Pitäisikö Raineria tukea jotenkin niin ei välttämättä, koska Rainerin 100% työllistyminen keinotekoisin järjestelmin voi häiritä siivousmarkkinaa enemmän mitä Rainerin saama hyöty on, vaikka se olisikin moraalisesti ehkä oikein.

Asiat pitää aina asettaa kokonaivaltaiseen tarkasteluun, ja pidättäytyä pois keinotekoisista markkinoita rajoittavista järjestelmistä. Sitten jos Rainerin asiakkaista puolet vaihtavat siivoajaa niin aletaan olla tilanteessa, jossa elinkeinon/ammatin harjoittamisen kyky on rodullisista syistä merkittävästi alentunut, jolloin voitaisiin jo alkaa miettiä pitäisikö Rainerin tilanteeseen keksiä jotain. Eli ihan heppoisin perustein en lähtisi suosimaan ketään tai tekemään mitään järjestelmiä tämän kaltaisiin tilanteisiin.
Kysymys on vaikea mutta pidin vastauksestasi ja tavastasi jolla yritit hakea ratkaisua.

Me kaikki olemme varmasti yhtä mieltä siitä että ammattimies Rainer ansaitsisi työpaikan ja kaiken kunnioituksen siitä että harjoittaa ammattiaan taitavasti. Meidän on vaikea hyväksyä sitäkään että on olemassa ammatteja joihin Rainer ei sovellu syistä joille itse ei voi mitään ja samaan aikaan ymmärrämme syyt vaikeuksille joita Rainerilla on harjoittaessaan haluamaansa kotisiivoojan työtä.

Haluan kertoa toisenkin tähän tarinaan liittyvän jutun. Nimittäin, tarina ei ole aivan tuore vaan ystäväni kertoi minulle edelleen jakamani asian ehkäpä vuonna 2014 tai jotakin sinnepäin. Olin liittynyt US Puheenvuoroihin ja eräässä rasismi-aiheisen keskustelun kommenttiosassa kerroin tuon "tarinan Rainerista". Jokin aikaa myöhemmin katsoin saamiani vastauksia ja muistan kuinka eräs kirjoittaja kertoi että hän itse käyttäisi edelleenkin firman palveluksia senkin jälkeen kun Rainer tulisi siivoamaan kotiaan. Hän lisäsi sen - ja tätä minä en kirjoittanut itse - että ottaisin yhteyttä siivousfirmaan jos kotoani katoaisi tavaroita siivoojan vierailun jälkeen. No, mietin mitä tuohon vastata ja kun joitakin tunteja myöhemmin saavuin paikalle, huomasin että minut oli bannattu, sähköpostissa oli tietoja siitä että viestini on joidenkin kirjoittajien mielestä rasistinen. En ehtinyt "kotiutua" US Puheenvuoroihin ja jälkikäteen en ole koittanut, toimisivatko tunnukseni taas.

Missään tapauksessa en syytä minua raportoineita henkilöitä mistään vaan käsittääkseni asia on liian herkkä monelle puheenaiheeksi vaikka mielessään myöntäisi että tällaista tapahtuu. En ole aivan varma mutta toivon että rasismin nujertamisessa on otettu askel eteenpäin mikäli tällaisesta ikävästä ongelmasta voi edes keskustella hakien ratkaisuita. Olen huomaavani että nykyisin se ehkä onnistuu paremmin kuin silloin kun sain bannin Puheenvuoroista.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ikävä puoli sekin, että loukkaantumalla ja hyökkäämällä harvoin omaa asemaansa parantaa mitenkään muuttaa toisen mielipidettä. Esimerkki vaikka ihan omasta työelämästä.

Hoitoalaa tuntematon ihminen haukkui kovin hoitajia luettuaan lehtijutun siitä, miten harvoin jonkun ikäihmisen vaippa oli vaihdettu. Hoitajana olisin toki voinut tästä alkaa huutaa ja räyhätä, mutta sen sijaan selitin että nykyiset vaipat "vetävät" n 2l nestettä ja että kunta myöntää niitä ilmaisia vaippoja asiakkaille vain 4kpl/vrk, joten määrättömästi me hoitajatkaan emme niitä voi vaihtaa. Tämän jälkeen kävimme muutenkin keskustelua niistä hoitoalan asioista, jotka häntä askarruttivat.

Olisiko hänen kuvansa niistä "laiskoista ja välinpitämättömistä hoitajista" mitenkään parempaan suuntaan jos tuossa tilanteessa olisin alkanut huutamaan ja räyhäämään?

Toivoisin ihan yleisestikin parempaa keskustelukulttuuria tähän maahan.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Käytän tätä aasinsiltana:

Kerron esimerkin. Tuttavallani on siivousalan yritys, asiakkaana kotitaloudet. Perheet jotka ovat hänen asiakkaitaan, järjestävät usein jonkun menon (vaikka leffaan tms) ajaksi jolloin siivooja tulee kotiin. Tuttavani kertoi että vaikka hän itse ei olisi rasisti, asiakkaansa kyllä ovat. He varmaan hyväksyisivät että siivooja on "Mats Sundin" mutta "Rainer Lindgren" ei kelpaa. Kun Rainer saapuu paikalle, tarve kotisiivoukseen yllättäen poistuu, ehkä siivoukseen ei olekaan varaa mutta siivouspalvelun tekeekin jatkossa toinen firma.

Minusta juuri tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka tärkeää on väestöryhmien keskinäinen luottamus toisiinsa. Jos sen jättää rakentamatta, niin seuraukset ovat kauaskantoiset ja vaikeat. Minusta tämä on valtavan paljon tärkeämpää kuin keskustelu vaikkapa n-sanan oikeaoppisesta käytöstä.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Minusta juuri tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka tärkeää on väestöryhmien keskinäinen luottamus toisiinsa. Jos sen jättää rakentamatta, niin seuraukset ovat kauaskantoiset ja vaikeat. Minusta tämä on valtavan paljon tärkeämpää kuin keskustelu vaikkapa n-sanan oikeaoppisesta käytöstä.
Keskustelija @Euro71 oivalsi erittäin tärkeän ja huomionarvoisen pointin.
Olen sanaton. Tajusin juuri miksi näitä keskusteluja kannattaa seurata. Kiitoksia vielä kerran.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Keskustelija @Euro71 oivalsi erittäin tärkeän ja huomionarvoisen pointin.
Olen sanaton. Tajusin juuri miksi näitä keskusteluja kannattaa seurata. Kiitoksia vielä kerran.

Kiitos, kiitos! Olen toki maininnut tästä asiasta jo muutaman kerran aiemmin, esim. täällä ja täällä. Mietin jo Yhdysvaltain mustaa väestöä esimerkkinä käyttäessä, että tarjoaisinko kotoisamman esimerkin. Sitten tarjosit oivan tilaisuuden päästää minut aasinsillan kautta toistamaan asia tutummasta näkökulmasta.
 
Viimeksi muokattu:

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Missään tapauksessa en syytä minua raportoineita henkilöitä mistään vaan käsittääkseni asia on liian herkkä monelle puheenaiheeksi vaikka mielessään myöntäisi että tällaista tapahtuu. En ole aivan varma mutta toivon että rasismin nujertamisessa on otettu askel eteenpäin mikäli tällaisesta ikävästä ongelmasta voi edes keskustella hakien ratkaisuita. Olen huomaavani että nykyisin se ehkä onnistuu paremmin kuin silloin kun sain bannin Puheenvuoroista.

Minä itse näe Suomea kovin rasistisena, mutta myönnän maailman mittakaavassa kokemukseni olevan kovin suppea. Ihmisillä toki on ennakkoluuloja ihmisistä nimen, rodun tai habituksen perusteella, mutta tämä taitaa olla evoluution tuotos kohdata itselleen vierasta asiaa, eikä sille oikein voi mitään. Näitä asioita voi kuitenkin myös vähemmistön edustajat käyttää voimavarana ja nyt vaikka esimerkiksi romaneihin liittyy tietyt oletukset kovin vahvana, mutta nämäkin pystyy rikkomaan jos haluaa. Olen meinaan törmännyt ilmiöön missä kovasti työtä tekevä rehellinen romani saa osakseen todella hyvää mainosta, kehuja työstään ja sana kiirii tästä erityisen nopeasti, koska hän rikkoo vahvojen ennakkoluulojen takia myös "puskaradion uutiskynnystä" aika tehokkaasti. Eivät ihmiset tuomitse ihmistä enää sen jälkeen rodun/sukupuolen/värin perusteella, jos omilla toimillaan osoittaa enakkoluulot vääriksi.
 

Cow's opinion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dark side of the Moo
Valtaojallehan Ebrahimi oli etukäteen täysin tuntematon:

"Kohtasin siellä täysin tuntemattoman naisen, josta en tiennyt etukäteen mitään."

Selitys on ihan uskottava 70-vuotiaalta mieheltä, vaikka Valtaoja lienee tuon ikäiseksi ihan kohtuullisen hyvin perillä nykymaailman menosta. Mutta tämän woke-porukan kanssa ei vain voi keskustella kuin heidän ehdoillaan. Siihen Valtaoja ei selvästikään ollut tottunut. Tiedemiehenä hän on tottunut vastavuoroiseen ja vastapuolta arvostavaan keskusteluun, vaikka asioista oltaisiin eri mieltä.

Paras briiffaus Ebrahimiin olisi ollut se Maustetytöt-keissi, jota hän vielä itsekin tuuletteli mediassa jälkikäteen. Kun siihen olisi huolella perehtynyt, niin olisi tajunnut, millaisen ihmisen kanssa keskustelee.
.
Valtaoja joutui ehkä vähän sijaiskärsijäksi, hiukan hakemalla haettuja biiffejä. Ebrahim tuli telkkariin latautuneena ja keskustelutyyli oli hyökkäävä. En esim pitänty kysymyksestä mitä sä teet asialle? Mitä se sulle kuuluu.

Oli toki kohtalaisen random pari valittu ohjelmaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
.
Valtaoja joutui ehkä vähän sijaiskärsijäksi, hiukan hakemalla haettuja biiffejä. Ebrahim tuli telkkariin latautuneena ja keskustelutyyli oli hyökkäävä. En esim pitänty kysymyksestä mitä sä teet asialle? Mitä se sulle kuuluu.

Oli toki kohtalaisen random pari valittu ohjelmaan.

Minä pidin kysymyksestä, koska se paljasti hyvin kysyjän näkemyksen siitä, mitä "oikea tekeminen" on: somessa mesomista.

Esimerkiksi Sanainen arkku, facebookiton, IG:tön, Twitteritön ja Jodeliton setämies on jo näillä valinnoilla parantumaton setämies.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Aikamoista Valtaojan suolaamista harrasti Ville Blåfield aamun Jälkiviisaissa. Poterot tuntuu olevan syviä ja omat kuplat vahvoja.
Ongelma lienee osin se, että jos olet "väärää mieltä" tietyssä asemassa niin tietyt tahot on tyyliin järkkäämäasä potkut.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Lehtolakin on kömpinyt kolostaan vittuilemaan.

"VARMASTI väsynyt, mutta onnellinen!

Teille Black Friday alkoi viikon etuajassa, kun emeritusprofessori lausui televisiossa n-sanan ja te kävitte taistoon rasismia vastaan.

Taistelu kannatti! Kun valkoiset saivat ilmoittaa moneen otteeseen toisille valkoisille vastustavansa rasismia, katosi rasismi valkoisten maailmasta ja Twitter-algoritmitkin iloitsivat."


Kyllähän tälle tuli hörähdettyä. Suomessa harva kirjoittaja osaa vittuilla tekopyhyydestä niin maukkaasti kuin Lehtola.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös