Sellaiseksihan maailma on menny. Hyvesignaloijat näkevät rasismia yms. mikroaggressioita sielläkin, missä sitä ei todellakaan ole.
Eli koska nostit tämän keissin ainoana esiin, johtopäätös tästä lienee, että sinä olet Turun kovin hyvesignaloija?
Sellaiseksihan maailma on menny. Hyvesignaloijat näkevät rasismia yms. mikroaggressioita sielläkin, missä sitä ei todellakaan ole.
Vaikka rasismihössötys on mennyt aivan överiksi, niin jostain syystä venäläisiä saa täällä haukkua ja vihata avoimesti.
Kannattaa kyllä lukea Wikipedian artikkeli neekeri-termin käytöstä Suomessa. Neekeri – Wikipedia
Siitä käy hyvin ilmi, miten tavallaan herttaisella viattomuudella, mutta toisaalta pöyristyttävällä tietämättömyydellä tummaihoisia Afrikan asukkaita on Suomessa kuvattu. Kaikki Musta Saara -laulut, oppikirjan "Neekeri nauttii banaanista" kuvituksineen, ja lakupötkön kääreet. Kun kukaan ei ollut sellaisia oikeasti tavannut, niin heidät kuvattiin eksoottisina kummajaisina.
Itsekin olen jonkun isän tai isoisän aktuaalin kansakoulun oppikirjan 50-luvulta nähnyt, ja siinä Saharan eteläpuolisen Afrikan asukkaat jaettiin tylysti metsä- ja kaupunkineekereihin, ja edettiin sitten kuvailemaan merkittävimpiä eroja näiden käyttäytymisessä.
Tietyt asiat nyt on muuttunut aika paljon noista ajoista, eikä siihen terminologiaankaan ole enää paluuta,kun ne "eksoottiset kummajaiset" ovat nyt erottamaton osa yhteiskuntaamme. Joillakin ihmisillä on epäilemättä tämän suhteen vaikeuksia. Kuten eräs palstalta väliaikaiseen pelikieltoon joutunut periaatteen mies, joka uskoi että jos termi on ollut ok 80-luvulla, niin kyllä sen pitäisi kelvata edelleen. Ei aivan kärppämäistä ketteryyttä osoittanut muuttuviin aikoihin sopeutumisessa. Epäilemättä mitä vanhempi patu on kyseessä, ja mitä jääräpäisemmin pitää vanhoista tavoistaan kiinni, sen useammin on ongelmissa.
Toinen ryhmä on sitten nämä ns. etnonationalistit eli rasistit, jotka pyrkiikin loukkaamaan, ja käyttävät termiä ihan siitä ilosta.
Nostetaan nyt kuitenkin neekeri pöydälle ja huomautetaan, että jo the Presidentti, eli Kekkonen käytti Ruotsissa siirtotyöläisinä olevista nimeä "osapäiväneekeri". Tästä uskaltaa jo tehdä sen johtopäätöksen, ettei sanaa neekeri ainakaan 70-luvun alussa enää pidetty täysin viattomana, vaan siihen liitettiin epämiellyttäviä mielikuvia. Suomessa oltiin luettu jenkkilän historiaa ja huomattu, ettei niillä mustilla siellä puuvillapelloilla ollutkaan ihan huikeat työolot, jolloin sana neekeri sai tästä ajatuksesta negatiivista konnotaatiota.Tässä (kin) tapauksessa närästää se, että ulkopuolinen (kuitenkin ymmärtääkseni) näkee oikeudekseen määritellä mitä suomenkielisellä sanalla tarkoitetaan.
Tulee tässä mieleen veljeni ja joidenkin muiden tuntemieni ihmisten käyttämä kommentti: "Täällähän kohdellaan ihmistä kuin neekeriä". Ei se tuossa yhteydessä ainakaan positiivinen ole ja sisältää oletuksen siitä, että tummaihoisia kohdellaan huonommin ja ettei ole sopivaa kohdella muita samalla tavalla.Nostetaan nyt kuitenkin neekeri pöydälle ja huomautetaan, että jo the Presidentti, eli Kekkonen käytti Ruotsissa siirtotyöläisinä olevista nimeä "osapäiväneekeri". Tästä uskaltaa jo tehdä sen johtopäätöksen, ettei sanaa neekeri ainakaan 70-luvun alussa enää pidetty täysin viattomana, vaan siihen liitettiin epämiellyttäviä mielikuvia. Suomessa oltiin luettu jenkkilän historiaa ja huomattu, ettei niillä mustilla siellä puuvillapelloilla ollutkaan ihan huikeat työolot, jolloin sana neekeri sai tästä ajatuksesta negatiivista konnotaatiota.
Kyllä muistan itse jonkun haastattelun häneltä kuulleeni/lukeneeni, jossa hän tuosta puhuu. En saa vaan päähäni, että mitä hän siinä sanoi.Tuli tuosta @adolf viestistä mieleen, että onkohan Mikko Alatalo ottanut koskaan julkisesti kantaa esittämiinsä biiseihin.
Pitäisi saada ei-saamelaisia varten selkeä käsikirja sekä saamelaisasusteiden ihasteluun että ihastelematta jättämiseen. Niin kauan kuin tällaista käsikirjaa ei ole, niin kai se on parempi vaan kotoisasti vittuilla ja hyräillä nunnukkalailaata, jos kohteliaisuuksien ääneen sanominen pöyristyttää.Juuri tulleen tiedon mukaan saamelaislakin ihastelu on rasismia.
Jos 70-luvulla on jo kakisteltu sanan "neekeri" käytön kanssa, niin tämä selostus on sentään vielä 90-luvulta.
On tuota erilaisissa illanistujaisissa moneen otteeseen naureskeltu, että jo on selostamista. Hauskaa, vaikka toki onkin aivan helvetin asiatonta ja tänäpäivänä ei ihan hyvästä syystä tuollainen selostaminen menisi ilman välittömiä potkuja enää läpi.
Saikohan Häyrinen tuosta muuten mitään penalttia? Ei tuo sana nyt enää 90-luvullakaan kuitenkaan enää ollut sillä tavalla hyväksytty, kuin mitä se joskus 50- ja 60-luvuilla on vielä ollut, kun sanomalehdissäkin kirjoitettiin ihan suoraan neekereistä.
Onko rasistista/syrjintää jos muiden kuin Jantusen vanhentuneita leipiä myydään punaisenlapun -30% alennuksella?
Kuvat: Legendaarinen Reissumies muuttui täysin – tältä näyttävät uudet paketit
Reissumies pyrkii laajentamaan mieskuvaansa.www.iltalehti.fi
Onko rasistista/syrjintää jos muiden kuin Jantusen vanhentuneita leipiä myydään punaisenlapun -30% alennuksella?
Kuvat: Legendaarinen Reissumies muuttui täysin – tältä näyttävät uudet paketit
Reissumies pyrkii laajentamaan mieskuvaansa.www.iltalehti.fi
Onko rasistista/syrjintää jos muiden kuin Jantusen vanhentuneita leipiä myydään punaisenlapun -30% alennuksella?
Kuvat: Legendaarinen Reissumies muuttui täysin – tältä näyttävät uudet paketit
Reissumies pyrkii laajentamaan mieskuvaansa.www.iltalehti.fi
Tuo tuskin on niin isolle osalle kansasta kynnyskysymys että näin pääsisi käymään. Toki mahdollista niin ruvetaanpa pieksämään sitäkin olkiukkoa varuilta jo nyt.Miettikää mikä härdelli alkaa jos kauppojen hyllyistä kelpaa vain Jantuset.
Jos ei pysty ostamaan leipää, missä paketin kuvassa on trans-mies tai musta mies, on kyllä ihan takuuvarmasti pesunkestävä rasisti.
Aion itse ostaa jatkossakin vain reissumiestä jossa on valkoihoinen pussissa koska se aiheuttaa niin paljon peppukipua ja öyhötystä. Voin jo kuvitella kaupassa kun nappaan viimeisin pussin leipää missä kyseinen kuva ja vierelle jää kymmeniä pusseja missä musta tai trans (oliko läppä,eikai niitä nyt sentään vittu ole) ja joku joka sen huomaa alkaa nillittämään miksi otin juuri sen pussin. En nimittäin yllättyisi nykypäivänä siitäkään yhtään.Jos ei pysty ostamaan leipää, missä paketin kuvassa on trans-mies tai musta mies, on kyllä ihan takuuvarmasti pesunkestävä rasisti. Onneksi sellaisia ei Suomessa sitä määrää ole, että leipiä hyllyyn jäisi.