Kannattaa kyllä lukea Wikipedian artikkeli neekeri-termin käytöstä Suomessa.
Neekeri – Wikipedia
Siitä käy hyvin ilmi, miten tavallaan herttaisella viattomuudella, mutta toisaalta pöyristyttävällä tietämättömyydellä tummaihoisia Afrikan asukkaita on Suomessa kuvattu. Kaikki Musta Saara -laulut, oppikirjan "Neekeri nauttii banaanista" kuvituksineen, ja lakupötkön kääreet. Kun kukaan ei ollut sellaisia oikeasti tavannut, niin heidät kuvattiin eksoottisina kummajaisina.
Itsekin olen jonkun isän tai isoisän aktuaalin kansakoulun oppikirjan 50-luvulta nähnyt, ja siinä Saharan eteläpuolisen Afrikan asukkaat jaettiin tylysti metsä- ja kaupunkineekereihin, ja edettiin sitten kuvailemaan merkittävimpiä eroja näiden käyttäytymisessä.
Tietyt asiat nyt on muuttunut aika paljon noista ajoista, eikä siihen terminologiaankaan ole enää paluuta,kun ne "eksoottiset kummajaiset" ovat nyt erottamaton osa yhteiskuntaamme. Joillakin ihmisillä on epäilemättä tämän suhteen vaikeuksia. Kuten eräs palstalta väliaikaiseen pelikieltoon joutunut periaatteen mies, joka uskoi että jos termi on ollut ok 80-luvulla, niin kyllä sen pitäisi kelvata edelleen. Ei aivan kärppämäistä ketteryyttä osoittanut muuttuviin aikoihin sopeutumisessa. Epäilemättä mitä vanhempi patu on kyseessä, ja mitä jääräpäisemmin pitää vanhoista tavoistaan kiinni, sen useammin on ongelmissa.
Toinen ryhmä on sitten nämä ns. etnonationalistit eli rasistit, jotka pyrkiikin loukkaamaan, ja käyttävät termiä ihan siitä ilosta.