Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

• 800 627
  • 6 485

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Niinpä. Eikö olekin ärsyttävää, kun sinut identifioidaan automaattisesti jonkun ryhmän edustajaksi.

Etenkin, jos asia ei olisi edes oma valintasi!
Vaikka olisi, niin omalla kommentilla tai kommentoimattomuudella voit helposti tehdä selväksi,vettä pidät kysymyksen esittäjää hölmönä tai et halua olla hänen kanssaan tekemisissä.

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä joudun töiden takia aika usein tekemisiin savolaisten kanssa. Niiden kanssa monesti jutellaan että mistä kukakin on kotoisin, ja kun selviää että minä asun Espoossa, monesti on tullut puheeksi, että olenko minä pääkaupunkiseudulla syntynyt, vai muuttanut sinne jostakin. Ens kerralla alan kyllä heti itkemään, kun joku moista kehtaa kysyä.

SaiPan kannattamisestakin saa aina selittää kaikille että olenko minä Lappeenrannan seudulta sitten kotoisin, tai onko minulla siellä jotain sukua tai kesämökkiä, kun kerran SaiPaa kannatat. Kauhea häpeä on sitten aina vastata, että ei ole mitään kytköksiä sinne, olen muuten vain mielenvikainen.

Japanissa kysyin eräältä tyypiltä että oletko sinä täällä Tokiossa asunut koko ikäsi, hän onnistui pidättelemään kyyneliään erittäin taitavasti vastatessaan että olen. Hitto kun olisin tajunnut silloin millainen rasistinen kysymys se olikaan. Eräiltä tyypeiltä myös kyselin että oletteko tekin täältä Tokiosta kotoisin, ja kun selvisi että eivät ole vaan Filippiineiltä, niin minä rasisti tylytin vielä että no mistä päin Filippiinejä te oikein olette, ja oletteko kauankin täällä Japanissa asuneet kun näytätte japania solkottavan ihan hienosti. Mutta kyllä nekin saatanan rasistit keksi vuorostaan kysyä että olenko minä savolainen vai jostain muualta Suomesta, eli sinänsä me kaikki oltaisiin kaikki voitu siinä keskustelussa kyllä käyttää Ku Klux Klan -huppujamme ja heitellä natsitervehdyksiä toisillemme.

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Minä joudun töiden takia aika usein tekemisiin savolaisten kanssa. Niiden kanssa monesti jutellaan että mistä kukakin on kotoisin, ja kun selviää että minä asun Espoossa, monesti on tullut puheeksi, että olenko minä pääkaupunkiseudulla syntynyt, vai muuttanut sinne jostakin. Ens kerralla alan kyllä heti itkemään, kun joku moista kehtaa kysyä.
Tämä on kyllä uskomattoman vaikea konsepti, kun hassuttelija vuoronsa perään käy mätkimässä samaa olkiukkoa.

Kyse ei ole siitä, etteikö kuuluisi ihan normaaliin kanssakäyntiin keskustella siitä, mistä ihminen on kotoisin. Ulkomaalaistaustaisten kohdalla kuitenkin jatkokysymys siitä, mistä tämä on oikeasti kotoisin sisältää oletuksen ettei tuon näköinen mikään suomalainen voi olla. Se voi olla täysin tiedostamaton ja viaton kysymys, mutta jos sama tilanne toistuu aina uusien ihmisten kanssa ja päälle saa kokea konkreettisempaakin arkipäivän rasismia, voi se pitkässä juoksussa alkaa tuntua siltä että henkilön suomalaisuus tai yhteisöön kuuluminen kyseenalaistetaan. Voi tulla ulkopuolisuuden tunne ja fiilis ettei muiden mielestä kuulu tänne.

Se ei ole rasismia, jos joskus esittää ajattelemattoman kysymyksen ja pahoittelee tilannetta ymmärtäessään yskän. Jos kuitenkin tietää voivansa utelullaan loukata keskustelun toista osapuolta, mutta tekee niin silti, koska minultakin kysellään olenko alunperin Espoosta, niin on joko vähän yksinkertainen, epäkohtelias, rasisti tai joku näiden yhdistelmistä. Muut ihmiset on mahdollista ottaa huomioon myös sellaisissa tilanteissa, jotka eivät sinun omasta mielestäsi ole loukkaavia. Kuuluu ihan normaaleihin käytöstapoihin.

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Muut ihmiset on mahdollista ottaa huomioon myös sellaisissa tilanteissa, jotka eivät sinun omasta mielestäsi ole loukkaavia. Kuuluu ihan normaaleihin käytöstapoihin.
Noni, tämähän onkin sitten helppo homma. Ei pidä enää ku oppia lukemaan ihmisten ajatuksia, jotta tietäisi mitä kukakin pitää loukkaavana. Kuuluu varmaan myös niihin normaaleihin käytöstapoihin.

Voi nimittäin olla, että joku tosiaan kokee rasistiseksi sen että kysytään mistä olet. Joku toinen voi taas kokea rasistiseksi sen, jos sitä ei kysytä, että eikö minun taustani sinua kiinnosta ollenkaan, oletko niin peloissasi että tahdot sulkea mielestäsi sen että minä olen ulkomaalainen, senkin rasisti. Ja jotain ei hetkauta perkeleenkään vertaa kysyykö joku hänen alkuperäänsä vai ei, vaan hän pitää tuollaisia kysymyksiä yhtä loukkaavana kuin vaikkapa sitä että mitäs onko sulla viikonloppusuunnitelmia - jollekin yksinäiselle, masentuneelle ihmiselle tommonen kysymys taas voi olla superahdistava. Parempi ois kai kun ei siis sanois mitään, mutta se se nyt vasta syrjäyttävää ja rasistista oiskin. Ja noloa, mykät suomalaiset saatana, taas saa hävetä, varsinkin kun viereisessä pöydässä kulturelli keskieurooppalainen keskustelee aasialaistaustaisen työkaverinsa kanssa omista taustoistaan. Mutta mitä vittua, tuo Jorma tuolla nyt kysyi tuolta samalta aasialaiselta että mistäs sinä olitkaan, TÄMÄ ON RASISMI JORMA VANKILAAN, ai miten niin sinua aasialaista ei tämä kysymys hetkauttanut yhtään, sinä raukka olet rasismin uhri etkä siis edes ymmärrä sitä, onneksi minä leukaparta olen tässä kertomassa sinulle että Jorman kysymys tarkoitti sitä että hän inhoaa sinua ja sinun vinosilmä-sukujuuriasi. Kuuluu käytöstapoihin.

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Noni, tämähän onkin sitten helppo homma. Ei pidä enää ku oppia lukemaan ihmisten ajatuksia, jotta tietäisi mitä kukakin pitää loukkaavana. Kuuluu varmaan myös niihin normaaleihin käytöstapoihin.
Luulin jo vastanneeni tähän ongelmaan.

Jos epähuomiossa loukkaa ketä tahansa, pahoittelee asiaa ja korjaa jatkossa käytöstään, ei ole kovin kusipää jätkä. Voisi jopa argumentoida, että päinvastoin. Ei kaikkea voi mitenkään tietää ja ihmiset muutenkin reagoivat asioihin hyvin yksilöllisesti. Jos kuitenkin on tietoinen kysymyksistä, sanavalinnoista tai käytösmalleista jotka tiettyjä ihmisryhmiä voivat loukata, mutta silti tarkoituksellisesti jatkaa samaa käytöstä, on todennäköisesti vähän raskas tyyppi.

Ymmärrän, että yksinkertaistamalla monisyisiä kysymyksiä on keskustelupalstalle helpompi tuottaa edgyä vitsihuumoria, mutta ei tämän kokonaisuuden ymmärtäminen kyllä oikeasti ole kovin vaikeaa.

axe

Jäsen
Ite osaisin kuvitella, että valtaosa ihmisistä ei pidä sitä "mistä oikeasti olet kotoisin" -kysymystäkään mitenkään rasistisena vaan todellakin ihan mielellään kertovat taustastaan, että Kotkassahan mie synnyin mutta isä tuli Angolasta. Eivät kohtaa sitä rasismina ennen kuin lukevat näistä huruaktivistien mikroaggressioista sun muista ja saavat tietää, että sitä pitäisikin olla nyt ainakin vähän loukkaantunut ja saada tällaisesta rasisiminkokemus, että oonkohan mie nyt sit vähän tyhmä kun en tajunnut. Ensi kerralla osaan loukkaantua.

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Valtaosalla ihmisistä on hyvät perustaidot ihmisten väliseen kanssakäymiseen, ja etenkin heille tämä keskustelu näyttäytyy absurdina.

Ongelmat ovat mahdollisia kun keskusteluissa on aina kaksi subjektiivista näkemystä. Millä tarkoitusperillä/ajatuksella kysyjä on liikkeellä ja miten vastaanottaja ottaa vastaan/kokee.

Kysyjistä löytyy ennakkoluuloista ja taidoiltaan vajavaista kun taas toiselta puolelta löytyy uhriutuvaa tyyppiä. Kyllä itsekin lakananvalkoisena olen saanut kysymyksiä mistä tulen ja olenko syntynyt siellä vai muualla.

Noh, olkaamme tyytyväisiä siihen että meillä ongelmat ovat tätä luokkaa. Tässä lähellä on ihmisiä joiden kasvavat sukupolvet keskustelevat millä leirillä viettivät lapsuutensa....

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ite osaisin kuvitella, että valtaosa ihmisistä ei pidä sitä "mistä oikeasti olet kotoisin" -kysymystäkään mitenkään rasistisena vaan todellakin ihan mielellään kertovat taustastaan, että Kotkassahan mie synnyin mutta isä tuli Angolasta. Eivät kohtaa sitä rasismina ennen kuin lukevat näistä huruaktivistien mikroaggressioista sun muista ja saavat tietää, että sitä pitäisikin olla nyt ainakin vähän loukkaantunut ja saada tällaisesta rasisiminkokemus, että oonkohan mie nyt sit vähän tyhmä kun en tajunnut. Ensi kerralla osaan loukkaantua.
Ei suoraan liity rasismiin, mutta mielestäni riippuu ihmisen luonteesta, kuinka paljon ärsyttää, jos joku kyselee omista asioista ja tietysti kuinka törppö kyselijä on.

Kyllä kyselijän pitää aina ymmärtää olla hienovarainen, kuinka paljon mistäkin aiheesta jatkaa. Jos kysyy joltakin, missä joku on töissä ja toinen sanoo, että en missään niin ei aleta heti tivaamaan, missä olet ennen ollut. Toinen voi itse sanoa, jos haluaa puhua asiasta lisää. Jos kysyy joltakin, onko hänellä lapsia ja toinen sanoo ei, niin ei aleta tenttaamaan, miksi ei ole ja oletko edes parisuhteessa.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tämä on kyllä uskomattoman vaikea konsepti, kun hassuttelija vuoronsa perään käy mätkimässä samaa olkiukkoa.
Koko keskustelu on lähtenyt MTV3:n alan asiantuntijoiden omista lausunnoista (linkattu pari sivua sitten):

"Asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että esimerkiksi kysymys "mistä olet kotoisin" on rasistinen. – Kyllä se on (rasismia). Vaikka me emme itse ajattele, että tarkoittaisimme sillä jotain pahaa. Jokaisen pitäisi katsoa omia ennakkoluulojaan rohkeastikin peiliin, Puhakainen huomauttaa."

Olemme siis lähes kaikki rasistisen kielenkäytön uhreja, juuri kuten @FASlapsi toteaa. Huomautan, että tuossa jutussa nuo asiantuntijat eivät sano yhtään mitään kontekstista tai muusta, vaan että "mistä olet kotoisin" on rasismia ja erityisesti, että jos sellaista kysyy eikä näe siinä mitään pahaa, pitää tarkastella omia asenteitaan.

Minulla itsellä menee kyllä kylmät väreet pitkin selkärankaa ja iho nousee kananlihalle näiden asiantuntijoiden sanoista. Jokaisen pitäisi jatkuvasti tarkastella omia ajatuksiaan, tarkkailla sanojaan ja kaivella sisältään esille se piilorasisti - kyllähän jokainen meistä on piilorasisti. Tiedättekö missä toisessa yhteydessä kehotetaan jatkuvaan itsetutkiskeluun ja omien sisäisten ajatusten tarkastelua sen mukaan, mikä on syntiä?

Ei suoraan liity rasismiin, mutta mielestäni riippuu ihmisen luonteesta, kuinka paljon ärsyttää, jos joku kyselee omista asioista ja tietysti kuinka törppö kyselijä on.
Kyllä, totta kai, johon @FASlapsi sanoi, että:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Pistetääs sketsiviihteen muodossa vähän rautalankaa, miksi se taustojen tivaaminen nykypäivänä on vähäsen hölmöä:
Sitten vielä kun tietäisi kuinka usein syntyperän utelua tapahtuu IRL.
Tähän ikään en ole havainnut. Ilmeisesti olen elänyt liian sivistyneessä kuplassa.

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Pistetääs sketsiviihteen muodossa vähän rautalankaa, miksi se taustojen tivaaminen nykypäivänä on vähäsen hölmöä:
Napataan rautalangasta koppi ja todetaan, että se on juurikin sitä - eli hölmöä. En ymmärrä miksi se olisi rasismia. Tässäkin kärjistetyssä sketsissä tuo urpo valkoihoinen yrittää selvästi tutustua tuohon toiseen, eli hänen motiivinsa ei ole olla vihamielinen, alentava, syrjivä tms. vaan omalla kömpelöllä tavallaan ystävällinen. Ymmärrän kyllä miksi typerien kysymysten vastaanottaja voi ärtyä, ja voi varmasti joskus kokea toisen käytöksen rasistisena, mutta rasismi kuvastaa toimintaa, ja sen toiminnan todellisen motiivin määrittää aina sen tekijä, ei sen kokija.

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Kielipoliisia täällä enemmän kaivataan, kun näyttää taas persujen luetun ymmärtäminen tuottavan tuttuun tapaan vähän vaikeuksia.
Jaa, sitä taas leimataan persuksi kun on teidän maailmanparantajien kanssa eri mieltä. Aika yllättävää ja omaperäistä.
Aika vahvat on ennakkoluulot, jos ei lähtökohtaisesti pysty luottamaan ihmisten vilpittömyyteen small talkissa ja näkee kaiken aina rasismina. Varmasti raskasta elää sellaisessa angstissa.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Käyttäjä on saanut vapaan pelikiellon
Mutta kiinnostavaa tässä loukkaantumisessa ja siinä, ettei saa udella mistä kukakin on kotoisin, on se, että olen työskennellyt kymmenien eri kansallisuuksien edustajien kanssa - useilta eri mantereilta - eikä heistä kukaan ole loukkaantunut, jos olen kysellyt ovatko kotoisin Suomesta vai muuttaneet tänne. Tai jos tarkkoja ollaan, useimmiten he ovat ehtineet udella minulta ummet ja lammet puheliaampina kuin minä, ja kyllä siinä ensimmäisten kysymysten joukossa on esitetty kyselyt asuinpaikasta, perheestä, mahdollisesta vaimosta ja lapsista (joista puhe lakkaa hetimmiten kun kerron inhoavani lapsia).
Niin jos näille "musta tuntuu" tyypeille kun antaa periksi, niin ei hyvin mene. Kannataa muuttaa johonkin, missä lähes kaikki ovat ulkomaalaisia. Jumalauta täällä ulkomailla jopa neekereiltä kysytään mistä olet kotoisin, eivätkä he loukkaannu, vaan keskustelua jatketaan ihan normaalisti, kun kaikki ovat kertoneet mistä ovat kotoisin.
Juuri tänään naurettiin tälle mielisairaudelle. Keskustelijoita oli viidestä eri maasta ja kaksi heistä oli ns. "etnisiä". Ketään ei oikeasti kiinnosta vittuakaan nämä asiat woke-ringin ulkopuolella.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kielipoliisia täällä enemmän kaivataan, kun näyttää taas persujen luetun ymmärtäminen tuottavan tuttuun tapaan vähän vaikeuksia.
Kävisit joskus muualla kuin siellä woke-kuplassa. Ns. normaaleissa maissa kaikki toimivat konservatiivisesti ja woke-paska menee viemäriin. Onneksi olkoon Suomi. Hyvin menee.

Täällä maailmalla naiseltakin saa pillua, kunhan sanoo että tekisi mieli. Ne jopa kokkaavat ja siivoavatkin. Tänään uskalsin sanoa, että viitsitkö leikata varpaan- ja sormien kynnet? Joo sekin onnistui.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jaa, sitä taas leimataan persuksi kun on teidän maailmanparantajien kanssa eri mieltä. Aika yllättävää ja omaperäistä.
Aika vahvat on ennakkoluulot, jos ei lähtökohtaisesti pysty luottamaan ihmisten vilpittömyyteen small talkissa ja näkee kaiken aina rasismina. Varmasti raskasta elää sellaisessa angstissa.
Oletko joskus tai usein käyttänyt erimielisistä termejä kuten

- palstan ajatuspoliisit
- liberaalit ajatuspoliisit
- maailmanparantajat
- paremmisto
- oikeamieliset
- vihervasemmisto?

Jos olet, on vaarana että tekstit näyttäytyvät leimaavina, angstisina ja perussuomalaisena. Rakentavin terveisin.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oletko joskus tai usein käyttänyt erimielisistä termejä kuten

- palstan ajatuspoliisit
- liberaalit ajatuspoliisit
- maailmanparantajat
- paremmisto
- oikeamieliset
- vihervasemmisto?

Jos olet, on vaarana että tekstit näyttäytyvät leimaavina, angstisina ja perussuomalaisena. Rakentavin terveisin.

Tähän on nyt sitten pakko kysyä, rasismiketjussa kun ollaan, että miksi se on niin helvetin kamalaa leimata joku muualtaolevaksi, jos tämä näyttää muualta olevalta, puhuu kuin muualtaoleva ja käyttäytyy kuin muualtaoleva?

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
En hetkeäkään epäile etteikö ne sinulle siellä kuplan sisällä siltä näyttäisi. Kuitenkin uskon, että meitä on enemmän kuin 20% (persujen kannatus) jotka näkevät tuon teidän ajatustenluvun tarpeettomana hyperventilointina.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
En hetkeäkään epäile etteikö ne sinulle siellä kuplan sisällä siltä näyttäisi. Kuitenkin uskon, että meitä on enemmän kuin 20% (persujen kannatus) jotka näkevät tuon teidän ajatustenluvun tarpeettomana hyperventilointina.
Se on sinulla varmaan sitä parempaa leimaamista. Ehkä viesti tai pari väliä ennen leimaamisesta valittamista kannattaisi kuitenkin pitää.

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Se on sinulla varmaan sitä parempaa leimaamista. Ehkä viesti tai pari väliä ennen leimaamisesta valittamista kannattaisi kuitenkin pitää.
Sinähän se täällä tiimikavereittesi kanssa leimaat omasta ideologiasta ja ennakkoluuloista poimittuja stereotypioita niille, jotka kyseenalaistavat kykynne ajatustenlukuun. Se vasta sitä parempaa leimaamista onkin.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Luetun ymmärtämisen perusteella oletin, ettet ole mistään kotoisin, mutta kai Lahti ajaa asian.

Ei ongelma olekaan kysyä, mistä on kotoisin, vaan tuo mistä on oikeasti kotoisin. Vai kuinka monta kertaa sinulta on tätä kysytty sen jälkeen, kun olet jo kerran vastannut. Ongelma on se, että kun ihminen on ihonväriltään jotain muuta kuin persvalkoinen, ei riitä, että vastaa olevansa Lahesta. Kas kun ihonväri muka paljastaa, ettei voi olla alunperin.

Tarkastelen koko asiaa keskustelun aloittaneen artikkelin pohjalta, jossa lukee selvästi:

"Asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että esimerkiksi kysymys "mistä olet kotoisin" on rasistinen.

– Kyllä se on (rasismia). Vaikka me emme itse ajattele, että tarkoittaisimme sillä jotain pahaa. Jokaisen pitäisi katsoa omia ennakkoluulojaan rohkeastikin peiliin, Puhakainen huomauttaa."

Minä ymmärrän tämän kyllä siten, että kysymys on yksiselitteisesti rasistinen. Niin että, miten sen luetun ymmärtämisen kanssa oikein on?

No, puolestani tämä asia saa olla. Itse en yleensä juttele juuri mitään tuntemattomien kanssa. Inhoan turhaa jutustelua jutustelun vuoksi. Small talk ei ole heiniäni.

Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mutta tosiaan, minusta tämä ei liity lainsäädäntöön vaan kohteliaaseen kanssakäymiseen. Veikkaan myöskin, että tässä maassa on tällä hetkellä liikkellä suht kosoltikin ihmisiä, jotka eivät ihan aidosti hyväksy "oikeiksi suomalaisiksi" niitä ihmisiä, jotka eivät näytä perinteisiltä suomalaislta vaikka ovatkin syntyneet vaikka helvetin Toholammilla ja pitävät itseään suomalaisina.

Vaan sitä minä mietin, että kuinkahan moni tuosta etnonationalistien porukasta täyttää määritelmän "oikeasta suomalaisesta". Nimittäin eräs tällainen kiihkomielinen etnonationalisti on sitä mieltä, että ollakseen suomalainen, on kyettävä todistamaan suvun asuneen yhtämittaisesti Suomen maantieteellisellä alueella 1300-luvulta lähtien.

Itse en siihen pysty, 1800-luvun alkupuolta kauemmas ei pysty sukuselvitystä tekemään. En siis voi hyräillä "olen suomalainen".

Ehkäpä jostain Pohjanmaalta löytyy näitä suomalaisia. Ne kun ei isoa kirkkoa kauemmas päässeet, jolleivat sitten Ameriikkaan lähteneet.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tarkastelen koko asiaa keskustelun aloittaneen artikkelin pohjalta, jossa lukee selvästi: "Asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että esimerkiksi kysymys "mistä olet kotoisin" on rasistinen. – Kyllä se on (rasismia). Vaikka me emme itse ajattele, että tarkoittaisimme sillä jotain pahaa. Jokaisen pitäisi katsoa omia ennakkoluulojaan rohkeastikin peiliin, Puhakainen huomauttaa."

Minä ymmärrän tämän kyllä siten, että kysymys on yksiselitteisesti rasistinen. Niin että, miten sen luetun ymmärtämisen kanssa oikein on?
Se on juuri näin, kuten ehdin jo kertomaan. Tämä haara tästä keskustelusta on nimenomaan sitä, kuinka rasismin asiantuntijat sanovat, että "mistä olet kotoisin" -kysymys on yksiselitteisesti rasistinen ja väärin. Sitä on täällä jo useampikin kommentoinut, että eihän se nyt oikeasti noin mene. Se, että ei ole näiden asiantuntijoiden kanssa samaa mieltä, EI TEE ihmisestä rasistia! Ja piste.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy