Kielitiedettä yksinkertaistettuna:
Kieli elää ja muuttuu. Jokainen kieli ottaa myös vaikutteita muista kielistä. Samalla, kun englanninkieltä jatkuvasti käyttävien ja kuulevien suomalaisten määrä on lisääntynyt viimeisten vuosikymmenten aikana, on myös suomenkieli imenyt itseensä enenevässä määrin anglismeja. Yksi seuraus on ennen neutraalin neekeri-sanan muuttuminen negatiiviseksi ilmaisuksi (vrt. englanninkielinen nigger). Siis, kun suomalaiset oppivat, että nigger on ikävä sana, alkoi myös neekeri saada saman kaiun. Muutos lähti nuoremmasta sukupolvesta, mutta on levinnyt yleiseksi koko väestön keskuudessa. Kukaan ei tietoisesti päättänyt muuttaa kieltä. Sanasta ei tekemällä tehty rasistista ilmaisua. Silti muutos on tapahtunut.
Edelleen kysyn, että miksi sen saman saa sanoa tummaihoinen? Eikö se ole rasismia, että ihonväriin perustuen on kaksi standardia ja toisen värinen saa sanaa käyttää ja toisenvärinen ei saa. Minusta se on juurikin sitä itseään, eli puhdasta rotusyrjintää, eli rasismia.
Täällä nyt yrittää nämä muutamat, lähinnä kovaa huutamalla, peittää totuuden. Puhtaasti massalla ja kovalla äänellä huutamalla, ei siis enemmistönä, vaan sillä että kuka huutaa koviten, moni ei edes uskalla tänne varmasti kirjoittaa ettei leimata. Silti minä en ymmärrä, enkä tule pelkällä kirjoitusten määrän ja useamman kirjoittajan teilaavalla massalla ymmärtämään.
Sen kuitenkin olen ymmärtänyt elämässäni, että toimiakseni näiden ihmisten kanssa, minun pitää olla sanomatta sanaa neekeri, siis ei niiden tummien kanssa, vaan siis näiden mukaloukkaantujien. Se ei silti selitä miksi tälläistä rasismia on olemassa ja miksi "rasismin vastustajat" niin kovaan ääneen tästä asiasta huutaa. Sille on nyt pyydetty selitystä ja selitykset on ollut luokkaa "kyllähän sinä poika nyt sen tiedät kertomattakin", ei, en tiedä ja olen, valitettavasti, aikuinen mies.