Iltalehdessä siteerattiin yhtä näistä Gullit-faneista seuraavasti:
Yksi blackface-faneista Hampurin stadionilla oli Bart van de Ven. Hän on palautetta saatuaan päättänyt luopua Gullitin esittämisestä katsomossa.
– Ehkä tein virheen tai se on sokea piste. Viimeinen asia, jota haluan, on loukata ihmisiä, Van de Ven sanoi.
– Olen saanut myös paljon mukavia viestejä, mutta selkeästi on olemassa ryhmä, joka kokee asian toisin. Minun on kunnioitettava ja kuunneltava sitä.
Mielestäni oikein hyvä kommentti ja reaktio. Kyse ei niinkään ole siitä, miten asian itse kokee, vaan on hyvä kunnioittaa myös sitä, miten muut sen kokevat. Etenkin se on tärkeää, kun kyseessä on näin kansainvälinen tapahtuma, jota seuraa ihmiset erilaisista kulttuureista. Eri kulttuureissa ja eri sukupolville asioilla voi olla hyvin erilaisia merkityksiä, vaikka puhutaankin pääosin eurooppalaisista, toisilleen melko läheisistä kulttuureista. Euroopan anglosaksisissa kulttuureissa Britanniassa blackfacella on erilainen ja raskaampi merkitys, kun vaikkapa Suomessa. Samoin sillä on Saksassa raskaampi merkitys kuin Suomessa, mutta Britanniaan nähden erilaisista historiallisista syistä.
Tämä henkilö ei tarkoittanut tai halunnut loukata ketään ja on siksi päättänyt toimia vastedes toisin, koska haluaa kunnioittaa muita. Mielestäni oikein hienosti ajateltu ja toimittu.
Myöskään, kun Gullit itse ei tästä loukkaantunut vaan otti asian kunnioituksena, mutta toi esiin myös blackfacen ongelmallisen puolen, voidaan tapaus katsoa loppunkäsitellyksi.
Ehkä tästä voi kaikki ottaa sen opin kuitenkin jatkoon, että pyritään kunnioittamaan muita eikä lähetä loukkaamaan ketään vain siksi, että "mä nyt voin toimia näin, jos mä haluan, eikä tässä ole minun mielestäni mitään ikävää tai loukkaavaa". Jos ei itse pidä vaikkapa blackfacea tai n-sanaa rasistisena, voi molemmat jättää väliin ihan vaikka siitä syystä, että jotakin toista ne voivat loukata. Ja jos vahingossa loukkaa käytöksellään, voi vaikkapa ihan vain pytää anteeksi ja kertoa, että tarkoitus ei ollut loukata. Siinä ei tosiaankaan häviä mitään, mutta voittaa voi paljon: yhteisen ymmärryksen muiden ihmisten kanssa.
Eihän toisten ihmisten tunteiden kunnioittaminen - ja toisten kulttuurien kunnioittaminen - ole mitään muuta, kuin hyvää käytöstä. Samoin oman toiminnan muuttaminen, jos vahingossa sattuu loukkaamaan muita.