Ilmari Ahde
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Haukiputaan huorakuoro
Eskimo muuttaa nimeään, Uncle Ben's riisin pakkaus menee uusiksi, jos nimen vaihtavat niin ei kai siitä tule Uncle Tom?
Muuten ymmärrän ja olen kanssasi samaa mieltä, mutta ainakaan YLE:n uutisessa ei mainittu sanallakaan, että eskimot olisivat suuttuneet tai vaatineet tuon jäätelöpuikon nimen muuttamista. Eli kukaan ei ole edes loukkaantunut. Minä vielä ymmärtäisin jos he kokisivat nimen itse loukkaavaksi ja sitten pyytäisivät sen nimen muuttamista, mutta se kun aletaan ennakolta tekemään, että jos ne nyt loukkaantuukin, tai että aletaan muiden puolesta loukkaantumaan, niin sitä minä en ymmärrä. Enkä tule koskaan ymmärtämäänkään.
Jos ei kiinnosta asiasta keskustella niin sitten varmaan kannattaa jättää asiasta keskustelu väliin? Enpä olisi tähänkään kiinnittänyt syvää huokausta enempää huomiota ellei täällä asiasta nyt keskusteltaisi.Koko päivystävälle "suvaitsevaistolle": En uhriudu, en pahoita mieltäni. Pidän naurettavana, koska se, että joku vaatii Eskimon nimen vaihtoa, on naurettavaa. Pidän ärsyttävänä, koska näin naurettavasta asiasta edes keskustellaan, kun maassa on mm. suuria talousongelmia. Lisäksi valtamediat tukevat tätä hölmöyttä.
Saa yritys vaihtaa tuotteensa nimeä ihan miksi haluaa, ei ole minulta pois. Enkä minä ole ottanut siihen mitään kantaa. Minä vain totesin käyttäjälle @teppana että ei ole missään uutisoitu eskimoiden loukkaantuneen. Eli tässä ei ole siis nimen vaihdos kyseessä sen takia, että joku olisi loukkaantunut jolloin esimerkki jonka hän esitti saamelaisista ei tähän päde. Ilmaista mainostahan saavat tuolla nyt ainakin kun on ympäri lehtiä firman logo isolla joka jutussa ja sitten voidaan hyvesignaloida, turhasta.Tuoteiden brändäys on vaikeaa, mutta kai Nestlen toimistolla jotain ymmärretään aiheesta. Kyse ei ole välttämättä jonkun loukkaantumisesta, kyse voi myös olla ajatus positiivisesta markkinoinnista. Yritys ajattelee, että nimen vaihtaminen kasvattaa myyntiä, yritys saa positiivista julkisuutta.
Syy on yksinkertainen.Miksi se menee naurettavuuden puolelle? Minä en oikein nyt ymmärrä tätä suhtautumista asiaan. Jonkun tuotteen nimeäminen uudelleen on suhteellisen pieni toimenpide ja jos sillä nähdään olevan imagollista, taloudellista tai arvoihin perustuvaa hyötyä (tai kaikkia edellisiä) ilman muuta yrityksen kannattaa ainakin harkita sitä.
Jos meillä olisi perinteinen makkara nimeltään Saamelaiskäkkärä (tai joku muu vastaava) ja saamelaiset toivoisivat joukolla että sen nimi muutettaisiin, miksi sitä ei voisi muuttaa? On totta, että se voi tuntua meistä muista vähän pikkumaiselta ja mitättömältä asialta, mutta me emme ole kyseisen tuotteen nimen kohteena. Eikö ole vain helpompaa suostua olemaan käyttämättä jonkin kansan nimeä, piirteitä tai muuta vastaavaa jos he itse niin toivovat? Eikä vain helpompaa, vaan myös kohteliasta. Sama pätee vaikka englannin kielessä sukupuolispesifeihin pronomineihin. Jos joku henkilö toivoo häntä kutsuttavan pronominilla she, niin ilman muuta se on vain ja ainoastaan kohtuullista tehdä niin. Se voi tuntua meistä ulkopuolisista hassulta ja pikkumaiselta, mutta tälle kyseiselle henkilölle se saattaa olla hyvinkin tärkeää. Asia ei vaadi minulta tasan minkäänlaista panostusta eikä se vaikuta elämäni laatuun millään tasolla. Aivan kuten tämä joillekin elintärkeän Eskimo-puikon mahdollinen uudelleen nimeäminen.
Tuohan on itseasiassa mitä mainioin markkinointikeino. Vaihda tuotenimeä koska rasismi. Mediahuomio on taattu, kun boomerit kilpaa jakaa linkkiä toisilleen ja pahoittaa mielensä.Tuoteiden brändäys on vaikeaa, mutta kai Nestlen toimistolla jotain ymmärretään aiheesta. Kyse ei ole välttämättä jonkun loukkaantumisesta, kyse voi myös olla ajatus positiivisesta markkinoinnista. Yritys ajattelee, että nimen vaihtaminen kasvattaa myyntiä, yritys saa positiivista julkisuutta.
Syy on yksinkertainen.
"If you can't do or have to do something because of your ideology/religion/principles/etc that's fine.
If *I* can't do or have to do something because of YOUR principles/religion/ideology/etc that is NOT fine".
Jos mies haluaa kutsua itseään feminiininpronomineillä tai vice versa se on ok.
Mutta jos hän vaatii mua tekemään saman se ei oo ok.
Viitisen vuotta sitten kävin Nykissä. Ajettiin taksin kyydissä lentokentältä Manhattania kohti kun ruuhkaisella ”kehätiellä” viereisestä pickupista alkoi rasistiset huudot meidän turbaanipäistä taksikuskia kohtaan. Voin kuvitella millaista se on jossain Alabamassa.Hirttosilmukka asennettu Bubba Wallacen autopilttuuseen Alabaman Nascar-ajoissa. Kyseessä sarjan ainut musta kuski.
Onhan tuossa vähän kontrastia kotoiseen eskimopuikkokeskusteluun. Astetta synkeämpikin rasismi elää ja voi hyvin joissakin pimeissä paikoissa pallollamme.
Olen ehdottomasti samaa mieltä, kukaan ei voi vaatia sinua kutsumaan heitä oikealla pronominilla, samoin kuin kukaan ei voi vaatia sinua olemaan pieremättä hississä, vaan sinulla on täysi oikeus olla kusipää. Mutta muilla ihmisillä on myös oikeus vetää kusipäisyydestäsi johtäpäätökset ja kohdella sinua jatkossa sen mukaan.Syy on yksinkertainen.
"If you can't do or have to do something because of your ideology/religion/principles/etc that's fine.
If *I* can't do or have to do something because of YOUR principles/religion/ideology/etc that is NOT fine".
Jos mies haluaa kutsua itseään feminiininpronomineillä tai vice versa se on ok.
Mutta jos hän vaatii mua tekemään saman se ei oo ok.
Jos muistat kohun minkä Jordan Peterson aloitti, niin itseasiassa kyllä sinua voidaan jo ainakin teoriassa Kanadassa rankaista siitä, että et hyppää miten muut käskee.Olen ehdottomasti samaa mieltä, kukaan ei voi vaatia sinua kutsumaan heitä oikealla pronominilla, samoin kuin kukaan ei voi vaatia sinua olemaan pieremättä hississä, vaan sinulla on täysi oikeus olla kusipää. Mutta muilla ihmisillä on myös oikeus vetää kusipäisyydestäsi johtäpäätökset ja kohdella sinua jatkossa sen mukaan.
Fronerilla on suomessa noin 90 miljoonan liikevaihto, ja kansainvälisesti yli 2,5 miljardia. Taustalla maailman suurin elintarvikealan yhtiö Nestle, joka omistaa puolet firmasta. Jotenkin vaikea uskoa, että tuolla lähdettäisiin hätäisesti ja harkitsematta muuttamaan tuotteiden nimiä jonkin pienen somekohun takia. Sen sijaan paljon helpompi on uskoa se tällä edellä esitetty, että firma voisi hyvinkin pyrkiä hyödyntämään ko. kohua markkinoinnissaan.Jos paine vaihtaa nimeä tulee ulkopuolelta,pienen mutta äänekkään pöyristyjäjoukon somehuoraamisen seurauksena, näen ongelman.
Jos taas yritys itse miettii asiaa ja tekee päätöksen sillä perusteella, ei ongelmaa.
Nähdyissä keisseissä ollaan vahvasti ensimmäisen esimerkin varassa menty, eli yritys ei ole nähnyt ongelmaa, mutta päätyy vastahakoiseen ratkaisuun. Toinen ja suosimani vaihtoehto olisi julkisesti haastaa nämä ryhmittymät ja olla taipumatta häiriköinnin edessä.
Pääosa suomalaisista ei silti jättäisi tuotteita hyllyyn, jos hinta-laatuduhde on hyvä.
Pitäisi olla mediaan paremmat kontaktit, että saa skuupin julkisuuteen. Valita sopivampi vallitseva tilanne, sekä muistaa sanoa taikasana rasismi, että saa julkisuutta.Taisi mennä vähemmällä huomiolla kun Eskimo-suodatinpussit muuttui Fredmaneiksi. Eskimojäätelöt on mielenkiintoisempia kuin jotkut suodatinpussit, muffivuuat ja pakastuspussit ja sen muut Eskimo-tuotteet.
Fredman antaa perheen nimen kuluttajatuotteilleen | Ajankohtaista
ESKIMO®-brändi vaihtuu jo ammattikeittiöissä tunnetuksi tulleeksi Fredmaniksi asteittain vuoden 2020 aikana. Lue lisää brändimuutoksesta.fredmangroup.com
Se on kyllä totta. Rasistit on sellaisia hyödyllisiä idiootteja, jotka hoitavat markkinoinnin ilmaiseksi. Vähän kun koetaan, että nyt joku tekee jotain rasismin vastaista, niin hirveä öyhötys ja some-rumpu soimaan. Todennäköisesti ilman sitä olisi mennyt tämäkin koko asia suurimmalta osalta ohi.Pitäisi olla mediaan paremmat kontaktit, että saa skuupin julkisuuteen. Valita sopivampi vallitseva tilanne, sekä muistaa sanoa taikasana rasismi, että saa julkisuutta.
Tästä lähtien kaikkien tuotteiden nimet korvataan numerosarjoilla.
Tänä päivänä todella suuri osa ihmisistä joutuu käyttämään englantia elämänsä aikana, että viimeistään silloin.Koska tykkään saivarrella suomen kieleen liittyvistä asioista, niin milloin suomen kieltä käyttäessämme edes joudumme tilanteeseen, jossa jotain persoonapronominia käytettäisiin vastoin jonkun tahtoa? Teitittelemättä jättäminen on hyväksyttyä puhekieltä, ja sellaisen vaatiminen harvinaista. Kolmannen persoonan "se" ja "ne" ihmisistä puhuttaessa ovat huonoa tai huolimatonta kieltä riippumatta siitä keneen tai keihin niillä viitataan. Piilorasismia ne olisivat, jos niillä viitataan tahallisesti aina johonkin tiettyyn ihmisryhmään. Jonkinlainen tyylivalinta, jos niillä viitataan julkisuuden henkilöön kuten esimerkiksi USA:n tai Venäjän presidenttiin.
Onko tästä boomerista tullut uusi haukkumanimi, jolla jonnet koittaa tölviä aikuiseen ikään päässeitä herrasmiehiä?Tuohan on itseasiassa mitä mainioin markkinointikeino. Vaihda tuotenimeä koska rasismi. Mediahuomio on taattu, kun boomerit kilpaa jakaa linkkiä toisilleen ja pahoittaa mielensä.
Kyä suami o hiano maa, ja saamme käyttää sen hienoa kieltä. Käytin tänään kyllä englantiakin, mutta ihan sinuttelemalla selvisin sekä puheessa että kirjoituksessa. Yhdestä intialaisesta en ollut varma onko Mr vai Ms, niin puhuttelin pelkällä nimellä.Tänä päivänä todella suuri osa ihmisistä joutuu käyttämään englantia elämänsä aikana, että viimeistään silloin.
On totta, että meillä on hieno kieli ja sen kanssa tuskin törmäämme ihan ensimmäisenä tälläisiin ongelmiin, mutta onhan sekin totta, että nuo asiat tulevat vaikuttamaan myös meidän arkeemme, ennemmin tai myöhemmin.Kyä suami o hiano maa, ja saamme käyttää sen hienoa kieltä. Käytin tänään kyllä englantiakin, mutta ihan sinuttelemalla selvisin sekä puheessa että kirjoituksessa. Yhdestä intialaisesta en ollut varma onko Mr vai Ms, niin puhuttelin pelkällä nimellä.
Yhteiskunta muuttuu koko ajan. Ne yritykset, jotka osaavat mukautua muutokseen, menestyvät. Vuoden päästä tuota nimenmuutosta ei muista kukaan, mutta jos se jätetään tekemättä, brändi voi kärsiä mainehaitoista.
Onneksi meillä on yritystoiminnan vapaus, johon kuuluu oikeus tehdä myös sellaisia päätöksiä, jotka aiheuttavat harmitusta joissakin ihmisissä. Nämä ihmiset eivät kuitenkaan istu yritysten hallituksissa tekemässä strategisia päätöksiä. Jäätelökioskilla voivat sitten purkaa närkästystään ostamalla wanhan ajan vaniljaa.