Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 800 467
  • 6 485

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Mielestäni on hyvin kyseenalaista lähteä pohtimaan ihmisen "valkoisuutta", varsinkin kun ei ole käsitteet hallussa. Ebrahim on varmasti kokenut rasismia taustansa takia, sen vähättely on hölmöä.

N-sanan nostaminen keskusteluun ei varmaan tarvitse selitystä.
Kyllä se tarvitsee. En ymmärrä virhettä.
Lisäksi ihmisen "valkoisuus" näkyy päällepäin. Voi olla että Ebrahimi on kokenut rasismia muttei se liity tähän asiaan.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Viikko sitten en oikein uskonut tutkimusta, jonka mukaan Suomi olisi käytetyllä mittarilla Länsi-Euroopan selvästi rasistisin maa. Nyt uskon.

Asetelma tiivistyy pitkälti tähän: "Minulle ei kukaan tule sanomaan, mitä sanoja saan käyttää". Suurin osa hyväksyy sen, että n-sanaa ei käytetä, mutta ennen kaikkea kukaan ei siitä saisi tulla neuvomaan.

Ja kenties vielä paremmin tiivistyy tähän: "Minulle ei kukaan Suomessa asuva ninnannunna tule sanomaan, mitä sanoja saan käyttää." Erityisen vaikealta tuntuu olevan ottaa vastaan kritiikkiä Suomessa asuvalta vähemmistöltä.

Ja ehkäpä kaikkein parhaiten asenteet tulevat ilmi epäsuorasti seuraavalla tavalla: On selvää, että Renazin käyttäytyminen Sannikassa ei mennyt ihan putkeen ja woke-ilmiössä on ongelmia. Voisi ajatella, että koska kysymys on heikompiosaisesta väestönryhmästä, tähän suhtauduttaisiin kuitenkin empaattisesti. Ymmärrettäisiin, että ok, ongelmia on, mutta ollaan silti heidän puolellaan. Mutta näin ei todellakaan näytä olevan, vaan sen sijaan altavastaajan asemassa olevaan vähemmistöön osoitetaan suoranaista vihaa ja raivoa.

On hieman vaikea määritellä, mistä tämä kertoo. Kertooko se ylemmyydentunnosta, alemmuudentunnosta, huonosta itsetunnosta, ennakkoluuloista vai mistä. Joka tapauksessa on selvää, että suomalaisen mielenmaisen pinnan alla kytee jotain, jota rasismiksi voidaan kutsua. On todennäköistä, että tämä johtuu suurelta osin siitä, että olemme olleet täällä pussinperällä keskenämme vuosituhansia, jonka vuoksi emme (vielä) oikein osaa suhtautua toisenlaisiin normaalisti. Tätä puoltaa sekin, että alussa mainitun tutkimuksen asennemittari korreloi selvästi maahanmuuttohistorian pituuteen.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Viikko sitten en oikein uskonut tutkimusta, jonka mukaan Suomi olisi käytetyllä mittarilla Länsi-Euroopan selvästi rasistisin maa. Nyt uskon.

Asetelma tiivistyy pitkälti tähän: "Minulle ei kukaan tule sanomaan, mitä sanoja saan käyttää". Suurin osa hyväksyy sen, että n-sanaa ei käytetä, mutta ennen kaikkea kukaan ei siitä saisi tulla neuvomaan.

Ja kenties vielä paremmin tiivistyy tähän: "Minulle ei kukaan Suomessa asuva ninnannunna tule sanomaan, mitä sanoja saan käyttää." Erityisen vaikealta tuntuu olevan ottaa vastaan kritiikkiä Suomessa asuvalta vähemmistöltä.

Ja ehkäpä kaikkein parhaiten asenteet tulevat ilmi epäsuorasti seuraavalla tavalla: On selvää, että Renazin käyttäytyminen Sannikassa ei mennyt ihan putkeen ja woke-ilmiössä on ongelmia. Voisi ajatella, että koska kysymys on heikompiosaisesta väestönryhmästä, tähän suhtauduttaisiin kuitenkin empaattisesti. Ymmärrettäisiin, että ok, ongelmia on, mutta ollaan silti heidän puolellaan. Mutta näin ei todellakaan näytä olevan, vaan sen sijaan altavastaajan asemassa olevaan vähemmistöön osoitetaan suoranaista vihaa ja raivoa.

On hieman vaikea määritellä, mistä tämä kertoo. Kertooko se ylemmyydentunnosta, alemmuudentunnosta, huonosta itsetunnosta, ennakkoluuloista vai mistä. Joka tapauksessa on selvää, että suomalaisen mielenmaisen pinnan alla kytee jotain, jota rasismiksi voidaan kutsua. On todennäköistä, että tämä johtuu suurelta osin siitä, että olemme olleet täällä pussinperällä keskenämme vuosituhansia, jonka vuoksi emme (vielä) oikein osaa suhtautua toisenlaisiin normaalisti. Tätä puoltaa sekin, että alussa mainitun tutkimuksen asennemittari korreloi selvästi maahanmuuttohistorian pituuteen.

Rasismin alle voidaan laittaa aika paljon vähemmistöjä jos niikseen tulee. Mitä tulee näihin vähemmistöiltä tulevaan kritiikkiin niin maassa maan tavalla, jos ei miellytä niin koittakoon miten asiat Ruotsissa on. Jos maahanmuuttaja kritisoi että Suomi kohtelee heitä huonosti niin katsoisivat ensin miten Suomi kohtelee omiaan joilla menee huonosti.
 
Viikko sitten en oikein uskonut tutkimusta, jonka mukaan Suomi olisi käytetyllä mittarilla Länsi-Euroopan selvästi rasistisin maa. Nyt uskon.

Asetelma tiivistyy pitkälti tähän: "Minulle ei kukaan tule sanomaan, mitä sanoja saan käyttää". Suurin osa hyväksyy sen, että n-sanaa ei käytetä, mutta ennen kaikkea kukaan ei siitä saisi tulla neuvomaan.

Ja kenties vielä paremmin tiivistyy tähän: "Minulle ei kukaan Suomessa asuva ninnannunna tule sanomaan, mitä sanoja saan käyttää." Erityisen vaikealta tuntuu olevan ottaa vastaan kritiikkiä Suomessa asuvalta vähemmistöltä.
En ymmärrä mitä rasistista siinä on, että ei tykätä siitä, että joku, jolla ei ole mitään päätäntävaltaa asian suhteen, tulee sanomaan mitä sanoja muut ihmiset saavat keskusteluissa käsitellä ja käyttää, kun kyse on juuri siitä sanasta.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Viikko sitten en oikein uskonut tutkimusta, jonka mukaan Suomi olisi käytetyllä mittarilla Länsi-Euroopan selvästi rasistisin maa. Nyt uskon.

Asetelma tiivistyy pitkälti tähän: "Minulle ei kukaan tule sanomaan, mitä sanoja saan käyttää". Suurin osa hyväksyy sen, että n-sanaa ei käytetä, mutta ennen kaikkea kukaan ei siitä saisi tulla neuvomaan.

Ja kenties vielä paremmin tiivistyy tähän: "Minulle ei kukaan Suomessa asuva ninnannunna tule sanomaan, mitä sanoja saan käyttää." Erityisen vaikealta tuntuu olevan ottaa vastaan kritiikkiä Suomessa asuvalta vähemmistöltä.

Ja ehkäpä kaikkein parhaiten asenteet tulevat ilmi epäsuorasti seuraavalla tavalla: On selvää, että Renazin käyttäytyminen Sannikassa ei mennyt ihan putkeen ja woke-ilmiössä on ongelmia. Voisi ajatella, että koska kysymys on heikompiosaisesta väestönryhmästä, tähän suhtauduttaisiin kuitenkin empaattisesti. Ymmärrettäisiin, että ok, ongelmia on, mutta ollaan silti heidän puolellaan. Mutta näin ei todellakaan näytä olevan, vaan sen sijaan altavastaajan asemassa olevaan vähemmistöön osoitetaan suoranaista vihaa ja raivoa.

On hieman vaikea määritellä, mistä tämä kertoo. Kertooko se ylemmyydentunnosta, alemmuudentunnosta, huonosta itsetunnosta, ennakkoluuloista vai mistä. Joka tapauksessa on selvää, että suomalaisen mielenmaisen pinnan alla kytee jotain, jota rasismiksi voidaan kutsua. On todennäköistä, että tämä johtuu suurelta osin siitä, että olemme olleet täällä pussinperällä keskenämme vuosituhansia, jonka vuoksi emme (vielä) oikein osaa suhtautua toisenlaisiin normaalisti. Tätä puoltaa sekin, että alussa mainitun tutkimuksen asennemittari korreloi selvästi maahanmuuttohistorian pituuteen.

Heh, eli käytännössä jos olet eri mieltä, niin olet rasisti. Minä suhtaudun heikompiosaisiin empaattisesti ja ainakin tasa-arvoisesti, niin kuin kaikkiin muihinkin ihmisiin, mutta rotuoppia tai muutakaan syrjintää se ei vaadi, päinvastoin. Minä, ja kuin uskoakseni sekä toivoakseni suurin osa muistakin, noudatan elämässäni sitä, että aina kohdatessani ihmisen, pyrin näkemään vain ja ainoastaan ihmisen. En rotua, en uskontoa tai muutakaan. Tämä tie, ennakkoluulottomuuden tie, on tehnyt länsimaista maailman tasa-arvoisimpia maita. Kuinka oikeasti joku voi vielä kuvitella, että rotuoppien ja kastijärjestelmien tie voi johtaa yhtään mihinkään hyvään? Milloin historiassa tämä on tapahtunut? Tarkoitushan on aina hyvä, niin historiassa kuin nytkin. Kyllä meillä toki on vielä tekemistä rasismin ja ennakkoluulojen kitkemisessä. Siksi meidän tulee oppia paremmin näkemään rodun, uskonnon, sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen tai muun ominaisuuden sijaan ihminen. Voimme myös tiedostaa kaikkien ryhmien erityishaasteet niin kuin woken alkuperäisessä ideologiassa mainitaankin, mutta ne teot eivät voi olla joidenkin ryhmien tai yksilöiden ennakkoluuloinen kohtelu, vaientaminen, eristäminen tai häpäiseminen. Emme me voi taistella rasismia ja syrjintää vastaan syrjimällä takaisin.
 
Viimeksi muokattu:

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Kyllä, voi vain kuvitella mikä olisi keskustelun intensiteetti tällä hetkellä jos lyömismielikuvaa olisikin käyttänyt Esko.
Jos oikein ymmärsin, niin kameroiden sammuttua siellä on jollain lailla jopa käsiksi käyty. Ehkä parhaiten tilannetta kuvaa se, että Valtaoja sanonut olevansa aidosti huolissaan Ebrahiminista.

En missään nimessä hyväksy sitä että hän on tästä saanut todella rasistista viestiä somessa ja ihmiset nyt Todellakin ILMAN SITÄ KONTEKSTIA viljelevät n-sanaa somessa sananvapauden nimissä. Silloin nämä rasistit nimenomaan ymmärsivät Valtaojan pointin väärin.

EDIT: Olen oikeasti sitä mieltä, että kaikki äärimmäisesti omaa aatettaan kannattavat/asiaa ajavat tekevät pääosin hallaa asialleen, vaikka tarkoitusperä hyvä olisikin. Ajavat ne "keskikaistan" ihmiset vain kauemmas. Keskustelu olisi varmasti ollut todella hyvä jonkin hieman maltillisemman tai paremman keskustelijan kanssa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Minkälainen keskustelu Sannikan ohjelmassa olisikaan käyty, jos keskustelijoina olisi olleet Valtaoja ja Sohrabi.

Tai Sohrabi ja Ebrahimi.
Nimenomaan. Kenenkään ajattelutapa ei muutu siilä, että sinulle kerrotaan miten sinun pitää ajatella. Keskustelu on se avain muuttaa asenteita ja ajatuksia. Keskustelu ei ole sitä, että toinen vain paasaa yksipuolisesti ja haukkuu toisen rasistiksi, ellei tällä ole rasistinen tarkoitusperä keskustelussa. 90% tapauksista toisen kyky ottaa palautetta vastaan loppuu siinä vaiheessa jos se aloitetaan kertomalla että "olet etuoikeutettu valkoinen rasisti". Koska silloinhan asialle ei koskaan voi mitään, koska et voi sitä omaa valkoista ihonväriä muuttaa.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Onko @Osmo Rapeli pahoitellut ja pyytänyt anteeksi rasismiaan? Sitä odotellessa.
Vai onko nykyinen takinkääntö ja täällä rasismista meuhkaaminen huonoa omaatuntoa jolla pyrkii hyvittämään menneitä syntejään? Ei olisi ensimmäinen joka sitä tekee vrt. vangit, entiset jengipomot jotka tulevat uskoon.

Ps. Järjestääkö Jatkoajan ylläpito kriisiapua kaikille sitä tarvitseville?
Näillä johonkin kulttiin hurahtaneilla henkilöillä useasti menee ajattelu ja toiminta suoraan sinne ääripäähän.
Nimimerkin vaihdon myötä rasistista tuli Jatkoajan kovin rasismin vastustaja.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Mikä olisi sopiva menetelmä joka avaisi entistä parempia mahdollisuuksia "rodullistetulle" väestön osalle? Positiivinen syrjintä rekrytoinneissa ei ole idea jolle lämpenen vai pitäisikö meidän etuoikeutettujen kansalaisten vain tottua hyväksymään ajatus siitä että ponnistelumme ja kykymme olisivat riittäneet hakemaamme työpaikkaan mutta rasismin nujertamisen nimissä se annettiinkin jollekulle toiselle?

Siitä näkökulmasta, mistä minä katson asioita, oikea ratkaisu olisi luottamuksen kasvattaminen molemmin puolin, ja minusta monet asiat, joita on tehty ja joita tehdään tämän parantamiseksi ovat hyviä. Ei minua tietenkään haittaa, vaikka niitä olisi enemmänkin. Se on pitkä tie, kyllä minä sen ymmärrän. Se on vielä pidempi tie siksi, kun elämme muutenkin murrosaikaa (esim. työn murros), joten muutenkin monen ihmisen perusturvallisuuden tunne on hukassa.

Yksilötason rasismiin vaikuttamiseen näen yhtenä tärkeänä tekijänä katutasolla tapahtuvan liennyttämiseen tähtäävän työn. En myöskään välttämättä tähtäisi ihan 100% lopputulokseen. Jokaikisen rasistisesti ajattelevan ihmisen kohtaaminen yksilötasolla ja asenteiden muuttaminen voi yhteiskunnan kannalta olla liian raskasta. Jos valtaosa väestöstä suhtautuu suht suvaitsevasti, niin pitää luottaa siihen, että aikanaan se tavoittaa kontaktien kautta viimeiset änkyrätkin.

Netin takia tämä on sillä tavalla vaikeaa, että ihmisellä on ympäristössä eroja siihen, paljonko maahanmuuttajataustaisista voi olla kokemusta. PK-seudulla asuva törmää maahanmuuttajiin huomattavasti enemmän kuin ihminen jossain Peräposiolla. Netti kuitenkin yhdistää ihmiset kaikenlaisista kokemusmaailmoista, ja kärjistää tilannetta. Jos Peräposiolla ei ole ainuttakaan maahanmuuttajataustaista ihmistä, niin sieltä kirjoittavan ei tarvitse edes yrittää sopeutua, ts. jos hänellä on rasistisia mielipiteitä, ei ole mitään reaalielämän tarvetta niitä koettaa muuttaakaan.

En vielä tutustunut tuohon linkattuun tutkimukseen, mutta sitä näkemättä voin kyllä hyvin olettaa, että esimerkiksi Välimeren rannalla suhtautuminen maahanmuuttajaperäisiin ihmisiin on luontevampi, koska sillä seudulla ihmiset ovat liikkuneet tuhansia vuosia. Kulttuurivaihdon määrä on varsin toista luokkaa kuin täällä peräpohjolassa, jossa liikehdintä on tapahtunut Itämeren alueella (Suomi, Ruotsi, Viro).

Molemminpuolisen luottamuksen kasvattamisen tärkeydestä voisin ottaa esimerkiksi Yhdysvallat. Erityisesti mustan väestön suhtautuminen mm. koulutukseen on (keskimäärin) nihkeä, se nähdään valkoisten juttuna. Tämä näkyy mm. eroina yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa suhteessa vaikkapa aasialaisperäisiin. Korostan tässä nyt sanaa molemminpuolisesta luottamuksesta, koska tuo suhtautumisen nihkeys ei tietenkään mistään tyhjiöstä tule, mutta se edesauttaa syvenevien kierteiden syntymistä ja se kehityskulku olisi hyvä katkaista heti alkuunsa.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Aika vähälle huomiolle ohjelmasta on jäänyt se, kuinka Ebrahimi uhkasi Valtaojaa fyysisellä väkivallalla. "Jos minä lyön sinua, sinua sattuu". Fyysisellä väkivallalla uhkaaminen on erittäin vakavaa ja se uhkasi tilanteessa Valtaojan oikeutta turvalliseen tilaansa aivan konkreettisesti.

Se on jäänyt vähälle huomiolle, koska valtaosa ihmisistä ymmärtää kontekstin: sitä käytettiin vertaiskuvallisessa merkityksessä eikä se ollut uhkaus. Tavallaan siinä demonstroidaan se, kuinka sanat ja sanomiset ovat riippuvaisia konteksista ja tarkoitusperistä. Joten yllättävän fiksua väkeä katsojakunta on ollut, eikö niin?
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Siitä näkökulmasta, mistä minä katson asioita, oikea ratkaisu olisi luottamuksen kasvattaminen molemmin puolin, ja minusta monet asiat, joita on tehty ja joita tehdään tämän parantamiseksi ovat hyviä. Ei minua tietenkään haittaa, vaikka niitä olisi enemmänkin. Se on pitkä tie, kyllä minä sen ymmärrän. Se on vielä pidempi tie siksi, kun elämme muutenkin murrosaikaa (esim. työn murros), joten muutenkin monen ihmisen perusturvallisuuden tunne on hukassa.

Yksilötason rasismiin vaikuttamiseen näen yhtenä tärkeänä tekijänä katutasolla tapahtuvan liennyttämiseen tähtäävän työn. En myöskään välttämättä tähtäisi ihan 100% lopputulokseen. Jokaikisen rasistisesti ajattelevan ihmisen kohtaaminen yksilötasolla ja asenteiden muuttaminen voi yhteiskunnan kannalta olla liian raskasta. Jos valtaosa väestöstä suhtautuu suht suvaitsevasti, niin pitää luottaa siihen, että aikanaan se tavoittaa kontaktien kautta viimeiset änkyrätkin.

Netin takia tämä on sillä tavalla vaikeaa, että ihmisellä on ympäristössä eroja siihen, paljonko maahanmuuttajataustaisista voi olla kokemusta. PK-seudulla asuva törmää maahanmuuttajiin huomattavasti enemmän kuin ihminen jossain Peräposiolla. Netti kuitenkin yhdistää ihmiset kaikenlaisista kokemusmaailmoista, ja kärjistää tilannetta. Jos Peräposiolla ei ole ainuttakaan maahanmuuttajataustaista ihmistä, niin sieltä kirjoittavan ei tarvitse edes yrittää sopeutua, ts. jos hänellä on rasistisia mielipiteitä, ei ole mitään reaalielämän tarvetta niitä koettaa muuttaakaan.

En vielä tutustunut tuohon linkattuun tutkimukseen, mutta sitä näkemättä voin kyllä hyvin olettaa, että esimerkiksi Välimeren rannalla suhtautuminen maahanmuuttajaperäisiin ihmisiin on luontevampi, koska sillä seudulla ihmiset ovat liikkuneet tuhansia vuosia. Kulttuurivaihdon määrä on varsin toista luokkaa kuin täällä peräpohjolassa, jossa liikehdintä on tapahtunut Itämeren alueella (Suomi, Ruotsi, Viro).

Molemminpuolisen luottamuksen kasvattamisen tärkeydestä voisin ottaa esimerkiksi Yhdysvallat. Erityisesti mustan väestön suhtautuminen mm. koulutukseen on (keskimäärin) nihkeä, se nähdään valkoisten juttuna. Tämä näkyy mm. eroina yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa suhteessa vaikkapa aasialaisperäisiin. Korostan tässä nyt sanaa molemminpuolisesta luottamuksesta, koska tuo suhtautumisen nihkeys ei tietenkään mistään tyhjiöstä tule, mutta se edesauttaa syvenevien kierteiden syntymistä ja se kehityskulku olisi hyvä katkaista heti alkuunsa.
Pitää myös muistaa, että maahanmuutto on alkanut "isosti" vasta ihan lähiaikoina Suomessa. On paljon maahanmuuttajia, joiden kanssa on täysin eri kieli ja kulttuuri ja joiden kotiuttaminen on vielä todella kesken. Näen eri asiana vastustaa/kritisoida maahanmuuttoa (ja siitä koituvia kustannuksia Suomen valtiolle) kuin syrjiä Suomen kulttuurissa ja kielessä kasvaneita ihmisiä. Uskon että asenteet muuttuu paljonkin sitten kun ne erikieliset esim. Oppivat kielen ja tulevat suomalaiseen työelämään.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Pitää myös muistaa, että maahanmuutto on alkanut "isosti" vasta ihan lähiaikoina Suomessa. On paljon maahanmuuttajia, joiden kanssa on täysin eri kieli ja kulttuuri ja joiden kotiuttaminen on vielä todella kesken. Näen eri asiana vastustaa/kritisoida maahanmuuttoa (ja siitä koituvia kustannuksia Suomen valtiolle) kuin syrjiä Suomen kulttuurissa ja kielessä kasvaneita ihmisiä. Uskon että asenteet muuttuu paljonkin sitten kun ne erikieliset esim. Oppivat kielen ja tulevat suomalaiseen työelämään.

Näinkin, ja netin käytön leviäminen n. about viimeisen 15 vuoden aikana koko kansan keskuuteen on tuonut keskustelun maahanmuutosta ja -muuttajista sellaistenkin ihmisten näkökenttään, jotka esim. vaikka 70-80 -luvulla eivät olisi tienneet asiasta mitään. Se on aika iso murros aika lyhyessä ajassa.
 

Wild-Chester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Viikko sitten en oikein uskonut tutkimusta, jonka mukaan Suomi olisi käytetyllä mittarilla Länsi-Euroopan selvästi rasistisin maa. Nyt uskon.

Asetelma tiivistyy pitkälti tähän: "Minulle ei kukaan tule sanomaan, mitä sanoja saan käyttää". Suurin osa hyväksyy sen, että n-sanaa ei käytetä, mutta ennen kaikkea kukaan ei siitä saisi tulla neuvomaan.

Ja kenties vielä paremmin tiivistyy tähän: "Minulle ei kukaan Suomessa asuva ninnannunna tule sanomaan, mitä sanoja saan käyttää." Erityisen vaikealta tuntuu olevan ottaa vastaan kritiikkiä Suomessa asuvalta vähemmistöltä.

Ja ehkäpä kaikkein parhaiten asenteet tulevat ilmi epäsuorasti seuraavalla tavalla: On selvää, että Renazin käyttäytyminen Sannikassa ei mennyt ihan putkeen ja woke-ilmiössä on ongelmia. Voisi ajatella, että koska kysymys on heikompiosaisesta väestönryhmästä, tähän suhtauduttaisiin kuitenkin empaattisesti. Ymmärrettäisiin, että ok, ongelmia on, mutta ollaan silti heidän puolellaan. Mutta näin ei todellakaan näytä olevan, vaan sen sijaan altavastaajan asemassa olevaan vähemmistöön osoitetaan suoranaista vihaa ja raivoa.

En voi käsittää miten "woke-laita" ei näe tällaisen ulostulon absurdiutta ja kaksinaismoralismia?
Ensinnäkin jos on sitä mieltä että minkään uhrikategorian turvin kenelläkään ei ole oikeutta rajoittaa kenenkään toisen sanomisia voidaan nähdä ehkä empatian puutteena, kusipäisyytenä, kylmyytenä ja vielä mitä mutta millaisen loogisen päättelyketjun jälkeen siitä saadaan rasismia, jos on sitä mieltä että KAIKKI rodusta, syntymäpaikasta ja ihonväristä riippumatta saavat sanoa samoja asioita.

Tässä kyseessä olevassa haastattelussa nimenomaan Ebrahimi teki varsin rohkeita oletuksia keskustelukumppaninsa ihonvärin perusteella. Isossa kuvassa tämä on juuri kiilusilmäisimmän laitavasemmiston suurimpia ongelmia. Halutaan aivan väen väkisin muodostaa kollektiiveja milloin minkäkin ominaisuuden mukaan.

Ebrahimi ei kenties tuntenut "keskustelu"kumppaniaan, mutta ulkoisten ominaisuuksien perusteella osasi kategorioida hänet valkoihoisten miesten kollektiiviin. Entä jos tämä valtarakenteita ylläpitävä valkoinen mies olisikin ollut alkoholistiperheeseen syntynyt, seksuaalista hyväksikäyttöä ja väkivaltaa lapsena kokenut ja niistä selviytynyt YKSILÖ. Olisiko tämä valkoinen mies silloin saanut "koko elämänsä tehdä asioita, ilman että joutuu vastuuseen niistä" kuten Ebrahimi asian ilmaisi.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Pitää myös muistaa, että maahanmuutto on alkanut "isosti" vasta ihan lähiaikoina Suomessa. On paljon maahanmuuttajia, joiden kanssa on täysin eri kieli ja kulttuuri ja joiden kotiuttaminen on vielä todella kesken. Näen eri asiana vastustaa/kritisoida maahanmuuttoa (ja siitä koituvia kustannuksia Suomen valtiolle) kuin syrjiä Suomen kulttuurissa ja kielessä kasvaneita ihmisiä. Uskon että asenteet muuttuu paljonkin sitten kun ne erikieliset esim. Oppivat kielen ja tulevat suomalaiseen työelämään.
Tämän tiimoilta tuli luettua lokakuun HS:n kuukausiliitteestä pitkä ja mielestäni ansiokas juttu korisliigan tummaihoisista jenkkipelaajista, joista ensimmäinen saapui maahan 50 vuotta sitten. Ensimmäiset pari vuosikymmentä paikallisväestöllä meni ihmetellessä mustia parimetrisiä heppuja ja etenkin pienemmillä paikkakunnilla niistä tuli kylän maskotteja ja "meidän Tommeja" yms. 90-luvun laman aikana olivatkin sitten niitä jotka "vie meidän naiset" ja esim. Joensuun seurapomot ilmoittivat ihan julkisesti että nyt hankitaan tovin aikaa jenkkivahvistuksina ainoastaan vaaleaihoisia ettei tule kaupungilla hässäköitä (taustalla se että tummaihoisen pelaajan kimppuun oli käyty useita kertoja skinilaumojen toimesta).
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Näillä johonkin kulttiin hurahtaneilla henkilöillä useasti menee ajattelu ja toiminta suoraan sinne ääripäähän.
Nimimerkin vaihdon myötä rasistista tuli Jatkoajan kovin rasismin vastustaja.
Osuva kuvaus sopii myös poliittiseen kenttään. Ainakin itseeni, vaikka vassareista vihreiden kautta Kokoomuksen ei ääripää olekaan. Aika paljon tulee edelleen vassareita seurattua, mutta pääosin hallituksesta johtuen. Koko hallitushan on täynnä kommareita... Ymmärtänette sarkasmin, jonka kohteena olen itse.

Osmo voisi tulla esille. Kyllä hänellä on myös hyviä pointteja, vaikka eri mieltä useista olenkin.

Tämän tiimoilta tuli luettua lokakuun HS:n kuukausiliitteestä pitkä ja mielestäni ansiokas juttu korisliigan tummaihoisista jenkkipelaajista, joista ensimmäinen saapui maahan 50 vuotta sitten. Ensimmäiset pari vuosikymmentä paikallisväestöllä meni ihmetellessä mustia parimetrisiä heppuja ja etenkin pienemmillä paikkakunnilla niistä tuli kylän maskotteja ja "meidän Tommeja" yms. 90-luvun laman aikana olivatkin sitten niitä jotka "vie meidän naiset" ja esim. Joensuun seurapomot ilmoittivat ihan julkisesti että nyt hankitaan tovin aikaa jenkkivahvistuksina ainoastaan vaaleaihoisia ettei tule kaupungilla hässäköitä (taustalla se että tummaihoisen pelaajan kimppuun oli käyty useita kertoja skinilaumojen toimesta).

Kaveri pelasi aikoinaan korista Karkkilassa, ja seuraan hankittiin jenkkivahvistus. Musta, iso mies. Kun illalla istuivat ravintolassa, jenkin ympärille kertyi aina melkoinen määrä naispuolisia asiakkaita. Tämä aiheutti kitkaa sielläkin, mutta pelaajat puolustivat omiaan.

Muistaakseni osa nuorista koki kaverini kertoman mukaan asian niin, että heidän naiset vokotellaan ja mikään ei enää ole turvassa. Mikä tästä on ennakkoluuloa ja katkeruutta, mikä rasismia, sitä on vaikea sanoa. Arvaan kuitenkin, että ennakkoluulot ja kateus saattoivat olla keskeisiä syitä reaktioille, ei rasismi.

Silti tästä saisi nykyään rasistisen reaktion silloinkin kun kyse ei ole rasismista.
 

axe

Jäsen
Se on jäänyt vähälle huomiolle, koska valtaosa ihmisistä ymmärtää kontekstin: sitä käytettiin vertaiskuvallisessa merkityksessä eikä se ollut uhkaus. Tavallaan siinä demonstroidaan se, kuinka sanat ja sanomiset ovat riippuvaisia konteksista ja tarkoitusperistä. Joten yllättävän fiksua väkeä katsojakunta on ollut, eikö niin?

Niin, pitää olla kyky ymmärtää, kun verrataan että sanojen käyttäminen pilkkaamiseen ja nöyryyttämiseen sattuu ihan samoin kuin fyysinen lyöminen sattuu. Ja se ymmärrettiin. Mutta samoin pitäisi olla kyky ymmärtää, kun niitä samoja sanoja ei käytetä loukkaamiseen vaan ne ovat esillä esimerkkinä, pelkkänä kylmänä (tai ainakin haaleana) asiana ilman kuumottavaa latausta. Ei voi olla niin, että joku kirjainmerkkijono on niin paha, että sitä ei voi olla olemassa missään tai mitenkään, jos satut edustamaan vääränlaista ihmisryhmää. Ihan niin kuin Ebrahimikin on sen sanan nähnyt ja itsekin jossain tarkoituksessa taatusti käyttänyt ilman loukkaantumisteatteria, kun pöydän toisella puolella ei ole oletettua tai jopa haluttua vihollista. Se, että halutaan ladata siihen sanaan sellainen triggeri, että vääränlaisen ihmisen käyttäessä sitä on oikeus temppuilla miten tahansa, on pahaa ideologiaa. Koska siinä sanotaan, että sinä et saa sitä käyttää lainkaan edes esimerkkinä ilman pahuutta, koska sinunlaisesi ihmiset ovat käyttäneet sitä aiemmin loukkaamiseen.

Eikä tää muuten vittu tarkoita sitä, että pitäisi olla oikeus huudella neekeriä turuilla ja toreilla koska "emmää mitään pahaa tarkoita" tai koska "mun oppikirjassa 60-luvulla sanottiin että se on ok sana". Vaan järjenkäytöllä. Molempiin suuntiin!
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mikä ihme tuohon viittaa? Tuohan olisi melkein poliisiasia jo.
Taisikin olla sanallista hyökkäämistä, kun tarkemmin juttua luin. Pahoittelut siitä.

"En halua eritellä, vaikka hän kuinka minun kimppuuni hyökkäsi siellä. Aika loukkaavasti, eikä ainoastaan minua, vaan isoa kansanosaa, muun muassa kaikkia Nenäpäivään osallistuneita kohtaan. En halua pahentaa enää tilannetta ja kertoa, mitä hän sen jälkeen teki. Voit kysyä sitä vaikka Marja Sannikalta."
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Niin, pitää olla kyky ymmärtää, kun verrataan että sanojen käyttäminen pilkkaamiseen ja nöyryyttämiseen sattuu ihan samoin kuin fyysinen lyöminen sattuu. Ja se ymmärrettiin. Mutta samoin pitäisi olla kyky ymmärtää, kun niitä samoja sanoja ei käytetä loukkaamiseen vaan ne ovat esillä esimerkkinä, pelkkänä kylmänä (tai ainakin haaleana) asiana ilman kuumottavaa latausta. Ei voi olla niin, että joku kirjainmerkkijono on niin paha, että sitä ei voi olla olemassa missään tai mitenkään, jos satut edustamaan vääränlaista ihmisryhmää. Ihan niin kuin Ebrahimikin on sen sanan nähnyt ja itsekin jossain tarkoituksessa taatusti käyttänyt ilman loukkaantumisteatteria, kun pöydän toisella puolella ei ole oletettua tai jopa haluttua vihollista. Se, että halutaan ladata siihen sanaan sellainen triggeri, että vääränlaisen ihmisen käyttäessä sitä on oikeus temppuilla miten tahansa, on pahaa ideologiaa. Koska siinä sanotaan, että sinä et saa sitä käyttää lainkaan edes esimerkkinä ilman pahuutta, koska sinunlaisesi ihmiset ovat käyttäneet sitä aiemmin loukkaamiseen.

Eikä tää muuten vittu tarkoita sitä, että pitäisi olla oikeus huudella neekeriä turuilla ja toreilla koska "emmää mitään pahaa tarkoita" tai koska "mun oppikirjassa 60-luvulla sanottiin että se on ok sana". Vaan järjenkäytöllä. Molempiin suuntiin!
Youtubessakin pyörii video, missä eräs tummaihoinen nainen on todella vihainen että jonkun maan nimi voi olla Montenegro, koska siinähän on n-sana! Toki tarkoittaa mustaa vuorta maan omalla kielellä, mutta silti.



 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Viikko sitten en oikein uskonut tutkimusta, jonka mukaan Suomi olisi käytetyllä mittarilla Länsi-Euroopan selvästi rasistisin maa. Nyt uskon.

Asetelma tiivistyy pitkälti tähän: "Minulle ei kukaan tule sanomaan, mitä sanoja saan käyttää". Suurin osa hyväksyy sen, että n-sanaa ei käytetä, mutta ennen kaikkea kukaan ei siitä saisi tulla neuvomaan.

Ja kenties vielä paremmin tiivistyy tähän: "Minulle ei kukaan Suomessa asuva ninnannunna tule sanomaan, mitä sanoja saan käyttää." Erityisen vaikealta tuntuu olevan ottaa vastaan kritiikkiä Suomessa asuvalta vähemmistöltä.
Niin tuossa oli nimenomaan tutkittu sitä mitä joku oli tuntenut. Se oliko oikeasti kyse rasismista vai mistä on sitten kokonaan toinen juttu.

Eihän tuota Ebrahimin "väri" eroa mitenkään etelä-euroopan ihmisistä eli menee täysin eurooppalaisesta ellei sitä toisi itse niin suuresti esille. Toki silloin jos puhuu isomman porukan kanssa äidinkieltään niin voi päätellä, ettei sukujuuret ole euroopassa.

Tästäkin kirjoituksesta näkee sen ettet ole itse juurikaan nähnyt oikeaa rasismia, minä olen kun se on kohdistunut läheisiin.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Tuosta Ebrahimista tulee mieleen, että meistä jokainenhan voi profiloida itsensä mihin tahansa etniseen ryhmään ja ihonväriin. Sen jälkeen alkaa myötäelämään näiden tuskaa kokemistaan vääryyksistä ja syyttelemään siitä parempiosaisia, jonka senkin ryhmän voi itse määritellä tilanteesta riippuen. Kätevää.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tuosta Ebrahimista tulee mieleen, että meistä jokainenhan voi profiloida itsensä mihin tahansa etniseen ryhmään ja ihonväriin. Sen jälkeen alkaa myötäelämään näiden tuskaa kokemistaan vääryyksistä ja syyttelemään siitä parempiosaisia, jonka senkin ryhmän voi itse määritellä tilanteesta riippuen. Kätevää.
Edelleen näen yhtenä suurena ongelmana sen, että nykypäivänä kun verkostoituminen ym on niin helppoa, niin ihmiset ympäröivät itsensä täysin samalla tavalla ajattelevien ihmisten kanssa. Jos on aina tottunut saamaan vain kannustusta ja bensaa omille aatteileen, niin yhtäkkiä vastaan tuleva eriävä pienikin mielipide voi olla vaikea käsitellä.
 

Jallan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Keskustelu E:n ja V:n välillä olisi ollut aivan toinen, jos välissä olisi ollut sermi ja ei olisi kerrottu kuka tai minkä rotuinen tahi mistä tullut? Tällainen formaatti oli joku vuosi sitten teeveessä ja kas kummaa skini ja mamu olivat samoilla linjoilla lähes kaikesta. Sermin poiston jälkeen he totesivat ettei kuunaan olisi keskustelleet näköyhteydessä... Vois olla hyvä kokeilla ylellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös