Etkö sinä ja useampi muu täällä juuri tässäkin halua löytää niitä juurisyitä ja taustoja? Ja jos nyt arvellaan rasismin tai alitajuisen rasismin olevan läsnä niin miksi se ei kelpaa? Ja sen selittävänä tekijänä taas lienee useimmin 1) kotikasvatus 2) kaveripiiri 3) empatianpuute, kiusaaminen, traumat...
Jos arvellaan rasismin olevan läsnä, niin eihän se nyt vielä ole keskustelua siitä, että miksi se rasismi on läsnä ja että onko se oikeasti rasismia.
Listaamasi selittävät tekijät ovat mielenkiintoisia. En suoranaisesti olisi odottanut sinun listaavan syitä, jotka tekevät rasistista syyntakeettoman olosuhteiden uhrin. Sinällään olen kyllä samaa mieltä noista syistä, mutta kuten joskus aikanaan puhuttiin seksuaalisen häirinnän osalta (se keskustelu, johon linkkasin mukaan tutkimustulokset siitä, että seksuaalinen häirintä ja väkivalta ei ole irrallinen ilmiö, vaan kytkeytyy yleiseen väkivaltaiseen käytökseen ja vieläpä samoista pohjasyistä johtuen), niin listaamasi asiathan ovat (1) vaikeasti korjattavissa, ja (2) kuten niin monessa muussakin tapauksessa, on pitkälti sidonnainen elintasoon.
Mitä muita selittäviä syitä tähän "miksi?"-kysymykseen löydätte, suoran rasismin ja tämän keskustelun sivuuonohjauksen selittäjäksi?
Siitähän tuossa keskusteltiin. Vaikkapa siitä, kuinka muutokset johonkin perinteeseen voivat aiheuttaa tuohtumusta. Se on sinällään paljon helpommin korjattavissa oleva asia, kuten
@MegaForce sanoo: perinteet kun tuppaavat muuttumaan ajan kuluessa.
Asettumalla samalle puolelle rasististen huutelijoiden kanssa periaatekysymyksen varjolla (Kuuluisiko Lucia-neito olla tumma?) normalisoidaan syrjintää ja avataan tie sille, että rasismi piiloutuu entistä paremmin yhteiskunnan rakenteisiin. Tämä luo ilmapiirin, jossa syrjintä ei enää kohtaa ansaitsemaansa vastustusta, vaan saa epäsuoraa tukea. Rasististen tekojen selittely millään verukkeella on vastuutonta ja vaarallista. Täällä annettiin se veruke, että perinteeseen sohaistiin.
(1) Osmo tuossa yllä jo listasi hänen käsityksiään rasismin syistä. Pitääkö minun tulkita asia niin, että pidät tuota nyt vastuuttomana ja vaarallisena? Kuten tuossa yllä kirjoitan, niin listatut syyt ovat sitä paitsi vähän eräänlaisia "vastuuvapauslausekkeita", koska niihin yksilön on ollut vaikea vaikuttaa.
(2) Eikö ole paljon parempi, jos tietää, että kommentin taustalla on sinänsä harmiton ja ohimenevä ilmiö (tuohtumus perinteestä), kuin että taustalla olisi vaikkapa patologinen empatian puute tai traumat, joihin puuttuminen olisi paljon vaikeampaa?
Jotenkin käsität sen, että asioiden syistä keskustellaan, on ilmapiirin muuttamista sallivammaksi. Osiltaan se toki voi olla, ihan kuten rikollisuudesta keskustellessa: syyt voivat olla sen kaltaisia, että rikoksen tekijällä itsellään on ollut heikot mahdollisuudet niitä muuttaa. Tästä voisi päästä sellaiseen tulokseen - ihan kuten vapaasta tahdosta keskustellessa - että rikoksentekijä on itse asiassa syyntakeeton eikä voi luonteelleen mitään. Se on kuitenkin virhepäätelmä, ja niin se on tässäkin tapauksessa.
Tästä on ihan tutkittua tietoa.
Linkkaatko minulle aiheesta parhaana pitämäsi tutkimuksen?