Vähän kun pysähtyy lukemaan, kuuntelemaan ja miettimään, niin ainakin minulla tulee mieleen, että ei näillä ideologioilla tosiasiallisesti ole enää edes mitään tekemistä rasismin vastustamisen kanssa. Se voi kyllä olla asia jota alunperin ovat lähteneet pois kitkemään, mutta mukaan on tullut paljon muitakin motiiveja . Yksi ehkä tuota koko liikettä hallitseva piirre on täysi sokeus omalle toiminnalle, kuten aina kaikissa ääriliikkeissä on. Olivat ne sitten poliittis- tai uskonnolissävytteisiä. Kova on julistus suvaitsevaisuuden nimeen vannomisesta, mutta lähempi tarkastelu paljastaa kovinkin nopeasti sen, miten äärimmäisen suvaitsemattomista liikkeistä on kyse. Näille ihmisille on tuossa sumussaan aina tyypillistä se, että heille on aivan totaalisen mahdotonta miettiä sellaista vaihtoehtoa, että olisivat itse väärässä. Se ei vain yksinkertaisesti kuulu repertuaariin.
Tuohon kiinnitin huomioni, että hyvin usein syytetään vain ääriliikkeitä "sumussa" olosta... Kova usko meistä varmaan jokaisella on omaan tapaamme toimia ja takuulla sitä "sumua" löytyy joka silmästä.
Itsekin olen pitänyt monia kommentteja, joihin olen täällä törmännyt, äärimmäisen ajattelematomina, typerinä tms., vaikka kommetin esittäjä itse on luultavasti pitänyt niitä ihan tavallisina. Otetaan esimerkiksi vaikka ottelu-ketjut ja tuomarin toiminnan kommentointi jossain yksittäisessä tilanteessa. Jokainen meistä varmasti muistaa jonkun tapauksen, jossa tuomari on mielestämme toiminut ihan väärin ja toisen joukkueen kannattajat ovat jääräpäisesti olleet toista mieltä?
Ja ei, en ole sanomassa meitä jääkiekko-faneja ääriliikkeeksi. Kommentoin vain sitä, miten usein jotain omista mielipiteistämme poikkeavaa ryhdytään nimittämään äärimmäiseksi joksikin, ja vain siitä löydetään virheitä. Pyrimme sulkemaan silmämme omilta hölmöyksiltämme.
Tässäkin ketjussa on nyt käsitelty aika pitkään keskusteluohjelmassa esiintyneiden henkilöiden käytöstä. Mitä virheitä tekivät, kuinka hankala on keskustella minkäkin henkilön kanssa jne. Samalla päädymme itse käyttämään omissa kommenteissamme kärjistyksiä, nimityksiä, menemme henkilökohtaisuuksiin, oikein kaivamalla kaivamme lokaa toisistamme ja naputamme vastauksia tahdilla, joka ei todellakaan mahdollista toisen mielipiteiden syvällisempää pohdiskelua, tärkeintä on vain hyökätä. Miten olemme muka näitä "ääriliikkeitä" parempia näkemään virheemme?
Valittelin tätä meidän puutteellista taitoamme kommunikoida jo aiemmin ja jatkan näköjään samaa virttä, pahoittelut!