Osmo Rapeli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kuusijuhla - Sex Festival
Miksi on tärkeä päästä sanomaan, että osalle kyse on preferenssistä/perinteiden vaalimisesta ilman rasistista ulottuvuutta, kun kyse on nimenomaan näistä rasististen viestien ja uhkauksien lähettäjistä. Näistä Eloveena-tyttöä ei-rasistisin-perustein-preferoivista perinteiden vaalijoista ei ole ollut kyse missään vaiheessa.
Enkä sano, etteikö saisi nostaa tuota näkökulmaa esille, mutta kovasti ihmettelen silti että miksi, erityisesti tässä ketjussa. Lucia-neidon perinteistä voisi varmasti keskustella vaikka jossain Lucia-neito -ketjussa. En julista tätä fiilistäni miksikään absoluuttiseksi tosiasiaksi, mutta minulle tulee tästä vähän sellainen mutkuttelun tunne.
Kiteyttävä kysymys. Miksi? Kun tästä halutaan selkeästi keskustella, niin miksi keskustelu tyrehtyy sen oikeutuksesta keskusteluun. Eihän kukaan estä jatkamasta. Miksi sen puolustajat eivät näytä löytävän mitään konkreettista ja miksi jäädään keskustelusta keskusteluun?
Millä tavalla sitten ajattelit koettaa saada skinikuulapään tarkastelemaan asenteitaan? Olemalla hiljaa? Huutamalla "rasistipelle!"? Käymällä käsiksi?
Minun on ihan mahdottoman vaikea tajuta sitä, miten joku voi ajatella asioita niin, että niitä voi korjata ymmärtämättä syitä, mistä ne johtuvat. Se on varmaan vain minä itse, koska niin valtavan suuri joukko sekä täällä palstalla että somekuplassani on sitä mieltä, että asioiden syistä ei saa puhua, koska se normalisoi asioita. Mutta minulla on varmaan sellainen elinikäinen "koodausvamma", koodaaminen harrastuksena ja työnä on aiheuttanut sen, että etsin aika juurisyitä (root cause), koska ilman niitä bugeja ei saa korjattua - laastarointi yleensä vain pahentaa tilannetta.
Etkö sinä ja useampi muu täällä juuri tässäkin halua löytää niitä juurisyitä ja taustoja? Ja jos nyt arvellaan rasismin tai alitajuisen rasismin olevan läsnä niin miksi se ei kelpaa?Tämäkin on hyvin tyypillistä: etsitään agendaa taustalta. Ja tarvittaessa sellainen kehitetään vaikka itse. Eli kuten tässä tapauksessa, sinä tulkitset asian jollain tavalla, ja istutat tulkintasi kirjoittajan arvoiksi ja asenteiksi.
Ja sen selittävänä tekijänä taas lienee useimmin 1) kotikasvatus 2) kaveripiiri 3) empatianpuute, kiusaaminen, traumat...
Mitä muita selittäviä syitä tähän "miksi?"-kysymykseen löydätte, suoran rasismin ja tämän keskustelun sivuuonohjauksen selittäjäksi?