Siksi, koska ihmisiä kiinnostaa, mistä toiset ovat kotoisin? Ainakin sillä suunnalla Suomea, jossa minä synnyin ja kasvoin, oli ihan normaalia kysellä, että "Mistäs sitä ollaan kotoisin?" Outoa olisi ollut kyselemättömyys, se olisi osoittanut sen, ettei toinen kiinnosta ts. se olisi ollut epäkohteliasta!
Kun muutin kotiseudulta Lahteen (jossa en enää asu, pers'läpi paikkana). Minulta kysyttiin het'ensimmäisenä, että mistä olet kotoisin. Kas kun murre paljasti, etten ollut Lahesta.
Mutta kiinnostavaa tässä loukkaantumisessa ja siinä, ettei saa udella mistä kukakin on kotoisin, on se, että olen työskennellyt kymmenien eri kansallisuuksien edustajien kanssa - useilta eri mantereilta - eikä heistä kukaan ole loukkaantunut, jos olen kysellyt ovatko kotoisin Suomesta vai muuttaneet tänne. Tai jos tarkkoja ollaan, useimmiten he ovat ehtineet udella minulta ummet ja lammet puheliaampina kuin minä, ja kyllä siinä ensimmäisten kysymysten joukossa on esitetty kyselyt asuinpaikasta, perheestä, mahdollisesta vaimosta ja lapsista (joista puhe lakkaa hetimmiten kun kerron inhoavani lapsia).
No, luonnollisesti tärkeää on se, kuinka ne kysymykset esittää, mutta jotenkin tässä tulee sellainen tunne, että ollaan tekemässä ongelmaa asiasta, mikä ei oikeasti ole ongelma.