Mille naurat juuri nyt?

  • 13 418 535
  • 50 862
Totuushan on se että ilman lahjoja ei syntetisaattoreista saa mitään irti.

Ilman lahjoja ei pysty myöskään varmasti säveltämään hittibiisejä. En minä silti hirveästi näkisi järkeä esim. sellaisessa keikassa, jolla Jori Sjöroos heiluttelee puolitoista tuntia käsiään PMMP:n biisien tahtiin. Logistisesti se olisi toki hienoa, kun musiikin "esittämiseen" saattaisi riittää USB-tikku kuten taiteilija Guettalla tällä sivulla mainitussa esimerkissä.
 
En tiedä kumpi tässä Puljun jutussa naurattaa enemmän, se että yllättäen Cheyenne vasikoi Seiskalle vaiko se, että Puljulla on kyllä jo oma muija (tai ainakin oli).

En tiedä mitä viestejä JP on lähetellyt, mutta vaikka tuollainen munakuva Seiskassa joka viikko viihtyvälle turhalle julkkikselle ei ainakaan olisi kovin järkevää.

Ei liene kovin vaikea päätellä miten tuo kuvio on mennyt ja kumpi on ollut tuossa se aloitteen tekevä osapuoli. Ja yhtä vaikea on arvata mistä tuo tieto on lehteen päätynyt.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Logistisesti se olisi toki hienoa, kun musiikin "esittämiseen" saattaisi riittää USB-tikku kuten taiteilija Guettalla tällä sivulla mainitussa esimerkissä.

Tällainen on toki aivan helvetin noloa ja sellaista saa syystäkin arvostella. Toisaalta ei nämä playback keikat nyt ainoastaan elektroonisen musiikin häpeä ole. Mutta väitteet siitä etteikö nämä tuottaja/dj:t osaisi soittaa tai ymmärtäisi musiikista mitään on epätosia. Harvemmin tänä päivänä enää moista väitettä edes kuulee.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olikos se juuri tämä samainen Weekend, kun muutama vuosi sitten sinne oli hommattu Skrillex pääesiintyjäksi? Se dubstep-buumi taisi olla juuri silloin päällä ja silloinkin muistan radiosta kuulleeni juttuja, että ei tuommoista "rahalle sielunsa myynyttä" artistia tänne haluta. Päättelin silloin, että kyseinen festivaali on joku hipster-underground tyylinen tapahtuma, jonne ei ole asiaa esiintymään liian suurilla vuosituloilla.

E: piti hieman tonkia ja kyseinen kaveri on käynyt myös Flow-festivaaleilla, johon tuo ylläoleva kuvaus paremmin sopii. Taisin siis erehtyä (taas:).
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Joo! Retki-Berghain. Pitääkin hommata tuo, niin voi treenata, eikä niin kovin vituta jos, tai siis KUN ei pääse sisään hippoihin. Varustelekasta?

Ehdota heille. Eikös vähintään puolet heidän asiakaskunnasta ole hipstereitä muutenkin. Pakettiin tulisi kuulua myös Sven-naamio ja pari mustaa t-paitaa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Tämähän on se iänikuinen väittely; synteettinen musiikki versus oikeat soittimet ja oikeat soittajat. On totta, että elektronisen musiikin tähdillä on osalla omat haamutuottajansa, mutta on myös totta, että monella näistä stadionpomppijoista on takanaan ja taustalla jonkin oikean instrumentin hallinta, useimmiten ne pianotunnit jos ei muuta. Above and Beyondin tyypit ovat muistaakseni korkeakoulututkinnon omaavia muusikoita ja kyllä myös monet tuntemani suomalaiset konetuottajat osaavat soittaa, siis muutakin kuin levyjä. Ja pakko kait siitä musasta on jotain ymmärrettävä, jos sen homman haluaa kuulostavan hyvältä. Osattava ottaa siitä kiipparista oikeat soinnut jne.. Puhumattakaan koko homman miksaamisesta valmiiksi paketiksi. Enkä oikein ymmärrä, että miksi elektroninen musiikki käsitetään jonkinlaisena korvikkeena, sen sijaan, että se olisi vain yksi, kerran valittu ilmaisukeino. "En oppinut soittamaan kitaralla kolmea sointua, hankin JP-8000:sen ja tein levyllisen vokaalitrancea." Noiden varajeesus-deejiitten kohdalla on myös kyse, kuten muutenkin pop-musiikissa, kokonaispaketista ja se, että sut a) pyydetään soittamaan 100 000 ihmisen eteen on jo vaatinut helvetisti työtä ja b) myös sitten taitoa ja palleja varsinaisella keikalla hallita se koko homma. Ja voin vain kuvitella, että kuinka monta kymmentä tuntia _päivässä_ joku Dj Craze, tai Jeff Mills on omaa juttuansa treenannut. Noh, kaikki näkyy sitten stagella. Millsillä on usein keikalla kolme vinyylisoitinta ja Rolandin tr 909. Heti oppii, heti handlaa ja ei kun keikalle..
Jeff Mills @ Wire 03 - YouTube
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
@Individual

Naulan kantaan. Lisäksi räppi ei myöskään ole oikeaa musiikkia vain rytmikästä puhumista johon kykenee jokainen. Tällaiset asenteet istuu tiukassa 40+ väestössä. Olen ilokseni huomannut että sitä nuorempi väki jopa paantuneita rokkihemmoja myöten on myöhemmin alkanut arvostamaan myös räppiä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Älkääs nyt! Vetihän Deivid Kettakin keikan Old schoolisti.

David Guetta soitti kokonaisen festivaalikeikan USB-muistikuilta - Rumba.fi

Space Ibiza Late 90's. David Guetta - YouTube
Ja soittivatpa Dimitri Vegas ja Like Mike Tomorrowlandin päätössetissä vinyyleiltä wanhaa ravee (on muutes vähän hankala tyyli veivaa, voin kertoa :) )

Siis yhteenvetona. Ei elektroninen musiikki ole siis mikään amatöörien temmellyskenttä, vaikka suosittua onkin. Toki kuten kaikessa musiikissa jotkut ovat hieman kevyemmillä eväillä liikenteessä ja koska kyse varsinkin EDM:n kohdalla on nykyään osin myös pop-musiikista, niin ei tietyistä ulkomusiikillisista tekijöistä haittakaan ole. Osalle myös, kuten itselleni, kyseessä on "vain" harrastus ainakin mitä levylasseiluun tulee. Kulttuuri sinällään näyttelee hyvin tärkeää osaa elämässäni.
 
Viimeksi muokattu:
Tämähän on se iänikuinen väittely; synteettinen musiikki versus oikeat soittimet ja oikeat soittajat.

Minä en usko, että kyseessä on iänikuinen väittely. Eiköhän historia tule osoittamaan aika nopeasti, miten väärässä olin. 40 vuoden päästä nuoriso nauraa vanhuksille, jotka muistelevat kaiholla jotain Nick Caven ja Rodriguezin keikkoja, joilla soitettiin kitaraa ja laulettiin. Ja nauravat samoille vanhuksille myös, kun nämä fiilistelevät Mario Lemieux'n ja Sidney Crosbyn suorituksia. Heidän on varmasti vaikea uskoa, että joku on aikanaan oikeasti maksanut itsensä kipeäksi päästäkseen katsomaan miten fyysisellä kepillä sohitaan fyysistä kuminpalaa. 2050-luvulla on ymmärretty, että todellisia lätkäsankareita ovat maailman parhaat virtuaalijääkiekkoilijat. Jos julisteita on vielä olemassa, heidän kuvillaan junnut vuoraavat seinänsä.
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Eli et sitten ymmärtänyt sanaakaan, tai et halunnut ymmärtää. Aivan kuin elektroninen musiikki olisi jotenkin pois vanhojen rokujen diggailusta. Ei mulla ainakaan nimim. Vasta pari viikkoa sitten ZZ Topin keikalta kotiutunut ja Flow-festareille ennen kaikkea Morrisseyn takia menevä. Noh, okei, on siellä se Mills:kin.

Väline on eri, kuten monessa muussakin tavassa ilmaista itseään. Jotkut tykkää tehdä sen sähkökitaralla, jotkut syntetisaattorilla ja sekvensserillä. Toki en lähde edes siihen miten paljon nämä asiat ovat vuosien saatossa sekoittuneet. Mutta joo... trollvillestä norevilleen.
 
Viimeksi muokattu:
Aivan kuin elektroninen musiikki olisi jotenkin pois vanhojen rokujen diggailusta. Ei mulla ainakaan

Mulla se on pois vanhojen rokujen diggailusta. Kun kuuntelen Depeche Modea, en pysty samaan aikaan kuuntelemaan Neil Youngia. Samoin Foalsin kuunteleminen on pois Afghan Whigsin kuuntelusta, NHL:n seuraaminen pois NBA:n seuraamisesta, NFL:n seuraaminen pois Valioliigan seuraamisesta, poliittisten uutisten seuraaminen pois stand up -komiikan seuraamisesta, kehuttujen TV-sarjojen katsominen pois kirjojen lukemisesta, 12 tunnin työpäivät pois kuntoilusta, ja turha netissä roikkuminen pois kaikesta järjellisestä. Maailmassa on ihan liikaa kiinnostavia asioita ja ihmiselämä aivan liian lyhyt.

Se nyt on ainakin Spotifyn listoja katsellessa mielestäni aika selvää jo tässä vaiheessa, että Neil Young oli totaalisen väärässä laulaessaan "rock and roll is here to stay". Suomen listan kärjestä löytyvät Nikke Ankara, Major Lazer, Roope Salminen, Mäkki, JVG, ALMA, Arttu Lindeman, Raappana, Alan Walker, Imany, Teflon Brothers, Mike Perry, Laura Voutilainen, Coldplay, Feix Jaehn, Selena Gomez, HesaÄijä, Vesala, VG? ja Evelina. Kun sinä olet vanha, rock-musiikki on suunnilleen yhtä relevanttia kuin Dallapé tällä hetkellä, eikä ne sun morrisseyt kiinnosta ketään alle viisikymppistä.

Väline on eri, kuten monessa muussakin tavassa ilmaista itseään. Jotkut tykkää tehdä sen sähkökitaralla, jotkut syntetisaattorilla ja sekvensserillä.

Ihan niin kuin jotkut tykkäävät pelata lätkää jäällä ja jotkut pelikonsolilla. Mikä kukaan on sanomaan, että toinen näistä olisi jotenkin hienompi vaihtoehto.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Väline on eri, kuten monessa muussakin tavassa ilmaista itseään. Jotkut tykkää tehdä sen sähkökitaralla, jotkut syntetisaattorilla ja sekvensserillä. Toki en lähde edes siihen miten paljon nämä asiat ovat vuosien saatossa sekoittuneet. Mutta joo... trollvillestä norevilleen.
Olen itse todennut, että on helpointa sanoa:"Huonoa musiikkia ei paljoa ole, en vain ymmärrä kaikkea". Ihan oma mietelause, joka toimii lähes jokaiseen taidelajiin. En jaksa tuhlata energiaa vääntääkseni skidien kanssa musiikista, vaan salakavalasti aivopesen heidät matkalla mökille.
 
Älkääs nyt! Vetihän Deivid Kettakin keikan Old schoolisti.

David Guetta soitti kokonaisen festivaalikeikan USB-muistikuilta - Rumba.fi

Kokeekohan yleisö muuten tällaisessa tilanteessa, että keikkakokemus jäi jotenkin vajaaksi? Jos ei koe, niin eikö tästä kannattaisi ottaa vähän mitättömämpienkin muusikkojen mallia? Esim. suosikkiartistini PJ Harveyn kesäkuista keikkaa Sideways-festivaalilla jouduttiin aikaistamaan monella tunnilla, kun bändi pelkäsi rajuilman vahingoittavan vanhoja vintage-soittimiaan:
Lähes koko yleisö ehti PJ Harveyn keikalle ajoissa – neljän tunnin aikaistuksesta huolimatta - Viihde - MTV.fi

Mitä jos olisi ajateltu vähän boksin ulkopuolelta ja ymmärretty se, että nyt eletään jo vuotta 2016? Soittimet olisi voitu viedä sateensuojaan ja laittaa biisit soimaan Spotifysta. Polly Jean olisi mennyt lavalle heiluttelemaan käsiään (ja ehkä vähän jopa persettä) musiikin tahtiin ja bändi olisi voinut painua vaikka kaljalle. Ei olisi tarvinnut mulkkailla soittoaikatauluja, eikä Saimaa-yhtyeen faneille olisi tullut mielipahaa siitä, että heidän suosikkiaan pompotellaan brittien mieliksi.
 
Viimeksi muokattu:

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Olen itse todennut, että on helpointa sanoa:"Huonoa musiikkia ei paljoa ole, en vain ymmärrä kaikkea". Ihan oma mietelause, joka toimii lähes jokaiseen taidelajiin. En jaksa tuhlata energiaa vääntääkseni skidien kanssa musiikista, vaan salakavalasti aivopesen heidät matkalla mökille.
Onpas sulla kilttejä skidejä, jos kuuntelevat soittamaasi musaa. Meillä menee takapenkillä kuulokkeet heti korville mökkireissulla, kun laitan oman musani soimaa.
Paras musa tehtiin ennen syntymääni ja mä ole vanha.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
En jaksa tuhlata energiaa vääntääkseni skidien kanssa musiikista, vaan salakavalasti aivopesen heidät matkalla mökille.
Mulla ei ole omia lapsia, mutta veljen lapsia tulee välillä aivopestyä. Tai noh, kahden tytön kohdalla peli on menetetty kun JVG ja Antti Tuisku on parasta ikinä, mutta 4-vuotias poika on hyvällä tiellä. Ihan omia absoluuttisia suosikkibiisejä en autossa pysty soittamaan kun mulla ei ole kuin normaali radio ilman CD-paikkaa (näitäkin tosiaan vielä on), mutta kun tuossa joku päivä sitten skidin kanssa ajettiin ja Radio Rockilta tuli Stam1naa, niin jätkä oli ihan innoissaan. Suosikkimusiikkia kaverilla noin muuten on Hevisaurus, joten edessä on lupaava tulevaisuus.

Noh, lupasin näistä tytöistäkin toiselle, joka on siis kummityttöni, että voidaan mennä katsomaan Sannia kunhan tuosta vähän kasvaa. Tänä kesänä olen nähnyt Sannin livenä kahdesti festareilla, ja molemmilla kerroilla 6-vuotias kummityttö on kysynyt että miksi ei ole päässyt mukaan. Noh, ehkä kummisedän ei kaikkea tarvitse kertoa mitä siellä festareilla aina tapahtuu...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
mutta kun tuossa joku päivä sitten skidin kanssa ajettiin ja Radio Rockilta tuli Stam1naa, niin jätkä oli ihan innoissaan. Suosikkimusiikkia kaverilla noin muuten on Hevisaurus, joten edessä on lupaava tulevaisuus.

Tähän vahva sama meidän nelivuotiaan mukaan on päiväkodissakin soiteltu Hevisaurusta ja kun raskaampaa rokkia soi missä tahansa niin se on "hevisaurusta" ja aletaan heti diggailemaan. Mutta kyllä sinne muutakin uppoaa, huomasi jo 3v kun auton takapenkillä pää nytkyy rytmimusiikin tahdissa kun GrooveFM:ää paljon soittelin. Paljon se meistä aikuisista tarttuu, ja tietty meitäkin on monesti kaksi, vaimo aivopesee boom kah jutuilla jne huoh.

_
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Se nyt on ainakin Spotifyn listoja katsellessa mielestäni aika selvää jo tässä vaiheessa, että Neil Young oli totaalisen väärässä laulaessaan "rock and roll is here to stay". Suomen listan kärjestä löytyvät Nikke Ankara, Major Lazer, Roope Salminen, Mäkki, JVG, ALMA, Arttu Lindeman, Raappana, Alan Walker, Imany, Teflon Brothers, Mike Perry, Laura Voutilainen, Coldplay, Feix Jaehn, Selena Gomez, HesaÄijä, Vesala, VG? ja Evelina. Kun sinä olet vanha, rock-musiikki on suunnilleen yhtä relevanttia kuin Dallapé tällä hetkellä, eikä ne sun morrisseyt kiinnosta ketään alle viisikymppistä.

Tässä kyllä väkisinkin päätyy sen huomion eteen, että musiikki itsessänsä on jotain muuta, kuin merkittävä asia. Musiikin kannalta kun on se sama kuka milloinkin keikkuu popparilistojen kärjessä, niin kuin on täytisen yhdentekevää millä hilavitkuttimella sen innovaationsa todentaa. Oleellisempaa olisi ymmärtää ne elementit, eli sisällöt, mitkä siinä musiikissa on sisällä. Tietysti, jos musiikki itselle sattuu olemaan tapettia, jonka avulla joku kikkarapää jongleeraa viihdyttävästi, kirjoittamassasi on pointti. On kuitenkin niin, että musiikki itsessään sisältää monenlaisia asioita ja jos niitä haluaa ymmärtää, tai ne ovat merkityksellisiä itselle, lainattu on ymmärtämättömyyden ylistys.

On ihan totta, että musiikki on bisneshenkisesti adapteerattu nuorisokulttuurin tapetiksi rahantekoon, mutta se on myös adoptoitu oleelliseksi osaksi ideologisia pyrkimyksiä, uskontoja, sodankäyntiä ym, eli loppujen lopuksi sinun popparileijunta on varsin pikkuruinen osa ja merkitykseltään mitätön musiikin kehityksessä ja historiassa.

Soittajana musiikin merkitys ja sisällöt on ihan toiset, kuin kuulijana. Asian voi nähdä kahtaallisesti, toisille osata soittaa tarkoittaa teknisesti puhdasta tulkintaa primavista lappusia pläräillen, toisille taas kykyä ilmaista sisäinen maailmansa soittamalla, näiden kombinaatio on sitten yleensä se, joka kestää ajan.
Säveltäjälle homma taas on ihan eri, kun siihen liittyy dramaturgian lisäksi jänteen ja tarinan rakentaminen. Millä säveltää ja miten säveltää on täysin merkityksetöntä, vain tulos ratkaisee. Ilmaisun tyylilajit on samantekeviä, koska musiikki on kieli ja genret on vaan murteita, jotka noudattaa kuitenkin samaa toisilleen ymmärrettävää viestiä.

Katsojana, jos niin ajattelen, sanoisin, että Dallapeen keikka joskus vuonna miekka ja kilpi (vokaalissa Teijo Joutsela viuluineen) oli miljoona kertaa elämyksellisenpi aktio, kuin vaikkapa seurata Mad Professoria lavalla vääntelemässä nappuloita. Tunsin itseni lähinnä idiootiksi tuijotellessani arsenaalia studiohärpäkkeitä, joilla se ääniänsä teki, mutta mitään siellä lavalla ei katsojan kannalta tapahtunut ja lopulta kiintoisa ja taitava äänillä pallottelu olisi toiminut paljon paremmin toisessa miljöössä, mitään näkemistä visuaalisessa mielessä siinä ei ollut. Samoin katsojana valitsisin aina sen, jossa joku ilmaisee aivoituksiansa musiikin kielellä reaaliaikaisesti. Tiedän toki, että jo viime vuosituhannen loppupuolella monenkin missukan lavasaundit tuli kovolta, jotta saattoi hän myyntihenkisesti keskittyä tissien heilutteluun, edes jossakin rytmissä, tiedän jopa aikas monta kotimaista artistia, joiden keikka ei onnistuisi, jollei studiotuotos olisi se minkä paikallaolija kuulee, mutta nimiä en halua jakaa. Legendahan, jonka paikkansapitävyydestä en ole varma, kertoo, että aerosmihillä oli jo aikoinaan lavarakenteissa bändi, joka varsinaisesti soitti ne biisit, jotta Tyler ja kumppanit saattoivat harrastaa aerobicciä yleisölleen. Mikäs siinä, jos kelpasi.

Tuo luettelemasi lista saa huomioitsijan kulmakarvat kyllä hiukan koholleen, osaatko mahdollisesti analysoida, mitä musiikillisesti merkityksellistä nämä ovat saaneet koskaan aikaan? Mikäli tunnet musiikin kieltä purkaisitko myös ne innovaatiot ja sävellykselliset oivallukset, mihin tuo joukkio on kyennyt? Totuus kuitenkin taitaa lopulta olla, että kaikki musiikki, olipa tyylilaji mikä tahansa, juontuu aina aiemmasta ja on joko sovitus tai pastissi siitä mikä on jo aikaa sitten tehty ja useimmiten paremmin, kun on muokattavaksi päätynyt. Hupaisasti, tuossa listassasi on äkkiseltään katsoen joukko tekijöitä, joita ei olisi, ellei korville aikoinaan olisi ollut sitä Neil Youngia ja Dallapeetä, osalle varmaan tietoisesti, osalle tietämättään.

Mutta, niin on monta mieltä asiaan kun kuulujaakin, joten yhden totuuden omistajaa ei ole olemassa. Äänien ja varsinkin musiikin psykofyysisistä vaikutuksista jos sattuu olemaan kiinnostunut suosittelen kaivamaan kirjastoista Jouko Tolosen väitöskirjan vuodelta 1969: Mollisoinnun ongelma ja kvanttien sijoittuminen unitaariseen sävelasteikkoon, siitä selviää, miksi kulttuurit, uskonnot ja valtaanpyrkijät rahantekijöiden lisäksi niin ahneesti musiikkilla ratsastavat, vaikkeivat siitä lopulta lainkaan piittaa, eivätkä sitä varsinaisesti tietoisella tasolla ymmärrä lainkaan.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
@Individual

Naulan kantaan. Lisäksi räppi ei myöskään ole oikeaa musiikkia vain rytmikästä puhumista johon kykenee jokainen. Tällaiset asenteet istuu tiukassa 40+ väestössä. Olen ilokseni huomannut että sitä nuorempi väki jopa paantuneita rokkihemmoja myöten on myöhemmin alkanut arvostamaan myös räppiä.
Tarkoitatko arvostamisella sitä, että ymmärtää miksi jotkut pitävät siitä ja että osaa arvostaa artistien lahjakkuutta vai sitä, että arvostaa kyseistä musiikkia ja kuuntelee sitä mielellään. Itse sanoisin nimittäin, että lähes jokainen vähänkin objektiiviseen ajatteluun kykenevä ihminen osaa kyllä arvostaa sellaisten artistien työtä ja lahjoja, jotka arvostusta ansaitsevat. Tai vähintään pitäisi osata. Tästä esimerkkinä vaikkapa juuri menestyneet räppärit sekä elektronisen musiikin nimet. Ilman lahjakkuutta, musikaalisuutta ja valtavaa määrää työtä kukaan ei sellaiseen asemaan pääse ja tämän pitäisi olla kaikille itsestäänselvää. Sen sijaan kokemukseni perusteella nuoremmatkaan, esim 20-30v, paatuneet rokkihemmot eivät kovinkaan usein arvosta kyseistä musiikkia itsessään kovinkaan korkealle, kun ei siitä yleensä kykene nauttimaankaan.

Jotta pysyttäisiin edes jotenkin ketjun aiheessa: How To Make a #1 Song - WITHOUT TALENT - YouTube

Linkki vie youtubeen ja videolla demonstroidaan, kuinka paljon talenttia nykyaikaisen hittibiisin tekeminen oikeasti vaatiikaan.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Sen sijaan kokemukseni perusteella nuoremmatkaan, esim 20-30v, paatuneet rokkihemmot eivät kovinkaan usein arvosta kyseistä musiikkia itsessään kovinkaan korkealle, kun ei siitä yleensä kykene nauttimaankaan.

On totta että ehdottomuus on "hevi on paskimmillaankin parasta" -porukassa yleisintä. Väitteen naiiviudestakin voi jo päätellä ettei se ole täysin vakavasti heitettyä. Se on aina hauska huomata kuin joku hevipuritaani luulee salassa nyökkäilevänsä gangsteriräpille. Mä näin. En mene silti lällättelemään.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Heh, muistan kun kävin keskustelun erään kikkeliprogemiehen kanssa musiikista. Häntä vitutti suunnattomasti kuinka Him menestyi maailmalla "muutaman soinnun biiseillä". Tuollaisia biisejä pystyy kuulema tekemään kuka vaan. Kysyin sitten miksei hän tee samanlaista musiikkia. Että jos se on niin helppoa, niin ei muutakuin hittiä tulemaan. Ville Valo kiertää kavereineen ympäri maailmaa, tekee melko mukavaa tiliä ja pimppiäkään tuskin tarvii kauheasti vongata. Ja äijä istuu täällä, persaukisena ja tuntemattomana muusikkona. Ei sanonut asiaan enää mitään.

Niitä hittejä yrittää tälläkin hetkellä väsätä melko moni, harvassa on ne jotka onnistuvat.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
On totta että ehdottomuus on "hevi on paskimmillaankin parasta" -porukassa yleisintä. Väitteen naiiviudestakin voi jo päätellä ettei se ole täysin vakavasti heitettyä.

Vajaat 20 vuotta metallipiireissä roikkuneena voin valitettavasti todeta, että kyllä se surullisen monen kohdalla on ihan vakava mielipide. Varsinkin Pohjois-Amerikassa ollaan niin helvetin tarkkoja siitä, mikä on oikeaa metallia ja mikä "mallcorea", eikä musiikissa siedetä lainkaan huumoria, vaan se on aivan saatanan vakava asia. Esimerkkinä voisin heittää paskamyrskyn, joka syntyi kun Children Of Bodom päätti kymmenisen vuotta sitten tehdä kieli poskessa coverin Britney Spearsin biisistä. Tuohan suututti aivan saatanasti porukkaa varsinkin ison lahden toisella puolella.

Tunnen myös henkilökohtaisesti monia kavereita, jotka eivät siedä mitään muuta musiikkia kuin metallia. Myös sellaisia, jotka eivät siedä kuin jotain tiettyä metallin alalajia, kuten death metallia. Itse olin myös teini-iässä puritaani, mutta jossain välissä tajusin, että on aivan saatanan tyhmää kieltää itseltään asioita sen takia, että voi sanoa olevansa kunnon hevimies. Toki tiedän myös tapauksia, jotka tuntuvat olevan ihan aidosti kiinnostuneita ainoastaan raskaammasta musiikista, enkä siitä nyt varsinaisesti lähde ketään tuomitsemaan.

Edit: Tuli muuten mieleen se, kun Stam1na julkaistiin 70 000 Tons Of Metal risteilyn esiintyjälistaan muutama viikko takaperin, niin Facebook-ryhmässä oli joku jenkki käynyt kuuntelemassa bändiltä pari biisiä Youtubesta ja kommentoi julkaisua: More mallcore shit. Tosin yleisesti tuntui kommenteista päätellen uppoavan yllättävän hyvin ulkomaan eläville. Jotkut jopa hehkuttivat, kuinka olivat pitkään olleet faneja, eivät koskaan kuvitelleet pääsevänsä näkemään Stam1naa livenä.
 
Viimeksi muokattu:

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Heh, muistan kun kävin keskustelun erään kikkeliprogemiehen kanssa musiikista. Häntä vitutti suunnattomasti kuinka Him menestyi maailmalla "muutaman soinnun biiseillä". Tuollaisia biisejä pystyy kuulema tekemään kuka vaan. Kysyin sitten miksei hän tee samanlaista musiikkia. Että jos se on niin helppoa, niin ei muutakuin hittiä tulemaan. Ville Valo kiertää kavereineen ympäri maailmaa, tekee melko mukavaa tiliä ja pimppiäkään tuskin tarvii kauheasti vongata. Ja äijä istuu täällä, persaukisena ja tuntemattomana muusikkona. Ei sanonut asiaan enää mitään.

Niitä hittejä yrittää tälläkin hetkellä väsätä melko moni, harvassa on ne jotka onnistuvat.

Sen kummemmin kantaa ottamatta ja moralisoimatta, on olemassa muusikoita joilla on selkeä visio siitä millaista musiikkia he haluavat tehdä, riippumatta siitä onko sillä kaupallista potentiaalia. Joskus harvoin näistä nousee talentteja mutta suurin osa tänä päivänä noilla listoilla näkyvistä artisteista ja biiseistä on musiikkiteollisuuden tarkkaan harkittuja tuotteita. Jos tuollainen myy niin silloin sillä on paikkansa musiikkiscenessä, täytyy kuitenkin muistaa että suurimmalle osalle ihmisistä musiikki on kulutustavaraa, jotain jonka tahdissa tanssia tai heilua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös