Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 702 778
  • 5 915

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ei pidä sensuroida, eikä pidä Pekkaa ja Pätkääkään. Kuten tuo yllä viitattu IS:n gallup ja vaikka pikainen twittertarkistus osoittavat, oikeasti ketään ei kiinnosta eikä kukaan ole raivostunut. Ihan ylivoimaisesti enemmän on mielensä pahoittamisesta mielensä pahoittaneita, kuin niitä alkuperäisiä pahastuneita.

Mutta sinänsä on metkaa, että joidenkin suhteellisuuden taju taitaa ihan oikeasti viirata niin paljon, että viiskytluvun elokuvan nimestä vaivautuu harmistumaan.

Ainahan joukossa on tietysti se yksi. Ja joukoissa useampi. Ja taas mennään...
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Kyllähän se niin on että jos tuo nimi olisi sensuroitava niin sitten se pitää sensuroida kunnolla. On syrjintää puhua myös pätkästä.

On tää mielensäpahoittaminen kyllä hauskaa. Ihan niinkuin Kummelin Aziz -tarinoidenkin kanssa, nekin oli pakko sensuroida ettei kukaan vaan suutu.
 
Ihan niinkuin Kummelin Aziz -tarinoidenkin kanssa, nekin oli pakko sensuroida ettei kukaan vaan suutu.
Ei niitä kukaan sensuroinut. Tekijät kielsivät näyttämästä. Eikä tuosta Pekka- ja Pätkä-leffastakaan sen suurempaa kohua ollut, ennen kuin joku blogisti väitti sitä loukkaavaksi, ja paskalehti sitä blogia taas somekohuksi. Ja siinäkin kohussa leijonanosa on teitä, jotka huolestuvat väitetystä kohusta ja keksityistä jutuista, jotta pääsee kertomaan tästä erinomaisesta erimielisyydestään ja maltillisuudestaan.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Ei niitä kukaan sensuroinut. Tekijät kielsivät näyttämästä.

Koska antoivat pelolle valtaa, hölmöt.

Pekka ja Pätkä maahanmuuttajina voisi olla ajankohtainen nimi elokuvalle, jos kerran historia närästää.
 
Pekka ja Pätkä maahanmuuttajina voisi olla ajankohtainen nimi elokuvalle, jos kerran historia närästää.
Kaikkien, joita närästää, tulisi vaan lukea tuo Ylen vastaus.
– Elokuva pitää nähdä ja tulkita sen hetkisessä yhteiskunnassa ja yhteiskunnallisessa tilanteessa. Suomi oli eristynyt maa eikä meillä nähty tummaihoisia ihmisiä katukuvassa. Tämä elokuva kuvastaa siis ennen muuta suomalaisten asenteita ja ennakkoluuloja. Niille elokuva nauraa, ja niille katsojankin pitäisi nauraa eli sen ajan asenteillemme ja ennakkoluuloillemme.
Kulttuurihistorian sensuroinnissa ei tietenkään ole järkeä, vaikka varmaan jostain netin syövereistä löytyykin muutama idiootti jotka ovat sitä mieltä, ja siitä saadaan aikaiseksi "somekohu/someraivo".
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Eikä tuosta Pekka- ja Pätkä-leffastakaan sen suurempaa kohua ollut, ennen kuin joku blogisti väitti sitä loukkaavaksi, ja paskalehti sitä blogia taas somekohuksi. Ja siinäkin kohussa leijonanosa on teitä, jotka huolestuvat väitetystä kohusta ja keksityistä jutuista, jotta pääsee kertomaan tästä erinomaisesta erimielisyydestään ja maltillisuudestaan.

Vähän kommentoin tätä muokkausta. Viittaako tämä "blogisti" tiettyyn ryhmään joka somessa nosti mölyä kyseisestä aiheesta? Minäkään en pidä sen porukan mölinöitä millään tavalla uskottavina, mutta kyllä siellä on mukana iso porukka huvittavia persoonia. Joku MV tietty ottaa kopin kun paikka tarjotaan. Hauska päteä, kuulemma.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
On syrjintää puhua myös pätkästä.

Kyllä passeli nimi olisi Pekka ja lyhytkasvuinen neekereinä.

Kyllä minunkin suomettuneet ulkomaiset tutut puhuvat yhtälailla karvakäsistä sun muista. Ja kertovat että kyllä heidänkin kotikulmillaan tuijotetaan ja osoitellaan vitivalkoista skandinaavista vanupuikkoa aivan varmasti. Luonnollista.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Heh, somekohu on siis ollut muutaman kirjoittajan käsialaa ja onanointi eri ketjuissa asian ympärillä on ollut silmiinpistävää. Hyvin taas vedetty. Mahdollisesti jopa jollekin jatkoajan lukijalle on jäänyt käsitys jostakin kohusta. Se on loppupeleissä tärkeintä näille jotka kohusta on näille palstoille kirjoittaneet.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Niin kauan kun neekerit kutsuvat neekereitä neekereiksi, on neekeri vallan korrekti nimitys. Palataan asiaan, jahka neekerit lopettavat neekereiden kutsumisen neekereiksi.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Niin kauan kun neekerit kutsuvat neekereitä neekereiksi, on neekeri vallan korrekti nimitys. Palataan asiaan, jahka neekerit lopettavat neekereiden kutsumisen neekereiksi.

Kyllähän sä fiksuna poikana käsität sen eron kun valkoinen kutsuu mustaa neekeriksi ja musta toista mustaa neekeriksi?

Teetkö muuten autobisnestä, tietääkö verottaja?
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä minunkin suomettuneet ulkomaiset tutut puhuvat yhtälailla karvakäsistä sun muista.

"Karvakädet" on aika outo valinta haukkumanimeksi. Meinaan jos katsotte omaa käsivarttanne, niin mitä siinä kasvaakaan? No karvoja. Karvakäsiä ollaan me kaikki ihan kansallisuudesta riippumatta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kyllähän sä fiksuna poikana käsität sen eron kun valkoinen kutsuu mustaa neekeriksi ja musta toista mustaa neekeriksi?
En pidä itseäni fiksuna ja ei, en ymmärrä. Voinet varmaan selventää miksi minä saisin kutsua mutakuonoa mutakuonoksi, jos olen mutakuono, ruotsalaista homoa, ruotsalaiseksi homoksi, jos olen itse ruotsalainen homo, tai tätä neekeriä neekeriksi, jos siis olen itse neekeri. Mutta jos en ole, niin se on loukkaavaa. Ihan oikeasti, siis aikuisten oikeasti en ymmärrä. Olen ihmetellyt jo helvetin kauan, olen yrittänyt tutkia asiaa ja yhtään järkevää selitystä en ole löytänyt. Sanat on sanoja ja niillä on jokin merkitys, se ei riipu sen sanojan ihonväristä, etnisestä taustasta, rodusta, seksuaalisesta suuntautumisesta tai jostain syystä tähän rasismi käsitteeseen vedetystä uskonnosta.

Kärjistäen voisin sanoa, että valkoisen sanoma neekeri, on loukkaukseksi tulkittuna, rasistista sitä valkoista kohtaan. Tämä siis niin kauan kuin tummaihoinen saa sanoa saman asian, ilman että se on rasistista. Tällöinhän jaotellaan ihmisiä ihonvärin mukaan siihen kuka saa ja ei saa sanoa sanaa neekeri. En ymmärrä. Minusta tuo olisi rasismia, mutta ei sitten kai ole.
 
Viimeksi muokattu:

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Kyllähän sä fiksuna poikana käsität sen eron kun valkoinen kutsuu mustaa neekeriksi ja musta toista mustaa neekeriksi?

En kyllä ymmärrä. Olen tämän(kin) asian suhteen tyhmä. Voitko siis auttaa? Miksi tummaihoiset saavat kutsua itseään neekereiksi, mutta valkoihoiset eivät? Yhdysvalloissa keskustellaan samasta asiasta, eivätkä mustatkaan ole löytäneet konsensusta. Minähän tuota neekeri-sanaa arkikielessä käytä, koska mustaihoisille on annettu ohjeet tästä loukkaantua.

Alunperin sana neekeri ei ollut rasistinen. Se oli suomenkielinen vastine sanoille negro, neger, negre etc. Rasismin etsimisen vimmassa sanasta neekeri päätettiin kuitenkin tehdä rasistinen. Nyt neekeri-sanaan on latautunut viboja, joita siinä ei vielä 80- ja 90-luvuilla ollut. Ok. Neekeri on nyt pannassa. Mites kun maailmalla käytetään kuitenkin aivan sukkana sanaa negro eri johdannaisin? Jos minä kutsun mustaihoista henkilöä Suomessa neekeriksi, hän loukkaantuu. Kun samainen henkilö menee Etelä-Amerikkaan ja häntä kutsutaan siellä negroksi, on homma täysin fine.

Teetkö muuten autobisnestä, tietääkö verottaja?

Jos yksi myyty auto vuodessa on autobisnestä, niin kyllä. Meinaatko, että verottajaa kiinnostaa?
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
En kyllä ymmärrä. Olen tämän(kin) asian suhteen tyhmä. Voitko siis auttaa? Miksi tummaihoiset saavat kutsua itseään neekereiksi, mutta valkoihoiset eivät? Yhdysvalloissa keskustellaan samasta asiasta, eivätkä mustatkaan ole löytäneet konsensusta. Minähän tuota neekeri-sanaa arkikielessä käytä, koska mustaihoisille on annettu ohjeet tästä loukkaantua.

Alunperin sana neekeri ei ollut rasistinen. Se oli suomenkielinen vastine sanoille negro, neger, negre etc. Rasismin etsimisen vimmassa sanasta neekeri päätettiin kuitenkin tehdä rasistinen. Nyt neekeri-sanaan on latautunut viboja, joita siinä ei vielä 80- ja 90-luvuilla ollut. Ok. Neekeri on nyt pannassa. Mites kun maailmalla käytetään kuitenkin aivan sukkana sanaa negro eri johdannaisin? Jos minä kutsun mustaihoista henkilöä Suomessa neekeriksi, hän loukkaantuu. Kun samainen henkilö menee Etelä-Amerikkaan ja häntä kutsutaan siellä negroksi, on homma täysin fine.



Jos yksi myyty auto vuodessa on autobisnestä, niin kyllä. Meinaatko, että verottajaa kiinnostaa?

Sinua ei ole rodullistettu niin sinulla ei ole myöskään oikeutta määritellä mikä on rasismia..
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Sinua ei ole rodullistettu niin sinulla ei ole myöskään oikeutta määritellä mikä on rasismia..

Ensiksi pitäisi saada kiinni siitä, miksi neekeri-sana eri johdannaisin on rasistinen. Onko sanalla joku historiallinen taakka, jonka vuoksi sitä ei voi käyttää? Jos on, niin mihin se taakka katoaa, kun mustaihoinen kutsuu toista mustaihoista neekeriksi?
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights

Mihin, kehen tai keihin viittaat termillä mutakuono?


Kyllä sitä verottajaa voi kiinnostaa. Ne on aika velikultia, kun sille päälle sattuvat. Sittenhän sittenhän se tieto liikkuu työkkäriin ja muuallekin.

Sähän voit käydä kysymässä paikallisilta mustilta asiasta ja kutsua heitä neekereiksi. Jos sua sitten potkitaan turvakengällä naamaan, niin voit raportoida asiasta monikultuurisuusketjuun. Pääsee taas @Saxon-747 nyökyttelemään niin, että nuppi irtoaa kun moni kulttuurisuus on niin kauheaa.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Kyllä sitä verottajaa voi kiinnostaa. Ne on aika velikultia, kun sille päälle sattuvat. Sittenhän sittenhän se tieto liikkuu työkkäriin ja muuallekin.

Miksi työkkärissä ollaan kiinnostuneita työsuhteessa olevan autokaupoista? Nyt niitä valoja sitten päälle taas.

Vuoden aikana saa myydä n. viisi autoa. Syyskuuhun mennessä olen myynyt yhden.

Pistä verottajalle terkkuja. Relevanttia keskustelua rasismi-ketjussa.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Mihin, kehen tai keihin viittaat termillä mutakuono?



Kyllä sitä verottajaa voi kiinnostaa. Ne on aika velikultia, kun sille päälle sattuvat. Sittenhän sittenhän se tieto liikkuu työkkäriin ja muuallekin.

Sähän voit käydä kysymässä paikallisilta mustilta asiasta ja kutsua heitä neekereiksi. Jos sua sitten potkitaan turvakengällä naamaan, niin voit raportoida asiasta monikultuurisuusketjuun. Pääsee taas @Saxon-747 nyökyttelemään niin, että nuppi irtoaa kun moni kulttuurisuus on niin kauheaa.

Minä aattelin että eilinen komedia kiertue oli vaan kiukun purkaantumista raskaan viikon pääteeksi... näköjään ihan normi olotila. Voimia ja haleja.. kyllä se jossain kohtaa helpottaa.

Multikulti on muuten tosi jees! Siis sellaisella terveellä tavalla. Teillä valaistuneilla kun se käsitää vuonna 2016 pelkästään somalit,afgaanit,irakilaiset ja islamin.. se ei ole normaalia.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Miksi työkkärissä ollaan kiinnostuneita työsuhteessa olevan autokaupoista? Nyt niitä valoja sitten päälle taas.

Vuoden aikana saa myydä n. viisi autoa. Syyskuuhun mennessä olen myynyt yhden.

Pistä verottajalle terkkuja. Relevanttia keskustelua rasismi-ketjussa.

Oot löytänyt duunia, mahtavaa! Yksi henkilö vähemmän elätettävänä. Menee tosiaan pahasti ohi aiheen.

Minä aattelin että eilinen komedia kiertue oli vaan kiukun purkaantumista raskaan viikon pääteeksi... näköjään ihan normi olotila. Voimia ja haleja.. kyllä se jossain kohtaa helpottaa.

Muistatko kun eilen kerroin, että vittuilu tulee pitää kohderyhmän tasolla. Tässä se taas nähtiin...
 
Viimeksi muokattu:

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Oot löytänyt duunia, mahtavaa! Yksi henkilö vähemmän elätettävänä. Menee tosiaan pahasti ohi aiheen.

Kyllä ne löytää mut. Ja työttömyys ei muuten tarkoita sitä, että olisi elätettävänä.

Jos asiaan taasen.

Musta Barbaari on neekeri - YouTube

MB: "Musta Barbaari ei oo neekeri"
Toinen musta: "Hiljaa! Se on neekeri...mitä vitsii...se on neekeri. Se meinaa sitä että se on neekeri jos se sanoo."

Saako sanoa neekeri? - YouTube

Tässä keskusteluohjelma 90-luvulta. Itsekin vertaan sanaa "nekru" sanaan "nigger", jossa on selkeä rasistinen lataus. Kyseisessä pätkässä musta mies sanoo, että käyttää itsekin sanaa neekeri.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onhan sillä nyt vähän eroa, jos sanoo vaikka itseään ironiseen sävyyn läskiksi tai jos kertoo naapurin rouvalle tämän olevan läski. Ihmisiä kun ollaan, niin sanojalla, sanomistyylillä, vastaanottajalla jne. on aika paljon merkitystä.

Olen varma, että @HeGe41 ja kumppanit ymmärtävät tämän - kunhan esittävät tyhmää, sillä kyllähän heidän kirjoittamiselta katoaisi pohja, jos missään ei voisi tuhahdella hassuille suvakeille.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Amerikassahan on kaksi eri sanaa. On nigga(käytännössä synonyymi tyyppi, äijä, jätkä jne sanoille) ja tätä käytetään rapissa paljon. Sitten on nigger johon liitetään nämä negatiiviset piirteet. Ja niin edelleen. Suomalaisten kielenkäytöstä tämän suhteen en tiedä kuin sen että vanhat ihmiset käyttävät neekeriä ilman negatiivista latausta melko usein.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös