Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

• 800 486
  • 6 485

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Käytän tätä aasinsiltana:

Kerron esimerkin. Tuttavallani on siivousalan yritys, asiakkaana kotitaloudet. Perheet jotka ovat hänen asiakkaitaan, järjestävät usein jonkun menon (vaikka leffaan tms) ajaksi jolloin siivooja tulee kotiin. Tuttavani kertoi että vaikka hän itse ei olisi rasisti, asiakkaansa kyllä ovat. He varmaan hyväksyisivät että siivooja on "Mats Sundin" mutta "Rainer Lindgren" ei kelpaa. Kun Rainer saapuu paikalle, tarve kotisiivoukseen yllättäen poistuu, ehkä siivoukseen ei olekaan varaa mutta siivouspalvelun tekeekin jatkossa toinen firma.

Minusta juuri tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka tärkeää on väestöryhmien keskinäinen luottamus toisiinsa. Jos sen jättää rakentamatta, niin seuraukset ovat kauaskantoiset ja vaikeat. Minusta tämä on valtavan paljon tärkeämpää kuin keskustelu vaikkapa n-sanan oikeaoppisesta käytöstä.

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Minusta juuri tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka tärkeää on väestöryhmien keskinäinen luottamus toisiinsa. Jos sen jättää rakentamatta, niin seuraukset ovat kauaskantoiset ja vaikeat. Minusta tämä on valtavan paljon tärkeämpää kuin keskustelu vaikkapa n-sanan oikeaoppisesta käytöstä.
Keskustelija @Euro71 oivalsi erittäin tärkeän ja huomionarvoisen pointin.
Olen sanaton. Tajusin juuri miksi näitä keskusteluja kannattaa seurata. Kiitoksia vielä kerran.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Keskustelija @Euro71 oivalsi erittäin tärkeän ja huomionarvoisen pointin.
Olen sanaton. Tajusin juuri miksi näitä keskusteluja kannattaa seurata. Kiitoksia vielä kerran.

Kiitos, kiitos! Olen toki maininnut tästä asiasta jo muutaman kerran aiemmin, esim. täällä ja täällä. Mietin jo Yhdysvaltain mustaa väestöä esimerkkinä käyttäessä, että tarjoaisinko kotoisamman esimerkin. Sitten tarjosit oivan tilaisuuden päästää minut aasinsillan kautta toistamaan asia tutummasta näkökulmasta.

Viimeksi muokattu:

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Missään tapauksessa en syytä minua raportoineita henkilöitä mistään vaan käsittääkseni asia on liian herkkä monelle puheenaiheeksi vaikka mielessään myöntäisi että tällaista tapahtuu. En ole aivan varma mutta toivon että rasismin nujertamisessa on otettu askel eteenpäin mikäli tällaisesta ikävästä ongelmasta voi edes keskustella hakien ratkaisuita. Olen huomaavani että nykyisin se ehkä onnistuu paremmin kuin silloin kun sain bannin Puheenvuoroista.

Minä itse näe Suomea kovin rasistisena, mutta myönnän maailman mittakaavassa kokemukseni olevan kovin suppea. Ihmisillä toki on ennakkoluuloja ihmisistä nimen, rodun tai habituksen perusteella, mutta tämä taitaa olla evoluution tuotos kohdata itselleen vierasta asiaa, eikä sille oikein voi mitään. Näitä asioita voi kuitenkin myös vähemmistön edustajat käyttää voimavarana ja nyt vaikka esimerkiksi romaneihin liittyy tietyt oletukset kovin vahvana, mutta nämäkin pystyy rikkomaan jos haluaa. Olen meinaan törmännyt ilmiöön missä kovasti työtä tekevä rehellinen romani saa osakseen todella hyvää mainosta, kehuja työstään ja sana kiirii tästä erityisen nopeasti, koska hän rikkoo vahvojen ennakkoluulojen takia myös "puskaradion uutiskynnystä" aika tehokkaasti. Eivät ihmiset tuomitse ihmistä enää sen jälkeen rodun/sukupuolen/värin perusteella, jos omilla toimillaan osoittaa enakkoluulot vääriksi.

Cow's opinion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dark side of the Moo
Valtaojallehan Ebrahimi oli etukäteen täysin tuntematon:

"Kohtasin siellä täysin tuntemattoman naisen, josta en tiennyt etukäteen mitään."

Selitys on ihan uskottava 70-vuotiaalta mieheltä, vaikka Valtaoja lienee tuon ikäiseksi ihan kohtuullisen hyvin perillä nykymaailman menosta. Mutta tämän woke-porukan kanssa ei vain voi keskustella kuin heidän ehdoillaan. Siihen Valtaoja ei selvästikään ollut tottunut. Tiedemiehenä hän on tottunut vastavuoroiseen ja vastapuolta arvostavaan keskusteluun, vaikka asioista oltaisiin eri mieltä.

Paras briiffaus Ebrahimiin olisi ollut se Maustetytöt-keissi, jota hän vielä itsekin tuuletteli mediassa jälkikäteen. Kun siihen olisi huolella perehtynyt, niin olisi tajunnut, millaisen ihmisen kanssa keskustelee.
.
Valtaoja joutui ehkä vähän sijaiskärsijäksi, hiukan hakemalla haettuja biiffejä. Ebrahim tuli telkkariin latautuneena ja keskustelutyyli oli hyökkäävä. En esim pitänty kysymyksestä mitä sä teet asialle? Mitä se sulle kuuluu.

Oli toki kohtalaisen random pari valittu ohjelmaan.

Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
.
Valtaoja joutui ehkä vähän sijaiskärsijäksi, hiukan hakemalla haettuja biiffejä. Ebrahim tuli telkkariin latautuneena ja keskustelutyyli oli hyökkäävä. En esim pitänty kysymyksestä mitä sä teet asialle? Mitä se sulle kuuluu.

Oli toki kohtalaisen random pari valittu ohjelmaan.

Minä pidin kysymyksestä, koska se paljasti hyvin kysyjän näkemyksen siitä, mitä "oikea tekeminen" on: somessa mesomista.

Esimerkiksi Sanainen arkku, facebookiton, IG:tön, Twitteritön ja Jodeliton setämies on jo näillä valinnoilla parantumaton setämies.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Aikamoista Valtaojan suolaamista harrasti Ville Blåfield aamun Jälkiviisaissa. Poterot tuntuu olevan syviä ja omat kuplat vahvoja.
Ongelma lienee osin se, että jos olet "väärää mieltä" tietyssä asemassa niin tietyt tahot on tyyliin järkkäämäasä potkut.

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Lehtolakin on kömpinyt kolostaan vittuilemaan.

"VARMASTI väsynyt, mutta onnellinen!

Teille Black Friday alkoi viikon etuajassa, kun emeritusprofessori lausui televisiossa n-sanan ja te kävitte taistoon rasismia vastaan.

Taistelu kannatti! Kun valkoiset saivat ilmoittaa moneen otteeseen toisille valkoisille vastustavansa rasismia, katosi rasismi valkoisten maailmasta ja Twitter-algoritmitkin iloitsivat."

Kyllähän tälle tuli hörähdettyä. Suomessa harva kirjoittaja osaa vittuilla tekopyhyydestä niin maukkaasti kuin Lehtola.

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Aikamoista Valtaojan suolaamista harrasti Ville Blåfield aamun Jälkiviisaissa. Poterot tuntuu olevan syviä ja omat kuplat vahvoja.
Kauas on tultu Santavuoren ajoista. Nykyinen Yle on kyllä vastenmielistä unelmahöttöä.

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Avasin tänään oman kiellettyjen sanojen listani. Ensimmäisenä listalla on W-sana. Jo sen kuuleminenkin loukkaa minua syvästi ja aiheuttaa pelkotiloja ja koska "hän joka loukkaantuu" on aina oikeassa, oletan etteivät muutkaan sitä sanaa enää käytä.

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Tämä oli jo aikanaan täysin absurdi kohtaus. En usko että olisi pidetty asiallisena käytöksenä edes perussuomalaisten vuosikokouksessa. Voin toki olla väärässä.

Tässä puhutaan myös aivan eri kontekstissa kuin Valtaoja. Ei käytetä termejä esimerkkeinä erilaisista käyttöskenaarioista oman position havainnollistamiseksi vaan tuodaan julki omia sangen pöyristyttäviä näkemyksiä esimerkiksi Obaman isoäidin ulkonäöstä. Tuo ulkonäön kommentointi olisi ollut asiatonta ihan ilman rasistisia ulottuvuuksiakin, mutta yhdistettynä avoimen rasistiseen kommentaariin puheenvuoro jätti hieromaan silmiä.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ennen oli paremmin?
Eikös tämä ole sellainen yksittäistapaus.

Santavuori oli terävä ja lupsakka hahmo, mutta puheenpartensa oli löysää sorttia. Tahdittomuudet eivät välttämättä jääneet Ritvalla harkinnan filtteriin, vaan suoltuivat ulos siinä missä asiallisemmatkin asiat.

Tulipa mieleeni kaukaa takavuosilta ihan suomalaistaustainen mieshenkilö, jonka näin työasioihin liittyen livenä pari kertaa. Tällä miehellä oli suoraan sanoen sellaiset kasvot, että hänessä oli mielestäni jotain apinamaisia piirteitä. Eihän tuollaista voi missään tapauksessa sanoa ääneen, eikä välttämättä kehtaa oikein ajatellakaan, mutta noin se vaan oli. Sitäkin hupaisampaa oli joskus myöhemmin, kun tapasin kyseisen firman ihmisiä eräässä vähän vapaamuotoisemmassa tilanteessa. Kysyin siinä jutellessamme, että mitäpä x-liiketoiminnalle kuuluu, kun viimeksi juttelin siitä Markun (nimi muutettu, juuri se apinamies) kanssa. Sanoivat sitten, että "Paviaani sai potkut jo viime vuonna, nyt sitä juttua vetää N.N.). No justiinsa.

Suosikkijoukkue
Tätä y-sanaa voi toki mainiosti käyttää myös käänteisessä yhteydessä, mutta odotan siitä tulevan seuraava käyttökieltoon joutuva sana.
Nykymaailmassa voi tapahtua y-sana, jossa t-sanaksi itsensä mieltävä w-henkilö väittää kuulleensa n-sanan, ja sanoo siksi kokevansa tilassa v-sanan uhkaa ja t-sanaa. No voihan v-sana. Paikalle hälytetty p-sanapartio taltuttaa varmuuden vuoksi p-esineellä v-rikoksesta epäillyn n-henkilön, ja kirjaa rikosilmoituksen ei kun r-sanan, koska r-sana on aggressiivinen ja aiheuttaa siksi t-sanaa ja pelkoa v-sanasta. Esitutkinnassa ilmenee, ettei n-sana ollutkaan n-sana, vaan mahdollisesti tiikeri. Rasmus esittää somessa, että t-sana otetaan välittömästi käyttöön t-sanan välttämiseksi.

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tässä puhutaan myös aivan eri kontekstissa kuin Valtaoja.

Varmasti näin, mutta samassa keskusteluosiossa, jossa edellä mainittu Ville Blåfield aamulla.

Minusta on aika absurdia kritisoida rasismia koskevan keskustelun tasoa kehumalla henkilöä, jonka muistettavin kommentti ko. keskustelutuokiossa on avoimen rasistinen.

Eikös tämä ole sellainen yksittäistapaus.

Jos kirjoittaja mainitsee Santavuoren rasismia käsittelevässä ketjussa, ja minä vastaan videolla, jossa Santavuori puhuu rasistisesti, en näe tätä sellaiseksi yksittäistapaukseksi, johon sillä yleensä viitataan. Mutta olet toki vapaa määrittelemään sen mieleiseksesi.

Suosikkijoukkue
Jos kirjoittaja mainitsee Santavuoren rasismia käsittelevässä ketjussa, ja minä vastaan videolla, jossa Santavuori puhuu rasistisesti, en näe tätä sellaiseksi yksittäistapaukseksi, johon sillä yleensä viitataan. Mutta olet toki vapaa määrittelemään sen mieleiseksesi.
No tarkoitukseni ei ollut mitenkään opponoida, mutta eiköhän tuollainen Santavuoren tv-möläytys ole yksityishenkilön toimittama yksittäistapaus. Siinä missä sekin, kun olutkoppa tarttuu hameen sisäpuolelle, vaikka tällaiseen olisikin suvussa ollut jotain taipumusta.

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
No tarkoitukseni ei ollut mitenkään opponoida, mutta eiköhän tuollainen Santavuoren tv-möläytys ole yksityishenkilön toimittama yksittäistapaus. Siinä missä sekin, kun olutkoppa tarttuu hameen sisäpuolelle, vaikka tällaiseen olisikin suvussa ollut jotain taipumusta.

Yhtä paljon kuin Blåfieldin, johon sanomisiin tässä ketjussa otettiin kantaa.

Blåfield oli minusta täysin oikeassa siinä, että viikon aikana Suomessa on keskusteltu itse asian sijaan liian paljon metakeskustelusta.

Suosikkijoukkue
Yhtä paljon kuin Blåfieldin, johon sanomisiin tässä ketjussa otettiin kantaa.
Mielestäni ei missään tapauksessa. Toimittaja Blåfield edusti työnantajaansa, keskeistä mediainstituutiota, jossa toimittaja ei mölise lähetyksessä yksittäistapauksena mitä sattuu. Toimittaja ei määritä itse täydellä vapaudella omaa linjaansa, vaan työnantajallakin on tähän sanottavaa. Näin ollen toimittajan esitystapa on mediayhtiön linjan mukaista, jos se hyväksytään ja sillä linjalla sopii jatkaa.

Sen sijaan eläkeläinen Santavuori sooloili omiaan, eikä hänen toimintaansa voi yleistää mihinkään viiteryhmään.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy