Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 709 565
  • 5 948

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Moni on ihmetellyt kirjettä, köysi ei tule kirjeessä yhdellä postimerkillä (max 50 grammaa), painaa vähän enemmän. Mutta nää on näitä.
Hirttosilmukoita lienee eri kokoisia. Tuskin lähettäjä menee paikan päälle kokeilemaan käytännössä. Mutta nää on näitä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
En lue kyseisiä forumeita niin en osaa sanoa. Ehkä sinulla on näistä parempi näppituntuma.

Tällaisten "ihmettelyhuhujen" levittäminen on laitaoikeiston trolleille tyypillistä propagandaa sosiaalisen median eri alustoilla. Ei kannata siis välttämättä niitä jakaa eteenpäin.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tällaisten "ihmettelyhuhujen" levittäminen on laitaoikeiston trolleille tyypillistä propagandaa sosiaalisen median eri alustoilla. Ei kannata siis välttämättä niitä jakaa eteenpäin.

Ja niin luotettavan iltapäivälehdistön jutun, joka perustuu vain "asianosaisen" haastatteluun sitten on luotettavaa ja hyväksyttävää journalismia ja sitä ei saa millään kyseinalaistaa? Vai onko tämä taas niitä juttuja joita ei tarvitse edes tutkia/miettiä enempää ja tärkeintä ei ole totuus vaan se miltä ihmisistä asiat tuntuvat?
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Tällaisten "ihmettelyhuhujen" levittäminen on laitaoikeiston trolleille tyypillistä propagandaa sosiaalisen median eri alustoilla. Ei kannata siis välttämättä niitä jakaa eteenpäin.
Ihan validi kysymyshän tuo on.
Voihan kyseessä olla myös ns. husuttelu, jolloin Suldaan on itse tuonut/lähettänyt kirjeen.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC

Tässä tapauksessa on kyse pelkästään puhtaasta rasismista, ei muusta. En ihmettele ollenkaan että näin tapahtui kun katsoo miten tätäkin kommentoitu mm. Facebookissa.
Niin ja sitten kun asialle saadaan joku muukin lähde kuin pelkästään kyseinen herra itse.

Jos tuo teko on tapahtunut ja "kirjeessä" on ollut rasistinen viesti niin kyse on rasismista. Pelkästään silmukka on sitten taas pelkkä uhkaus, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä rasismin kanssa vaan herran omien kommenttien.
 

MegaForce

Jäsen
Ja niin luotettavan iltapäivälehdistön jutun, joka perustuu vain "asianosaisen" haastatteluun sitten on luotettavaa ja hyväksyttävää journalismia ja sitä ei saa millään kyseinalaistaa? Vai onko tämä taas niitä juttuja joita ei tarvitse edes tutkia/miettiä enempää ja tärkeintä ei ole totuus vaan se miltä ihmisistä asiat tuntuvat?
Itse en näe suurta syytä epäillä asianomaisen puheiden todenmukaisuutta. Ei uhkaukset ja vittuilu muutenkaan ole politiikoille niin harvinaista, ja en näe mikä intressi asianomaisella olisi keksiä näitä. Jos olisi näin, niin jäisi varmasti kiinni. Jos kirjeen sisältö on rasistinen, niin kyse on silloin rasismista etnisyyttä kohtaan.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ja niin luotettavan iltapäivälehdistön jutun, joka perustuu vain "asianosaisen" haastatteluun sitten on luotettavaa ja hyväksyttävää journalismia ja sitä ei saa millään kyseinalaistaa? Vai onko tämä taas niitä juttuja joita ei tarvitse edes tutkia/miettiä enempää ja tärkeintä ei ole totuus vaan se miltä ihmisistä asiat tuntuvat?

Siis journalistinen juttu on oletuksesi mukaan tehty ilman taustatietojen tarkistamista, ja tämä kokonaisuus tekee siitä vähemmän luotettavan kuin Facebookin random nimimerkkien ja hommafoorumien huhut.
 

MegaForce

Jäsen
Niin ja sitten kun asialle saadaan joku muukin lähde kuin pelkästään kyseinen herra itse.

Jos tuo teko on tapahtunut ja "kirjeessä" on ollut rasistinen viesti niin kyse on rasismista. Pelkästään silmukka on sitten taas pelkkä uhkaus, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä rasismin kanssa vaan herran omien kommenttien.
Tuossahan luki että sai rasistisen viestin samalla. Eduskunnan turvallisuusosasto ja poliisi tutkii asiaa, luin jonkun artikkelin mukaan. Mikä ihmeen tarve ihmisillä on epäillä kun kyseessä on vasemmistolainen somali? Todella spedejä kommentteja oli kohteena vasemmistolainen tai perussuomalainen.

Pelkkä silmukka onkin vain uhkaus enkä tosiaan ole väittänyt muuta.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse en näe suurta syytä epäillä asianomaisen puheiden todenmukaisuutta. Ei uhkaukset ja vittuilu muutenkaan ole politiikoille niin harvinaista, ja en näe mikä intressi asianomaisella olisi keksiä näitä. Jos olisi näin, niin jäisi varmasti kiinni. Jos kirjeen sisältö on rasistinen, niin kyse on silloin rasismista etnisyyttä kohtaan.

Itse keksin heti muutaman syyn, ihan jo palstatilasta lähtien. Mukavasti saa sympatiaa ja omaa erilaisuuttaan korostaa.

Siis oletuksesi mukaan journalistinen juttu on tehty ilman taustatietojen tarkistamista, ja tämä kokonaisuus tekee siitä vähemmän luotettavan kuin Facebookin random nimimerkkien ja hommafoorumien huhut.

Iltapäivälehdistön toimintatavat tietäen, taustatiedoilla ei ole lopullisen jutun kanssa mitään merkitystä. Raflaava otsikko ja suureen ääneen päivittely saavat klikkauksia. Ja kyllä en luota mihinkään Facebookkiin tai hommafoorumiin sen enempää tai jopa vähempää kuin noihin läpysköihin.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Siis journalistinen juttu on oletuksesi mukaan tehty ilman taustatietojen tarkistamista, ja tämä kokonaisuus tekee siitä vähemmän luotettavan kuin Facebookin random nimimerkkien ja hommafoorumien huhut.

Husu Husseinin jäätyä kiinni valehtelusta olen suhtautunut näihin julkisuudessa tapahtuviin rasismisyytöksiin pienellä ennakkovarauksella. Tässä IS:n jutussa oli kuva kirjeestä, jossa hirttoköysi oli väitetysti lähetetty ja siitä näkee puutteellisen postimerkkien määrän. Voihan olla, että se tuli perille näinkin tai sitten voi olla, että joku sen toi mukanaan. Totuus tästä voi jäädä hämärän peittoon. Mutta suomalaisen rasismi saatiin taas nostettua hetkeksi framille.

Ennen edellistä pelikieltoa syyttelit minua kansankiihottamisesta, nyt maalailet oikeistotrolliksi. Aikamoista lokerointia sanoisin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
en luota mihinkään Facebookkiin tai hommafoorumiin sen enempää tai jopa vähempää kuin noihin läpysköihin.

olen suhtautunut näihin julkisuudessa tapahtuviin rasismisyytöksiin pienellä ennakkovarauksella.

Eli se oma tunne on tässä se merkityksellisin.

Lähdekritiikki on tärkeää. Siitä miksi satunnaiset huhut, kommentit tai oma tunne olisi luotettavampi kuin journalistinen media, on kuitenkin kovin vähän näyttöä. Ja tämäntyyppisessä tapauksessa ehkä pieni varaus kannattaisi jättää sille, miksi uhria pitäisi epäillä.

Muistatteko muuten husuttelutermiä käyttäessänne, että Husua kohtaan rasistisesti taksissa mölynnyt sai tuomion?
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Muistatteko muuten husuttelutermiä käyttäessänne, että Husua kohtaan rasistisesti taksissa mölynnyt sai tuomion?

En käyttänyt husuttelua vaan ihan henkilön nimeä. Kyllä muistetaan, tuomio oli oikein rasistisesta möläyttelystä. Hussein vain valitettavasti väritteli asiaa keksimällä tarinan, jossa jätti rasistin tien poskeen. Muistetaan myös, että Hussein on itse syyttänyt twiiteissään kaikkia persujen äänestäjiä rasisteiksi, vaikea uskoa tämän perustuvan muuhun kuin Husun omaan tunteeseen.

"Helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Abdirahim ”Husu” Hussein (sd) on viime päivinä herättänyt Twitterissä kohua twiiteillään rasismista.

Hussein esimerkiksi twiittasi Suomen olevan rasistinen maa ja kaikkien perussuomalaisten äänestäjien olevan rasisteja"
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Todella kieroa ajattelua. En sano muuta.

Käsittääkseni edes Suldaan ei meinaa asiaa enää edes käsitellä sen henkilökohtaisuuden vuoksi.

Kesken aktiivisen esitutkinnan ja myöskin eduskunnan turvatiimin selvityksen valmistumisen sijasta ollaan ensimmäisenä iltapäivälehdissä ei mun oikeustajuun mene.

Jos/tällainen viesti tulisi itselle, niin antaisitko ammattilaisten hoitaa asian siten, että viesti ei saa minkäänlaista julkisuutta (jota tässä ilmiselvästi haetaan) jolloin kirje menettäisi merkityksensä ja seurauksena olisi vaan poliisit ovella + kuulustelut vai otatko puhelinyhteyden iltapuluun ja alat tilittämään miten rasistinen maailma sitten on kun tällaisia tulee.

Muut eduskunnassa uhkailuja saavat jotenkin saavat nämä hoidettua ilman iltapulun otsikointia, ehkä heillä on vaan vahvempi luotto ammattilaisiin kuin Suldaanilla.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
En käyttänyt husuttelua vaan ihan henkilön nimeä. Kyllä muistetaan, tuomio oli oikein rasistisesta möläyttelystä. Hussein vain valitettavasti väritteli asiaa keksimällä tarinan, jossa jätti rasistin tien poskeen. Muistetaan myös, että Hussein on itse syyttänyt twiiteissään kaikkia persujen äänestäjiä rasisteiksi, vaikea uskoa tämän perustuvan muuhun kuin Husun omaan tunteeseen.

"Helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Abdirahim ”Husu” Hussein (sd) on viime päivinä herättänyt Twitterissä kohua twiiteillään rasismista.

Hussein esimerkiksi twiittasi Suomen olevan rasistinen maa ja kaikkien perussuomalaisten äänestäjien olevan rasisteja"

Miten Husseinin toiminta muuten Suldaan Said Ahmediin liittyy ja miten Husseinin toiminta kertoo mitään Suldaan Said Ahmedin luotettavuudesta? Kaikki rasismin uhrit ovat epäluotettavia?
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itse en näe suurta syytä epäillä asianomaisen puheiden todenmukaisuutta. Ei uhkaukset ja vittuilu muutenkaan ole politiikoille niin harvinaista, ja en näe mikä intressi asianomaisella olisi keksiä näitä. Jos olisi näin, niin jäisi varmasti kiinni.
Kaikki politiikot saa tosiaan uhkailua ja vittuilua osakseen. Mutta jos haluaisit saada sitä kautta julkisuutta itsellesi ja omalle politiikallesi, sinun tarvitsisi saada jotain vähän erityisempää ja symbolisempaa, jotta se läpäisisi uutiskynnyksen, kuten esimerkiksi hirttoköysi, joka palvelisi täysin taisteluasi rasismia vastaan. Voi tosiaan olla, että joku vastapuolen vatipää on oikeasti lähettänyt hänelle sellaisen oikeasti, maailma on pullollaan idiootteja, mutta ei ole kovin kaukaa haettua ajatella, että on itse päättänyt lähettää itselleen tuollaisen herätelläkseen kannatuslukuja tulevia vaaleja silmällä pitäen. Ja kiinni jäämisen riski on aika pieni jos käyttää postia välikätenä, eikä laita vahingossa lähettäjäksi itseään.

Enkä siis väitä, että Suldaan on itselleen tuollaisen lähettänyt, mutta niin kauan kuin sille on noin hyvät motiivit olemassa, ei pitäisi puhtaana faktana uskoa sitäkään, että joku muu on sellaisen lähettänyt.
 

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Hommafoorumilla ja Ylilaudalla monet ovat ihmetelleet?
Tällaisten "ihmettelyhuhujen" levittäminen on laitaoikeiston trolleille tyypillistä propagandaa sosiaalisen median eri alustoilla. Ei kannata siis välttämättä niitä jakaa eteenpäin.

Mitähän ihmettä ja miksi sä vääristelet täällä asioita? Jos iltapaskeen jutusta voi jokainen vetää omat johtopäätökset ja herätä kysymysmerkkejä koskien kirjekuorta, niin mikä intohimo sulla on leimata siitä syystä hommailijaksi, ylilautailijaksi ja laitaoikeistotrolliksi?
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Miten Husseinin toiminta muuten Suldaan Said Ahmediin liittyy ja miten Husseinin toiminta kertoo mitään Suldaan Said Ahmedin luotettavuudesta? Kaikki rasismin uhrit ovat epäluotettavia?

Itsehän otit termin "husuttelu" niin siihen vastasin. Muuten asia liittyy tähän niin, kuten jo aiemmin totesin, että tuon Husseinin julkisen keissin jälkeen olen suhtautunut kaikkiin iltapäivälehtien rasismijuttuihin ennakkovarauksella. Rasismia valitettavasti on edelleen Suomessa (onneksi käsittääkseni kuitenkin vähenemissä määrin) ja sen kitkemiseen ei auta jos nämä lööppijutut eivät ole todellisia. Jos tuota kirjekuorta (kuva IS:ssä) ei olisi ollut mukana jutussa niin se olisi ollut astetta uskottavampi.

Husu Hussein on minun papereissa yhä äärilaitaa kuin Ano Turtiainen. Molempien uskottavuus on mennyt öyhöttämisen takia.
 

MegaForce

Jäsen
Kesken aktiivisen esitutkinnan ja myöskin eduskunnan turvatiimin selvityksen valmistumisen sijasta ollaan ensimmäisenä iltapäivälehdissä ei mun oikeustajuun mene.

Jos/tällainen viesti tulisi itselle, niin antaisitko ammattilaisten hoitaa asian siten, että viesti ei saa minkäänlaista julkisuutta (jota tässä ilmiselvästi haetaan) jolloin kirje menettäisi merkityksensä ja seurauksena olisi vaan poliisit ovella + kuulustelut vai otatko puhelinyhteyden iltapuluun ja alat tilittämään miten rasistinen maailma sitten on kun tällaisia tulee.

Muut eduskunnassa uhkailuja saavat jotenkin saavat nämä hoidettua ilman iltapulun otsikointia, ehkä heillä on vaan vahvempi luotto ammattilaisiin kuin Suldaanilla.
Luulen ennemmin Suldaanin tuoneen tämän sosiaalisessa mediassa esille johon iltapäivälehdet tarttuneen. Somea nyt käyttävät jokainen poliitikko omiin tarkoituksiinsa. Sen sijaan ulkopuolisten lynkkaaminen, naureskelu ja perusteeton epäily somessa on täysin lapasesta lähtenyttä spedeilyä jonka motiivit ovat joko rasistiset tai muuten vain kusipäiset.

Selkeästi rasismiin täytyy vielä näinä aikoina puuttua ihmisten somekäyttäytymisen perusteella. Hieman tuntuu monen ajatus olevan ettei somalilla ole edes oikeutta tulla tällä tavalla esille.

Eivät saaneet ainakaan Tynkkynen, Sipilä , Soini jne. hoidettua näitä ilman otsikointia ja twitteröintiä. Ammattilaiset kyllä tutkivat asiaa nytkin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Itsehän otit termin "husuttelu" niin siihen vastasin. Muuten asia liittyy tähän niin, kuten jo aiemmin totesin, että tuon Husseinin julkisen keissin jälkeen olen suhtautunut kaikkiin iltapäivälehtien rasismijuttuihin ennakkovarauksella. Rasismia valitettavasti on edelleen Suomessa (onneksi käsittääkseni kuitenkin vähenemissä määrin) ja sen kitkemiseen ei auta jos nämä lööppijutut eivät ole todellisia. Jos tuota kirjekuorta (kuva IS:ssä) ei olisi ollut mukana jutussa niin se olisi ollut astetta uskottavampi.

Husu Hussein on minun papereissa yhä äärilaitaa kuin Ano Turtiainen. Molempien uskottavuus on mennyt öyhöttämisen takia.

Eli Suldaan Said Ahmedin epäluotettavuudelle perusteenasi on, että postimerkki näytti vääränkokoiselta ja häneen liittymätön henkilö Husu Hussein valehteli. Esimerkiksi muut poliitikot eivät määrittele Suldaan Saad Ahmedin luotettavuutta, vaan Husu.

Mitähän ihmettä ja miksi sä vääristelet täällä asioita? Jos iltapaskeen jutusta voi jokainen vetää omat johtopäätökset ja herätä kysymysmerkkejä koskien kirjekuorta, niin mikä intohimo sulla on leimata siitä syystä hommailijaksi, ylilautailijaksi ja laitaoikeistotrolliksi?

Totesin kyseisentapaisten nimimerkkien ja profiilien levittävän tuontyyppisiä "ihmettelyjä". Ei kannata olla kritiikitön sen suhteen, mitä "ihmettelyjä" verkossa jaetaan. Ei sen kummempaa.

Kaikki politiikot saa tosiaan uhkailua ja vittuilua osakseen. Mutta jos haluaisit saada sitä kautta julkisuutta itsellesi ja omalle politiikallesi, sinun tarvitsisi saada jotain vähän erityisempää ja symbolisempaa, jotta se läpäisisi uutiskynnyksen, kuten esimerkiksi hirttoköysi, joka palvelisi täysin taisteluasi rasismia vastaan. Voi tosiaan olla, että joku vastapuolen vatipää on oikeasti lähettänyt hänelle sellaisen oikeasti, maailma on pullollaan idiootteja, mutta ei ole kovin kaukaa haettua ajatella, että on itse päättänyt lähettää itselleen tuollaisen herätelläkseen kannatuslukuja tulevia vaaleja silmällä pitäen. Ja kiinni jäämisen riski on aika pieni jos käyttää postia välikätenä, eikä laita vahingossa lähettäjäksi itseään.

Enkä siis väitä, että Suldaan on itselleen tuollaisen lähettänyt, mutta niin kauan kuin sille on noin hyvät motiivit olemassa, ei pitäisi puhtaana faktana uskoa sitäkään, että joku muu on sellaisen lähettänyt.

Tässä esitetään vakavastiotettavana vaihtoehtona se, että ihminen lähettäisi itselleen hirttosilmukan.
 
Viimeksi muokattu:

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Luulen ennemmin Suldaanin tuoneen tämän sosiaalisessa mediassa esille johon iltapäivälehdet tarttuneen. Somea nyt käyttävät jokainen poliitikko omiin tarkoituksiinsa.

Olet tässä asiassa ihan oikeassa. Tätä käytetään ihan täysin omaan tarkoitukseen ja oman agendan ajamiseen. Käsittääkseni iltapulujen haastatteluun ei ole pakko myöntyä ja alkaa köysikuvia esittelemään. Johan perus maalaisjärki sanoo, että jos saat uhkauksia ne kannattaa ottaa oikeasti vakavasti ja laittaa ammattilaiset niitä hoitamaan, ilmeisesti uhkaus ei ole niin vakava kun ensimmäisenä siitä ollaan somessa kertomassa. Pääsääntöisesti tällaisten uutisointien jälkeen uhkauksien määrä vain kasvaa ihan vain sen julkisuuden vuoksi.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Eli Suldaan Saad Ahmedin epäluotettavuudelle perusteenasi on, että postimerkki näytti vääränkokoiselta ja häneen liittymätön henkilö Husu Hussein valehteli.

Postimerkki on kyllä ihan oikeankokoinen, se on vain arvoltaan riittämätön kuljettamaan Postin kautta minkäänlaista köyttä kirjepostina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös