Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 698 427
  • 5 913

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Pistetääs sketsiviihteen muodossa vähän rautalankaa, miksi se taustojen tivaaminen nykypäivänä on vähäsen hölmöä:
Sitten vielä kun tietäisi kuinka usein syntyperän utelua tapahtuu IRL.
Tähän ikään en ole havainnut. Ilmeisesti olen elänyt liian sivistyneessä kuplassa.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Pistetääs sketsiviihteen muodossa vähän rautalankaa, miksi se taustojen tivaaminen nykypäivänä on vähäsen hölmöä:
Napataan rautalangasta koppi ja todetaan, että se on juurikin sitä - eli hölmöä. En ymmärrä miksi se olisi rasismia. Tässäkin kärjistetyssä sketsissä tuo urpo valkoihoinen yrittää selvästi tutustua tuohon toiseen, eli hänen motiivinsa ei ole olla vihamielinen, alentava, syrjivä tms. vaan omalla kömpelöllä tavallaan ystävällinen. Ymmärrän kyllä miksi typerien kysymysten vastaanottaja voi ärtyä, ja voi varmasti joskus kokea toisen käytöksen rasistisena, mutta rasismi kuvastaa toimintaa, ja sen toiminnan todellisen motiivin määrittää aina sen tekijä, ei sen kokija.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kielipoliisia täällä enemmän kaivataan, kun näyttää taas persujen luetun ymmärtäminen tuottavan tuttuun tapaan vähän vaikeuksia.
Jaa, sitä taas leimataan persuksi kun on teidän maailmanparantajien kanssa eri mieltä. Aika yllättävää ja omaperäistä.
Aika vahvat on ennakkoluulot, jos ei lähtökohtaisesti pysty luottamaan ihmisten vilpittömyyteen small talkissa ja näkee kaiken aina rasismina. Varmasti raskasta elää sellaisessa angstissa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Käyttäjä on saanut vapaan pelikiellon
Mutta kiinnostavaa tässä loukkaantumisessa ja siinä, ettei saa udella mistä kukakin on kotoisin, on se, että olen työskennellyt kymmenien eri kansallisuuksien edustajien kanssa - useilta eri mantereilta - eikä heistä kukaan ole loukkaantunut, jos olen kysellyt ovatko kotoisin Suomesta vai muuttaneet tänne. Tai jos tarkkoja ollaan, useimmiten he ovat ehtineet udella minulta ummet ja lammet puheliaampina kuin minä, ja kyllä siinä ensimmäisten kysymysten joukossa on esitetty kyselyt asuinpaikasta, perheestä, mahdollisesta vaimosta ja lapsista (joista puhe lakkaa hetimmiten kun kerron inhoavani lapsia).
Niin jos näille "musta tuntuu" tyypeille kun antaa periksi, niin ei hyvin mene. Kannataa muuttaa johonkin, missä lähes kaikki ovat ulkomaalaisia. Jumalauta täällä ulkomailla jopa neekereiltä kysytään mistä olet kotoisin, eivätkä he loukkaannu, vaan keskustelua jatketaan ihan normaalisti, kun kaikki ovat kertoneet mistä ovat kotoisin.
Juuri tänään naurettiin tälle mielisairaudelle. Keskustelijoita oli viidestä eri maasta ja kaksi heistä oli ns. "etnisiä". Ketään ei oikeasti kiinnosta vittuakaan nämä asiat woke-ringin ulkopuolella.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kielipoliisia täällä enemmän kaivataan, kun näyttää taas persujen luetun ymmärtäminen tuottavan tuttuun tapaan vähän vaikeuksia.
Kävisit joskus muualla kuin siellä woke-kuplassa. Ns. normaaleissa maissa kaikki toimivat konservatiivisesti ja woke-paska menee viemäriin. Onneksi olkoon Suomi. Hyvin menee.

Täällä maailmalla naiseltakin saa pillua, kunhan sanoo että tekisi mieli. Ne jopa kokkaavat ja siivoavatkin. Tänään uskalsin sanoa, että viitsitkö leikata varpaan- ja sormien kynnet? Joo sekin onnistui.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jaa, sitä taas leimataan persuksi kun on teidän maailmanparantajien kanssa eri mieltä. Aika yllättävää ja omaperäistä.
Aika vahvat on ennakkoluulot, jos ei lähtökohtaisesti pysty luottamaan ihmisten vilpittömyyteen small talkissa ja näkee kaiken aina rasismina. Varmasti raskasta elää sellaisessa angstissa.
Oletko joskus tai usein käyttänyt erimielisistä termejä kuten

- palstan ajatuspoliisit
- liberaalit ajatuspoliisit
- maailmanparantajat
- paremmisto
- oikeamieliset
- vihervasemmisto?

Jos olet, on vaarana että tekstit näyttäytyvät leimaavina, angstisina ja perussuomalaisena. Rakentavin terveisin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oletko joskus tai usein käyttänyt erimielisistä termejä kuten

- palstan ajatuspoliisit
- liberaalit ajatuspoliisit
- maailmanparantajat
- paremmisto
- oikeamieliset
- vihervasemmisto?

Jos olet, on vaarana että tekstit näyttäytyvät leimaavina, angstisina ja perussuomalaisena. Rakentavin terveisin.

Tähän on nyt sitten pakko kysyä, rasismiketjussa kun ollaan, että miksi se on niin helvetin kamalaa leimata joku muualtaolevaksi, jos tämä näyttää muualta olevalta, puhuu kuin muualtaoleva ja käyttäytyy kuin muualtaoleva?
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos olet, on vaarana että tekstit näyttäytyvät leimaavina, angstisina ja perussuomalaisena. Rakentavin terveisin.
En hetkeäkään epäile etteikö ne sinulle siellä kuplan sisällä siltä näyttäisi. Kuitenkin uskon, että meitä on enemmän kuin 20% (persujen kannatus) jotka näkevät tuon teidän ajatustenluvun tarpeettomana hyperventilointina.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
En hetkeäkään epäile etteikö ne sinulle siellä kuplan sisällä siltä näyttäisi. Kuitenkin uskon, että meitä on enemmän kuin 20% (persujen kannatus) jotka näkevät tuon teidän ajatustenluvun tarpeettomana hyperventilointina.
Se on sinulla varmaan sitä parempaa leimaamista. Ehkä viesti tai pari väliä ennen leimaamisesta valittamista kannattaisi kuitenkin pitää.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se on sinulla varmaan sitä parempaa leimaamista. Ehkä viesti tai pari väliä ennen leimaamisesta valittamista kannattaisi kuitenkin pitää.
Sinähän se täällä tiimikavereittesi kanssa leimaat omasta ideologiasta ja ennakkoluuloista poimittuja stereotypioita niille, jotka kyseenalaistavat kykynne ajatustenlukuun. Se vasta sitä parempaa leimaamista onkin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Luetun ymmärtämisen perusteella oletin, ettet ole mistään kotoisin, mutta kai Lahti ajaa asian.

Ei ongelma olekaan kysyä, mistä on kotoisin, vaan tuo mistä on oikeasti kotoisin. Vai kuinka monta kertaa sinulta on tätä kysytty sen jälkeen, kun olet jo kerran vastannut. Ongelma on se, että kun ihminen on ihonväriltään jotain muuta kuin persvalkoinen, ei riitä, että vastaa olevansa Lahesta. Kas kun ihonväri muka paljastaa, ettei voi olla alunperin.

Tarkastelen koko asiaa keskustelun aloittaneen artikkelin pohjalta, jossa lukee selvästi:

"Asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että esimerkiksi kysymys "mistä olet kotoisin" on rasistinen.

– Kyllä se on (rasismia). Vaikka me emme itse ajattele, että tarkoittaisimme sillä jotain pahaa. Jokaisen pitäisi katsoa omia ennakkoluulojaan rohkeastikin peiliin, Puhakainen huomauttaa."

Minä ymmärrän tämän kyllä siten, että kysymys on yksiselitteisesti rasistinen. Niin että, miten sen luetun ymmärtämisen kanssa oikein on?

No, puolestani tämä asia saa olla. Itse en yleensä juttele juuri mitään tuntemattomien kanssa. Inhoan turhaa jutustelua jutustelun vuoksi. Small talk ei ole heiniäni.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mutta tosiaan, minusta tämä ei liity lainsäädäntöön vaan kohteliaaseen kanssakäymiseen. Veikkaan myöskin, että tässä maassa on tällä hetkellä liikkellä suht kosoltikin ihmisiä, jotka eivät ihan aidosti hyväksy "oikeiksi suomalaisiksi" niitä ihmisiä, jotka eivät näytä perinteisiltä suomalaislta vaikka ovatkin syntyneet vaikka helvetin Toholammilla ja pitävät itseään suomalaisina.

Vaan sitä minä mietin, että kuinkahan moni tuosta etnonationalistien porukasta täyttää määritelmän "oikeasta suomalaisesta". Nimittäin eräs tällainen kiihkomielinen etnonationalisti on sitä mieltä, että ollakseen suomalainen, on kyettävä todistamaan suvun asuneen yhtämittaisesti Suomen maantieteellisellä alueella 1300-luvulta lähtien.

Itse en siihen pysty, 1800-luvun alkupuolta kauemmas ei pysty sukuselvitystä tekemään. En siis voi hyräillä "olen suomalainen".

Ehkäpä jostain Pohjanmaalta löytyy näitä suomalaisia. Ne kun ei isoa kirkkoa kauemmas päässeet, jolleivat sitten Ameriikkaan lähteneet.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tarkastelen koko asiaa keskustelun aloittaneen artikkelin pohjalta, jossa lukee selvästi: "Asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että esimerkiksi kysymys "mistä olet kotoisin" on rasistinen. – Kyllä se on (rasismia). Vaikka me emme itse ajattele, että tarkoittaisimme sillä jotain pahaa. Jokaisen pitäisi katsoa omia ennakkoluulojaan rohkeastikin peiliin, Puhakainen huomauttaa."

Minä ymmärrän tämän kyllä siten, että kysymys on yksiselitteisesti rasistinen. Niin että, miten sen luetun ymmärtämisen kanssa oikein on?
Se on juuri näin, kuten ehdin jo kertomaan. Tämä haara tästä keskustelusta on nimenomaan sitä, kuinka rasismin asiantuntijat sanovat, että "mistä olet kotoisin" -kysymys on yksiselitteisesti rasistinen ja väärin. Sitä on täällä jo useampikin kommentoinut, että eihän se nyt oikeasti noin mene. Se, että ei ole näiden asiantuntijoiden kanssa samaa mieltä, EI TEE ihmisestä rasistia! Ja piste.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Itse en siihen pysty, 1800-luvun alkupuolta kauemmas ei pysty sukuselvitystä tekemään. En siis voi hyräillä "olen suomalainen".
No, itse tiedän suvuistani sen verran paljon, että oikein tiukalla määritelmällä mun pitäisi varmaan muuttaa takaisin Ruotsiin. Mutta se on sitten todella tiukka määritelmä, ja jos sille linjalle lähdetään, niin tänne ei varmaan paljoa jää asukkaita, kun toinen puolisko ajetaan Ruotsiin ja toinen Venäjälle (Venäjän Karjalaan).

Ehkäpä jostain Pohjanmaalta löytyy näitä suomalaisia. Ne kun ei isoa kirkkoa kauemmas päässeet, jolleivat sitten Ameriikkaan lähteneet.
Ei, kyllä nekin on muualta tulleita, varsinkin siis Pohjanmaalla, jossa ruotsalais-skandinaavinen vaikutus on ollut vahvaa. Ei ehkä niin vahvaa kuin Varsinais-Suomessa, mutta vahvaa silti.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pistetääs sketsiviihteen muodossa vähän rautalankaa, miksi se taustojen tivaaminen nykypäivänä on vähäsen hölmöä:



Tässä (näytellyssä) videossa surullista on se, että kyseessähän on kaksi kalifornialaista henkilöä. Yhdysvaltojen väestö on tunnetusti taustoiltaan erittäin heterogeeninen ja ns. ei-valkoihoisia, mutta täysin amerikkalaisia henkilöitä on maassa asunut yhtä kauan, kuin eurooppalaiset sukujuuret omaavat, mutta tässäkin videossa tuo äijä kehuu aasialaistaustaisen naisen englanninkielentaitoa, vaikka olettaisi jokaisen vähänkään fiksumman ymmärtävän, ettei kyseessä ole mikään meriitti, jos kyse on Yhdysvalloissa syntyneestä henkilöstä.

Sikäli suomalainen versiohan lienisi tätäkin karumpi, huomioiden laajan mittakaavan muuttoliikkeen ulkomailta alkaneen vasta muutama vuosikymmen sitten ja näitä "sä puhut niin hyvää suomea maahanmuuttajaksi"-mikroaggressioita tapahtunee ihan tosielämässäkin.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Sikäli suomalainen versiohan lienisi tätäkin karumpi, huomioiden laajan mittakaavan muuttoliikkeen ulkomailta alkaneen vasta muutama vuosikymmen sitten ja näitä "sä puhut niin hyvää suomea maahanmuuttajaksi"-mikroaggressioita tapahtunee ihan tosielämässäkin.
Ei se kyllä nyt ihan noin ole. Ei se välttämättä ole mikään piiloaggressio.

Joskus vuonna -92 eräässä paikallisessa ravitsemusliikkeessä aloitin erään kaverin kanssa juttelun englanniksi, hän kun oli ulkonäöltään selkeästi Etiopian seuduilta. Kaveri sanoi, että kyllä me voidaan puhua ihan suomeakin. Englannilla aloitus oli mun puolelta kohteliaisuus, tietysti ajattelin, että isossa yliopistokaupungissa kyse on vaihto-opiskelijasta ja on ehkä offensiivista mennä vaihtarilta ensimmäisenä kysymään, että "mitäs äijä".

Jos joku tosiaan puhuu yllättävän hyvää suomea suhteessa alkuperäänsä, niin ei se mun mielestä ole piiloaggressiota. Tässä on eräs italialainen, joka on opetellut puhumaan suomea, ja jos sekä kuuntelee että katselee kommenttipalstaa, niin - niin, todella loistavasti puhuu suomea (nimenomaan puhuttua suomea) eikä aksenttia tunnista hetken jälkeen, mutta silti kyllä huomaa, ettei ihan natiivista puhujasta ole kyse. Tarkoittaako se piiloaggressiota? Mun mielestä ei.


 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Suomen kielen taito - nimenomaan syntyperäiseltä kuulostaminen - on muuten vaikeaa, jos kieltä ei ole syntymästä saakka puhunut. Koska oma kielikorvani on erittäin herkkä, pystyn helpohkosti erottamaan esimerkiksi virolaisen tai suomenruotsalaisen taustan, vaikka kieli olisi sujuvaa ja virheetöntä. Kuten myös ulkomaalaiset suomen kielen vasta aikuisena tai teini-iässä opetelleet. Vaikka kielitaidossa ei mitään moittimista olisikaan.
Se on eri asia, onko tästä mitään hyötyä. Ei ole, mutta näin se vain on.
Edit.: Alexander Stubb on mielenkiintoinen tapaus. Isä ruotsinkielinen, mutta äiti suomenkielinen. Ei ole väärää aksenttia hänen suomenkielisessä puheessaan.
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Suomen kielen taito - nimenomaan syntyperäiseltä kuulostaminen - on muuten vaikeaa, jos kieltä ei ole syntymästä saakka puhunut.
Omalla kokemuksella monista kielistä väitän, että jos et ole puhunut kieltä sanotaan about 8-vuotiaana, et koskaan sitä opi natiivina puhumaan. Lähelle pääset, mutta korostus pysyy elämäsi ajan. Muistan Kanadassa töissä ollessa kun mulla oli kaverina sellainen 50-60-vuotias jantteri, joka puhui natiivisti suomea, englantia ja ranskaa. En itse osaa arvioida hänen englannin- ja ranskantaitojaan, mutta suomalaiselle hänen suomensa oli ihan natiivia, ja hän tosiaan vaihtoi kieltä ihan lennosta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei se kyllä nyt ihan noin ole. Ei se välttämättä ole mikään piiloaggressio.

Joskus vuonna -92 eräässä paikallisessa ravitsemusliikkeessä aloitin erään kaverin kanssa juttelun englanniksi, hän kun oli ulkonäöltään selkeästi Etiopian seuduilta. Kaveri sanoi, että kyllä me voidaan puhua ihan suomeakin. Englannilla aloitus oli mun puolelta kohteliaisuus, tietysti ajattelin, että isossa yliopistokaupungissa kyse on vaihto-opiskelijasta ja on ehkä offensiivista mennä vaihtarilta ensimmäisenä kysymään, että "mitäs äijä".
Ainakin itse olen ymmärtänyt kuitenkin monien "ei-valkoihoisten" suomea äidinkielenään puhuvien pitävän jopa loukkaavana, mikäli juttelun aloittaa suoraan englanniksi ja siksi itsekin kohdatessa ennalta tuntemattoman ihmisen, aloitan puhumalla suomea ja mikäli välittömästi käy ilmi kanssakeskustelijan kielitaidon olevan heikko, vaihdan englanniksi. -En jaksa uskoa vaikkapa Saksassa tai Ranskassa keskustelua aloitettavan samalla tavalla englanniksi kuin täällä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Ainakin itse olen ymmärtänyt kuitenkin monien "ei-valkoihoisten" suomea äidinkielenään puhuvien pitävän jopa loukkaavana, mikäli juttelun aloittaa suoraan englanniksi ja siksi itsekin kohdatessa ennalta tuntemattoman ihmisen, aloitan puhumalla suomea ja mikäli välittömästi käy ilmi kanssakeskustelijan kielitaidon olevan heikko, vaihdan englanniksi. -En jaksa uskoa vaikkapa Saksassa tai Ranskassa keskustelua aloitettavan samalla tavalla englanniksi kuin täällä.
Näin se varmaan on, mutta sitten päästään siihen mistä @FASlapsi sanoi - et sinä nyt oikeasti voi tietää ilman ajatustenlukua, mikä kenestäkin on offensiivista ja mikä ei. On ihan kohteliasta koettaa aloittaa englannilla, jos arvelet, ettei toinen osaa suomea, sitten taas se on tosi offensiivista, jos sillä aloittaa. Niin tai näin, olet joka tapauksessa rasisti, kuten MTV:n asiantuntijat meille kertoivat.

Lisäys: Tai jos et ole rasisti, niin kuten MTV:n asiantuntijat kertovat, olet ainakin piilorasisti.
 

axe

Jäsen
Lisäys: Tai jos et ole rasisti, niin kuten MTV:n asiantuntijat kertovat, olet ainakin piilorasisti.
Ne oikein isot ison maailman asiantuntijat, joiden oppeihin nämä kotimaiset opetuslapsetkin sanomisiaan pohjaavat, ovat ihan selkokielisesti kertoneet, että pelkästään valkoinen iho tekee ihmisestä rasistin. Rasisminsa kiistäminen on todiste rasismista, myöntäminen tietysti vielä luonnollisemmin.

Mikään ei valkoista ihmistä pelasta synnynnäisestä rasismistaan, mutta kyseisen ismin omien avemarioiden ja hailmaryjen toisteleminen ilta toisensa jälkeen voi vähän puhdistaa sielua, ja omasta rasismistaan huolimatta voi olla #antirasisti, vaikkei sekään valkoisuuden perisyntiä kumoakaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ne oikein isot ison maailman asiantuntijat, joiden oppeihin nämä kotimaiset opetuslapsetkin sanomisiaan pohjaavat, ovat ihan selkokielisesti kertoneet, että pelkästään valkoinen iho tekee ihmisestä rasistin. Rasisminsa kiistäminen on todiste rasismista, myöntäminen tietysti vielä luonnollisemmin.

Mikään ei valkoista ihmistä pelasta synnynnäisestä rasismistaan, mutta kyseisen ismin omien avemarioiden ja hailmaryjen toisteleminen ilta toisensa jälkeen voi vähän puhdistaa sielua, ja omasta rasismistaan huolimatta voi olla #antirasisti, vaikkei sekään valkoisuuden perisyntiä kumoakaan.
Ah, kyynel. Minusta ensinnäkin on hyödyllistä jättää täysin huomiotta järjettömimmät asiat mitä televiissiossa tai somessa sanotahan ja pyrkiä vain hyvään ja kohteliaaseen käytökseen. Ja maailmasta kun on tullut monimutkaisempi paikka niin samoin on joissakin interaktioissakin tapahtunut. Ei se nyt ole mikään maailmanloppu ja kaikki ovat vapaita töksäyttelemään hyväntahtoisesti ihan mitä huvittaa - vaikka siis vuolaasti kehumaan Lahessa syntyneen ihmisparan suomen kieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös