Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 800 782
  • 6 485

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Ei kannata ainakaan olla huolissaan sillakkajengin kanssa, jo pelkkä vilkaisu heidän ryhmäänsän keskusteluihin kertoo paljon. Mölyä tyhjästä ja keskenään riitelyä. Taitaa silakka olla särki jo syntyessään.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko muuten löytynyt vielä ketään, jota tämä loukkasi?
En tiedä, onko. Se ei tosin liene oleellista.

Julkisen puhujan/kielenkäyttäjän/luennoitsijan on kestettävä kritiikkiä. Minusta ei ole yllättävää, että tällaisia näkemyksiä viljelevä henkilö saa osakseen akateemista ja muutakin kritiikkiä:

"Viime vuosina Keskisarja on ronskein sanakääntein puolustanut nationalismia ja kirkkoa sekä talvisodan ihmeen kaltaisia kansallisia tarinoita. Samaan hengenvetoon hän on ilkkunut milloin feministeille ja sukupuolentutkijoille, milloin budjettileikkauksista valittavalle yliopisto- ja kulttuuriväelle."

Osa arvostelusta on varmaan ihan perusteltuakin, mutta juttuja seuraamalla on aika helppo päätyä johtopäätökseen, että Keskisarja provosoi tarkoituksella. Tuossakin esiintymisessä hän olisi voinut puhua mustista orjista ilman, että paikalle saapunut yleisö olisi jotenkin pudonnut kärryiltä.

Nykypäivänä on helppo myydä populääristi kirjoitettuja teoksia kansalle, joka kaipaa katharsista ilmastonmuutokseen, rasismiin ja globalisaation liittyvistä ongelmista. Eivät suomalaiset halua kuulla, että megalomaanisia hyötyjiähän tässä ollaan globaalin kaupan, luonnonvarojen hyötykäytön ja syntyperäisten oikeuksien suhteen. Se ei oikein myy. Sen sijaan jos kirjoittaa, että mehän olemme tämän kaiken ansainneet kovalla työllä, niin moni historiateoksiin penseästi suhtautuva saattaa jopa tarttua tarjoukseen. Aika simppeliä psykologiaa.

Totta kai se ärsyttää joitain tutkijoita, jotka pyrkivät akateemiseen kunnianhimoon vaivattoman tilinteon sijaan.

edit: sitaatti HS:n jutusta, jossa käydään läpi Keskisarjan asemaa suomalaisten historioitsijoiden joukossa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
MItä sinä et ymmärrä, että sanaa käytti Keskisarja puhuessaan toisista ihmisistä.

Rasmuslaisen kuplan tokaisut ovat yleensä tasoltaan heikkoja. Otetaanpa väitteesi tarkasteluun. Kesääkö se? Sen mukaan en ymmärrä, että Keskisarja käytti sanaa puhuessaan toisista ihmisistä. Onko väitteesi todennettavissa tästä:

vaikka kontekstisidonnaisuus onkin perusteltavissa, kielen ja kulttuurien kehitykseen liittyvistä syistä sanat taas eivät ole käytön osalta perusteltavissa nykyaikana ja en itse niitä tuossakaan yhteydessä käyttäisi. Mutta on tilanteita, joissa on käytettävä. Keskisarjan tilanne ei sellainen ollut.

Tai tästä:

Keskisarja käytti sanaa "neekeri", kun hänen konteksti oli ajassa satoja vuosia sitten, jolloin neekeriorjia rahdattiin eri maihin. Keskisarja kertoi myös rajaavansa "neekeri" sanan käytön nykyajan ja tässä ajassa elävien ulkopuolelle. Jos esimerkiksi katsotaan Keskisarjan tavoin 1400-lukua aina jonnekin 1700-luvulle asti, orjia olivat värilliset. Kuten mustat ja intinaanit. Siihen aikaan puhuttiin neekeriorjista, ja sanojen neekeri ja orja katsotiin olevan enemmän tai vähemmän synonyymeja ja valkoisten olevan ei vain eri rotua, vaan eri ihmislajeja.

Tai tästä:

Sen sijaan kuten totesin, muut syyt (kielen, kulttuurin yms muutokset) pistävät kysymään, onko järkevää käyttää sanaa "neekeriorja" tai "ryssä" ylipäätään tässä ajassa historiallisessa, kontekstiin suoraan liittyvässä merkityksessä. Minusta ei, kuten totesinkin.

Avasin kontekstisidonnaisuuden, kerroin "neekeriorja" sanan historian ja käyttötarkoituksen ja käyttötarkoituksen tavoitteen sekä ilmaisin näkemyksenäni, että kontekstissaankaan en itse niitä tuossa Keskisarjan tilaisuudessa käyttäisi, koska kieli ja kulttuuri (sanan tarkoitus) ovat muuttuneet.

Normaalille ihmiselle aivan selvää luettavaa, muttaa ääripäälle ei näytä olevan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ajallinen kontekstuaalisuus ja sen ymmärtäminen näyttää olevan osalle hyvin haastavaa.

On. Vielä vaikeammaksi näyttäisi menevän, jos kertoo pelkässä kontekstissa käytön olevan ok, mutta muista syistä (jotka perustelee kielen, kulttuurin ja sanan tarkoittamalla muutoksella) sanaa ei ainakaan itse käyttäisi nykyajassa ainakaan Keskisarjan luennon tyyppisessä tilanteessa ja että Keskisarjan yleisöluento Afrikan kolonialismista ei ollut muutenkaan paikka, jossa sanaa "neekeriorja" tulisi käyttää, vaikka pelkkä konteksti sinänsä on tuohon aikaan oikea.

Toisin sanoen, konteksti ei ole ratkaiseva tässä yhteydessä, vaan ajan, yleisten normien ja kielen muutokset ovat merkittävämpiä. Tämä on yllättävän vaikea muutamille ymmärtää.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Avasin kontekstisidonnaisuuden, kerroin "neekeriorja" sanan historian ja käyttötarkoituksen ja käyttötarkoituksen tavoitteen sekä ilmaisin näkemyksenäni, että kontekstissaankaan en itse niitä tuossa Keskisarjan tilaisuudessa käyttäisi, koska kieli ja kulttuuri (sanan tarkoitus) ovat muuttuneet.

Normaalille ihmiselle aivan selvää luettavaa, muttaa ääripäälle ei näytä olevan.

Ok. No, et siis itse käyttäisi. Hienoa. Eikös tässä kuitenkin puhuttu Keskisarjasta eikä sinusta? Ja Keskisarjan sanankäytön tunnut hyväksyvän? Vai? Koska konteksti? Ja konteksti on, että 1700-l orjakauppiaat sanaa käyttivät, eikö? Vai onko konteksti jokin muu? Niin minä ihmettelin, että miten tämä konteksi perustelee, että Keskisarja sanaa käyttää, kun hän ei käsittääkseni ole 1700-l orjakauppias. Ja avaa nyt jos jossain menen väärin, koska sinun tapasi kirjoittaa keskeltä ääripäiden välissä tuntuu johtavan siihen, että kirjoitat niin laveasti ja ympäripyöreästi, että sisältö jää täysin tyhjäksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ok. No, et siis itse käyttäisi. Hienoa. Eikös tässä kuitenkin puhuttu Keskisarjasta eikä sinusta? Ja Keskisarjan sanankäytön tunnut hyväksyvän

Millä perusteella saat esimerkiksi alta hyväksynnän:

Sen sijaan kuten totesin, muut syyt (kielen, kulttuurin yms muutokset) pistävät kysymään, onko järkevää käyttää sanaa "neekeriorja" tai "ryssä" ylipäätään tässä ajassa historiallisessa, kontekstiin suoraan liittyvässä merkityksessä. Minusta ei, kuten totesinkin.

Keskisarjan "neekeriorja" oli Afrikan kolonialismiin liittyvä termi, ja sellaisenaan oikea. Muut syyt, kuten kielen, kulttuurin ja sanan merkityksen muutokset, eivät kuitenkaan puolla sanan käyttöä. Tämän totesin.

Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Pohdi vaikka ennen vastaustasi, että saat jotain järkevää kasaan.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Millä perusteella saat esimerkiksi alta hyväksynnän:



Keskisarjan "neekeriorja" oli Afrikan kolonialismiin liittyvä termi, ja sellaisenaan oikea. Muut syyt, kuten kielen, kulttuurin ja sanan merkityksen muutokset, eivät kuitenkaan puolla sanan käyttöä. Tämän totesin.

Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Pohdi vaikka ennen vastaustasi, että saat jotain järkevää kasaan.

Neekeriorja oli siis Afrikan kolonialismiin liittyvä termi. Kiitos kun kerrot. Tätä en tiennytkää.

Toki lausahdus "sellainen" jättää kovin epäselväksi "millainen" se on. Afrikan kolonialismia ja henkilöitä, joita siihen liittyi voi todella laajalla skaalalla käsitellä vaikka fiktiossa, historian lähteitä referoiden tai esitelmää tutkijana pitäen kaunuulaisista ja kaikissa näissä perusteet sanojen käytölle voivat ovat eri, vaikka maaginen "konteksti" eli Afrikan kolonialismi olisikin sama.


Olet väärässä. Se oli siltä osin sopivaa, kun käyttöä tarkastellaan pelkästään kontekstisidonnaisesti. Turha yrittää inttää vailla faktoja taas jotain muuta.

Haluatko vastata esittämiini kysymyksiin, kun ne liittyvät juuri tähän lainaukseen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
No tämä "kateelliset kanssa-akateemiset" tästä vielä puuttuikin.

Mitä tekemistä lähdeluetteloilla tai akateemisilla ansioilla on sen kanssa, että populäärihistorioitsija käyttää julkisessa esiintymisessä halventavaa sanaa? Ei mitään. Minä en kritisoinut Keskisarjan tutkimusten tieteellistä perustaa, vaan sanankäyttöä.

Tosin eipä se Keskisarjan samassa yhteydessä esittämä väite kestä sekään tieteellistä arviota, mikä on myös tuotu esille.
Sikäli kun olen mm. Keskisarjan ja muutaman muunkin julkisuudessa läpilyöneen tutkijan ympärillä käytyä kaikenlaista puheenpartta seurannut, niin kyllä akateemisella tutkijauralla toimivassa väessä on ihan helvetisti suoranaista kateuttakin. Erityisesti julkisuuden saaminen omille töilleen ja varsinkin henkilöbrändin voimakas muotoutuminen koetaan joskus vastenmieliseksi siellä, missä pyrkyä samaan olisi, mutta tulosta ei vaan kummemmin synny. Toki Keskisarja osaa hämmentää, kärjistää, tarttua populaaristi vetoaviin aiheisiin, ja kuten nyt, käyttää epäkorrektiuden rajamailla olevia tekemisen muotoja.

Moni varmaankin muistaa äskettäisen tapauksen, kun Teemu Keskisarja yleisöluennoi Suomen sisällissodasta. Mies ilmestyi yleisön eteen punainen käsivarsinauha takkinsa päälle vetäistynä. Punanauhaisesta tutkijasta oli runsaasti kuvia mediassa. Moniko viherpunikki silloin ärsyyntyi? Ottiko joku porvari-isä poikansa pois siitä junnufutisjoukkueesta, jossa Keskisarja toimi apuvalmentajana? Ettei vaan oma poika sairastuisi sosialismiin, siis tuohon tautiin, jonka totalitaarisesta linjasta suomalaisetkin olisivat päässeet nauttimaan, jos punikit olisivat kapinansa voittaneet.

Tuollainen olisi mielestäni todella hölmöä ja vauhkoontunutta toimintaa. Jokainen ehkä ymmärsi Keskisarjan sisällissotaluennolla, että punainen käsivarsinauha liittyi kontekstiin. Ei siihen, että Keskisarja olisi päättänyt ryhtyä sisällisodan 100-vuotisjuhlan kunniaksi tunnustamaan väriä. Tai puhumattakaan siitä, että Keskisarja olisi halunnut revanssihengessä lietsoa vasemmistohenkistä väkeä aseelliseen kapinaan vaaleilla valittua eduskuntaa vastaan, kuten SDP teki muinoin. Nykyäänhän tuota on kovasti muotia ymmärtää, ja toisissa piireissä jopa koko lailla kritiikittömästi romantisoida.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Haluatko vastata esittämiini kysymyksiin, kun ne liittyvät juuri tähän lainaukseen.

Odottelen edelleen perustelujasi edes ensimmäisen väitteesi taakse, jonka mukaan en ymmärrä, että Keskisarja puhuu ihmisistä. Sen jälkeen voisit näyttää, missä ohitan Keskisarjan kirjoittaessani muista syistä, joiden takia ko. termiä ei tulisi käyttää. Lisääkin typeryyksiä löytyy, mutta jos vaikka nuo nyt alkuun kommentoisit perusteluineen.

Muuten jää kuva, että päätit minun olevan rasisti, mutta et ehtinyt ennen päätöstäsi edes kunnolla lukea kirjoittamaani.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Neekeriorja on alleviivatusti aikakauteensa sidonnainen ilmaisu, ja tässä yhteydessä hyvin rajatusti käyttäen asiallinen, jopa aiheellinenkin. Ei käypä tietenkään muutoin. Neekeriorjista nimen omaan oli kyse, kun afrikkalaisia ihmisiä pakkovietiin omilta asuinsijoiltaan muualle, tekemään työtä orjuudessa ja hyvin rajallisin ihmisoikeuksin. Luulen, että heistä saatettiin käyttää vastenmielisempiäkin ilmaisuja menneinä vuosisatoina. Joka tapauksessa neekeriorja on termi, joka istuu oman aikakautensa ilmiöiden käsittelyyn, kun asiasta osataan oikeassa yhteydessä ja oikealla tavalla viestiä.

Tuo ”oikealla tavalla viestiminen” on asiassa haasteellisinta, ja kuten Keskisarjan tapaus osoittaa, se voi kääntyä termin käyttäjää vastaan, oli tällainen mielensäpahoittaminen kuinka pikkusieluista hyvänsä. Käsittääkseni Keskisarja ei millään tavalla halunnut ivata tummaihoisia tai vähätellä heidän osaansa, mutta tällä ei ole kaikille väliä, koska ”se sanoi n-sanan ja se oli kauheaa”.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Odottelen edelleen perustelujasi edes ensimmäisen väitteesi taakse, jonka mukaan en ymmärrä, että Keskisarja puhuu ihmisistä.

Kyse oli siitä, että perustelit Keskisarjan sanankäyttöä sillä mitä muut ovat sanoneet. Kun kritisoitiin että K. käytti sanaa, niin tulit kertomaan kritiikin osuvan siltä osin ohi maalin, että 1700-l sanaa käytettiin samalla tavalla mihin kommentoin, että kyse Keskisarjan, ei orjakauppiaan sanavalinnoista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eli et siis pystynyt @Jakedeus löytämään väitteillesi vieläkään tukea, ja ohitat ne... OK, höpinöitä ne olivatkin, joten antaa olla. Mitä tulee yllä olevaan, laita suora lainaus tekstistäni.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Neekeriorja on alleviivatusti aikakauteensa sidonnainen ilmaisu, ja tässä yhteydessä hyvin rajatusti käyttäen asiallinen, jopa aiheellinenkin. Ei käypä tietenkään muutoin. Neekeriorjista nimen omaan oli kyse, kun afrikkalaisia ihmisiä pakkovietiin omilta asuinsijoiltaan muualle, tekemään työtä orjuudessa ja hyvin rajallisin ihmisoikeuksin. Luulen, että heistä saatettiin käyttää vastenmielisempiäkin ilmaisuja menneinä vuosisatoina. Joka tapauksessa neekeriorja on termi, joka istuu oman aikakautensa ilmiöiden käsittelyyn, kun asiasta osataan oikeassa yhteydessä ja oikealla tavalla viestiä.

Tuo ”oikealla tavalla viestiminen” on asiassa haasteellisinta, ja kuten Keskisarjan tapaus osoittaa, se voi kääntyä termin käyttäjää vastaan, oli tällainen mielensäpahoittaminen kuinka pikkusieluista hyvänsä. Käsittääkseni Keskisarja ei millään tavalla halunnut ivata tummaihoisia tai vähätellä heidän osaansa, mutta tällä ei ole kaikille väliä, koska ”se sanoi n-sanan ja se oli kauheaa”.

Välillä tuntuu aika turhalta kirjoittaa, kun just avasin miksi tämänkaltainen päättelyketju on täysin päätöntä. Että jostain ajasta puhuttaessa tulee käyttää täsmälleen samoja sanoja kuin jotkin aikalaiset. Miten tehdä valinta, että ketkä aikalaiset. Orjakaupasta puhuttaessa, tuleeko kaupankohteita kutsua samalla sanalla kuin kauppiaat? Miksi ei sanoilla, joilla orjat itseään kutsuivat?
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eli et siis pystynyt @Jakedeus löytämään väitteillesi vieläkään tukea, ja ohitat ne... OK, höpinöitä ne olivatkin, joten antaa olla. Mitä tulee yllä olevaan, laita suora lainaus tekstistäni.

Täh? Joo, se oli multa retorinen heitto. Uskoin, että ymmärsit Keskisarjan puhuneen ihmisistä. Sen sijaan tulkitsin sinulta jääneen ymmärtämättä millä perustein häntä sanankäytöstä voi kritisoida.

Tämä menee todella vaikeaksi, koska et tunnu kykenevän ymmärtämään asiaa sen syvällisemmin. Puhuit kontekstista. Pyysin lisätarkennusta tähän ja avasin miksi minun mielestäni se ei kelpaa perusteluksi. Jos et tätä ymmärrä, niin ok. Hyvää kesää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Täh? Joo, se oli multa retorinen heitto. Uskoin, että ymmärsit Keskisarjan puhuneen ihmisistä. Sen sijaan tulkitsin sinulta jääneen ymmärtämättä millä perustein häntä sanankäytöstä voi kritisoida.

Tämä menee todella vaikeaksi, koska et tunnu kykenevän ymmärtämään asiaa sen syvällisemmin. Puhuit kontekstista. Pyysin lisätarkennusta tähän ja avasin miksi minun mielestäni se ei kelpaa perusteluksi. Jos et tätä ymmärrä, niin ok. Hyvää kesää.

Valitettavasti ymmärryksesi ei riitä. Juuri minä kritisoin Keskisarjan sanan "neekeriorja" valintaa ja toin esille myös syyn sanan käyttöön: sanojen neekeri ja orja katsottiin vuosisatoja sitten olevan enemmän tai vähemmän synonyymeja ja valkoisten olevan ei vain eri rotua, vaan eri ihmislajeja. Tässä on myös sanan "neekeriorja" historiallinen tausta.

Hyvää kesää myös.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Välillä tuntuu aika turhalta kirjoittaa, kun just avasin miksi tämänkaltainen päättelyketju on täysin päätöntä. Että jostain ajasta puhuttaessa tulee käyttää täsmälleen samoja sanoja kuin jotkin aikalaiset. Miten tehdä valinta, että ketkä aikalaiset. Orjakaupasta puhuttaessa, tuleeko kaupankohteita kutsua samalla sanalla kuin kauppiaat? Miksi ei sanoilla, joilla orjat itseään kutsuivat?
Ei täydy, mutta saa, jos osaa käyttää. Sinähän tässä olet mustavalkoisesti ollut jeesustamassa, ettei jotakin omaan aikakauteensa kuulunutta ilmaisua saa käyttää.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Valitettavasti ymmärryksesi ei riitä. Juuri minä kritisoin Keskisarjan sanan "neekeriorja" valintaa ja toin esille myös syyn sanan käyttöön: sanojen neekeri ja orja katsottiin vuosisatoja sitten olevan enemmän tai vähemmän synonyymeja ja valkoisten olevan ei vain eri rotua, vaan eri ihmislajeja. Tässä on myös sanan "neekeriorja" historiallinen tausta.

Hyvää kesää myös.

Ei, vaan kirjoitat asiasta ristiriitaisesti.

Tai on ihan tottakin, että en ymmärrä. Kritisoit sanankäyttöä ja avaat ihan hyvin sen merkityksen. Sitten kirjoitat Keskisarjan sanankäytöstä, että ''Se oli siltä osin sopivaa, kun käyttöä tarkastellaan pelkästään kontekstisidonnaisesti.''

Niin, en tosiaankaan ymmärrä, mitä tällä tarkoitat. Kun jo ensimmäisessä viestissä avasin, että näin yleisellä tasolla ''kontekstisidonnaisuudesta'' puhuttaessa voi perustella ihan mitä vain.

Tuntuu, että jäit vänkäämään kun kuvittelit, että osa ei sanan historiallista taustaa ymmärrä, ja halusit päteä.
 
Viimeksi muokattu:

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei täydy, mutta saa, jos osaa käyttää. Sinähän tässä olet mustavalkoisesti ollut jeesustamassa, ettei jotakin omaan aikakauteensa kuulunutta ilmaisua saa käyttää.

En ole kirjoittanut mistään saamisesta mitään. Enkä myöskään ole kiinnostunut kirjoittamaan. Tasan tarkaan vain perusteluista.

Neekeriorja on alleviivatusti aikakauteensa sidonnainen ilmaisu, ja tässä yhteydessä hyvin rajatusti käyttäen asiallinen, jopa aiheellinenkin. Ei käypä tietenkään muutoin. Neekeriorjista nimen omaan oli kyse, kun afrikkalaisia ihmisiä pakkovietiin omilta asuinsijoiltaan muualle, tekemään työtä orjuudessa ja hyvin rajallisin ihmisoikeuksin. Luulen, että heistä saatettiin käyttää vastenmielisempiäkin ilmaisuja menneinä vuosisatoina.

Ok, eli sinä käytät tätä sanaa. Niin miksi juuri tätä sanaa etkä jotain muuta, esim. sanaa, joilla mustat itseään kutsuivat? Mikä siis on se peruste, se viestintä, jolla sanankäyttöä perustelet? Jos vastaus on ''konteksti'', niin kannattaa lukea aiemmat kirjoittamani viestit.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tai on ihan tottakin, että ymmärrä. Kritisoit sanankäyttöä ja avaan ihan hyvin sen merkityksen. Sitten kirjoitat Keskisarjan sanankäytöstä, että ''Se oli siltä osin sopivaa, kun käyttöä tarkastellaan pelkästään kontekstisidonnaisesti.''

Niin, en tosiaankaan ymmärrä, mitä tällä tarkoitat. Kun jo ensimmäisessä viestissä avasin, että näin yleisellä tasolla ''kontekstisidonnaisuudesta'' puhuttaessa voi perustella ihan mitä vain.

Kesä ei täällä vielä ole edes alkanut, mutta vastaan:

Keskisarjan sanaa "neekeriorja" voi pitää sopivana, kun asiaa tarkastellaan vain kontekstisidonnaisesti. Esimerkiksi Afrikan kolonialismia esittelevä historiallinen materiaali tai tutkimus. Alla on esimerkkinä gradu, jossa sana "neekeri" esiintyy lähes 600 kertaa ja aiheena on "Tuntematon Musta Afrikka -´neekerit´ kansakoulun maantiedon oppikirjoissa 1920-luvulla"


Minusta taas sinä vänkäsit, koska osaamisesi teemasta oli ja on heikonlaista ja syynä lienee kyvyttömyys ymmärtää sanan "neekeri" käyttöä. Se on täysin perusteltua joissakin tilanteissa (kuten yllä oleva tutkimus). Rasismista kertovissa luennoissa tai materiaaleissa voidaan myös käyttää sanaa "neekeriorja" ja näin varmaan tehdäänkin.

e: Jos Keskisarjan aiheena olisi ollut Afrikan kolonialismin sijasta tarkemmin "Afrikan kolonialismin käsittely suomalaisissa tiedotusvälineissä 1800 - 1900-luvuilla", sanaa "neekeriorja" olisi tuskin voinut välttää.
 
Viimeksi muokattu:

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kesä ei täällä vielä ole edes alkanut, mutta vastaan:

Keskisarjan sanaa "neekeriorja" voi pitää sopivana, kun asiaa tarkastellaan vain kontekstisidonnaisesti. Esimerkiksi Afrikan kolonialismia esittelevä historiallinen materiaali tai tutkimus. Alla on esimerkkinä gradu, jossa sana "neekeri" esiintyy lähes 600 kertaa ja aiheena on "Tuntematon Musta Afrikka -´neekerit´ kansakoulun maantiedon oppikirjoissa 1920-luvulla"


Minusta taas sinä vänkäsit, koska osaamisesi teemasta oli ja on heikonlaista ja syynä lienee kyvyttömyys ymmärtää sanan "neekeri" käyttöä. Se on täysin perusteltua joissakin tilanteissa (kuten yllä oleva tutkimus).

Ihan oikeasti nyt. Toi graduhan käsittelee neekeri-sanan käyttöä 20-luvun oppikirjoissa, jolloin siinä siinä varmaan käytetään sitä sanaa, kun sitä siinä tutkitaan.

MIten Keskisarja tohon graduun liittyy? Tutkiko hän puheessaan neekeri-sanan käyttöä? Ei, joten älä tuo keskusteluun graduja. Ja väitän kyllä ymmärtäväni historiaa, historiografiaa, Afrikan kolonialismia, semiotiikkaa tai vaikka Keskisarjan puheenpartta ihan tarpeeksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
MIten Keskisarja tohon graduun liittyy

Mistä olet saanut päähäsi, että Keskisarja liittyy linkittämääni graduun? Sehän oli vain siksi, että sinullekin voisi avautua konteksti, jossa sanaa "neekeri" tms voi käyttää.

Erikseen olen aikoja sitten todennut, että Keskisarjan käyttämässä tilanteessa se ei ollut ok kieleen, kulttuuriin ja sanan merkitykseen johtuvista syistä. Mitä näistä et ymmärrä?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mikä siis on se peruste, se viestintä, jolla sanankäyttöä perustelet? Jos vastaus on ''konteksti'', niin kannattaa lukea aiemmat kirjoittamani viestit.
Esimerkiksi tekstin tai esityksen elävöittäminen, jos haluan tarkoituksellisesti tuoda mukaan sävyjä, joita käytön tehokeinona. Kyllä tuo aika lailla asiayhteydestä myös lähtee, eli tunne asiasi ja yleisösi.

En kyllä muista, koska olen ennen tätä päivää puhunut tai kirjoittanut neekeriorjista. Voi olla että oli ensimmäinen kerta tällä vuosisadalla.

Ilman muuta on niin, että neekeriorja on hyvin taiten käytettävä ja kontroversiaali ilmaisu. Ehkä Keskisarjankin olisi ollut parempi käyttää jotain muita ilmaisutapoja, koska neekeri-sanan käytön vahtijat paskan nakkaavat konteksteissa ja asiallisestakaan elävöittämisestä, koska neekeri on neekeri on neekeri.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ilman muuta on niin, että neekeriorja on hyvin taiten käytettävä ja kontroversiaali ilmaisu. Ehkä Keskisarjankin olisi ollut parempi käyttää jotain muita ilmaisutapoja, koska neekeri-sanan käytön vahtijat paskan nakkaavat konteksteissa ja asiallisestakaan elävöittämisestä, koska neekeri on neekeri on neekeri.

Näin se juuri menee sen osalta, että "neekeriorja" ei tuossa luennossa ollut mitenkään välttämätön sana kuvaamaan mustien vientiä Afrikasta orjiksi, vaikka kyse oli menneessä ajassa ja menneessä lehdistössä. Jos Keskisarja olisi pitänyt luennon tai julkaissut tutkimuksen Afrikan kolonialismin käsittelystä suomalaisessa medissa 1800-1900 luvuilla, "neekeriorjat" olisivat nousseet esille hyväksyttävästi myös sanana.

Keskisarja on taitava provokaattori ja Oula Silvennoisen tapaan suusta tulee tarkalleen harkittuja sanoja, joiden tarkoitus on pitää mies otsikoissa. Itsensä myyminen ei mielestäni tässä tarkoituksessa ole niin väärin, kuin joku ehkä pohtii. Olemalla esillä, provosoimalla, pääsee mahdollisesti helpommin käsiksi apurahoihin.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mistä olet saanut päähäsi, että Keskisarja liittyy linkittämääni graduun? Sehän oli vain siksi, että sinullekin voisi avautua konteksti, jossa sanaa "neekeri" tms voi käyttää.

Erikseen olen aikoja sitten todennut, että Keskisarjan käyttämässä tilanteessa se ei ollut ok kieleen, kulttuuriin ja sanan merkitykseen johtuvista syistä. Mitä näistä et ymmärrä?

Oisko vaikka siitä tullut päähäni, että sen tähän nostit, kun keskustelimme Keskisarjasta. Mistä päättelit, että en tunne konteksteja, joissa sanaa on perusteltua käyttää? Väitän näiden asioiden kanssa olevani ihan tarpeeksi tekemisssä.

Kun et suostu vastaamaan siihen mitä kirjoitin "kontekstista", niin jätän tämän tähän.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Oisko vaikka siitä tullut päähäni, että sen tähän nostit, kun keskustelimme Keskisarjasta.

Sinusta siis kun kerroin useamman kerran näkemykseni Keskisarjasta häneen, yleiseen ja omaan sanan "neekeriorja" ko. luennolla käyttöön liittyen nollautuu sillä, että kerron missä yhteyksissä sanaa voi käyttää?

Joo-o. Kiitokset osaltani.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös