Ajattelin tähän ketjuun kirjoitella, kun muutama asia ollut näihin otsikon aiheisiin liittyen mielen päällä viime aikoina.
Keskustelukulttuuri näissä maahanmuuttoasioissa on viime vuosina mennyt ihan päin helvettiä. Porukka omista poteroistaan huutaa vuoronperään suvakkia ja rasistia laput silmillä, eikä suurin osa huutamiseltaan näe itse asiaa mistä pitäisi yrittää keskustella. Niin valtavia olkikukkoja siellä täällä, että Gävlen olkipukkikin on kateudesta vihreä. Toki samallalailla ne palaa lopulta.
Itse olen somessa ottanut kantaa asioihin hyvin varovasti ja sanamuotoja tarkasti miettien ja silti toisinaan leimakirves heiluu. Yritä siinä sitten keskustella asioista. Yritetään täällä palstalla nyt, jos porukka olisi edes hieman fiksumpaa.
On selvää, että Pohjois-Afrikassa on ISIS:in ja yleisen uskonnollisen levottomuuden myötä ihmisiä, jotka sodan jaloissa kärsivät. Omasta mielestäni on selvää, että mahdollisuuksien rajoissa ihmisiä tulee auttaa. Viime vuosien politiikka, jossa pääosin nuoria miehiä saapuu Suomeen ja Eurooppaan on huomattavan epäonnistunutta. Ne ihmiset, joihin rajallinen apu pitäisi suunnata, ovat niin heikoilla, etteivät todellakaan pääse omin voimin pakenemaan. Itse ajattelisin, että lapsia ja naisia lähinnä siirrettäisiin turvallisempiin maihin, jolloin voitaisiin perheiden miehet yhdistää perheisiin myöhemmin. Nuoret miehet joka tapauksessa ovat se voimavara, joka eniten auttaa jälleenrakennuksessa sotien jälkeen.
Kokonaan toinen asia on se, että miten paljon esim 100 000 ihmisen siirtäminen Eurooppaan vuosittain (luku on hatusta heitetty, ei mitään käsitystä paljonko ihmisiä liikkuu) auttaa, jos alueelle syntyy joka vuosi vaikkapa 2 000 000 ihmistä köyhyyteen lisää. Ongelmaan paras ratkaisu olisi mielestäni käyttää niitä taloudellisia resursseja auttamaan ongelma-alueilla.
Tässä eräs esimerkki USA:sta, jossa käydään läpi köyhyyttä ja hädänalaisten auttamista sekä maahanmuuttoa. (linkki youtubeen)
Toinen ongelma, mikä monesti halutaan lakaista maton alle vasemmalla ja pitää isoa meteliä oikealla, on maahanmuuttajien onneton integroituminen länsimaiseen kulttuuriin. Rikollisuustilastot kertovat totuuden tiettyjen ryhmien yliedustuksesta. Monesti tuntuu, että tätäkään ei saa ääneen sanoa, kun joku jo rientää opettamaan, että "niin mutta raiskaa ja tappaahan suomalaisetkin, niin kerta ähäkutti". Kaksi eri asiaa. Joka maassa on omastakin takaa hulluja, joiden kanssa on täysi työ pitää body count mahdollisimman alhaalla. Mielenterveystyöhön soisi lisää varoja.
Mielestäni on päivänselvää, että pakolaisvirtaa hyväksikäytetään radikalisoituneiden osalta troijalaisena hevosena. Suomessakin SuPolla tarkkailussa muistaakseni 350 vaaralliseksi luokiteltua radikaalia. Näiden kohdalta en osaa muutakuin ihmetellä, että mitä nämä Suomessa vielä tekevät? Euroopassa tapahtuneiden terrori-iskujen osalta en osaa sanoa tilastoja, mutta tuntuma on, että hyvin hyvin suuri osa on äärimuslimien käsialaa. Ei tarvitse katsoa kuin pari vuotta taaksepäin ja miettiä puukko / kuorma-auto / pommi-iskuja Lontoossa, Nizzassa, Pariisissa jne, en mitenkään edes muista kaikkia. Jokainen näistä iskuista olisi ollut estettävissä, jos tekijöitä ei olisi päästetty maahan. En välttämättä itse ole sitä mieltä, että rajat tulisi ehdottomasti sulkea, mutta jonkinlainen täysin aukoton systeemi olisi keksittävä, sikäli jos rajat kiinni ei ole vaihtoehto. Esimerkiksi Turussa tapahtunut isku oli hinta siitä, että olemme sinisilmäisesti auttaneet hädänalaisia ihmisiä. Omasta mielestäni auttamisen hintana ei yksinkertaisesti voi olla yhtään viatonta elämää.
Jostain luin, että Suomi on Ruotsia noin 50 vuotta jäljessä maahanmuuttoasioissa. Ruotsissa on ghettoutuneita maahanmuuttaja-alueita, joihin palomiehet mennessään sammuttamaan paloa tarvitsevat aseistetun poliisisaattueen. Onko nämä virheet pakko silti täälläkin tehdä? Itse asun Oulussa ja kävelykatua blokataan kuorma-autoilla ja traktoreilla. Ei tunnu hyvältä kahden lapsen isänä. Ajatus, että tällaisia toimenpiteitä on pakko tehdä omassa kotikaupungissa on järjetön.
Koskaan en ole perussuomalaisia äänestänyt, mutta nyt alkaa olla melko lähellä. Aiemmin äänestämäni puolueet yksinkertaisesti eivät näe ympärilleen / ovat täysin jossain kuplassa asian suhteen.
Sellaista tajunnanvirtaa tähän väliin. Rasistina en itseäni missään nimessä pidä, tuttavapiirissäni on porukkaa Ranskasta, Japanista, Israelista jne. Rikollisuudesta en sen sijaan pidä.