Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 695 842
  • 5 913

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tuossa on pointtina se, että koulutusohjelma on vain tietyn värisille. Se on aina rasismia, jos ihonväri on ratkaiseva tekijä, pääseekö johonkin koulutusohjelmaan mukaan.
Tämä on ehkä saivartelua, mutta mielestäni kuvailet syrjintää, et rasismia. Rasismi lienee määritelmänsä mukaan sitä, kun rodullisten tai etnisten piirteiden vuoksi pyritään oikeuttaa epätasa-arvoista kohtelua. Tässä pyritään tasoittamaan epätasa-arvoisena pidettyä urapolkua tietylle ihmisryhmälle - tietyllä tapaa syrjivin keinoin. Näin ainakin käsitän aikeet teon taustalla. Vaikka olisi sitä mieltä, että urapolku ei ole näille ihmisille epätasa-arvoinen, ja syrjintä olisi siten valtaväestöä kohtaan epätasa-arvoista, niin toiminnan motiivit eivät silti ole rasistisia. Ja mielestäni rasismi linkittyy aina taustamotiiveihin, siinä missä syrjintä on enemmänkin teko, jonka motiivit voivat vaihdella jaloimmista tarkoitusperistä alhaisempiin. Tai ainakin itse asiat näen.

Vastaavasti olen myös sitä mieltä, että esimerkiksi rasistiseksi koettu huudahdus ei ole automaattisesti rasistinen teko, ellei motiivit teon taustalla ole rasistisia. Idioottimainen teko ja loukkaava se on, mikäli se loukkaukseksi koetaan, mutta rasismi mielestäni siis liittyy motiiveihin. Tästä moni on varmasti eri mieltä, mutta täällähän siitä voi keskustella.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvää ja analyyttista pohdintaa nimimerkiltä Lystikäs.

Itse näen asian hieman toisin. Syrjintä silloin kun perusteena on etnisyys tai ihonväri on mielestäni aina rasismia, kohdistuipa se mihin väestönosaan tahansa ja vaikka motiivit olisivat hyvät. Sen sijaan syrjintä esim. kulttuurin tai uskonnon perusteella ei ole mielestäni rasismia vaan syrjintää, koska nuo eivät ole synnynnäisiä ominaisuuksia. Synnynnäisten ominaisuuksien perusteella syrjiminen on mielestäni rasismia.

Itselleni tulee mieleen seuraavanlainen esimerkki. Perustetaan koripallokoulu, jonka tarkoituksena on saada pelaajia NBA -liigaan. Siellä koulussa todettaisiin, että koska liigassa on mustilla yliedustus, niin otetaan kouluun vain valkoisia, jotta liigasta saataisiin tasa-arvoisempi.

Vaikka tuossa esimerkissä motiivit ja pyrkimykset eivät välttämättä olisikaan pahoja, niin on hyvin vaikea nähdä, että tuollainen toiminta hyväksyttäisiin. En usko, että kukaan pitäisi tuollaista positiivisena erityiskohteluna tai positiivisenä syrjintänä.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itse näen asian hieman toisin. Syrjintä silloin kun perusteena on etnisyys tai ihonväri on mielestäni aina rasismia, kohdistuipa se mihin väestönosaan tahansa ja vaikka motiivit olisivat hyvät. Sen sijaan syrjintä esim. kulttuurin tai uskonnon perusteella ei ole mielestäni rasismia vaan syrjintää, koska nuo eivät ole synnynnäisiä ominaisuuksia. Synnynnäisten ominaisuuksien perusteella syrjiminen on mielestäni rasismia.
Moni näkee tämän samalla tavalla, ja ymmärrän tämän kyllä. Se ”race” liittyy kuitenkin sanaan ”racism” aika olennaisesti. Ja kyse lienee lähinnä siitä miten määrittelemme sanan rasismi. Ja tuntuu, että varsinkin nykypäivänä moni asia on määritelty uudelleen ja laveammin, joka osaltaan lisää kiistelyä. Mutta itselleni iso kysymys on se, onko rasismi ideologia vai riittääkö rasismiksi pelkkä teko, jollaiseksi luen syrjinnän?

Omasta mielestäni rasismi, seksismi ja muut ismit ovat siis motiiveja teoille, jotka antavat etuliitteen näille teoille. Esimerkiksi rodullisten ominaisuuksien perusteella syrjiminen on rasistinen teko, jos sitä taustoittaa ideologia tietyn rodun alempiarvoisuudesta. Sitä voi adjektiivinsa vuoksi kutsua pelkästään rasismiksi. Mutta rodullisten ominaisuuksien perusteella voi edelleen syrjiä, vaikka taustalla ei ole ideologiaa tietyn rodun alempiarvoisuudesta, jolloin syrjintä on pelkkä teko ilman ideologistista motiivia taustalla.

Antamassasi koripallokoulu-esimerkissä olen varma, että sitä pidettäisiin yleisesti rasistisena, koska ihmiset tuppaavat yhdistämään rodun ja syrjinnän automaattisesti rasismiksi. Mutta mielestäni tämä siis on virheellistä, koska motiivit syrjinnän taustalla eivät ole ideologisia. Kyseessä on pelkkä syrjintä.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Antamassasi koripallokoulu-esimerkissä olen varma, että sitä pidettäisiin yleisesti rasistisena, koska ihmiset tuppaavat yhdistämään rodun ja syrjinnän automaattisesti rasismiksi. Mutta mielestäni tämä siis on virheellistä, koska motiivit syrjinnän taustalla eivät ole ideologisia. Kyseessä on pelkkä syrjintä.
Mikä voisi olla peruste sille, että perustettaisiin mainittu NBA-koulu? Mitä tarkoittaa "mustien yliedustus?" Jos yliedustus tarkoittaa sitä, että on tietty rotu, joihin kuuluvia ihmisiä on kyseisessä liigassa liikaa, kyseessä on selkeästi rasistisen ajattelun pohjalta lähtevä syrjintä. Jos olemme luopuneet rotuajattelusta, silloin meille ei ole mitään väliä sillä, miten paljon kyseisessä liigassa pelaa mustia tai muunvärisiä. Varmaankin amerikkalaisessa jalkapallossa rotuedustus on toisensuuntainen, jääkiekosta puhumattakaan.

Ajatus tietysti kuulostaa viattomalta. Koska Yhdysvalloissa väestölaskennassakin huomioidaan rotu kiertoilmauksin, niin rodulla on siellä merkitys aika monille ihmisille. Oletettavasti ihmiset haluavat katsoa oman rotunsa edustajia urheilussa, joten pelkästään yhden rotuisista koostuva liiga ei keräisi katsojia muista roduista. Mutta tässä pitäisi luottaa vain ihmisten valintaan, ei mihinkään ulkoapäin tehtyyn sääntelyyn tai vaikuttamiseen.

Parempi ratkaisu olisi koriskoulujen vieminen eri asuntoalueille, jolloin väestön demografinen rakenne luontaisesti tuottaisi halutunkaltaisen tuloksen ilman, että taustalla oiisi voimakas rodullistava motiivi. Annetaan jokaiselle amerikkalaiselle mahdollisuus pelata korista NBA:ssa: jos vain lahjakkuus ja into riittävät. Joka tapauksessa, tämä systeemi on lähes puhtaasti meritokraattinen eli ansioihin perustuva, muunlaisia mahdollisuuksia valita ammattilaisliigaan pelaajia ei periaatteessa nykyaikana ole olemassa (sukupuoli poislukien).

Luonnollisesti paljon tärkeämpi pohdinta liittyy koulutusjärjestelmän epäkohtiin. Mustien ja latinojen mahdollisuus tulla hyväksytyksi huippuyliopistoon rotuun liittyviin perustein on hyvin vaikea kysymys, koska tähän kysymykseen kietoutuu yhteiskunnallisen epätasa-arvon lähtökohtaisoletus. Mustien opiskelijoiden mahdollisuudet pyrkiä huippuyliopistoihin ovat heikommat kuin valkoisilla, johtuen siitä, että mustat keskimäärin kuuluvat heikompiin yhteiskunnallisiin luokka-asemiin kuin valkoiset. On vaikeampi ponnistaa huippuyliopistoon köyhistä kuin keskiluokkaisista lähtökohdista.

Mustien ym. rotujen suosiminen yliopistovalinnoissa on syrjintää, vaikka sillä on hyvä tarkoitus, yhteiskunnallisten luokkaerojen poistaminen rotujen väliltä (ei rotujen sisältä). Kysymys on pohjimmiltaan siitä, kuinka syvälle rasismin huomioonotto yhteiskunnallisesti tärkeissä asioissa tulisi ulottaa. Jos rasismia on vain se, että musta ei pääse yliopistoon rotunsa perusteella, silloin amerikkalainen yhteiskunta ei ole rasistinen.

Mutta jos rasismia pohditaan rakenteisiin kuuluvana asiana, siis huono-osaisuuden keskittymisenä tiettyyn rotuun, silloin ns. positiivinen syrjintä on parempi ratkaisu kuin täysin syrjimätön, meritokraattinen valinta. Mutta hyvästä lähtökohdasta huolimatta, syrjintä on myös rasistista. Voimme toki ajatella niin, että tiettyyn huippuyliopistoon on olemassa 1000 paikkaa, joissa opiskelija valitaan täysin ansioiden eli SATin perusteella. Sen lisäksi yliopistoon on vaikkapa 200 lisäpaikkaa, jotka eivät ole poissa keneltäkään muulta, vaikka nämä paikat täytetään rodullisin perustein. Siitä huolimatta, koska 1000 paikkaa menevät kaikille opiskelijoille, joillakin roduilla on yliedustus yliopistoon.

Pitää myös muistuttaa toisesta epäkohdasta, joka itse asiassa puoltaa positiivista syrjintää, koska se tavallaan tasapainottaa valintaa. Yliopistoihin voi päästä, vaikka olisi suuri taulapää, jos vanhemmilla on tarpeeksi rahaa ja he tietenkin lahjoittavat sitä yliopistoon. Näin esimerkiksi Yhdysvaltain nykyinen presidentti pääsi arvostettuun yliopistoon. Ne, joilla on rahaa, ovat yleensä valkoisia. Nykyisin varmaan myös Aasiasta saattaa tulla hyvin rikkaiden vähemmän fiksuja jälkeläisiä opiskelemaan Yhdysvaltoihin. Myös tällainen tie yliopistoihin tulisi täydellisessä maailmassa tukkia, mutta epäilen yliopistojen halukkuutta tähän.

Puhtaasti meritokraattinen valinta edellyttäisi huomattavan tasa-arvoista koulusysteemiä, jolloin kotitaustan vaikutus mahdollisuuksiin olisi mahdollisimman pieni, kuten Suomessa. Toisin sanoen, kaikille lapsille pyritään luomaan mahdollisimman tasa-arvoiset lähtökohdat jo syntymästä lähtien. Vanhempien suuri varallisuus ei merkittävästi paranna menestymisen mahdollisuuksia koulutusjärjestelmän sisällä. Kokonaan kodin taustaa ei kuitenkaan voi poistaa valintoihin vaikuttavana tilastollisena tekijänä. Köyhistä oloista lähtevän on vain sisäistettävä oma tavoitteensa, opiskeltava tarmokkaasti ilman kodin tukea opiskeluun.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuossa kustantamon toiminnassa voidaan kyllä ajatella olevan kyse myös syrjinnän vähentämisestä. Jos syrjintä on sitä, että jotain ryhmää kohdellaan muita huonommin, niin eikös sen takamatkalta tulevan ryhmän asian eteneminen ole silloin enemmänkin syrjintään puuttumista? Jos kantasuomalaisilla on kustantamoissa yliedustus, niin miten se on syrjintää, että tähän epäkohtaan halutaan puuttua?
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Tuossa kustantamon toiminnassa voidaan kyllä ajatella olevan kyse myös syrjinnän vähentämisestä. Jos syrjintä on sitä, että jotain ryhmää kohdellaan muita huonommin, niin eikös sen takamatkalta tulevan ryhmän asian eteneminen ole silloin enemmänkin syrjintään puuttumista? Jos kantasuomalaisilla on kustantamoissa yliedustus, niin miten se on syrjintää, että tähän epäkohtaan halutaan puuttua?
Tässä täytyy yrittää määritellä "yliedustus". Se tarkoittaa erilaisissa ympäristössä vähän eri asioita. Yliopistoissa pitäisi olla edustus vain niillä, jotka pääsevät omin ansioin yliopistoon. Käytännössä sitten asiaan vaikuttavat muutkin tekijät. Yliedustus tarkoittaa niitä, jotka ovat yliopistossa muilla kuin pelkästään omin ansioin.

Sen sijaan tietyillä, hyvin spesialisoituneilla aloilla, jotka vaativat erityisosaamista ja -lahjakkuutta, kuten NBA tai kirjallisuus, ei nähdäkseni ole olemassa mitään yliedustusta eikä siis syrjintääkään. On ihan sama, ovatko kirjailijat 100% tai 0% kantasuomalaisia tai muita. Vain lahjakkuus ratkaisee.

Tällöin ei "kirjailijakoulun" perustaminen ei riko mitään syrjinnän kieltävää periaatetta. Otava saa perustaa koulunsa vaikka vasenjalkaisille minun puolestani. Kaiken lisäksi tarjontaa on olemassa runsaasti: kirjoittamiseen liittyviä kursseja on tarjolla joka alueella. Toki Otava syyllistyisi syrjintään, jos ei se hyväksyisi kirjailijaksi muita kuin kantasuomalaisia, jos muidenkin joukossa olisi hyviä kirjailijoita, esim. maahanmuuttajia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sen sijaan tietyillä, hyvin spesialisoituneilla aloilla, jotka vaativat erityisosaamista ja -lahjakkuutta, kuten NBA tai kirjallisuus, ei nähdäkseni ole olemassa mitään yliedustusta eikä siis syrjintääkään. On ihan sama, ovatko kirjailijat 100% tai 0% kantasuomalaisia tai muita. Vain lahjakkuus ratkaisee.
Tämä on ehkä enemmän toisen keskustelun asia, mutta ei ole mikään ihan pieni prosentti NHL-pelaajista, joiden isät ovat kanssa pelanneet NHL:ssä.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mikä voisi olla peruste sille, että perustettaisiin mainittu NBA-koulu? Mitä tarkoittaa "mustien yliedustus?" Jos yliedustus tarkoittaa sitä, että on tietty rotu, joihin kuuluvia ihmisiä on kyseisessä liigassa liikaa, kyseessä on selkeästi rasistisen ajattelun pohjalta lähtevä syrjintä. Jos olemme luopuneet rotuajattelusta, silloin meille ei ole mitään väliä sillä, miten paljon kyseisessä liigassa pelaa mustia tai muunvärisiä. Varmaankin amerikkalaisessa jalkapallossa rotuedustus on toisensuuntainen, jääkiekosta puhumattakaan.
En tiedä. Vastasin vain minulle esitettyyn hypoteettiseen esimerkkiin. Olen yksilökeskeisyyden kannattaja. En pidä siitä, että ihmisiä lokeroidaan erilaisiin ryhmiin, varsinkaan ulkoisten piirteiden takia, vaan jokaiseen ihmiseen tulisi suhtautua yksilönä. Kannatan mahdollisuuksien tasa-arvoa (meritokratiaa), en lopputuloksen tasa-arvoa (jonka näen jonkinlaisena marxismina). Toisin sanoen haluan, että kaikilla on tasapuoliset mahdollisuudet tehdä elämässä mitä haluavat (ainakin siten, ettei epäoleelliset asiat estä valintaa, kuten rotu, sukupuoli, yms.), en kiintiöitä, syrjintää tai pakkolakeja. Ymmärrän positiiviset aikeet tässä takana, mutta ne mielestäni vain niputtavat ihmisiä lokeroihin, ja lisäävät kuiluja yksilöiden välillä.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Tämä on ehkä enemmän toisen keskustelun asia, mutta ei ole mikään ihan pieni prosentti NHL-pelaajista, joiden isät ovat kanssa pelanneet NHL:ssä.
Lähtökohdat vaikuttavat kaikkeen siihen, mitä ihmisestä tulee. Mennään sitten sosialismiin, jos lähtökohdatkin pyritään poistamaan tai tekemään käänteinen palkkajärjestelmä, jossa esim. lääkäri tienaa huonommin kuin tehdastyöläinen.

Lahjakkuutta ei voi tasa-arvoistaa, vaikka on olemassa ihmisiä, joilla on runsaasti monenlaista lahjakkuutta ja niitä, joilla ei ole juuri mitään sellaista lahjakkuutta, jolla voitaisiin päästä pitkälle elämässä. Onneksi tavallisissa duuneissa ei tarvita niinkään lahjakkuutta kuin ahkeruutta.

Tuo NHL -esimerkki pätee laajemminkin: akateemisten lapset opiskelevat paljon todennäköisemmin yliopistossa kuin tavallisen duunarin. Esimerkin voima vaikuttaa aika paljon. Tosin Suomessa tuo yliopiston vaikutus tuloihin ei mene niinkuin jossain Valloissa. Toisaalta, yksilön täytyy panostaa huomattavasti vähemmän taloudellisesti yliopisto-opintoihin täällä kuin USA:ssa. (Lähinnä ansionmenetys tulee yliopistossa siitä, ettei ole opiskelun ajan palkkatyössä).
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Lähtökohdat vaikuttavat kaikkeen siihen, mitä ihmisestä tulee. Mennään sitten sosialismiin, jos lähtökohdatkin pyritään poistamaan tai tekemään käänteinen palkkajärjestelmä, jossa esim. lääkäri tienaa huonommin kuin tehdastyöläinen.

Lahjakkuutta ei voi tasa-arvoistaa, vaikka on olemassa ihmisiä, joilla on runsaasti monenlaista lahjakkuutta ja niitä, joilla ei ole juuri mitään sellaista lahjakkuutta, jolla voitaisiin päästä pitkälle elämässä. Onneksi tavallisissa duuneissa ei tarvita niinkään lahjakkuutta kuin ahkeruutta.

Tuo NHL -esimerkki pätee laajemminkin: akateemisten lapset opiskelevat paljon todennäköisemmin yliopistossa kuin tavallisen duunarin. Esimerkin voima vaikuttaa aika paljon. Tosin Suomessa tuo yliopiston vaikutus tuloihin ei mene niinkuin jossain Valloissa. Toisaalta, yksilön täytyy panostaa huomattavasti vähemmän taloudellisesti yliopisto-opintoihin täällä kuin USA:ssa. (Lähinnä ansionmenetys tulee yliopistossa siitä, ettei ole opiskelun ajan palkkatyössä).
Minun helppo nähdä monta syytä miksi NHL:ssä pelaaminen periytyy niin vahvasti. Toki lahjakkuus (fyysinen yms) periytyy, mutta myös esimerkki, rahoitus, isän valmennus ja managerointi ja suhteet auttavat matkan varrella. Pelkkä lahjakkuus ei noita kaikkia eroja selittäisi. Ihan sama kuin showbusineksessä. Ei minulla ole asian suhteen mitään ongelmaa tai vaatimuksia, että asialla pitäisi tehdä jotain, mutta totean vain tilanteen.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Rasismi on kyllä vahvasti linkittymässä pääosin ääriliikkeisiin ja vanhakantaiseen ajatusmaailmaan, kun miettii nykypäivän elämää länsimaissa. On kyllä suuri ero esimerkiksi 80-/90-luvulla ja 2010-luvulla. Suorastaan uskomattoman paljon on tapahtunut muutamassa vuosikymmenessä, puhutaan sitten vaikka seksuaalisen suuntautumisen tai ihmisen alkuperän hyväksymisessä yleisesti.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällöin ei "kirjailijakoulun" perustaminen ei riko mitään syrjinnän kieltävää periaatetta. Otava saa perustaa koulunsa vaikka vasenjalkaisille minun puolestani. Kaiken lisäksi tarjontaa on olemassa runsaasti: kirjoittamiseen liittyviä kursseja on tarjolla joka alueella. Toki Otava syyllistyisi syrjintään, jos ei se hyväksyisi kirjailijaksi muita kuin kantasuomalaisia, jos muidenkin joukossa olisi hyviä kirjailijoita, esim. maahanmuuttajia.

Nimenomaan näin. Jonkunlainen rakenteellinen ongelma saattaa kylläkin olla se, että maahanmuuttajataustaisten keskuudesta toivotaan löytyvän hyviä uusia kirjailikykyjä ja siellä nähdään isoa potentiaalia tällaisessa tarinankerrontaan perustuvassa taidemuodossa, mutta arvelisin, että Otavan kustannustoimittajissa tai muussa henkilöstössä ei ihan hirveän paljon maahanmuuttajataustaista porukkaa ole töissä.
 

rice cooker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hippoksen Minardi, Suomi
Mitä vähemmäksi "oikea" arjen rasismi ja erilaisten n-sanojen viljely ym idiotismi Suomessa käy, niin paradoksaalisesti sitä enemmän ja isommalla ulinalla sitä nähdään, ollaan näkevinään ja hysterisoidaan. Ehkäpä logiikka toimii siten, että mitä vähemmän on mitä vastustaa ja samalla esiintyä isoon ääneen virallisesti kansakunnan hyviksenä, niin on pakko joko keksiä aiheita lisää tai isotella jäljellä olevia. Esimerkkinä voi ehkä mainita lyhyen keskustelun seksuaalivähemistöistä, jonka kävin n. vuosi sitten: Minulta kysyttiin mielipidettäni johonkin, olikohan trans-henkilöiden tapahtumaan x liittyvään tilavuokraan, niin vastasin jotain tyyliin "siitä vain, ei ole minulta pois". Kuitenkin tuosta vastauksesta kuulemma välittyi vain pöyristyttävä välinpitämättömyys ja koska en katsonut silmiin oikealla tavalla (ruokailin samaan aikaan), niin kuulemma myös joku latentti vihamielisyys tms. Vähemmän yllättäen menee kategoriaan tapahtui Helsingissä enkä edes jutellut vähemmistön edustajan kanssa. Ei siis millään pahalla, mutta jos suvaitsevaisuuden ja syrjinnän antiteeseja täytyy tuollaisella suodattimellakin arjesta siivilöidä tai tarvittaessa keksiä, niin kyllä Suomessa menee jo kaikilla mittareilla ihan helvetin hyvin. Halutessaan jokainen voi toki nähdä rasismia ja syrjintää vaikka omassa liesituulettimessaan tai puun oksalla, tuleehan siitä varmasti tosi tärkeä olo vaikuttamisesta ja samalla vahvistusta omasta hyvyydestä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Minun helppo nähdä monta syytä miksi NHL:ssä pelaaminen periytyy niin vahvasti. Toki lahjakkuus (fyysinen yms) periytyy, mutta myös esimerkki, rahoitus, isän valmennus ja managerointi ja suhteet auttavat matkan varrella. Pelkkä lahjakkuus ei noita kaikkia eroja selittäisi. Ihan sama kuin showbusineksessä. Ei minulla ole asian suhteen mitään ongelmaa tai vaatimuksia, että asialla pitäisi tehdä jotain, mutta totean vain tilanteen.
On tuossa sitäkin että joukkueurheilussa karrikoiden kuka tahansa "normaalilla" ruumiinrakenteella geeneissä siunattu pystyy nousemaan riittävälle tasolle pärjätäkseen osana joukkuetta, kunhan harjoittelee määrätietoisesti ja oikein. Yksilölajeissa huomattavasti merkittävämpää olla lajille optimaalista kroppatyyppiä (aika monessa tapauksessa helvetin pitkät jalat suhteessa pieneen yläkroppaan, mittasuhteiden mennessä jo silmiinpistävän erikoisiksi). Yksilöurheilijan lapsesta saattaa toki tulla myös yksilöurheilija huipputasolla, koska todennäköisesti liikkuu muita lapsia enemmän pienestä pitäen, muttei välttämättä samassa lajissa kuin missä vanhempi on pärjännyt.
 

rice cooker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hippoksen Minardi, Suomi
Presidenttikin on näemmä heittäytynyt vallan hysteeriseksi ulisijaksi:


Niinistön asemassa on noilla jutuilla nähdäkseni aina(kin) kaksi tasoa. Ensimmäisellä, eli virallisella EU:n ystävät tasolla rasismin, antisemitismin ja kaiken ikävän 1940-luvun perintöä tuodaan osittain nykypäivänä esille siksi, että osittain näistä asioista myös aktiivisesti yhä syytetään niitä tiettyjä unionin jäsenmaita, jotka eivät kaikkeen wir schaffen das -pakkohyvistelyyn taivu (Ja mielestäni hyvä niin, etteivät). Toinen on tietysti kansallinen näkökulma ja on kai luonnollista presidentinkin huolestua, jos Lähi-idän ainoan demokratian lippuja poltellaan ja rauhallisten uskonnollisten yhteisöjen kimppuun käydään. Nyt seuraavaksi olisi mielenkiintoista nähdä, että otetaanko kantaa äärivasemmiston kasvaneeseen antisemitismiin oikein poliitikkojen suilla. Nimenomaan Turun juutalainen seurakunta taisi tuoreessa ulostulossaan kertoa, että neljännes heihin kohdistuvasta häirinnästä tulee oikealta ja loput lähinnä sitten äärivasemmalta.
 
K

Kiekkokatsoja

Presidenttikin on näemmä heittäytynyt vallan hysteeriseksi ulisijaksi:

Presidentti oli valinnut linjansa jo silloin, kun pakolaisia tuli Suomeen paljon.

Äärioikeisto ja äärioikeistotoimet ovat väärin. Mutta en sitä ihmettele. Nyt kun vihreät ja vasemmiston arvot, "on ikäänkuin ollut pakoitettuna" suomalaisille muutaman viimeisen vuoden aikana, se aikaansaa tyytymättömyyttä. Ja nyt myös hallituksen toimet jatkavat tuota samaa muutoslinjaa. Muutos on tapahtunut turhan nopeasti, ja epäkohtia on ollut/on edelleen aivan liikaa.
Tyytymättömyyttä on paljon, mutta ei se tulisi ilmetä väärin..

Jotenkin minusta tuntuu, että äärivasemmisto toiminta tulee olemaan paljon näkyvämpää/haitallisempaa, seuraavan hallitusen aikana.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hesari on näköjään tehnyt oikein jutun siitä kun historioitsija Teemu Keskisarja oli luennollaan puhunut neekeriorjista. Paitsi että Hesarin jutun mukaan Keskisarja ei ollut sanonut neekeri, vaan n-ri. Tässä alkaa poliittinen korrektius olla huipussaan, eli neekeri-sanaa ei saa "painaa lehteen" vaikka se olisi suora lainaus.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Hesari on näköjään tehnyt oikein jutun siitä kun historioitsija Teemu Keskisarja oli luennollaan puhunut neekeriorjista. Paitsi että Hesarin jutun mukaan Keskisarja ei ollut sanonut neekeri, vaan n-ri. Tässä alkaa poliittinen korrektius olla huipussaan, eli neekeri-sanaa ei saa "painaa lehteen" vaikka se olisi suora lainaus.
Jäikö se juttu mielestäsi tuon takia jotenkin ymmärryskelvottomaksi tai muuten vajavaiseksi? Näkisin että ihan perusteltua vaikka toki tuossakin tapauksessa kaikki tietävät että mistä sanasta on kyse.

Itse juttuun, niin Keskisarja kommentoi että kutsuu sen aikakehyksen ihmisiä ajan nimillä ts. kun puhui tuossa nimenomaisessa kohdassa Suuren Pohjan sodan ajasta, viittasi ettei sen ajan neekeriorjien takia ole suomalaiset moraalisesti mitään velkaa koska Suomi ollut yhtälailla alisteisessa asemassa ja suomalaisia orjuutettiin samaan tyyliin (suhteessa muutaman vuoden aikana enemmän kuin Afrikasta). Lisäksi oli aiemmin ilmaissut että ennemmin olisi orjana kongolaisella kumiplantaasilla kuin Kainuussa tervankeitossa. Perusteluja tuohon jälkimmäiseen on varmasti löydettävissä, vaikka aika hankala äkkiseltään lähteä arvottamaan että kenen kurjuus on arvokkaampaa, ensimmäisessäkin on peruste olemassa, mutten nyt tiedä onko niillä miten vankkaa pohjaa. Sanoma ei olisi muuttunut jos olisi käyttänyt vaikka nyt termiä "mustaa" tai "afrikkalaista" (mitä itse asiassa käyttikin, kun taisi puhua "Afrikan neekeriorjista" tms), enkä muista että arkaaisia termejä olisi ylipäätään itsetarkoituksellisesti käytetty. Eli vaikka nyt kierosilmäisistä koirankuonolaisista ja ryssistä puhuttaisi, tai koukkunokkaisista juutalaisista tms. rodullistushässäköistä jotka ovat aikoinaan olleet täysin salonkikelpoisia termejä (ja keskustelunaiheita). Vaikka historiallisia tapahtumia ei voi arvottaa nykyaikaisen arvomaailman kautta (tai voi, mutta huomaa äkkiä että kaikki on ollut kauheaa), voi niistä puhua ilman nykyisin kontroversiaalisiksi katsottujen termien itsetarkoituksellista käyttöä.

Keskisarjan juttuja sinänsä ihan mielelläni olen lukenut/katsonut/kuunnellut ja seuraan jatkossakin, mutta on noissa jotain selkeää huomionhakuisuutta (kuten toki työkseen popularisoitua tiedettä tekevällä melkein pakko olla jotta nimi pysyy framilla ja luentokutsuja piisaa).
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Lisäksi oli aiemmin ilmaissut että ennemmin olisi orjana kongolaisella kumiplantaasilla kuin Kainuussa tervankeitossa.
Olisi mielenkiintoista kysyä kumpaakin kokeilleilta, että käsi ylös ketkä olisivat mieluummin olleet kumiplantaaseilla.
Voi olla ettei kovin montaa kättä olisi noussut.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Olisi mielenkiintoista kysyä kumpaakin kokeilleilta, että käsi ylös ketkä olisivat mieluummin olleet kumiplantaaseilla.
Voi olla ettei kovin montaa kättä olisi noussut.
Tiedä vaikka huumoriveikkoina tunnetut Force publiquen palkkaamat piällysmiehet olisivat keosta jonkun käden nostaneet.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olisi mielenkiintoista kysyä kumpaakin kokeilleilta, että käsi ylös ketkä olisivat mieluummin olleet kumiplantaaseilla.
Voi olla ettei kovin montaa kättä olisi noussut.
Valistunut arvaus on, että kumpaakin kokeilleita on kautta aikojen 0 kpl.
Luultavasti henkikulta on Kongossa ollut herkemmässä kuin tervankeitossa, vaikka ilmasto olisikin ollut Kongossa suotuisampi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Keskisarjan juttuja sinänsä ihan mielelläni olen lukenut/katsonut/kuunnellut ja seuraan jatkossakin, mutta on noissa jotain selkeää huomionhakuisuutta (kuten toki työkseen popularisoitua tiedettä tekevällä melkein pakko olla jotta nimi pysyy framilla ja luentokutsuja piisaa).

Minä suhtaudun myös hyvin lempeästi Keskisarjaan koska on edelleen erittäin hyvä historioitsija. Mutta elääkseen näköjään on pidettävä yllä tiettyä roolihahmoa (vähän kuten Johtavakin, mutta erotuksena että on hyvä oikeasti olennaisessa asiassa) ja provottava säännöllisesti. Antakaamme se hänelle anteeksi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Valistunut arvaus on, että kumpaakin kokeilleita on kautta aikojen 0 kpl.
Luultavasti henkikulta on Kongossa ollut herkemmässä kuin tervankeitossa, vaikka ilmasto olisikin ollut Kongossa suotuisampi.

Ehkä se kirjaimellinen omaisuutena oleminen olisi myös tietty miinus verrattuna Suomen köyhälistön metsätyöhön, saivat kuitenkin teknisesti vapaasti pitää talouttaan ja elää elämäänsä ja liikkua elannon perässä. Mutta en suosittelisi esimodernin ajan köyhien elämää kenellekään hyvinvointivaltiossa syntyneelle ja elävälle - se ei ollut ihmisarvoista elämää vaan brutaalia raadantaa ja puutetta.
 

rice cooker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hippoksen Minardi, Suomi

Että näin, tällä kertaa. Kielletyn sanan kertamuotoinen käyttö julkisessa tilaisuudessa ja johan alkaa hyvien ihmisten ilmianto- & painostuskoneisto hyrrätä. Suorastaan klassinen tapaus, jossa ikävä sana irroitetaan kontekstistaan ja voimaannuttava pöyristys yksinkertaisessa päässä voi alkaa. Keskisarjalla tosin vaikuttaa olevan keskimääräistä akakoomikkoa paksumpi nahka ja toisaalta tekee duuniakin yrittäjänä, että ei sikäli ole joutumassa myymään sieluaan anteeksipyydellen apurahateatterin edessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös