Eivätköhän nämä myyttiset mielensäpahoittajat (varmaan lähinnä Pohjois-Amerikassa?) ole näin juuri tehneetkin - kampanjoineet ja ilmaisseet mielipiteensä. Siihen heillä on oikeus, vaikka tuo tietysti ainakin omasta mielestäni on hieman koomista. Omat yöunet eivät tälläisestä harrastustoiminnasta kuitenkaan katoa. Ja itse epäilen että kyseiset suuryritykset näkivät tässä kaupallisen tilaisuuden eivätkä niin järkyttyneet jostain marginaalitoiminnasta. Nythän voi sitten toinen osapuoli ryhtyä kampanjointiin ja mielenilmauksiin nimien palauttamiseksi. Et taida itse olla ihan ensimmäisenä jonossa esim. neekerinpusun palauttamiseksi kunniapaikalle kansakunnan mainoskaapin päälle? No, kuka mistäkin puuhasta on kiinnostunut.
Tämä ei tietenkään ole täysin yhteneväisesti arvioida, mutta mielensäpahoittamisesta puhuminen on jossain määrin harhaanjohtavaa. Se luo mielikuvaa tunneperäisestä reagoinnista silloinkin, kun kyse on vähintään kymmeniäkin vuosia toiminnassa olleista vähemmistöjen oikeuksia puolustaneista tahi tutkineista järjestöistä, joilla saattaa olla tukenaan tutkimusta, lakipykäliä, lain turvaamaa rahoitusta jne.
Se ei tietenkään tarkoita sitä, että he edustaisivat jokaisen vähemmistöön kuuluvan mielipidettä, tai että suurikaan osa olisi kussakin tapauksessa toiminnassa mitenkään mukana. Heidän oikeuksiaan siellä yleensä kuitenkin edustetaan, ja isommissa keisseissä yleensä asialla siis vähintään laajemmin perehtyneitä järjestöjä, tutkijoita jne. Toki mukana myös pahamaineisia
aktivisteja!
Näihin liittyen säästäisin ensisijaisesti vähättelyt tapauksiin, jossa vaikkapa somekohu nousee paskahuussin sijainnista, lokeista tai festarin yhteydessä kuseskelusta. Ne ovat yleensä someilmiöitä, joissa voidaan puhua "pienestä ja äänekkäästä vähemmistöstä". Saattaa tulla useita kommentteja tapahtuman naapureilta, ja suotakoon se ansaittu vitutus heille, mutta mittakaavana naapurit eivät edusta koko festaria järjestävää kaupunkia.
Ketjun asiaan liittyen olen itse hieman miettinyt sitä, että mitäköhän poliisien innokkaimmille valeuutisien jakajille ja itsemurhan tehneelle naureskeleville kuuluu? Onkohan näillä ollut kulttuurin kannalta muutosvaikutusta?
Poliisihallitus toivoo tulevaisuudessa voivansa kitkeäpoliisistarasististaja epäasianmukaistakäytöstä uudella ilmiantojärjestelmällä.
www.helsinginuutiset.fi
Valtakunnansyyttäjänviraston kihlakunnansyyttäjä katsoo, että komisario Marko Forssia tai muita poliisimiehiä ei ole syytä epäillä rikoksista.
yle.fi