Riippuu kenen kanssa on tekemissä. Jos yrität rakentavasti keskustella sen skinikuulapään kanssa, niin onkohan se ajanhukkaa molemmin puolin.
Millä tavalla sitten ajattelit koettaa saada skinikuulapään tarkastelemaan asenteitaan? Olemalla hiljaa? Huutamalla "rasistipelle!"? Käymällä käsiksi?
Sen sijaan täällä on esitetty selityksiä ja ymmärrystä sille, miksi jotkut kirjoittavat rasistisesti, esimerkiksi perinteisiin vedoten.
Minun on ihan mahdottoman vaikea tajuta sitä, miten joku voi ajatella asioita niin, että niitä voi korjata ymmärtämättä syitä, mistä ne johtuvat. Se on varmaan vain minä itse, koska niin valtavan suuri joukko sekä täällä palstalla että somekuplassani on sitä mieltä, että asioiden syistä ei saa puhua, koska se normalisoi asioita. Mutta minulla on varmaan sellainen elinikäinen "koodausvamma", koodaaminen harrastuksena ja työnä on aiheuttanut sen, että etsin aika juurisyitä (root cause), koska ilman niitä bugeja ei saa korjattua - laastarointi yleensä vain pahentaa tilannetta.
Tämä asenne helposti normalisoi tai vähätelee rasistista käytöstä, vaikka sitä ei suoraan hyväksyttäisikään.
Tämä asenne on tyypillistä sellaisille ihmisille, jotka puhuvat mm. "mediatilan hallinnasta". Ajatus on sen kaltainen, että ilmiöitä ei ole olemassa, jos niiltä poistetaan sanat. Se viittaa vahvasti sellaiseen ajatusmaailmaan, jossa sanasto määrää ajatukset. Minä puolestani olen moneen otteeseen kritisoinut tätä näkemystä, ja esittänyt syy-seuraus -suhteen toisin päin: ajatusten jakamiseen tarvitaan sanat, ja ne keksitään, jos niitä ei ole olemassa.
Tällaisista ihmisistä tulee nettipalstojen kielipoliiseja, ja heidän ajatuskehikkonsa on hyvin orwellilainen, kuten olen monta kertaa sanonut: he ovat kielipoliiseja siksi, että ajattelevat kielen vaikuttavan ajatteluun ja asenteisiin, ja siksi he ovat omien määritelmiensä mukaan ajatuspoliiseja.
Yksinkertainen esimerkki sanastosta. Poliittisen korrektiuden nimissä "hullu" -sana korvattiin "mielenterveyspotilaalla". Onko tämä estänyt ihmisiä haukkumasta toisia hulluiksi? No, ei, sen sijaan käytetty sanasto on laajentunut ja ottanut mukaansa myös aiemmat poliittisesti korrektit termit: hullu, mielenterveyspotilas, avohoitopotilas, yms yms. Sen sijaan hullu-sana on muuttunut neutraalimmaksi, ja esiintyy positiivisemmissa yhteyksissä: "olen ihan hulluna rakkaudesta", "olen ihan hulluna asiaan X".
Olen jo avannut aiemmin, miksi tällainen keskustelu voi kantaa rasistisia kaikuja: Lucia-neidon ihonvärin kyseenalaistaminen perinteisiin vedoten osuu samaan keskustelukontekstiin, jossa ihonväriä käytetään perusteena toiseuttamiselle tai sopivuuden arvioimiselle. Tässä tapauksessa perinteisiin vetoaminen ei ole neutraalia, vaan siitä välittyy viesti, joka vahvistaa syrjiviä asenteita, vaikka sitä ei olisi tarkoitettu niin.
Tämäkin on hyvin tyypillistä: etsitään agendaa taustalta. Ja tarvittaessa sellainen kehitetään vaikka itse. Eli kuten tässä tapauksessa, sinä tulkitset asian jollain tavalla, ja istutat tulkintasi kirjoittajan arvoiksi ja asenteiksi.