Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 800 304
  • 6 485
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Palatakseni vielä venakoihin. Eiköhän se ole parempi käyttää varsinkin julkisissa yhteyksissä eri kansallisuuksista niiden oikeita nimityksiä, kuten suomalainen, ruotsalainen ja venäläinen. Toki kaikessa ystävyydessä pitää puolin ja toisin ymmärtää, että vähintään naapurikansoista käytetään joskus hyväntahtoisia puhuttelunimiä, olettaen että ne myös pysyvät merkityksiltään hyväntahtoisina.

Jos suomalainen on norjalaiselle pekka, niin olkoon niin. Mikäli tuollaisia kutsumanimiä ei lainkaan kuulisi, niin kylläpä olisimme väritöntä ja mitätöntä sakkia, kun ei edes lempinimellä vaivauduta paiskaamaan. Samassa hengessä on mielestäni hyvinkin tuttavallista kutsua sopivassa yhteydessä itänaapurin miehiä iivanoiksi tai vanjoiksi, enkä usko että he menevät tästä rikki. Ilkeä nimittely on taas asia erikseen.

Virolaisten suomalaisista toisinaan käyttämää nimitystä poro on taas usein mielletty negatiivissävytteisenä, ja paskaporoista tai paskapekoista virolaiset puhuvatkin silloin, kun he eivät halua jättää näkemystään tulkinnanvaraiseksi. Joku tietysti sanoo, että suomalaiset ovat omalla käytöksellään ansainneet tällaiset nimitykset, mutta niin ne olivat saksalaisetkin monelle aikoinaan lapinpolttajia ja perunavarkaita. Joka porukassa on omat perseilijänsä, ja on turha tietenkään yleistää koko kansaa näiden toilailuista, sen enempää suomalaisia kuin muitakaan.
 

Petros

Jäsen
Suosikkijoukkue
42 Stars
Katoin sattumalta sitä Nuorgamin likan ohjelmaa ja se kertoi totuude kuink Saamelaisia lyödään joka puolelta ja rasistisesti.

Nuorgam sanoi että jos ei omista kuuluisaa nimeä tai omista porotokkaa..ja varsinkin kun on suomesta niin apinahan sellainen. Roskasakkia ja juoppoja.
Nuorgam sentään saamelainen käsittääkseni niin on aika tylytystä. Mitähän mieltä ne on valtaosasta kansaa?
Kyseessä siis Norjan/Ruotsin Saamelaisten liiviporukkaa1%
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Vaikka rasismihössötys on mennyt aivan överiksi, niin jostain syystä venäläisiä saa täällä haukkua ja vihata avoimesti.

Ei täällä kyllä venäläisiä ihmisiä haukuta. Venäjän valtio ja systeemi sen sijaan saa paljon ja ansaitusti kritiikkiä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kannattaa kyllä lukea Wikipedian artikkeli neekeri-termin käytöstä Suomessa. Neekeri – Wikipedia

Siitä käy hyvin ilmi, miten tavallaan herttaisella viattomuudella, mutta toisaalta pöyristyttävällä tietämättömyydellä tummaihoisia Afrikan asukkaita on Suomessa kuvattu. Kaikki Musta Saara -laulut, oppikirjan "Neekeri nauttii banaanista" kuvituksineen, ja lakupötkön kääreet. Kun kukaan ei ollut sellaisia oikeasti tavannut, niin heidät kuvattiin eksoottisina kummajaisina.

Itsekin olen jonkun isän tai isoisän aktuaalin kansakoulun oppikirjan 50-luvulta nähnyt, ja siinä Saharan eteläpuolisen Afrikan asukkaat jaettiin tylysti metsä- ja kaupunkineekereihin, ja edettiin sitten kuvailemaan merkittävimpiä eroja näiden käyttäytymisessä.

Tietyt asiat nyt on muuttunut aika paljon noista ajoista, eikä siihen terminologiaankaan ole enää paluuta,kun ne "eksoottiset kummajaiset" ovat nyt erottamaton osa yhteiskuntaamme. Joillakin ihmisillä on epäilemättä tämän suhteen vaikeuksia. Kuten eräs palstalta väliaikaiseen pelikieltoon joutunut periaatteen mies, joka uskoi että jos termi on ollut ok 80-luvulla, niin kyllä sen pitäisi kelvata edelleen. Ei aivan kärppämäistä ketteryyttä osoittanut muuttuviin aikoihin sopeutumisessa. Epäilemättä mitä vanhempi patu on kyseessä, ja mitä jääräpäisemmin pitää vanhoista tavoistaan kiinni, sen useammin on ongelmissa.

Toinen ryhmä on sitten nämä ns. etnonationalistit eli rasistit, jotka pyrkiikin loukkaamaan, ja käyttävät termiä ihan siitä ilosta.

Tuohon aikaan kouluissa oli myös maantiedon kirjoja, joissa annettiin Neuvostoliitosta varsin vääristynyt kuva.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Tässä (kin) tapauksessa närästää se, että ulkopuolinen (kuitenkin ymmärtääkseni) näkee oikeudekseen määritellä mitä suomenkielisellä sanalla tarkoitetaan.
Nostetaan nyt kuitenkin neekeri pöydälle ja huomautetaan, että jo the Presidentti, eli Kekkonen käytti Ruotsissa siirtotyöläisinä olevista nimeä "osapäiväneekeri". Tästä uskaltaa jo tehdä sen johtopäätöksen, ettei sanaa neekeri ainakaan 70-luvun alussa enää pidetty täysin viattomana, vaan siihen liitettiin epämiellyttäviä mielikuvia. Suomessa oltiin luettu jenkkilän historiaa ja huomattu, ettei niillä mustilla siellä puuvillapelloilla ollutkaan ihan huikeat työolot, jolloin sana neekeri sai tästä ajatuksesta negatiivista konnotaatiota.

Mietitäänpä sanaa "orja". Onko sana neutraali vai ei? Itse sanahan voi olla ihmisten yhteiskunnallista olemista kuvaileva historiankirjoitukseen liittyvä asia. Oli totta, että aika monet olivat Rooman yhteiskunnassa orjia. Toisaalta, kaikki orjat eivät olleet surkeassa asemassa, vaan parhaista heitä voitaisiin verrata vaikkapa toimitusjohtajaan, joka elää markkinoiden ja hallintoneuvoston puun ja kuoren välissä. Toki sillä erolla, ettei tj ole muodollisesti yrityksen omaisuutta. Ja jotkut orjat olivat proletariaattia, joiden tappamistakaan ei kukaan paheksunut, joita voitiin kohdella ihan miten vain.

En kuitenkaan mielelläni kutsuisi ketään ihmistä orjaksi tai jos kutsuisin, saisin todennäköisesti turpiini. Samanlainen idea liittyy neekeri-sanaan nyt ja itse asiassa jo kaukaa menneisyydessä. Suomessakin harrastettiin kraniologiaa ja tehtiin siitä syvällisiä johtopäätöksiä esim. mustista afrikkalaisista: toki myös suomalaisia ei rotuna ihan korkealle arvostettu nk. sivistysmaissa. Suomalainen sivistyneistö ei voinut olla tietämätön mustiin liittyvästä tieteen varjolla tapahtuneesta sorrosta, joka sai vain tieteen kaavun yllensä. Mustia pidettiin yleisesti puoli-ihmisinä: muistutan muuten vielä kuuluisan syyttäjä Santavuoren kommenttia, jossa hän vertasi Obamaa apinaan melko äskettäin. 30-luvun kaikuja sivistyneistön ymmärryksessä, epäilemättä.

Se ihan viaton suomalainen neekeri-sana oli jo aika tavalla raskautunut 50-luvulle tultaessa. Liittyihän siihen myös tietämättömyyttä ja viattomuuttakin. Kaikki eivät käyttäneet sanaa neekeri halveeraavassa mielessä. Monelle Helsingin olympialaisten katsojille mustan ihmisen näkeminen oli varmasti hyvin jännä asia, siteeraten Pasilan Routalempeä. Monet ihmiset eivät tienneet sivistyneistön järjettömyyksistä mitään. Mutta toisaalta, sivistyneistö kirjoitti myös koulukirjat ja niissä mustia ihmisiä ei kuvattu nykyajan standardein kovin mairittelevasti. Mustat olivat villejä, alkuihmisiä, luonnonlapsia, kehittymättömiä, kehitysmaiden lapsia, biafraa itsekukin. Silloinhan vielä valkoiset hallitsivat suuria alueita Afrikkaakin, mikä antoi oman lisänsä kuvauksiin.

Tämän vuoksi en näe, että Suomen kielestä poistuu mitään korvaamatonta, jos sanaa neekeri ei käytetä virallisissa yhteyksissä; toki joku voi mennä metsään huutamaan sanaa neekeri vaikka miten paljon, jos se helpottaa ahdistusta. Sanaa ei kuitenkaan määritelty pelkästään ulkopuolisten toimesta, vaan sanaan ladattiin ihan kotikutoisesti negatiivista painolastia. Toki sitten vielä Suomen kansainvälistyminen avasi uuden luvun sanan käyttöön, mikä nosti jukolan persut kapinaan korvaamattoman sanan käyttökiellosta. Sivistyneistö pilasi tämän sanan ja siksi sen roolina oli myös sanan poistaminen julkisesta käytöstä. Toki on niin, että mikä tahansa mustaa merkitsevä sana olisi pilaantunut rotuteorioiden ja historian opetusten vuoksi.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Nostetaan nyt kuitenkin neekeri pöydälle ja huomautetaan, että jo the Presidentti, eli Kekkonen käytti Ruotsissa siirtotyöläisinä olevista nimeä "osapäiväneekeri". Tästä uskaltaa jo tehdä sen johtopäätöksen, ettei sanaa neekeri ainakaan 70-luvun alussa enää pidetty täysin viattomana, vaan siihen liitettiin epämiellyttäviä mielikuvia. Suomessa oltiin luettu jenkkilän historiaa ja huomattu, ettei niillä mustilla siellä puuvillapelloilla ollutkaan ihan huikeat työolot, jolloin sana neekeri sai tästä ajatuksesta negatiivista konnotaatiota.
Tulee tässä mieleen veljeni ja joidenkin muiden tuntemieni ihmisten käyttämä kommentti: "Täällähän kohdellaan ihmistä kuin neekeriä". Ei se tuossa yhteydessä ainakaan positiivinen ole ja sisältää oletuksen siitä, että tummaihoisia kohdellaan huonommin ja ettei ole sopivaa kohdella muita samalla tavalla.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat




Jos 70-luvulla on jo kakisteltu sanan "neekeri" käytön kanssa, niin tämä selostus on sentään vielä 90-luvulta.

On tuota erilaisissa illanistujaisissa moneen otteeseen naureskeltu, että jo on selostamista. Hauskaa, vaikka toki onkin aivan helvetin asiatonta ja tänäpäivänä ei ihan hyvästä syystä tuollainen selostaminen menisi ilman välittömiä potkuja enää läpi.

Saikohan Häyrinen tuosta muuten mitään penalttia? Ei tuo sana nyt enää 90-luvullakaan kuitenkaan enää ollut sillä tavalla hyväksytty, kuin mitä se joskus 50- ja 60-luvuilla on vielä ollut, kun sanomalehdissäkin kirjoitettiin ihan suoraan neekereistä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tuli tuosta @adolf viestistä mieleen, että onkohan Mikko Alatalo ottanut koskaan julkisesti kantaa esittämiinsä biiseihin. Alatalohan on kaikkien pullantuoksuisten mummojen ihannelaulaja niin voisi kuvitella hänenkin pahoitelleen näitä lauluja jossain naistenlehdessä. PP:kin pahoitteli vanhoja vähemmistösketsejään median välityksellä.

Neekerin poika
Kyllä sitä ollaan nyt niin neekeriä, että

Veikkaan, ettei ainakaan enää esitä näitä keikoillaan vaikka joku kehtaisi tehdä tuollaisen biisitoiveen. Tai mistäs minä sen tiedän, en ole käynyt Mikon keikoilla?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuli tuosta @adolf viestistä mieleen, että onkohan Mikko Alatalo ottanut koskaan julkisesti kantaa esittämiinsä biiseihin.
Kyllä muistan itse jonkun haastattelun häneltä kuulleeni/lukeneeni, jossa hän tuosta puhuu. En saa vaan päähäni, että mitä hän siinä sanoi.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Juuri tulleen tiedon mukaan saamelaislakin ihastelu on rasismia.
Pitäisi saada ei-saamelaisia varten selkeä käsikirja sekä saamelaisasusteiden ihasteluun että ihastelematta jättämiseen. Niin kauan kuin tällaista käsikirjaa ei ole, niin kai se on parempi vaan kotoisasti vittuilla ja hyräillä nunnukkalailaata, jos kohteliaisuuksien ääneen sanominen pöyristyttää.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat




Demokratian ja sananvapauden näkökulmasta on kyllä erittäin arveluttavaa tämä Tampereen valtuutettujen reagointi noihin Vallinin puheisiin. Asian rehellistä käsittelyä ei sallita, ja näin se ei saisi olla.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa




Jos 70-luvulla on jo kakisteltu sanan "neekeri" käytön kanssa, niin tämä selostus on sentään vielä 90-luvulta.

On tuota erilaisissa illanistujaisissa moneen otteeseen naureskeltu, että jo on selostamista. Hauskaa, vaikka toki onkin aivan helvetin asiatonta ja tänäpäivänä ei ihan hyvästä syystä tuollainen selostaminen menisi ilman välittömiä potkuja enää läpi.

Saikohan Häyrinen tuosta muuten mitään penalttia? Ei tuo sana nyt enää 90-luvullakaan kuitenkaan enää ollut sillä tavalla hyväksytty, kuin mitä se joskus 50- ja 60-luvuilla on vielä ollut, kun sanomalehdissäkin kirjoitettiin ihan suoraan neekereistä.

Ikäpolvikysymys pitkälti tiettyyn rajaan asti: 1900-19 syntyneillä sana oli normaali sana vailla mitään tiedostettuja erityismerkityksiä. 1920-39 aika sama, mutta lukeneimmat sentään jo luopuivat sanan käytöstä. 1940-59 kuuluvat jo sukupolviin, jolloin sanan negatiivinen painolasti alkoi tulla tutuksi porukan ollessa keski-iän kynnyksellä. Tiedostavaa 60/70-lukua oli aika vaikea jättää huomaamatta. 1960-79 sanan käyttö viittaa vahvaan sivistymättömyyteen tai asenteeseen. 1980- ja jälkeen syntyneillä sanan käyttö on selkeästi asennekysymys. Halutaan tietoisesti loukata mustia tai viestiä, ettei meitä mitkään sanapoliisit kukista. Mehän ei ymmärretä maailmasta mitään ja se on meidän oikeus! Poistan varmistimen päältä heti kun joku sanoo sanan sivistys.

Häyrinen kuuluu siihen ikäpolveen, jolla sanan käyttöä voisi vielä ymmärtääkin, jos aivot vaan eivät enää mukaudu uusiin sanoihin. Mutta ei tietenkään välttämättä ja muistamme myös nandiheimon miehet Myllymäellä, joten tuonikäiset eivät vielä ihan ajatelleet asioita loppuun asti. Olisikohan Häyriselläkin ollut kyse ajattelemattomuudesta enemmän kuin vakavammasta asiasta?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minulle okerrottu oppineiksi olettamieni taholta, että aasialaisten (japani-kiina-korea) ja afrikkalaisten mielestä "eurooppalaiset" ovat kaikki saman näköisiä eikä heitä ole helppo erottaa toisistaan. Vastavuoroistahan tämä on eli monien "eurooppalaisten" mielestä aasialaiset ja afrikkalaiset ovat melko saman näköisiä. Jos tietty ihonväri, silmien muoto, hiukset jne. on väestössä vallitseva, niin eipä tuo ihme ole.
Kun Syyria oli vielä toimiva valtio, niin sikäläiset lentokenttävirkailijat olivat erittäin taitavia havaitsemaan väärillä tai väärennetyillä asiakirjoilla matkustavia henkilöitä (Damaskoksesta Suomeen aikovia). Oliko ammattitaitoa vai luontaista kykyä?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Vielä 90-luvulla Suomessa oli kääntäjiä, jotka kieltäytyivät käyttämästä muuta sanaa kuin neekeri. Vetosivat siihen, ettei Kielitoimisto ollut päivittänyt ohjettaan. Motiiveistaan en osaa varmaksi sanoa, ilmeisesti halusivat lähinnä vittuilla akateemikoille ja kielitieteilijöille.

Kertoo osaltaan, miten paljon aikanaan työelämässä katsottiin ns. jermujen tekemisiä läpi sormien.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Miettikää mikä härdelli alkaa jos kauppojen hyllyistä kelpaa vain Jantuset.
Tuo tuskin on niin isolle osalle kansasta kynnyskysymys että näin pääsisi käymään. Toki mahdollista niin ruvetaanpa pieksämään sitäkin olkiukkoa varuilta jo nyt.
 
F

Flonaldo

Jos ei pysty ostamaan leipää, missä paketin kuvassa on trans-mies tai musta mies, on kyllä ihan takuuvarmasti pesunkestävä rasisti. Onneksi sellaisia ei Suomessa sitä määrää ole, että leipiä hyllyyn jäisi.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Jos ei pysty ostamaan leipää, missä paketin kuvassa on trans-mies tai musta mies, on kyllä ihan takuuvarmasti pesunkestävä rasisti.

Tummaleipäkin jää näillä sitten hyllyyn, joutuvat tyytymään vaaleaan pullamössöön...
 
Suosikkijoukkue
Raipen SaiPa
Jos ei pysty ostamaan leipää, missä paketin kuvassa on trans-mies tai musta mies, on kyllä ihan takuuvarmasti pesunkestävä rasisti. Onneksi sellaisia ei Suomessa sitä määrää ole, että leipiä hyllyyn jäisi.
Aion itse ostaa jatkossakin vain reissumiestä jossa on valkoihoinen pussissa koska se aiheuttaa niin paljon peppukipua ja öyhötystä. Voin jo kuvitella kaupassa kun nappaan viimeisin pussin leipää missä kyseinen kuva ja vierelle jää kymmeniä pusseja missä musta tai trans (oliko läppä,eikai niitä nyt sentään vittu ole) ja joku joka sen huomaa alkaa nillittämään miksi otin juuri sen pussin. En nimittäin yllättyisi nykypäivänä siitäkään yhtään.

Eikö Uncle Bens tuotteista ollu joku että se tumma setä lähtee siitä riisipaketin kannesta? Miksi niitä pitää nyt laittaa reissumiespussiin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös