Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 709 539
  • 5 948

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Äkkiä tuli mieleen sellainen haitta että nämä itseään muita parempina antirasisteina pitävät ovat saaneet tiputettua suhteellisuudentajun omaavat, itseni kaltaiset, ihmiset rasisminvastustujunasta pois. Joitain viikkoja sitten meininki maailmalla tuntui vielä siltä että nyt ihmiset olisivat oikeasti valmiita muutokseen, sitten juttu ajautui ensin siihen että minkävärisen kirjailijan kirjoja pitäisi lukea yms. Ja hullummaksi menee koko ajan.
Eli suhteellisuudentajuiset ihmisetkö ovat niitä jotka meinasivat olla valmiita muutokseen rasismin kitkemiseksi, mutta eivät nyt sitten enää ole kun jossain oli todettu silleen tyhmästi, että ihmiset lukevat lähes poikkeuksetta samaan kulttuuriin kuuluvien kirjailijoiden kirjoja?
On kyllä harmi että me suhteellisuudentajuttomat antirasistit näin estimme historiallisen muutoksen kun homma jäi noin pienestä kiinni.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Äkkiä tuli mieleen sellainen haitta että nämä itseään muita parempina antirasisteina pitävät ovat saaneet tiputettua suhteellisuudentajun omaavat, itseni kaltaiset, ihmiset rasisminvastustujunasta pois. Joitain viikkoja sitten meininki maailmalla tuntui vielä siltä että nyt ihmiset olisivat oikeasti valmiita muutokseen, sitten juttu ajautui ensin siihen että minkävärisen kirjailijan kirjoja pitäisi lukea yms. Ja hullummaksi menee koko ajan.

Itse näen tämän tiedostavien piirien suorittaman rasisminvastaisen hypen tappamisen varsin ikävänä asiana.

Jaahas... en tiedä mihin/kehen viittaat, mutta kuka nyt siis pitää itseään parempana? Ne jotka koittavat avata rasismi-sanaa vai?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Onhan se hyvä, että raskaan rockin tunnettu kombo sai ihan koko aktiiviuransa toimia nimellä Black Sabbath. Tiedostavan väen herätessä asiaan moinen kulttuurillinen omiminen tullaan korjaamaan, ja toki Sabbath of Color -yhtyeen tuotantoon voi jatkossakin tutustua suoratoistopalveluissa. En usko totaalikieltoon enkä levyrovioihin.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Onhan se hyvä, että raskaan rockin tunnettu kombo sai ihan koko aktiiviuransa toimia nimellä Black Sabbath. Tiedostavan väen herätessä asiaan moinen kulttuurillinen omiminen tullaan korjaamaan, ja toki Sabbath of Color -yhtyeen tuotantoon voi jatkossakin tutustua suoratoistopalveluissa. En usko totaalikieltoon enkä levyrovioihin.

White Sabbath olisi kieltämättä kuullostanut kyseisen poppoon nimenä hieman huvittavalta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
White Sabbath olisi kieltämättä kuullostanut kyseisen poppoon nimenä hieman huvittavalta.
Kyllä kai, mutta nykytiedostavia tuollainen arjalaisen rodun ylivaltaa uhmakkaasti julistava nimi ei huvittaisi senkään vertaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olen pohtinut sitä, että monille vähemmistöille ja vähemmistöön kuuluville yksilöille on tärkeää korostaa kuuluvansa vähemmistöön "X". Olen ylpeä siitä, että olen "X". Luonnollisesti silloin halutaan tulla hyväksytyksi sellaisena kuin on.
Kaikki hyvin tähän asti, mutta ristiriitoja ja ongelmia tästä tulee minun mielestäni silloin, jos ryhmä X ilmoittaa, että he tarvitsevat joustoja ja erivapauksia, joita "meillä"/"muilla"/"enemmistöllä" ei ole. Muuten ryhmä X ei voi elää täysipainoista X:n elämää.

Suvaitsevaisuus ja suvaitsemattomuus kumpuaa varsinkin siitä, jos erivapaudet ja poikkeukset aiheuttavat ylimääräisiä kustannuksia yhteiskunnalle. Suvaitsevaiset ovat valmiita näitä yhteiskunnan piikkiin panemaan, suvaitsemattomat kokevat kaikkien ylimääräisten kustannusten olevan heiltä pois. Näiden väliin jää niitä, joitä mikään tällainen ei eri syistä johtuen liikuta lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Kyllä kai, mutta nykytiedostavia tuollainen arjalaisen rodun ylivaltaa uhmakkaasti julistava nimi ei huvittaisi senkään vertaa.

Juu. Ennen shokeerasi black ja nyt sitten white. Ehkä jonkun ydinsodan jälkeen hyväksytään sitten molemmat.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Äkkiä tuli mieleen sellainen haitta että nämä itseään muita parempina antirasisteina pitävät ovat saaneet tiputettua suhteellisuudentajun omaavat, itseni kaltaiset, ihmiset rasisminvastustujunasta pois. Joitain viikkoja sitten meininki maailmalla tuntui vielä siltä että nyt ihmiset olisivat oikeasti valmiita muutokseen, sitten juttu ajautui ensin siihen että minkävärisen kirjailijan kirjoja pitäisi lukea yms. Ja hullummaksi menee koko ajan.

Itse näen tämän tiedostavien piirien suorittaman rasisminvastaisen hypen tappamisen varsin ikävänä asiana.

Puhut suhteellisuudentajusta ja piiloasenteita käsittelevä artikkeli (jossa tutkija äänessä) sai sinut lopettamaan rasismin vastustamisen pois. Tämä oli kyllä ihan täyttä höpöä tämä juttusi.

Olen pohtinut sitä, että monille vähemmistöille ja vähemmistöön kuuluville yksilöille on tärkeää korostaa kuuluvansa vähemmistöön "X". Olen ylpeä siitä, että olen "X". Luonnollisesti silloin halutaan tulla hyväksytyksi sellaisena kuin on.
Kaikki hyvin tähän asti, mutta ristiriitoja ja ongelmia tästä tulee minun mielestäni silloin, jos ryhmä X ilmoittaa, että he tarvitsevat joustoja ja erivapauksia, joita "meillä"/"muilla"/"enemmistöllä" ei ole. Muuten ryhmä X ei voi elää täysipainoista X:n elämää.

Suvaitsevaisuus ja suvaitsemattomuus kumpuaa varsinkin siitä, jos erivapaudet ja poikkeukset aiheuttavat ylimääräisiä kustannuksia yhteiskunnalle. Suvaitsevaiset ovat valmiita näitä yhteiskunnan piikkiin panemaan, suvaitsemattomat kokevat kaikkien ylimääräistenkustannusten olevan heiltä pois. Näiden väliin jää niitä, joitä mikään tällainen ei eri syistä johtuen liikuta lainkaan.

Rasismin uhrit haluavatkin yleensä juuri joustoja, etuja ja erivapauksia. Uhmakkaat paskiaiset haluavat välttää syrjintää työhönotossa, väkivaltaa, etnistä profilointia, rasistista puhetta, vihapuhetta...

Toki ne ovat "erivapauksia", kun etuoikeutettujen ei tarvitse niitä pyytää. Eli he saavat jotain, mitä muut eivät saa. Them cheeky kants!
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Siihen nähden mitkä kilarit sanan käyttö jatkuvasti aiheuttaa, ei minusta oikein vaikuta, että se olisi kärsinyt mitään mahdotonta inflaatiota. Joka kerta samat tyypit nousevat barrikadeille toitottamaan että ihan väärästä rasismista on kyse, eikä ollenkaan sellaisesta mitä Muskoogeessa Oklahomassa 1920-luvulla.

Tämän ketjun aihe on sinun ja ehkä muutaman muun syytä lukea.

En tiedä keihin viittaat samoilla nimimerkeillä, eikä niin väliäkään. Miten kukaan voisi rasismia puolustella. Täällähän sitä termiä ja asiaa käydään läpi.
 

Maukka187

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Florida Panthers, Koovee, FC Haka, NHL
Äkkiä tuli mieleen sellainen haitta että nämä itseään muita parempina antirasisteina pitävät ovat saaneet tiputettua suhteellisuudentajun omaavat, itseni kaltaiset, ihmiset rasisminvastustujunasta pois. Joitain viikkoja sitten meininki maailmalla tuntui vielä siltä että nyt ihmiset olisivat oikeasti valmiita muutokseen, sitten juttu ajautui ensin siihen että minkävärisen kirjailijan kirjoja pitäisi lukea yms. Ja hullummaksi menee koko ajan.

Itse näen tämän tiedostavien piirien suorittaman rasisminvastaisen hypen tappamisen varsin ikävänä asiana.
Tässä on kyllä upea asenne. Lopetatko syömisenkin, jos maistat muutaman kerran pahaa ruokaa? Jätitkö koulut kesken, koska naapurin Seppo oli mielestänsä parempi matikassa ja vittuili sulle?

Kyllä voi ihminen pienestä lannistua.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Joitain viikkoja sitten meininki maailmalla tuntui vielä siltä että nyt ihmiset olisivat oikeasti valmiita muutokseen, sitten juttu ajautui ensin siihen että minkävärisen kirjailijan kirjoja pitäisi lukea yms. Ja hullummaksi menee koko ajan.
Kuka on kertonut, minkävärisen kirjailijan kirjoja sinun tai kenenkään muun pitäisi lukea?

Se Ylen juttu, josta tässäkin ketjussa loukkaannuttiin, ei ainakaan niin tehnyt.
 
Viimeksi muokattu:

axe

Jäsen
Äkkiä tuli mieleen sellainen haitta että nämä itseään muita parempina antirasisteina pitävät ovat saaneet tiputettua suhteellisuudentajun omaavat, itseni kaltaiset, ihmiset rasisminvastustujunasta pois. Joitain viikkoja sitten meininki maailmalla tuntui vielä siltä että nyt ihmiset olisivat oikeasti valmiita muutokseen, sitten juttu ajautui ensin siihen että minkävärisen kirjailijan kirjoja pitäisi lukea yms. Ja hullummaksi menee koko ajan.

Itse näen tämän tiedostavien piirien suorittaman rasisminvastaisen hypen tappamisen varsin ikävänä asiana.

Mukavasti yön aikana, kun ihmisten pitäisi nukkua, on tainnut puoli tusinaa jo ehtiä korjata ja osoittaa kuinka väärässä taas olet kun et tajua kuinka väärässä olet. Seuraavaksi on mun vuoro tulla ojennetuksi, että ei kukaan mitään vaan minä itse tyhmä ja rasisti.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Mukavasti yön aikana, kun ihmisten pitäisi nukkua, on tainnut puoli tusinaa jo ehtiä korjata ja osoittaa kuinka väärässä taas olet kun et tajua kuinka väärässä olet. Seuraavaksi on mun vuoro tulla ojennetuksi, että ei kukaan mitään vaan minä itse tyhmä ja rasisti.
Erittäin hyvin argumentoitu.

Ja sori että kirjoittelen palstalle yöllä kun pitäisi nukkua, mutta työnantaja voi suuttua jos nukun työajalla.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä on kyllä upea asenne. Lopetatko syömisenkin, jos maistat muutaman kerran pahaa ruokaa? Jätitkö koulut kesken, koska naapurin Seppo oli mielestänsä parempi matikassa ja vittuili sulle?

Kyllä voi ihminen pienestä lannistua.

Oikeampi ruokaesimerkki olisi ollut esim. lopetatko sellaisen ruuan syömisen, josta olet oppinut pitämään, jos sitä yhtäkkiä aletaan maustamaan runsaalla pippurilla. Kouluesimerkiksi vaikka sellainen, jossa juuri matematiikkaan kiinni päässyt yläkoulun oppilas saa seuraavaksi eteensä lukion pitkän matematiikan trigonometriakirjan. Että joskus kannattaa miettiä, missä ajassa muutoksen tulisi tapahtua.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Oikeampi ruokaesimerkki olisi ollut esim. lopetatko sellaisen ruuan syömisen, josta olet oppinut pitämään, jos sitä yhtäkkiä aletaan maustamaan runsaalla pippurilla.
Ei vaan lopetatko syömisen sen takia kun joku ehdottaa siihen laitettavaksi pippuria vaikka sinä et tykkää pippurista.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mukavasti yön aikana, kun ihmisten pitäisi nukkua, on tainnut puoli tusinaa jo ehtiä korjata ja osoittaa kuinka väärässä taas olet kun et tajua kuinka väärässä olet. Seuraavaksi on mun vuoro tulla ojennetuksi, että ei kukaan mitään vaan minä itse tyhmä ja rasisti.

Kyllä oletetusti etuoikeutetun valkoisen väkisinuhriutuminen rasismiketjussa aika pöljää on - ja valitettavan tyypillinen piirre tässä keskustelussa.

Miehen tunteet.

Kouluesimerkiksi vaikka sellainen, jossa juuri matematiikkaan kiinni päässyt yläkoulun oppilas saa seuraavaksi eteensä lukion pitkän matematiikan trigonometriakirjan. Että joskus kannattaa miettiä, missä ajassa muutoksen tulisi tapahtua.

Toki kyseessä oli siis artikkeli, joka käsitteli sitä trigonometriaa, ja suomalaisena enemmän elämänkoulu kuin oppivelvollisuus.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei vaan lopetatko syömisen sen takia kun joku ehdottaa siihen laitettavaksi pippuria vaikka sinä et tykkää pippurista.

No tuo ruokaesimerkki olisi voinut itsellä olla parempi, mutta ymmärsitkö tuon kouluesimerkin? Muutosvauhti on joillekin tällä hetkellä turhan kova. Muistan vielä ne neekerinpusukeskustelut 18 vuotta sitten, nyt kukaan ei kehtaisi kritisoida nimenvaihdosta edes puolikkaalla sanalla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No tuo ruokaesimerkki olisi voinut itsellä olla parempi, mutta ymmärsitkö tuon kouluesimerkin? Muutosvauhti on joillekin tällä hetkellä turhan kova. Muistan vielä ne neekerinpusukeskustelut 18 vuotta sitten, nyt kukaan ei kehtaisi kritisoida nimenvaihdosta edes puolikkaalla sanalla.
Ymmärrän ja samaan aikaan en ymmärrä. Logiikka on selvä, mutta kun mietin että hetki sitten USA:ssa poliisi tappoi tukahduttamalla mustan miehen. Sen rinnalla joku median sisäsivuilla ohimennen referoitu tutkimus, että mitä ihmiset lukevat tuntuu niin uskomattoman vähäpätöiseltä ja merkityksettömältä asialta, että minun on vaikea suhtautua vakavissaan, että se olisi mikään syy. Pikkulapsilta ja angstisilta teineiltä voisin olettaa joskus kuulevani samanlaisia tekosyitä että en mene kouluun kun ei ole oikean värisiä sukkia päivänä jolloin edessä on vaikea matematiikan koe.

Minun omasta kuplastani asia näyttäytyy niin hemmetin yksinkertaiselta, että siinä että vastustaa mustan miehen kylmäveristä teloitusta ei pitäisi tolkun ihmisellä olla yhtään minkäänlaista kynnystä tai estettä, jonka ylittämisen pitäisi vaatia suuria henkisiä ponnisteluja, jossa voisi lannistua kesken.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ymmärrän ja samaan aikaan en ymmärrä. Logiikka on selvä, mutta kun mietin että hetki sitten USA:ssa poliisi tappoi tukahduttamalla mustan miehen. Sen rinnalla joku median sisäsivuilla ohimennen referoitu tutkimus, että mitä ihmiset lukevat tuntuu niin uskomattoman vähäpätöiseltä ja merkityksettömältä asialta, että minun on vaikea suhtautua vakavissaan, että se olisi mikään syy. Pikkulapsilta ja angstisilta teineiltä voisin olettaa joskus kuulevani samanlaisia tekosyitä että en mene kouluun kun ei ole oikean värisiä sukkia päivänä jolloin edessä on vaikea matematiikan koe.

Minun omasta kuplastani asia näyttäytyy niin hemmetin yksinkertaiselta, että ei siinä että vastustaa mustan miehen kylmäveristä teloitusta pitäisi tolkun ihmisellä olla yhtään minkäänlaista kynnystä tai estettä, jonka ylittämisen pitäisi vaatia suuria henkisiä ponnisteluja, jossa voisi lannistua kesken.

Nämä ns. hienosäädöt koetaan ongelmalliseksi, kun asiaa ei ole aiemmin ajatellut tältä kannalta. Joillekin tällainen ajattelutavan muutos vie aikaa enemmän kuin kaksi viikkoa. Mutta kaikki ovat varmasti yhtä mieltä muutoksen tarpeellisuudesta, se mitä kaikkea muutos pitää sisällään on pitemmän ajan juttu.

Edit. Luin kiireessä viestisi jotenkin omituisesti väärin, muokkasin siksi omaani hieman.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Rasismin uhrit haluavatkin yleensä juuri joustoja, etuja ja erivapauksia. Uhmakkaat paskiaiset haluavat välttää syrjintää työhönotossa, väkivaltaa, etnistä profilointia, rasistista puhetta, vihapuhetta...

Toki ne ovat "erivapauksia", kun etuoikeutettujen ei tarvitse niitä pyytää. Eli he saavat jotain, mitä muut eivät saa. Them cheeky kants!
Sinulla on jälleen suuria vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Luettelemistasi asioista - joita kuvittelet minun tarkoittaneen joustoilla ja erivapauksilla, ei yksikään ole sellainen, josta aiheutuu yhteiskunnalle ylimääräisiä kustannuksia.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Sinulla on jälleen suuria vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Luettelemistasi asioista - joita kuvittelet minun tarkoittaneen joustoilla ja erivapauksilla, ei yksikään ole sellainen, josta aiheutuu yhteiskunnalle ylimääräisiä kustannuksia.

Mistä rasismiin liiittyvästä aiheutuu? Siitähän tässä ketjussa on kuitenkin keskustellaan.

Vastauksesi oli ymmärrettävä joihinkin muihin aiheisiin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mistä rasismiin liiittyvästä aiheutuu? Siitähän tässä ketjussa on kuitenkin keskustellaan.

Vastauksesi oli ymmärrettävä joihinkin muihin aiheisiin.
Et ymmärrä vieläkään. Vähemmistöjen erikoiskohtelusta voi koitua yhteiskunnalle ylimääräisiä kustannuksia, jos se ei perustu voimassaoleviin lakeihin ja asetuksiin. Tai siitä, että lakien ja asetusten on sopeuduttava vähemmistöjen takia eikä niin, että vähemmistöt sopeutuvat lakeihin ja asetuksiin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Et ymmärrä vieläkään. Vähemmistöjen erikoiskohtelusta voi koitua yhteiskunnalle ylimääräisiä kustannuksia, jos se ei perustu voimassaoleviin lakeihin ja asetuksiin. Tai siitä, että lakien ja asetusten on sopeuduttava vähemmistöjen takia eikä niin, että vähemmistöt sopeutuvat lakeihin ja asetuksiin.

Siksi kysyinkin mikä on mainittavaa tällaista, ja mikä rasismiin liittyvä. Ja nyt etenkin siitä mikä EI pohjaudu lakiin ja asetuksiin.

Laissa oleva positiivinen erityiskohtelu on aiheuttanut polemiikkia. Siitä näkee harvemmin kritiikkiä invalidi- tai sotaveteraanikeskustelussa. Maanviljelijöiden kohdalla useammin. Naisten ja ulkomaalaistaustaisten kohdalla hyvinkin usein.

Sen negatiiviset yhteiskunnalliset vaikutukset tuntuvat olevan kovin auki. Etenkin suhteessa hyötyihin. Olisiko maahanmuuttajien vielä heikompi työllistyminen hyvä juttu?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Et ymmärrä vieläkään. Vähemmistöjen erikoiskohtelusta voi koitua yhteiskunnalle ylimääräisiä kustannuksia, jos se ei perustu voimassaoleviin lakeihin ja asetuksiin. Tai siitä, että lakien ja asetusten on sopeuduttava vähemmistöjen takia eikä niin, että vähemmistöt sopeutuvat lakeihin ja asetuksiin.
Oli oikein tai ei, niin vähemmistöjen erikoiskohtelu on aikanakin runsaita rahanarvoisia etuja sisältäessään omiaan aiheuttamaan negatiivisia tunteita niiden keskuudessa, jotka eivät vastaavia etuja saa. Eräs tällainen seikka on positiivinen syrjintä. Työpaikka annetaan vähemmistön edustajalle, vaikka tavanomaisilla kriteereillä osaavampia ja kokeneempia ei-vähemmistöläisiä hakijoita olisi ollut tarjolla. Pienessä määrin toteutuessaan tämänkaltaiset ilmiöt eivät niin suuria merkitse yhteiskunnassa, mutta ymmärrän hyvin että työmahdollisuuksien menettäminen taidoiltaan vaatimattomammille aiheuttaa ärtymystä. Siksi en näe positiivista syrjintää kannatettavana kuin korkeintaan ihan rajatuissa erityistapauksissa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Työpaikka annetaan vähemmistön edustajalle, vaikka tavanomaisilla kriteereillä osaavampia ja kokeneempia ei-vähemmistöläisiä hakijoita olisi ollut tarjolla.
Mikä työpaikka annetaan ja millekä vähemmistölle? viekö mustalaiset jo meidän duunitkin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös