Mainos

Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

• 823 891
  • 6 731

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Sinä ja lukuisat muut ihmiset ette ilmeisesti ymmärtäneet, että kun elokuvassa lapsille kerrottiin tarinaa tästä myyttisestä Mannerheimista, niin lapset kuvittelivat hänet mustaksi, koska heille se oli luontevampaa.

En muista elokuvaa kovinkaan tarkasti mutta olet ihan oikeassa tästä lapsien mielikuvasta nuotion äärellä jolloin valinta oli perusteltavissa ja itseasiassa muutan tämän suhteen katsantokantaa.

Vähän sama juttu kuin Lucia-neidon kanssa, eli häntä ajatellaan Suomessa vaaleaihoiseksi blondiksi, vaikka eli oikeasti Italiassa. Tai esimerkiksi lapsena mielsin Jeesuksen vaaleaihoiseksi ja ruskeahiuksiseksi mieheksi, vaikka historiallinen hahmo ei tätä vastaakaan.

itsellä ei ole oikein mitään mielipidettä Luciasta. Mietin lähinnä yleisemmin että onko perinteiden vaaliminen rasismia.

Viimeksi muokattu:

MegaForce

Jäsen
Itsellä ei ole oikein mitään mielipidettä Luciasta. Mietin lähinnä yleisemmin että onko perinteiden vaaliminen rasismia.
Perinteiden vaaliminen ei ole rasismia, ja ne ovat osa ihmisten kulttuurista identiteettiä ja yhteisöllisyyttä. On myös luonnollista, että perinteet kehittyvät ajan myötä, sillä yhteiskunnat muuttuvat. Niiden muuttaminen ja kehittäminen ei ole niiden hylkäämistä, vaan osoitus kulttuurin elinvoimaisuudesta ja sopeutumiskyvystä.

Nythän ei edes perinnettä muutettu itsessään. Lucian päivänä oli kulkue, hoilattiin Santa Luciaa jne..

Nyt keskiöön on noussut esittäjän ihonväri. Mistä se kertoo?

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Minä pystyn ymmärtämään, että he ovat tottuneet ajatukseen, jossa Lucia on Elovena. Se ei vielä ole tuomittava ajatus. Se muuttuu tuomittavaksi siinä kohtaa, kun ei pysty hyväksymään, että Lucia voi olla myös jotakin muuta ja että erilainen Lucia olisi vähempiarvoinen, vaikkapa perinteen vuoksi.

Tässä on hyvä tiivistys, tätähän täällä on moni painottanut. Rasisteja ei ole palstalla näkynyt.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Perinteet ovat kuin pataruoka, esimerkiksi sinne 1000 luvulla lipsahtanut pakanaperinne vaikuttaa edelleen tänä päivänä. Joulunajan perinteet ovat todellinen sekamelska muinaisuskontoja ja kristinuskoa. Nyt Lucia perinteeseen tuli uusi vivahdus, toiset tykkää, toiset ei.

Jos Lucian valintaprosessi olisi tänä vuonna edennyt niin, että tälle tummahipiäiselle tytölle olisi kylmästi tokaistu, että sori, tää skaba on ainoastaan vaaleaihoisille, sinisilmäisille blondeille, olisi ehkä vihervassarisuvakkimädättäjien (hengenheimolaisteni) joukko ollut prosessia paheksumassa. Ja luultavasti myös nämä samat, nyt steariinia ihonväristä sieraimiinsa imaisseet öyhöt öyhöttämässä väärin pahoitetuista mielistä ja irvailemassa, miten rasismia nähdään joka paikassa ja kyselemässä miksei oltu tuomitsemassa, kun Arhinmäki vähän maalaili grafiitteja tai muulla tavoin spinnaamassa.

Eli periaatteessa sama loukkaantuneiden joukko olisi äänessä; tunteet olisivat vain purkautuneet väärämielisten väärästä paheksunnasta, eikä vääränvärisestä fiktiivisestä sisilialaisesta. Ja vetämässä yhtäläisyysmerkkejä kaikkiin niihin lukuisiin kohuihin, jolloin rasisteiksi on syytelty kevyesti ja perusteetta.

Joku loihe lausumaan tietty, ettei mitään kohua olisi syntynytkään jos media olisi vaiennut ja wokettajat jättäneet paheksumatta. Minä puolestani luulisin että paras ratkaisu kohun syntymättömyyteen olisi ollut se, että rasistit olisivat vain pitäneet turpansa tulossa. Mutku sananvapaus, vihervassarit, woke ja perinteet.

Enkä nyt puhu sikäli Jatkoajan keskustelupalstasta.

Rasistinen solvaaminen on rasismia, eikä se ole koskaan mikään mielipidekysymys.

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
On hälyttävää ja surullista, että täälläkin aikuiset ihmiset selittelevät tätä ilmiötä konservatismilla tai perinteiden puolustamisella.
Jos ilmiöllä tarkoitat niitä Lucia-neidolle lähetettyjä rasistisia törkyviestejä, niin listaatko tähän ne viestit täällä jossa sitä idiotismia on puolusteltu? Itsellä ne on mennyt ohi.
Se että joku mieltää Lucia-neidon vaaleaksi ja sanoo sen ääneen ei ole sama asia, vaikka sekin halutaan jostain syystä niin nähdä.

rpeez

Jäsen
Hyvä, että tuosta Lucia-neidon tapauksesta on tehtailtu rikosilmoituksia. Suomessa asuu monia yleensä keski-iän ylittäneitä, jotka kuvittelevat, että mitä tahansa saa sanoa ja tehdä.

Ai ai, tuossa sorrutaan syrjintään iäkkäitä kohtaan ennakkoluulemalla, että rasistiset viestit on heiltä.
Missään ei tietääkseni ole todistetun näin olevan.

T/ Keski-iän ylittänyt

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ai ai, tuossa sorrutaan syrjintään iäkkäitä kohtaan ennakkoluulemalla, että rasistiset viestit on heiltä.

T/ Keski-iän ylittänyt
Niin sorruttiin enkä aio pyytää anteeksi. Iän lisäksi huutelijoita yhdistänee myös sivistymättömyys ja koulutuksen puute.

rpeez

Jäsen
Niin sorruttiin enkä aio pyytää anteeksi. Iän lisäksi huutelijoita yhdistänee myös sivistymättömyys ja koulutuksen puute.
Koska otat tuon asenteen, sanon että pata kattilaa soimaa. Syrjintä ikään ja koulutuksen puutteeseen vedoten ei poikkea juuri rasismista, joka on syrjintää ihon värin perusteella.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kannattaa jokaisella vilkaista, mikä on ketjun otsikko. Tämä on oikea paikka pohtia myös niitä muita motiiveja ihmisten tekojen taustalla.

Mitä olen viestejä lukenut, jokainen kirjoittaja on selkeästi tuominnut rasismin ja tökerön käytöksen. Jotkut ovat tuoneet esiin ketjun otsikon mukaista näkökulmaa, ja on harmi, että niin moni on ajatuksissaan sen verran mustavalkoinen, ettei kykene tunnistamaan, kuinka se ei suinkaan sulje pois rasismin tuomitsemista. Näyttäisi, että monelle on paljon tärkeämpää päästä lyömään ja mätkimään, ja sitä tarvetta varten luodaan sitten vaikka olkiukko, kun rystysiä syyhyttää. Minusta on paljon fiksumpaa suhtautua ratkaisukeskeisesti ja pohtia, mistä huono käytös johtuu, jotta sitä voitaisiin korjata. No, ihmiset olemme melko yksinkertaisia parhaimmillaankin, niin miksipä emme olisi sitä keskimääräisesti etenkin.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koska otat tuon asenteen, sanon että pata kattilaa soimaa. Syrjintä ikään ja koulutuksen puutteeseen vedoten ei poikkea juuri rasismista, joka on syrjintää ihon värin perusteella.
En minä syrji ketään. Eivät kaikki vanhukset ole rasisteja, mutta aivan varmasti suhteellisesti niitä on enemmän siinä ikäryhmässä.

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kannattaa jokaisella vilkaista, mikä on ketjun otsikko. Tämä on oikea paikka pohtia myös niitä muita motiiveja ihmisten tekojen taustalla.

Mitä olen viestejä lukenut, jokainen kirjoittaja on selkeästi tuominnut rasismin ja tökerön käytöksen. Jotkut ovat tuoneet esiin ketjun otsikon mukaista näkökulmaa, ja on harmi, että niin moni on ajatuksissaan sen verran mustavalkoinen, ettei kykene tunnistamaan, kuinka se ei suinkaan sulje pois rasismin tuomitsemista.
"En ole rasisti, tuomitsen rasismin mutta Lucian pitää olla eloveena."

"Olen konservatiivinen, puolustan perinteitä mutta Lucian pitää olla eloveena."

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Kirjoitat, että " iän lisäksi huutelijoita yhdistänee myös sivistymättömyys ja koulutuksen puute". Onkohan tästä tutkittua tietoa, kun oikeasti kiinnostaa. Onko rasismia oikeasti enemmän kouluttamattomien joukossa, vai onko se vaan mutuilua. Kieltämättä sorrun siihen olettamaan itsekkin.

Onko mahdollista, että rasismia on yhtä paljon koulutetuiden joukossa, mutta ovat sen verran fiksumpia että osaavat pitää rasisminsa paremmin piilossa?

Alejandro

Jäsen

T/ Keski-iän ylittänyt
Itse olen ollut aina siinä käsityksessä, että netissä riehuvat pahiten vanhemmat ihmiset. Nettipoliisi Marko "Fobba" Forss on tästä aiemminkin puhunut:

En halua nyt hassutella vakavalla aiheella, mutta toivottavasti en syyllisty ikärasismiin toteamalla, että todennäköisesti pahimpia törkyviestejä Lucia-neidolle ovat lähettäneet ennemmin keski-ikäiset tai sitä vanhemmat henkilöt, kuin nuorisoikäluokat.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
"En ole rasisti, tuomitsen rasismin mutta Lucian pitää olla eloveena."

"Olen konservatiivinen, puolustan perinteitä mutta Lucian pitää olla eloveena."
Ihminen kertoo sinulle, että hänen mielestään Lucian tulisi olla vaalea Elovena perinteiden vuoksi. Kummalla tavalla arvelet voivasi vaikuttaa hänen ajatteluunsa. Valitse vastausvaihtoehdoista. Pyydän perusteltua vastausta.

A) Rasisti. Ihmisperse. Naurettava pelle!!!!

B) Ok. Ymmärrän, että olet tottunut ajattelemaan Luciaa tuolla tavalla. Oletko kuitenkin pohtinut, että miksi Lucia ei voisi olla kuitenkin myös tummaihoinen, kun Lucia viesti on olla valontuoja pimeyden keskelle? Mielestäni sinun tulisi hieman päivittää ajatustasi, sillä ei ole mitään perustetta ajatella tavallasi. Näkemyksesi saattaa tuntua monen mielestä hieman syrjivältä.

Aika taitaa suosia vaihtoehtoa A, mikä on valitettavaa. Itse olen kuitenkin vakuuttunut, että B on paljon parempi ja rakentavampi tapa.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kirjoitat, että " iän lisäksi huutelijoita yhdistänee myös sivistymättömyys ja koulutuksen puute". Onkohan tästä tutkittua tietoa, kun oikeasti kiinnostaa. Onko rasismia oikeasti enemmän kouluttamattomien joukossa, vai onko se vaan mutuilua. Kieltämättä sorrun siihen olettamaan itsekkin.

Onko mahdollista, että rasismia on yhtä paljon koulutetuiden joukossa, mutta ovat sen verran fiksumpia että osaavat pitää rasisminsa paremmin piilossa?
Tuskinpa tuosta tutkittua tietoa on, eli olemme molemmat vaan ikä-, sivistys- ja koulutusrasisteja.

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Ihminen kertoo sinulle, että hänen mielestään Lucian tulisi olla vaalea Elovena perinteiden vuoksi. Kummalla tavalla arvelet voivasi vaikuttaa hänen ajatteluunsa. Valitse vastausvaihtoehdoista. Pyydän perusteltua vastausta.

B) Ok. Ymmärrän, että olet tottunut ajattelemaan Luciaa tuolla tavalla. Oletko kuitenkin pohtinut, että miksi Lucia ei voisi olla kuitenkin myös tummaihoinen, kun Lucia viesti on olla valontuoja pimeyden keskelle? Mielestäni sinun tulisi hieman päivittää ajatustasi, sillä ei ole mitään perustetta ajatella tavallasi. Näkemyksesi saattaa tuntua monen mielestä hieman syrjivältä.

Aika taitaa suosia vaihtoehtoa A, mikä on valitettavaa. Itse olen kuitenkin vakuuttunut, että B on paljon parempi ja rakentavampi tapa.
Riippuu kenen kanssa on tekemissä. Jos yrität rakentavasti keskustella sen skinikuulapään kanssa, niin onkohan se ajanhukkaa molemmin puolin.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Riippuu kenen kanssa on tekemissä. Jos yrität rakentavasti keskustella sen skinikuulapään kanssa, niin onkohan se ajanhukkaa molemmin puolin.
Ainahan keskusteluun tarvitaan kaksi. Mielestäni @Noppa10 ei vaikuta kuulapääskiniltä, jonka kanssa ei voisi keskustella. Päinvastoin mielestäni ihailtavalla kärsivällisyydellä pysyy asiallisena, eikä ansaitse rasismisyyttelyä ja pilkkaa. En jaa hänen näkemystään, jossa Lucian olisi hyvä olla valkoinen, mutta voin ymmärtää, miksi niin näkee ja hyvillä mielin keskustella siitä hänen kanssaan hyökkäämättä kimppuunsa. Hänen ajatuksensa ympärillä keskustelu täällä on pyörinyt, enkä voi antaa kaikille pisteitä tavasta, jolla sitä ovat käyneet.

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
En ole rasisti, mutta on hyvin surullista mitä tämä Luciaksi valittu tyttö on saanut niskaansa. Mikään ei oikeuta käyttäytymään toista ihmistä kohtaan näin. Ei mikään. Ensimmäinen reaktioni oli kuvotus. Valoa pimeyteen -perinne vietiin täysin pimeälle puolelle. Kun esikuva on kotoisin alueelta, jossa vaaleaihoisia ja sinisilmäisiä naisia ei ollut vie se tämän vihanpidon vielä absurdimmaksi. Toivottavasti rikosilmoitukset tuottavat jotain ja rasistiset huutelijat saadaan johonkin vastuuseen.

Itse en koskaan ole ajatellut Lucian olevan tietyn värinen, en edes 30-35 vuotta sitten kun peruskoulua kävin. Ainoa ajatus on ollut se, että tuo kynttiläpäinen on joku neitonen. Jos jatkossa tuohon rooliin halutaan poika, niin se voisi olla sitten Lucifer.

"Aamutähti, Valontuoja anna minulle anteeksi, jos mieleni tekee paeta sinua."

Tästä tuli mieleen, että myös tällaisen "perinteisen" Lucian ystävä voisi ehkä miettiä samalla kaavalla antaessaan tummahipiäiselle Lucialle palautetta. Kumpi vaihtoehtoista todennäköisemmin aiheuttaisi kuohuntaa:

a) Nyt on viimeisetkin perinteet heitetty romu koppaan voi perkele! Siellä on ilmi elävä n*kikeppi ja yön tiina valittu Luciaksi. Painu takaisin sinne msitä tulitkin tai oepttele kunnioittamaan täkäläisiä perinteitä"! Ugh! Olen puhunut!

vai:

b) Hei! Ja onnittelut valinnastasi vuoden Lucia-neidoksi. Tänä vuonna on nähtävsti päätetty poiketa perinteestä ja valita Luciaksi hiukan erinäköinen henkilö. Oma mielikuvani Luciasta on vaalea nainen, oikein sellainen perinteikäs suomalainen Elovena-tyttö, mutta tokihan perinteitä voidaan silloin tällöin myös hiukan rikkoa. Onnea vielä kerran valinanstasi.

Jotenkin sain median otsikoista kuvan, että meitokaisen saama palaute oli nimenomaan osastoa törkypalaute, eikä niinkään kohteliasta harmistusta meilikuvissa vellovien perinteiden ajautumsiesta mielikuvitukselliseen romukoppaan.

Tämä ei siis kuittina sinulle, vaan yleisenä huomiona.

Imitaatiossa kärjistystä.

(1)
  • Tykkää
Reactions: #7

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihminen kertoo sinulle, että hänen mielestään Lucian tulisi olla vaalea Elovena perinteiden vuoksi.
Ok, asia kunnossa, kiva juttu.
Jos hän on rasse, niin tämä on totta. Muuten turhan mustavalkoista lokerointia.
Jos hän on täysi-ikäinen, oikeustoimikelpoinen aikuinen ihminen, näin selittäminen kuin pikkulapselle, taitaa olla jo peli menetetty.
Aika taitaa suosia vaihtoehtoa A, mikä on valitettavaa.
Totta.
Itse olen kuitenkin vakuuttunut, että B on paljon parempi ja rakentavampi tapa.
Toki jos haluaa olla alentuva. Lapsille kuuluu selittää asioita ihan jo kasvatusmielessä. Aikuinen saa olla mitä mieltä haluaa, oletuksena että koulut on käyty. Yleissivistys vaan kun ei kaikkiin tunnu tarttuvan. (Tämä yleisenä havaintona.)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tästä tuli mieleen, että myös tällaisen "perinteisen" Lucian ystävä voisi ehkä miettiä samalla kaavalla antaessaan tummahipiäiselle Lucialle palautetta. Kumpi vaihtoehtoista todennäköisemmin aiheuttaisi kuohuntaa:

a) Nyt on viimeisetkin perinteet heitetty romu koppaan voi perkele! Siellä on ilmi elävä n*kikeppi ja yön tiina valittu Luciaksi. Painu takaisin sinne msitä tulitkin tai oepttele kunnioittamaan täkäläisiä perinteitä"! Ugh! Olen puhunut!

vai:

b) Hei! Ja onnittelut valinnastasi vuoden Lucia-neidoksi. Tänä vuonna on nähtävsti päätetty poiketa perinteestä ja valita Luciaksi hiukan erinäköinen henkilö. Oma mielikuvani Luciasta on vaalea nainen, oikein sellainen perinteikäs suomalainen Elovena-tyttö, mutta tokihan perinteitä voidaan silloin tällöin myös hiukan rikkoa. Onnea vielä kerran valinanstasi.

Jotenkin sain median otsikoista kuvan, että meitokaisen saama palaute oli nimenomaan osastoa törkypalaute, eikä niinkään kohteliasta harmistusta meilikuvissa vellovien perinteiden ajautumsiesta mielikuvitukselliseen romukoppaan.

Tämä ei siis kuittina sinulle, vaan yleisenä huomiona.

Imitaatiossa kärjistystä.
Olen aivan samaa mieltä. Ihmisten törkeys on ollut käsittämätöntä ja vastemielistä. Jaksaa aina ihmetyttää, mikä ihmisiä oikein vaivaa. Palaute huonosta käytöksestä pitää antaa ehdottomasti. Keskustelua ei kannata kuitenkaan jättää siihen, vaan pyrkiä korjaamaan huonoa käytöstä. Ja jotta se onnistuisi, pitää selvittää käytöksen tausta tietääkseen, mihin pointteihin olisi hyvä vedota.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy