Slalomlalom
Jäsen
Suomalainen rasismi kumpuaa niistä perinteistä joissa tummaihoinen Lucia on huonompi valinta kuin vaaleaihoinen. Oikein hyvää en ole rasisti, mutta -viikkoa kaikille!
Sinä ja lukuisat muut ihmiset ette ilmeisesti ymmärtäneet, että kun elokuvassa lapsille kerrottiin tarinaa tästä myyttisestä Mannerheimista, niin lapset kuvittelivat hänet mustaksi, koska heille se oli luontevampaa.
Vähän sama juttu kuin Lucia-neidon kanssa, eli häntä ajatellaan Suomessa vaaleaihoiseksi blondiksi, vaikka eli oikeasti Italiassa. Tai esimerkiksi lapsena mielsin Jeesuksen vaaleaihoiseksi ja ruskeahiuksiseksi mieheksi, vaikka historiallinen hahmo ei tätä vastaakaan.
Perinteiden vaaliminen ei ole rasismia, ja ne ovat osa ihmisten kulttuurista identiteettiä ja yhteisöllisyyttä. On myös luonnollista, että perinteet kehittyvät ajan myötä, sillä yhteiskunnat muuttuvat. Niiden muuttaminen ja kehittäminen ei ole niiden hylkäämistä, vaan osoitus kulttuurin elinvoimaisuudesta ja sopeutumiskyvystä.Itsellä ei ole oikein mitään mielipidettä Luciasta. Mietin lähinnä yleisemmin että onko perinteiden vaaliminen rasismia.
Minä pystyn ymmärtämään, että he ovat tottuneet ajatukseen, jossa Lucia on Elovena. Se ei vielä ole tuomittava ajatus. Se muuttuu tuomittavaksi siinä kohtaa, kun ei pysty hyväksymään, että Lucia voi olla myös jotakin muuta ja että erilainen Lucia olisi vähempiarvoinen, vaikkapa perinteen vuoksi.
Nyt Lucia perinteeseen tuli uusi vivahdus, toiset tykkää, toiset ei.
No sepä se juurikin kun ei tullut. Valittu Lucia-neito on teini-ikäinen tyttö. Tuosta jos muuta näkee niin kertoo sitten enemmän valittajasta.
Jos ilmiöllä tarkoitat niitä Lucia-neidolle lähetettyjä rasistisia törkyviestejä, niin listaatko tähän ne viestit täällä jossa sitä idiotismia on puolusteltu? Itsellä ne on mennyt ohi.On hälyttävää ja surullista, että täälläkin aikuiset ihmiset selittelevät tätä ilmiötä konservatismilla tai perinteiden puolustamisella.
Hyvä, että tuosta Lucia-neidon tapauksesta on tehtailtu rikosilmoituksia. Suomessa asuu monia yleensä keski-iän ylittäneitä, jotka kuvittelevat, että mitä tahansa saa sanoa ja tehdä.
Niin sorruttiin enkä aio pyytää anteeksi. Iän lisäksi huutelijoita yhdistänee myös sivistymättömyys ja koulutuksen puute.Ai ai, tuossa sorrutaan syrjintään iäkkäitä kohtaan ennakkoluulemalla, että rasistiset viestit on heiltä.
Missään ei tietääkseni ole todistetun näin olevan.
T/ Keski-iän ylittänyt
Koska otat tuon asenteen, sanon että pata kattilaa soimaa. Syrjintä ikään ja koulutuksen puutteeseen vedoten ei poikkea juuri rasismista, joka on syrjintää ihon värin perusteella.Niin sorruttiin enkä aio pyytää anteeksi. Iän lisäksi huutelijoita yhdistänee myös sivistymättömyys ja koulutuksen puute.
En minä syrji ketään. Eivät kaikki vanhukset ole rasisteja, mutta aivan varmasti suhteellisesti niitä on enemmän siinä ikäryhmässä.Koska otat tuon asenteen, sanon että pata kattilaa soimaa. Syrjintä ikään ja koulutuksen puutteeseen vedoten ei poikkea juuri rasismista, joka on syrjintää ihon värin perusteella.
"En ole rasisti, tuomitsen rasismin mutta Lucian pitää olla eloveena."Kannattaa jokaisella vilkaista, mikä on ketjun otsikko. Tämä on oikea paikka pohtia myös niitä muita motiiveja ihmisten tekojen taustalla.
Mitä olen viestejä lukenut, jokainen kirjoittaja on selkeästi tuominnut rasismin ja tökerön käytöksen. Jotkut ovat tuoneet esiin ketjun otsikon mukaista näkökulmaa, ja on harmi, että niin moni on ajatuksissaan sen verran mustavalkoinen, ettei kykene tunnistamaan, kuinka se ei suinkaan sulje pois rasismin tuomitsemista.
Kirjoitat, että " iän lisäksi huutelijoita yhdistänee myös sivistymättömyys ja koulutuksen puute". Onkohan tästä tutkittua tietoa, kun oikeasti kiinnostaa. Onko rasismia oikeasti enemmän kouluttamattomien joukossa, vai onko se vaan mutuilua. Kieltämättä sorrun siihen olettamaan itsekkin.Niin sorruttiin enkä aio pyytää anteeksi. Iän lisäksi huutelijoita yhdistänee myös sivistymättömyys ja koulutuksen puute.
Itse olen ollut aina siinä käsityksessä, että netissä riehuvat pahiten vanhemmat ihmiset. Nettipoliisi Marko "Fobba" Forss on tästä aiemminkin puhunut:Ai ai, tuossa sorrutaan syrjintään iäkkäitä kohtaan ennakkoluulemalla, että rasistiset viestit on heiltä.
Missään ei tietääkseni ole todistetun näin olevan.
T/ Keski-iän ylittänyt
Ihminen kertoo sinulle, että hänen mielestään Lucian tulisi olla vaalea Elovena perinteiden vuoksi. Kummalla tavalla arvelet voivasi vaikuttaa hänen ajatteluunsa. Valitse vastausvaihtoehdoista. Pyydän perusteltua vastausta."En ole rasisti, tuomitsen rasismin mutta Lucian pitää olla eloveena."
"Olen konservatiivinen, puolustan perinteitä mutta Lucian pitää olla eloveena."
Tuskinpa tuosta tutkittua tietoa on, eli olemme molemmat vaan ikä-, sivistys- ja koulutusrasisteja.Kirjoitat, että " iän lisäksi huutelijoita yhdistänee myös sivistymättömyys ja koulutuksen puute". Onkohan tästä tutkittua tietoa, kun oikeasti kiinnostaa. Onko rasismia oikeasti enemmän kouluttamattomien joukossa, vai onko se vaan mutuilua. Kieltämättä sorrun siihen olettamaan itsekkin.
Onko mahdollista, että rasismia on yhtä paljon koulutetuiden joukossa, mutta ovat sen verran fiksumpia että osaavat pitää rasisminsa paremmin piilossa?
Riippuu kenen kanssa on tekemissä. Jos yrität rakentavasti keskustella sen skinikuulapään kanssa, niin onkohan se ajanhukkaa molemmin puolin.Ihminen kertoo sinulle, että hänen mielestään Lucian tulisi olla vaalea Elovena perinteiden vuoksi. Kummalla tavalla arvelet voivasi vaikuttaa hänen ajatteluunsa. Valitse vastausvaihtoehdoista. Pyydän perusteltua vastausta.
A) Rasisti. Ihmisperse. Naurettava pelle!!!!
B) Ok. Ymmärrän, että olet tottunut ajattelemaan Luciaa tuolla tavalla. Oletko kuitenkin pohtinut, että miksi Lucia ei voisi olla kuitenkin myös tummaihoinen, kun Lucia viesti on olla valontuoja pimeyden keskelle? Mielestäni sinun tulisi hieman päivittää ajatustasi, sillä ei ole mitään perustetta ajatella tavallasi. Näkemyksesi saattaa tuntua monen mielestä hieman syrjivältä.
Aika taitaa suosia vaihtoehtoa A, mikä on valitettavaa. Itse olen kuitenkin vakuuttunut, että B on paljon parempi ja rakentavampi tapa.
Ainahan keskusteluun tarvitaan kaksi. Mielestäni @Noppa10 ei vaikuta kuulapääskiniltä, jonka kanssa ei voisi keskustella. Päinvastoin mielestäni ihailtavalla kärsivällisyydellä pysyy asiallisena, eikä ansaitse rasismisyyttelyä ja pilkkaa. En jaa hänen näkemystään, jossa Lucian olisi hyvä olla valkoinen, mutta voin ymmärtää, miksi niin näkee ja hyvillä mielin keskustella siitä hänen kanssaan hyökkäämättä kimppuunsa. Hänen ajatuksensa ympärillä keskustelu täällä on pyörinyt, enkä voi antaa kaikille pisteitä tavasta, jolla sitä ovat käyneet.Riippuu kenen kanssa on tekemissä. Jos yrität rakentavasti keskustella sen skinikuulapään kanssa, niin onkohan se ajanhukkaa molemmin puolin.
Tästä tuli mieleen, että myös tällaisen "perinteisen" Lucian ystävä voisi ehkä miettiä samalla kaavalla antaessaan tummahipiäiselle Lucialle palautetta. Kumpi vaihtoehtoista todennäköisemmin aiheuttaisi kuohuntaa:Ihminen kertoo sinulle, että hänen mielestään Lucian tulisi olla vaalea Elovena perinteiden vuoksi. Kummalla tavalla arvelet voivasi vaikuttaa hänen ajatteluunsa. Valitse vastausvaihtoehdoista. Pyydän perusteltua vastausta.
A) Rasisti. Ihmisperse. Naurettava pelle!!!!
B) Ok. Ymmärrän, että olet tottunut ajattelemaan Luciaa tuolla tavalla. Oletko kuitenkin pohtinut, että miksi Lucia ei voisi olla kuitenkin myös tummaihoinen, kun Lucia viesti on olla valontuoja pimeyden keskelle? Mielestäni sinun tulisi hieman päivittää ajatustasi, sillä ei ole mitään perustetta ajatella tavallasi. Näkemyksesi saattaa tuntua monen mielestä hieman syrjivältä.
Aika taitaa suosia vaihtoehtoa A, mikä on valitettavaa. Itse olen kuitenkin vakuuttunut, että B on paljon parempi ja rakentavampi tapa.
Ok, asia kunnossa, kiva juttu.Ihminen kertoo sinulle, että hänen mielestään Lucian tulisi olla vaalea Elovena perinteiden vuoksi.
Jos hän on rasse, niin tämä on totta. Muuten turhan mustavalkoista lokerointia.A) Rasisti. Ihmisperse. Naurettava pelle!!!!
Jos hän on täysi-ikäinen, oikeustoimikelpoinen aikuinen ihminen, näin selittäminen kuin pikkulapselle, taitaa olla jo peli menetetty.B) Ok. Ymmärrän, että olet tottunut ajattelemaan Luciaa tuolla tavalla. Oletko kuitenkin pohtinut, että miksi Lucia ei voisi olla kuitenkin myös tummaihoinen, kun Lucia viesti on olla valontuoja pimeyden keskelle? Mielestäni sinun tulisi hieman päivittää ajatustasi, sillä ei ole mitään perustetta ajatella tavallasi. Näkemyksesi saattaa tuntua monen mielestä hieman syrjivältä.
Totta.Aika taitaa suosia vaihtoehtoa A, mikä on valitettavaa.
Toki jos haluaa olla alentuva. Lapsille kuuluu selittää asioita ihan jo kasvatusmielessä. Aikuinen saa olla mitä mieltä haluaa, oletuksena että koulut on käyty. Yleissivistys vaan kun ei kaikkiin tunnu tarttuvan. (Tämä yleisenä havaintona.)Itse olen kuitenkin vakuuttunut, että B on paljon parempi ja rakentavampi tapa.
Olen aivan samaa mieltä. Ihmisten törkeys on ollut käsittämätöntä ja vastemielistä. Jaksaa aina ihmetyttää, mikä ihmisiä oikein vaivaa. Palaute huonosta käytöksestä pitää antaa ehdottomasti. Keskustelua ei kannata kuitenkaan jättää siihen, vaan pyrkiä korjaamaan huonoa käytöstä. Ja jotta se onnistuisi, pitää selvittää käytöksen tausta tietääkseen, mihin pointteihin olisi hyvä vedota.Tästä tuli mieleen, että myös tällaisen "perinteisen" Lucian ystävä voisi ehkä miettiä samalla kaavalla antaessaan tummahipiäiselle Lucialle palautetta. Kumpi vaihtoehtoista todennäköisemmin aiheuttaisi kuohuntaa:
a) Nyt on viimeisetkin perinteet heitetty romu koppaan voi perkele! Siellä on ilmi elävä n*kikeppi ja yön tiina valittu Luciaksi. Painu takaisin sinne msitä tulitkin tai oepttele kunnioittamaan täkäläisiä perinteitä"! Ugh! Olen puhunut!
vai:
b) Hei! Ja onnittelut valinnastasi vuoden Lucia-neidoksi. Tänä vuonna on nähtävsti päätetty poiketa perinteestä ja valita Luciaksi hiukan erinäköinen henkilö. Oma mielikuvani Luciasta on vaalea nainen, oikein sellainen perinteikäs suomalainen Elovena-tyttö, mutta tokihan perinteitä voidaan silloin tällöin myös hiukan rikkoa. Onnea vielä kerran valinanstasi.
Jotenkin sain median otsikoista kuvan, että meitokaisen saama palaute oli nimenomaan osastoa törkypalaute, eikä niinkään kohteliasta harmistusta meilikuvissa vellovien perinteiden ajautumsiesta mielikuvitukselliseen romukoppaan.
Tämä ei siis kuittina sinulle, vaan yleisenä huomiona.
Imitaatiossa kärjistystä.