Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 698 427
  • 5 913

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vähän aikaa kesti ennen kuin keksin kuka Sofia Virrasta tuli eilen mieleen, mutta tuolla rusketuksella ja murteella nuori Kikehän se oli. Hyvällä draivilla oli liikkeellä, mutta ehkä vähän vähemmän vihaisuutta ja enemmän sellaista vittumaista jauhotus-tyyneyttä, kuten tällä Vigeliuksella, kun Sofian asiaosaaminen tuntuu kuitenkin olevan korkealla tasolla. Se maalituksen mainitseminen oli pieni moka kun Vigelius pääsi siihen heti tarttumaan.

Rydmanista sanon jälkikäteen vielä sen, että missään nimessä hänen ei pidä pahoitella niitä tekstiviestejään ja minusta yksityiset viestit menevät samaan kastiin kuin vaikkapa stand up -komiikka, eli niissä voi sanoa mitä vaan, ilman että siitä joutuu vastuuseen tai vastaamaan. Ts "me natsit ei tykätä juutalaisista" ja "lisääntyy kuin somali" ovat niin selvästi huumoria, että niitä ei pidä joutua perustelemaan kenellekään muulle kuin viestin vastaanottajalle.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Vielä pakko sanoa, että toivottavasti vihreät ymmärtävät hioa Sofia Virran esiintymistä ennen kuin on liian myöhäistä. Nykyisellä ulosannilla ei hyvä heilu.
Jossain törmäsin määritelmään ”Iiris Suomela pireissä”, vähän oli liikaa iskua Sohvilla kyllä…
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Purran vanhat kirjoitukset eivät olleet tiedossa ennen vaaleja, eikä Purra mielestäni rasismilla ennakoissa flirttailut. Mä näkisin että persuja äänestäneet ovat nähneet Purrassa uudenlaista ja helposti lähestyttävää johtajuutta. Persujen kelkkaan hyppäsi todennäköisesti myös demareiden kannattajia, jotka uskovat enemmän esimerkiksi nyt hallituksessa nähtävään politiikkaan vrt edellisen hallituksen näkemykset. Täytyy persuja ääneistäneiltä kysyä, mutta näin olettaisin tämän menneen.

Meinaat ettei Hommaforumin porukka tuntenut "riikkaa"?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei se mitään ole perunut. Tämäkin tulkinta, että Purra jotain olisi perunut, on täysin keksitty siellä vasemmanpuoleisessa leirissä, ja on jäänyt sitten elämään tällaiseksi puolitotuudeksi.

Purra nöyrtyi pyytämään anteeksi (oli se sitten vilpitön tahi ei), minulle kokoomuslaisena se riittää. Kunhan siis ei rasistisia juttuja viljele jatkossa.





Tämä ilmestyi päivä irtisanoutumisen jälkeen.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs


Niin ilmestyi. Enkä toisin väittänytkään.

Tuon voi tulkita halutessaan anteeksipyynnön perumiseksi (niin kuin moni sen tuntuu vasemmalla/oppositiossa) tekevänkin, tai sitten tuon voi tulkita myös ihan yleiseksi kannanotoksi vallitsevaan tilanteeseen, jossa sananvapaudesta ja maalituksesta on keskusteltu laajemminkin. Varmasti tästäkin viestistä joku taho löytää halutessaan piiloviittauksen natseihin.

Se on se koko pointti tuossa "mikään anteeksipyyntö ei kuitenkaan kelpaa". Ilman tuota viestiä Riikka Purraa oltaisiin todennäköisesti alettu mollaamaan siitä, että anteeksipyyntö ei ollut aito ja vilpitön, vaan pelkästään yleisen painostuksen kohteena suoritettu. Osa kansasta on jo selkeästi päättänyt, että mikään muu ei riitä kuin Purran ero. Selkeästikään tämä ei ainakaan suurimman osaln kohdalla hallituksessa kuitenkaan ole näin.

Boldaatko minulle vielä tuosta sen kohdan, jossa Purra peruu anteeksipyyntönsä?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Meinaat ettei Hommaforumin porukka tuntenut "riikkaa"?

Hommaforumista en tiedä, mutta toki osa persujen äänestäjistä varmasti pitää persuja ainoana omana puolueena nykyisistä vaikka joka viikko tulisi uusi kirjoitus ilmi. Tai sitä paremmalla syyllä.

Mutta persujem äänestäjiin liittyneet ovat todennäköisesti nähneet Purrassa jotain sellasta, jota ei persu-stereotypiaan helposti yhdistä. Tällaisille "siirtyjille" varsinkin kohut ovat voineet olla ihmetyksen paikka. Ja siis nimenomaan Purran kohdalla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin ilmestyi. Enkä toisin väittänytkään.

Tuon voi tulkita halutessaan anteeksipyynnön perumiseksi (niin kuin moni sen tuntuu vasemmalla/oppositiossa) tekevänkin, tai sitten tuon voi tulkita myös ihan yleiseksi kannanotoksi vallitsevaan tilanteeseen, jossa sananvapaudesta ja maalituksesta on keskusteltu laajemminkin...

Kyseessä on kaksoisviestintä, jolla kerrotaan omille kannattajille, että olen teidän mukana edelleen.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyseessä on kaksoisviestintä, jolla kerrotaan omille kannattajille, että olen teidän mukana edelleen.

Niin, tämä on juuri se tulkinnasta riippuva kohta. Minä en sitä tuollaisena näe.

edit. Siis juurikin sitä ajoin takaa, että tätä lainauksessa olevaa tulkintaa ajetaan koko ajan somessa faktana, vaikka se on tulkinta. Riikka Purra on ainoa, joka tietää asiassa faktan.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tiedän ja tunnen pari persuja äänestävää. Eivät ole lainkaan kiinnostuneita puolueen puheenjohtajan henkilöstä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tiedän ja tunnen pari persuja äänestävää. Eivät ole lainkaan kiinnostuneita puolueen puheenjohtajan henkilöstä.

Täältä voi myös huudella vähän samoissa merkeissä. Näihin tuntemiini tyyppeihin on uponnut ajatus miten persut ovat toimiva kapinabrändi. Aika paljon löytyy niitäkin jotka eivät ole poliittisesti aktiivisia, mutta sattuvat nyt omaamaan oikeuden äänestää.

Tuossa ei pahemmin riikkapurrat tai rasismin eri aspektit kiinnosta kun koittaa hetki äänestää oman kiireisen kuplan keskeltä. Vitutus asiaan x hetkellä y ohjaa päätöstä hyvin vahvasti.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitään anteeksipyyntöä ei ole peruttu kuin punavihreiden joukkopsykooseissa.


Tuossa twiitissä on kyse vuoden 2019 mustat säkit -blogista, jota Purra ei koskaan pyytänyt anteeksi. Voisitko edes yrittää?

Niin, yllättäen se vaan ilmestyi heti anteeksipyynnön jälkeen. Mutta kyseessä on ihan varmaan vaan sattuma, ihan varpisti...
 

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Ikävänkantaja, Jerry100, Hereworth
Vigeliukselta muuten ihan hyvä pointti se, että moni muukin kokee syrjintää, kuten esim.vammaiset. Olisi vielä voinut lisätä karun ikäsyrjinnän työmarkkinoilla.

Mutta tosiaan aika shot to nothing tuo keskustelu. Uskon että syksyn aikana nähdään parempaa.
Yli 50 vuotta piti elää vammaisena, että kuuli ensimmäisen kerran että vammaisetkin kokee rasismia. Itse en ole kokenut rasismia vammaisuuteni takia. Ehkä se johtuu omasta ajatusmaailmasta. Syrjintää esim. työmarkkinoilla olen pari kertaa kokenut, mutta en edes mieltäni siitä ole pahoittanut. Johtuu ehkä siitä, että miellän rasismin ja syrjinnän hieman eri asioiksi. Toki Vigelius, nuorisokansalaisena, voi nähdä asiat erilailla kuin tällainen vanhan liiton mies.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Niin, yllättäen se vaan ilmestyi heti anteeksipyynnön jälkeen. Mutta kyseessä on ihan varmaan vaan sattuma, ihan varpisti...
Twiitti liittyen vuoden 2019 kirjoitukseen ilmestyi juuri sen jälkeen, kun toimittajat olivat soitelleet häneltä kommentteja siihen kirjoitukseen liittyen. Uskomaton sattuma. Voisit kirjoittaa havainnostasi vaikka kirjan.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Purran vanhat kirjoitukset eivät olleet tiedossa ennen vaaleja, eikä Purra mielestäni rasismilla ennakoissa flirttailut.
Kyllä ne oli tiedossa hyvissä ajoin ennen vaaleja, ketään vain ei kiinnostanut.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä on ehkäpä tärkein avaus vuosiin, jos oikeistohallitus löytää väylät rasismin kitkemiseen mm. työpaikoilla ja muualla yhteiskunnassa:

"HS:n haastattelemien rasismin tutkijoiden mukaan rasismin vastaisessa työssä jatkuvuus on erityisen tärkeää, ja siksi jo tehtyä toimenpideohjelmaa olisi hyvä jatkaa.

Ohjelmassa on kahdeksan tavoitetta ja 52 toimenpidettä rasismin torjumiseksi ja ”hyvien väestösuhteiden edistämiseksi”. Toimenpiteisiin kuuluu muun muassa erilaisten kampanjoiden toteuttamista, oppaiden tekoa ja esimerkiksi työnantajien kouluttamista siihen, että rekrytoinnissa ei syrjittäisi ketään."



Hallitus työskentelee määrätietoisesti yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja syrjimättömyyden edistämiseksi yhteiskunnassa. Kaikilla on oikeus tuntea olonsa turvalliseksi ja hyväksi Suomessa taustastaan riippumatta.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Cobolin linkittämäss jutussa rasismi määritellään seuraavasti:

: ”Rasismi on ajatusmalli, joka perustuu ihmisryhmien määrittelyyn alempiarvoiseksi esimerkiksi etnisen alkuperän, ihonvärin, kansalaisuuden, kulttuurin, äidinkielen tai uskonnon perusteella.”

Äkkiseltään en kyllä ymmärrä miten olisi rasismia kysyä jonkun ihmisen taustasta. Mitenkä sillä määritellään joku alempiarvoiseksi?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Rasismin määritelmänä voi käyttää Suomen ratifioimaa (1971) kansainvälistä yleissopimusta, jossa rasismi määritellään tähän tapaan:

”…kaikkea rotuun, ihonväriin, syntyperään tahi kansalliseen tai etniseen alkuperään perustuvaa erottelua, poissulkemista tai etuoikeutta, jonka tarkoituksena on ihmisoikeuksien ja perusvapauksien tasapuolisen tunnustamisen, nauttimisen tai harjoittamisen mitätöiminen tai rajoittaminen poliittisella, taloudellisella, sosiaalisella, sivistyksellisellä tai jollakin muulla julkisen elämän alalla.”
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
”Rasismi on ajatusmalli, joka perustuu ihmisryhmien määrittelyyn alempiarvoiseksi esimerkiksi etnisen alkuperän, ihonvärin, kansalaisuuden, kulttuurin, äidinkielen tai uskonnon perusteella.”
Esimerkiksi tämän määritelmän mukaan en pidä ketään esimerkkiryhmiin kuuluvaa alempiarvoisena.
MUTTA.
On kuitenkin niin, että joku kansalaisuus, kulttuuri tai uskonto on este lähemmälle tuttavuudelle. Asiallista suhtautumista ne eivät tietenkään estä.
 

rpeez

Jäsen
Äkkiseltään en kyllä ymmärrä miten olisi rasismia kysyä jonkun ihmisen taustasta. Mitenkä sillä määritellään joku alempiarvoiseksi?
Siinä on kyse käsittääkseni mikroaggression määritelmästä, joka löytyy täältä Punaisen Ristin sivulta.

Itsekin pidän mikroaggression vakavuutta liioiteltuna, mutta näillä kai sitä on mentävä.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Siinä on kyse käsittääkseni mikroaggression määritelmästä, joka löytyy täältä Punaisen Ristin sivulta.

Itsekin pidän mikroaggression vakavuutta liioiteltuna, mutta näillä kai sitä on mentävä.

Olen kysynyt tähän asti, ja tuleen kysymään tästäkin eteenpäin ihmisiltä mistä päin sattuu olemaan, jos asiasta olen kiinnostunut. Jos joku huutaa minua rasistiksi tuon vuoksi, niin häpeä siinä on sillä huutajalla.

ihmisten joiden kanssa olen noista juurista keskustellut ovat yleensä hyvin avoimesti kertoneet siitä tästä ja tuosta, kuinka paskaa oli Angolassa, Gambiassa tahi Kouvolassa. Avoimesti nuo ovat puhuneet ja keskustelut hyviä olleet. Ei minulle ole kuvaa jäänyt, jotta olisivat minut nähneet jotenkin rasistisena noissa tilanteissa.

Edelleen naurettavaa paskaa. Sitten kun oikeasti joku puhuu rasismista niin helposti kohautetaan hartioita, kun tuota hömppää jaksaa jotkut jauhaa...
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olen kysynyt tähän asti, ja tuleen kysymään tästäkin eteenpäin ihmisiltä mistä päin sattuu olemaan, jos asiasta olen kiinnostunut. Jos joku huutaa minua rasistiksi tuon vuoksi, niin häpeä siinä on sillä huutajalla.
"Esimerkki mikroaggressiosta voi olla se, että ihmiseltä kysytään: ”Mistä sinä olet oikeasti kotoisin?”"

Eli jos kysyt tummaihoiselta henkilöltä mistä hän on kotoisin, tämä vastaa "Helsinki/Kokkola/Turku/Merikarvia/tms." ja sitten jatkat "niin mutta mistä olet OIKEASTI kotoisin?". Vai jos saat edellä olevan vastauksen jätätkö asian siihen? Ei siellä sanota että kysymys, "Mistä olet kotoisin?" on väärin vaan sitä että tuon kyselyn jatkaminen on epäkohteliasta jos on saanut jo vastauksen.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
"Esimerkki mikroaggressiosta voi olla se, että ihmiseltä kysytään: ”Mistä sinä olet oikeasti kotoisin?”"

Eli jos kysyt tummaihoiselta henkilöltä mistä hän on kotoisin, tämä vastaa "Helsinki/Kokkola/Turku/Merikarvia/tms." ja sitten jatkat "niin mutta mistä olet OIKEASTI kotoisin?". Vai jos saat edellä olevan vastauksen jätätkö asian siihen? Ei siellä sanota että kysymys, "Mistä olet kotoisin?" on väärin vaan sitä että tuon kyselyn jatkaminen on epäkohteliasta jos on saanut jo vastauksen.

No noinhan tuo sitten voi olla. Sen verran vanhempaa ikäluokkaa olen, jotta yleensä kenen kanssa olen keskustellut niin ei vastausta: Kuopiosta olen kotoisin, ole tullut vastaan.

Mutta minä jos kerrankin joltain jotain kysyisin niin todennäköisesti tuollaisen jälkeen kysyisin juurista, koska edelleen olisin kiinnostunut. Olen aika helvetin huono jossain small talkissa, niin tuo olisi varmaan ainut asia josta jotain saisin aikaan sikäli mikäli toinen ei olisi suunpaltti.

Minusta tuossakin pitäisi kyllä kysyjällä olla se rasistinen tarkoitus. Siis että jotenkin väheksyisi: ethän sinä nyt jumalauta Kuopiosta ole. Jos oikeasti on vain kiinnostunut siitä mistä kukin sattuu olemaan.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kyllä ne oli tiedossa hyvissä ajoin ennen vaaleja, ketään vain ei kiinnostanut.

Ok, tuo mennyt ohi, kiitos linkistä. Purrasta välittyi monellakin tavalla erilainen mielikuva ennen vaaleja, eikä mediakaan häntä mielestäni edes koittanut asettaa juuri siihen muottiin, jona moni voisi perussuomalaiset nähdä. Ennemminkin sanoisin että nähtiin persuna, jossa on mukana myös sekä vihreitä asioita että kokoomuksen ajatuksia taloudesta. Jonkinlainen mixaus näistä 3:sta.

Itse en muista mitään pohdintaa "Riikka" kirjoituksista silloin, mutta sehän ei toki mitään tarkoita jos en itse muista :)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös