Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 698 077
  • 5 913

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itseäni ärsyttää tämä "Mistä olet oikeasti kotoisin?"-tyyli. Jos henkilö on syntynyt ja asunut ikänsä Järvenpäässä, on hän mielestäni järvenpääläinen. Toki esimerkiksi perhetaustasta voi kysyä hienovaraisestikin, mutta mikroaggressiot ovat liian yleisiä.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Itseäni ärsyttää tämä "Mistä olet oikeasti kotoisin?"-tyyli. Jos henkilö on syntynyt ja asunut ikänsä Järvenpäässä, on hän mielestäni järvenpääläinen. Toki esimerkiksi perhetaustasta voi kysyä hienovaraisestikin, mutta mikroaggressiot ovat liian yleisiä.

Missäs siun juuret on?

Onko tuo mikroaggressio?

Siis ihan vilpittömästi kysyn? Noin oon kysynyt monelta ihonväriin katsomatta ja hyvät tarinat ollaan aikaiseksi saatu, taaskin ihon väriin katsomatta. Eikö tuota saa kysyä?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Missäs siun juuret on?

Onko tuo mikroaggressio?

Siis ihan vilpittömästi kysyn? Noin oon kysynyt monelta ihonväriin katsomatta ja hyvät tarinat ollaan aikaiseksi saatu, taaskin ihon väriin katsomatta. Eikö tuota saa kysyä?
Ei tuossa mitään pahaa ole. Viittasin vain tähän karikatyyriseen "Mistä olet oikeasti kotoisin", mikäli jokin paikkakunta ei kelpaa.



 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Niinsanotut ostourheilijat ovat nykyään melko tavallisia tiettyjen maiden edustussaunat.
Pidän omituisena, jos urheiluselostaja hehkuttaa turkkilaisena juoksijaa, joka vuotta aikaisemmin oli pesunkestävä etiopialainen.
"Nykyisin Turkkia edustava X.X." ei minusta ole vähääkään rasistinen ilmaisu.
 

nolla

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
"Nykyisin Turkkia edustava X.X." ei minusta ole vähääkään rasistinen ilmaisu.

Onko joku sitten näin väittänyt? On tämä ihmeellistä venkoilua. Rydman sanoo ettei ole klassisessa merkityksessä rasisti, mutta ei kuitenkaan suostu tarkentamaan, että missä mielessä sitten on rasisti tai mitä tuo klassinen rasismi tarkoittaa. En minä ainakaan tiedä mitä erilaisia rasismeja on olemassa ja uskon ettei suurin osa muustakaan kansasta näitä määritelmiä tiedä. Ilmeisesti Rydman kuitenkin on asiaan syvästi perehtynyt ja osaisi vastata myös jatkokysymykseen eikä jättää sitä ilmaan.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Olen tälläkin palstalla todistanut mielipidettä, että "minulle X.X. on turkkilainen*, jos hänellä on Turkin passi".
*kansalaisuuden voi vaihtaa tapauskohtaisesti

No eikö se sitä sitten ole? Kyllä minä ainakin määrittelen vaikkapa juuri Turkin kansalaisuuden saaneen henkilön turkkilaiseksi. Etninen tausta hänellä voi toki ollakin muualta, mutta onhan hän Turkin passin omaavana ihan virallisestikin turkkilainen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
No eikö se sitä sitten ole? Kyllä minä ainakin määrittelen vaikkapa juuri Turkin kansalaisuuden saaneen henkilön turkkilaiseksi. Etninen tausta hänellä voi toki ollakin muualta, mutta onhan hän Turkin passin omaavana ihan virallisestikin turkkilainen.
Tästä emme saavuta yksimielisyyttä.
Minulle hän on "Turkkia edustava".
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tästä emme saavuta yksimielisyyttä.
Minulle hän on "Turkkia edustava".

Ei se ole minulle ongelma.

Onhan hän toki samalla tuotakin, mutta eihän ne sulje toinen toisiaan pois, eihän?

Itse olen syntynyt Espoossa ja asuin ensimmäiset 32 vuotta siellä, mutta nyt viimeiset 11 vuotta on mennyt naapurikunnan asukkaana. Enkö siis olekaan sinun tulkintasi mukaan nykyään kirkkonummelainen?
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Itse olen syntynyt Espoossa ja asuin ensimmäiset 32 vuotta siellä, mutta nyt viimeiset 11 vuotta on mennyt naapurikunnan asukkaana. Enkö siis olekaan sinun tulkintasi mukaan nykyään kirkkonummelainen?
Tummaihoinen 30-vuotias tuttuni asui 10 ensimmäistä elinvuottaan Turussa, missä hän on syntynyt. Sen jälkeen hän on asunut Helsingissä. Tuttu on kertonut, että häneltä silloin tällöin Helsingissä kysytään, mistä hän on kotoisin, mihin hän vastaa Turusta. Tämä vastaus ei useinkaan kelpaa vaan häneltä edelleen tivataan niin mutta mistä sä olet alunperin kotoisin, mihin on tuo sama vastaus Turusta. Jotkut ihmiset voivat olla aika tolloja, kun selvä vastaus ei kelpaa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tummaihoinen 30-vuotias tuttuni asui 10 ensimmäistä elinvuottaan Turussa, missä hän on syntynyt. Sen jälkeen hän on asunut Helsingissä. Tuttu on kertonut, että häneltä silloin tällöin Helsingissä kysytään, mistä hän on kotoisin, mihin hän vastaa Turusta. Tämä vastaus ei useinkaan kelpaa vaan häneltä edelleen tivataan niin mutta mistä sä olet alunperin kotoisin, mihin on tuo sama vastaus Turusta. Jotkut ihmiset voivat olla aika tolloja, kun selvä vastaus ei kelpaa.
Jos hän puhuu hyvää ja selvää suomea, vastaanotto on kyseenalainen ja varmasti tuntuu hänestä töykeältä. Mutta eivät asenteet muutu niin äkkiä. Hänen syntyperänsä on jostain muualta, koska se on niin ilmeinen, ja näihin kysymyksiin ehkä hänen jälkeläisensäkin joutuvat vastaamaan. Jossain vaiheessa tuo vähenee ja loppuu, mutta ei se heti lopu.

Ja tämä ei ole mielipide, vaan ihan objektiivinen arvio. Suomeen on tullut nopeassa tahdissa ihan toisennäköisiä ihmisiä, joten siihen tottumiseen menee aikaa. Nykyinen asenneilmapiiri ei vain sitä auta, kun ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa, joko rakastat tai vihaat näitä erinäköisiä ihmisiä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tummaihoinen 30-vuotias tuttuni asui 10 ensimmäistä elinvuottaan Turussa, missä hän on syntynyt. Sen jälkeen hän on asunut Helsingissä. Tuttu on kertonut, että häneltä silloin tällöin Helsingissä kysytään, mistä hän on kotoisin, mihin hän vastaa Turusta. Tämä vastaus ei useinkaan kelpaa vaan häneltä edelleen tivataan niin mutta mistä sä olet alunperin kotoisin, mihin on tuo sama vastaus Turusta. Jotkut ihmiset voivat olla aika tolloja, kun selvä vastaus ei kelpaa.
Mika Ihamuotilan twiitistä alkoi kiehua kunnon soppa: saako Suomessa kysyä, mistä olet kotoisin? Mika Ihamuotilan twiitistä alkoi kiehua kunnon soppa: saako Suomessa kysyä, mistä olet kotoisin?

Kyllä tätä osataan parempienkin ihmisten toimesta. Ihamuotila on juntti.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Totta kai puhuu. Ei edes Turun murretta. Ja on pelannut 25 vuotta lätkää. Edelleenkin käy kesät ja talvet höntsäilemässä.
Sitten sanoisin, että pitää vain odotella. Aika tekee tehtävänsä. Ei se odottelu näille ihmisille helppoa ole, sen uskon, mutta muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Mielipiteitä ei voi pakottaa, siitä on esimerkiksi nykyinen maahanmuuttokeskustelu ruma osoitus.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos hän puhuu hyvää ja selvää suomea, vastaanotto on kyseenalainen ja varmasti tuntuu hänestä töykeältä. Mutta eivät asenteet muutu niin äkkiä. Hänen syntyperänsä on jostain muualta, koska se on niin ilmeinen, ja näihin kysymyksiin ehkä hänen jälkeläisensäkin joutuvat vastaamaan. Jossain vaiheessa tuo vähenee ja loppuu, mutta ei se heti lopu.

Ja tämä ei ole mielipide, vaan ihan objektiivinen arvio. Suomeen on tullut nopeassa tahdissa ihan toisennäköisiä ihmisiä, joten siihen tottumiseen menee aikaa. Nykyinen asenneilmapiiri ei vain sitä auta, kun ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa, joko rakastat tai vihaat näitä erinäköisiä ihmisiä.
Niinpä. Toisaalta, millä helvetin oikeudella ihmiseltä ylipäänsä aletaan tivaamaan asiaa varsinkin kun hän jo vastasi kysymykseen. Hienotunteinen ihminen ymmärtää olla utelematta ja tenttaamatta.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Niinpä. Toisaalta, millä helvetin oikeudella ihmiseltä ylipäänsä aletaan tivaamaan asiaa varsinkin kun hän jo vastasi kysymykseen. Hienotunteinen ihminen ymmärtää olla utelematta ja tenttaamatta.
No kyllä minäkin ainakin lopettaisin tenttaamisen siihen. Minulle riittäisi se, että ihminen puhuu selvää suomea. Mutta tosiasioita ei pidä kiistää. Suomessa tulee vielä pitkään olemaan paljon ihmisiä, jotka epäilevät kantasuomalaisista poikkeavan näköisiä ihmisiä. Se on näille erinäköisille ihmisille raskasta, uskon sen, mutta ei ketään voi pakottaa. Tämä on hidas prosessi, jota ei voi jouduttaa ainakaan pakottamalla.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Nykyinen asenneilmapiiri ei vain sitä auta, kun ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa, joko rakastat tai vihaat näitä erinäköisiä ihmisiä.
En nyt oikein ymmärrä väitettäsi, että erinäköisiä pitäisi rakastaa. Eiköhän neutraali suhtautuminen riitä. Tuohon vihaporukkaankaan ei onneksi kuulu kuin korkeintaan 20% suomalaisista.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En nyt oikein ymmärrä väitettäsi, että erinäköisiä pitäisi rakastaa. Eiköhän neutraali suhtautuminen riitä. Tuohon vihaporukkaankaan ei onneksi kuulu kuin korkeintaan 20% suomalaisista.
Kyllä neutraali suhtautuminenkin riittäisi varmaan monille, mutta positiivinen erityiskohtelu on se, joka närkästyttää. Varsinkin jos se näyttää menevän täysin hukkaan.

Suomessa on ollut yli 30 vuotta aasialaisia. He eivät ole tarvinneet positiivista erityiskohtelua, he ovat ihan itsekseen sulautuneet tähän yhteiskuntaan. Duunareina, yrittäjinä ja ihmisinä.

Tässä oikeastaan kaikki, mitä haluan aiheesta sanoa.
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
En tiedä onko hän juntti, mutta pukee alentuvan asenteensa muka kohteliaisuudeksi.

Tämäpä. Teen duunia jenkkifirmassa, Nordic-osastolla. Meillä on nyt ollut naispomo 1.5 vuotta. Hän asuu Tanskassa, puhuu täydellistä tanskaa, mutta on syntyisin UK:stä, eikä näytä perinteiseltä britiltä. Käytiin läpi näitä “equality”-juttuja viime Nordic meetingissä ja hän koki todella loukkaavana kysymystä “mistä hän on kotoisin”?

Laittoi minutkin, vanhan juntin, ajattelemaan asiaa oikeasti ja tulin lopputulemaan, että onhan se loukkaavaa vuoden 2023 maailmassa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tämäpä. Teen duunia jenkkifirmassa, Nordic-osastolla. Meillä on nyt ollut naispomo 1.5 vuotta. Hän asuu Tanskassa, puhuu täydellistä tanskaa, mutta on syntyisin UK:stä, eikä näytä perinteiseltä britiltä. Käytiin läpi näitä “equality”-juttuja viime Nordic meetingissä ja hän koki todella loukkaavana kysymystä “mistä hän on kotoisin”?

Laittoi minutkin, vanhan juntin, ajattelemaan asiaa oikeasti ja tulin lopputulemaan, että onhan se loukkaavaa vuoden 2023 maailmassa.
Pomon taustasta kiinnostunut olisi googlaamalla ja päättelemällä saanut kosolti tietoa.
Toivottavasti hän on asiallinen pomo.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Small talk - niin turhaa ja rasistista kysellä ihmiseltä mistä hän tulee. Parempi pysyä hiljaa ja olla tutustumatta toisiin ihmisiin. Semminkin kun on Petteri Orpon hallitus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös