En tiennytkään olevani kolonialismin edunsaaja. Montako sukupolvea tässä pitää mennä taaksepäin vai eteenpäin, jotta on vapautuisi kolonialismin ikeestä?
Ihminen on aina alistanut heikompiaan läpi historian. Tälle ei voida mitään ja tässä asiassa valkoinen mies ei eroa muista mitenkään. Kolonialismin historian synneillä on turha velloa useiden sukupolvien ajan. Parempi olisi vain katsoa tulevaisuuteen. Nykyään on ihan turha alkaa pyytelemään anteeksi mitään 100 vuotta vanhoja asioita sukupolvilta, jotka eivät ole olleet olemassakaan syntien aikana.
Suomen voinee laskea välillisten edunsaajien joukkoon. Emme hankkineet alusmaita itse, mutta saimme nykyisin elintasomme olemalla sillä puolella maailmaa, jonka talous kasvoi kolonialismin voimalla.
Kolonialistit itse ovat jo kuolleet eivätkä ole vastaamassa teoistaan. Mutta kolonialismin jäljet näkyvät sekä entisten sortajien että sorrettujen yhteiskunnissa varmasti vielä vuosisatoja.
En ottanut kantaa siihen, tarvitseeko mitään syyllisyyttä tai "taakkaa" tuntea. Oikeusperiaate on, että kukin vastaa vain omista teoistaan, ei edellisten sukupolvien.
Mutta ihmisillä on usein tarve asettaa oma elämänsä isompaan viitekehykseen. Esim. sanomalla olen suomalainen ja eurooppalainen ja ylpeä historiastastamme. Muinaisten eurooppalaisten sortamien ihmisten kokemus, ja ongelmat joita heidän jälkeläisensä edelleen kohtaavat, tuntuvat silloin pahalta ja niitä saatetaan haluta vähätellä. Esim. sanomalla että samanlaista tapahtuu kaikkialla eivätkä eurooppalaiset siirtomaaisännät nyt niin erityisen pahoja olleet. Tai sanomalla, että siitä on jo pitkä aika eikä koko asiaa pitäisi enää muistella.
Sitä ajatusta että heikompia alistetaan eikä sille voi mitään, en sitten tajua ollenkaan. Määrittelisin tämän heikompien alistamisen barbarismiksi, ja sen vastakohtana on sivistys, jossa tavoitteena on että heikompia ei alisteta. Myönnettävä tietysti on, että sivistyksen pintakuori joka on saatu aikaan, on varsin ohut ja karisee helposti pois, paljastaen apinalauman valtataistelun jossa kulmahampaat välähtelevät.
Mutta jos emme edes yritä välttää heikompien alistamista, niin mikä maiden kuten Venäjä, Kiina, Pohjois-Korea ym. ihmisoikeusrikkomuksissa sitten tarkkaan ottaen meitä närästää? Eihän noita voi johdonmukaisesti kritisoida jos on itse samalla puolella.