Mille naurat juuri nyt?

  • 13 223 952
  • 50 384

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mitäpä hän mahtoi vastata? Luettelit tuossa kasan perusteita, miksi sitä poppihumppaa väännetään. Toisille syy on raha, toisille tunnettuus ja varsinkin nuorille jonneille se pimppa. Viimeinen karisee sitten ensimmäisenä pois. Been there jnps. Musiikin tekemiseen onkin sitten monella paaljon syvempiä syitä, eivätkä kaikki tee musiikkia rahan tai pillun vuoksi. Kiertäminenkin menettää hohtonsa ajan myötä, vaikka toisille siitä elämäntapa tuleekin. Mutta, nämä ovat niitä pinnallisia ulkomusiikillisia asioita, kuin vaahto tuopissa.

Ei vastannut asiaan mitään. Eniten mua tökki(i) tuossa ajattelussa se, etteikö tuollaista perus poppia/rockia/metallia tekevä muusikko voisi tehdä hommaa myös ns rakkaudesta lajiin. Ei sen musiikin tarvitse aina olla vitullisen vaikeaa ja taiteellista jotta se olisi "aitoa".

Olen ikäni harrastanut musiikkia, soittanut bändeissä ja aikanaan elättelen kovasti toiveita musiikilla elämisellä. Nykyään soitan vain soittamisen ilosta. Kerkesin nähdä myös sen kuinka paljon homma vaatii, jos haluaa isosti pärjätä. Ja kuten kirjoitit, onnella on iso osansa tästä.
 
Katsojana, jos niin ajattelen, sanoisin, että Dallapeen keikka joskus vuonna miekka ja kilpi (vokaalissa Teijo Joutsela viuluineen) oli miljoona kertaa elämyksellisenpi aktio, kuin vaikkapa seurata Mad Professoria lavalla vääntelemässä nappuloita. Tunsin itseni lähinnä idiootiksi tuijotellessani arsenaalia studiohärpäkkeitä, joilla se ääniänsä teki, mutta mitään siellä lavalla ei katsojan kannalta tapahtunut ja lopulta kiintoisa ja taitava äänillä pallottelu olisi toiminut paljon paremmin toisessa miljöössä, mitään näkemistä visuaalisessa mielessä siinä ei ollut.

Tästä me olemme pitkälti samaa mieltä. Vilkaisin YouTubesta Armin van Buurenin ja David Guettan esiintymisiä. Kyllä siinä tällaiselle ahdasmieliselle varhaiskeski-ikäiselle henkilölle tulee väkisinkin mieleen, että jos minunkin suosikkiartistini olisivat esim. Roskildessa tulleet lavalle vain heiluttelemaan käsiään omien kappaleidensa tahtiin ja musiikki olisi soitettu yleisölle vaikka Spotifysta, olisinkohan osannut edes pitää niitä minään varsinaisina keikkoina. Mutta kuten tässäkin ketjussa ovat jo paremmin ajan hermolla olevat selittäneet, tämä kertoo lähinnä vain siitä, että minä en ymmärrä mistään mitään. Onneksi alle 40-vuotiaiden parissa suurin osa sentään jo tajuaa asiat paremmin. Siksi siellä van Buurenin ja Guettan konserteissa on väkeä paljon enemmän kuin PJ Harveyn ja Neil Youngin keikoilla, joita minä kävin katsomassa.

Tuo luettelemasi lista saa huomioitsijan kulmakarvat kyllä hiukan koholleen, osaatko mahdollisesti analysoida, mitä musiikillisesti merkityksellistä nämä ovat saaneet koskaan aikaan?

En osaa analysoida enkä pysty noiden musiikkia kuuntelemaan. Mutta osaan kyllä analysoida sen, miksi tuo lista saa sinulla kulmakarvat hieman koholleen. Se johtuu siitä, että olet iällä. Ikäihmisen tehtäviin kuuluu manata sitä, että kyllä on maailma mennyt mallilleen.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Armin van Buurenin ja David Guettan vertaaminen on kuin vertaisi Led Zeppeliniä ja Boy Georgea keskenään. Ei mulla muuta.
 
Armin van Buurenin ja David Guettan vertaaminen on kuin vertaisi Led Zeppeliniä ja Boy Georgea keskenään. Ei mulla muuta.

En ole Led Zeppelinin keikalla koskaan käynyt. Jos heidänkin live-esiintymisensä on sitä, että heilutellaan käsiä ilmassa musiikin tahtiin kuten van Buuren ja Guetta, se tuli kyllä mulle vähän puskista. Olisin kuvitellut, että he soittavat siellä lavalla jotain instrumentteja.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mutta osaan kyllä analysoida sen, miksi tuo lista saa sinulla kulmakarvat hieman koholleen. Se johtuu siitä, että olet iällä. Ikäihmisen tehtäviin kuuluu manata sitä, että kyllä on maailma mennyt mallilleen.

No oliskohan noin. Musiikki kyllä sattuu olemaan iätöntä ja ajatonta ja jonkun mielestä jopa ikuista. Ihan jokaisen tekeleen, millä värkillä tahansa tehtynä voi purkaa vaikka paperille ja analysoida, mitä siellä on, vai onko mitään. Se että jotkut nostelee lippalakkia lökäreissä lavalla eestaas marssien ei sisällä varsinaisesti musiikillista elementtiä, vaan olisi tulkittava hyötyliikuntana tai jonain sopivana muuna puuhasteluna. Sinänsä metkana yhtymäkohtana asioihin, jos tuotos sisältää kaksi ääntä, jokainen korva joka kuulee, kuulee automaattisesti näiden äänien keskinäisen erotuksen, eli itseasiassa ääniähän onkin kolme! Maailmassa, musiikin suhteen ei ole liikkunut yhtään mikään yhtään mihinkään suuntaan, eikä liiku, joten manailuun ei mitään syytä löydy. Edelleen maailmassa, nyt ja vastakin, on vain kahdenlaista musiikkia: hyvää ja huonoa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Armin van Buurenin ja David Guettan vertaaminen on kuin vertaisi Led Zeppeliniä ja Boy Georgea keskenään. Ei mulla muuta.
Kumpi näistä on kumpi? Guettan nimen olen useasti kuullutkin, mutta tää Armin van Nistelrooy on kyllä ihan tuntematon suuruus.

Nauratti muuten kun aiemmalla sivulla oli puhetta että "huonolla alkamisajalla esiintyjän valoshow jää köyhäksi" tms. Kertoo sinänsä jotain tällaisesta ns. keikastakin että se vaatii toimiakseen helvetisti erilaisia valoja, muuten tuollaisen katsomisesta ei ilmeisesti saa mitään irti.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Nauratti muuten kun aiemmalla sivulla oli puhetta että "huonolla alkamisajalla esiintyjän valoshow jää köyhäksi" tms. Kertoo sinänsä jotain tällaisesta ns. keikastakin että se vaatii toimiakseen helvetisti erilaisia valoja, muuten tuollaisen katsomisesta ei ilmeisesti saa mitään irti.

Harvoin sitä rokkibänditkään kynttilän ja tähtisädetikkujen loisteessa skulailee. Alle linkkaan vähän kuvia eräästä metsässä järjestettävästä festivaalista minkä ydinaluetta äänen lisäksi on se visuaalinen ilme. Ei nuo sitä tunnelmaa ainakaan laske.

Kosmos Festival – Kuvat | Facebook
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä ei, mutta rokkibändit kuitenkin pystyvät soittamaan esim. akustisen keikan jollain klubilla kynttilänvalossa. David Guetta tuskin pystyy.

Guetan akustinen. Tuli visio kaverista lankapuhelimen kanssa, sellaisen pyörivän numerovalinnan kimpussa. "How does this shit work?!"

Nuorempana sitä oli enemmän rajallisempi näissä. Nykyään menee paljon enemmän korvista ja saa hymyn huulille. Teknot, räpit ja kansanlaulut saa vielä ja aina irvistämään mutta to each his own jne. Ei niiden listasoitot ole multa mitenkään pois.

T. Night Nurse soimaan kovalla heti nyt.
 

Yö-Orava

Jäsen
Aletaan näemmä olla asian ääressä. Tuli nimittäin joku hetki takaperin kaverin kanssa keskusteltua, no okei väiteltyä, miten määritellään absoluuttisesti hyvä musiikki tai mitkä ovat parhaita tapoja määrittää mahdollisimman lähelle sellaista, ja kai mun piti joku äänestyskin tänne aiheesta avata. Ei niinkään takaamaan kenenkään mielipiteitä, vaan ihan puhtaasta mielenkiinnosta. Katsotaan jos joskus jaksaisi, voi kyllä olla ettei viitsi. Esityslistalla oli mm. top-listat, myyntiluvut sekä miten musiikki kestää aikaa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ehkä ei, mutta rokkibändit kuitenkin pystyvät soittamaan esim. akustisen keikan jollain klubilla kynttilänvalossa. David Guetta tuskin pystyy.

Jostain syystä vaan kuitenkin tuppaavat panostamaan visuaaliseen puoleen. Jos tädillä olisi.. Yleisökään konserteista riippumatta harvemmin on täysin vesiselvänä. Onko sitä viinaa ja huumeita ihan pakko vetää että pystyy kuuntelemaan sitä tuubaa jota kukin artisti tarjoaa? Joo ja on myös päihteettömiä ihmisiä ja konsertteja. Ihan siltä varalta että joku tähän tarttuisi kuitenkin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
@Roger Moore Guetta ei ole mitään verrattuna van Buureniin jonka keikat ja musiikki ovat todella taiten tehtyjä. AvBllähän ei varsinaisesti edes ole montaa megahittiä toisin kuin Guettalla ja toisin kuin Guetta, van Buuren tekee keikoillaan tosi paljon muutakin musiikilleen kuin painaa playta ja taputtaa.

Edit. Ja mitä valopuoleen ja visuaalisuuteen tulee, niin konemusaskenen keikkoihim kannattaa suhtautua kuten bileisiin.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Guetan akustinen. Tuli visio kaverista lankapuhelimen kanssa, sellaisen pyörivän numerovalinnan kimpussa. "How does this shit work?!"

Itselleni tuli mieleen pimeässä huoneessa kuuluva vieno nappuloiden mekaaninen nakse ja liukupainikkeiden kevyt rohina. Guettan hienoiset ähkäisyt ja tossujen tamppaaminen lattiaa vasten. Välillä huudetaan wohoota ja kysellään yleisön fiiliksiä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Aletaan näemmä olla asian ääressä. Tuli nimittäin joku hetki takaperin kaverin kanssa keskusteltua, no okei väiteltyä, miten määritellään absoluuttisesti hyvä musiikki tai mitkä ovat parhaita tapoja määrittää mahdollisimman lähelle sellaista, ja kai mun piti joku äänestyskin tänne aiheesta avata. Ei niinkään takaamaan kenenkään mielipiteitä, vaan ihan puhtaasta mielenkiinnosta. Katsotaan jos joskus jaksaisi, voi kyllä olla ettei viitsi. Esityslistalla oli mm. top-listat, myyntiluvut sekä miten musiikki kestää aikaa.
Olen oikeastaan samaa mieltä. Mä olen helvetin huono arvostelemaan ketään musiikkimausta tai haukkumaan kenenkään mielipiteitä paskoiksi. Itse olen n. 14 kuukauden aikana käyttänyt satoja euroja Nightwishin näkemiseen ja bändi on tässä ajassa nähty neljä kertaa livenä, ja viidettä pukkaa parin viikon päästä Himoksella. Joku voi pitää suorastaan mielenköyhänä touhuna, ja heillä on siihen täysi oikeus.

Eli ei sillä, kyllä jengi saa konemusiikista diggailla ihan niin paljon kuin jaksaa, itse en saa siitä mitään kiksejä. Vastaavasti monikaan ei varmasti saa myöskään Nightwishistä mitään kiksejä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
@Roger Moore Guetta ei ole mitään verrattuna van Buureniin jonka keikat ja musiikki ovat todella taiten tehtyjä. AvBllähän ei varsinaisesti edes ole montaa megahittiä toisin kuin Guettalla ja toisin kuin Guetta, van Buuren tekee keikoillaan tosi paljon muutakin musiikilleen kuin painaa playta ja taputtaa.

Edit. Ja mitä valopuoleen ja visuaalisuuteen tulee, niin konemusaskenen keikkoihim kannattaa suhtautua kuten bileisiin.
Konemusaakin voi esittää niin monella tavalla, esimerkkinä vaikkapa Milk Inc (linkki youtubeen), vaikka ei ihan samaa genreä Guettan ja AvB:n kanssa olekaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Konemusaakin voi esittää niin monella tavalla, esimerkkinä vaikkapa Milk Inc (linkki youtubeen), vaikka ei ihan samaa genreä Guettan ja AvB:n kanssa olekaan.
Tottahan toki! Ainoa mihin otin kantaa, oli Guettan ja AvB:n niputtaminen samaan porukkaan ikäänkuin playnappulaDJ-kategoriaan.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Näin on. Ei teidän fabujen jotka ootte juuttuneet -80 tai-90 luvulle kannata puhua nykymusiikista yhtään mitään kun ette siitä mitään ymmärrä eikä teidän kannata vertailla sitä yhtään mihinkään. Vitun juntit!
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tottahan toki! Ainoa mihin otin kantaa, oli Guettan ja AvB:n niputtaminen samaan porukkaan ikäänkuin playnappulaDJ-kategoriaan.

Se oli erittäin hyvä kannanotto. En maalaisuuttani hoksannut, että koska van Buurenin esiintymisestä vain 80-90 prossaa on käsienheiluttelua, hän on vähän kuin Led Zeppelin. Itse asiassa siitä olisi Jimmy Pagekin voinut ottaa mallia. Jos hän olisi keikoilla keskittynyt lähinnä huitomaan ilmaa, olisi varmaan sormet päässeet pienemmällä rasituksella.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Se oli erittäin hyvä kannanotto. En maalaisuuttani hoksannut, että koska van Buurenin esiintymisestä vain 80-90 prossaa on käsienheiluttelua, hän on vähän kuin Led Zeppelin. Itse asiassa siitä olisi Jimmy Pagekin voinut ottaa mallia. Jos hän olisi keikoilla keskittynyt lähinnä huitomaan ilmaa, olisi varmaan sormet päässeet pienemmällä rasituksella.

Niin. Kun jonkin perusbasistin soittoakin katselee niin se näyttää vähän siltä kuin löysää munaa runkkaisi. Muistaakseni jokin rockbändi teki tämänkin joskus soitti bassoa ja runkkasi löysää kikkeliä. Hihihi. Mikä show. Silti kyllä minä tällaista kikkailua voisin ihan hyvin verrata vaikka johonkin kitaran renkutukseen. Ihan samanlaiselta näppäilyltähän tuo näyttää. Eri vehkeet tosin.

DJ Unkut Demonstrates TRAKTOR Native Scratch Technology - YouTube
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Magnetic Man ft. Katy B - Perfect Stranger. Radio 1 (Live). - YouTube
Soittimia ja läppäreitä samassa biisissä. Mind Blown. Nauran kaikille joiden mielestä tuo biisi ei ole hyvä. Olette väärässä.

Tuo ei ole ollenkaan hassumman kuuloinen kappale mielestäni mutta tässäkään tapauksessa en ymmärrä, mitä lisäarvoa nuo kolme jätkää heilumassa läppärien takana esitykseen tuovat. Viulut ei soi, jos ei niitä joku soita, ja laulua ei tule, jos ei joku laula mutta koneet varmaan osaavat kyllä säksättää itsekseenkin.

Silti kyllä minä tällaista kikkailua voisin ihan hyvin verrata vaikka johonkin kitaran renkutukseen. Ihan samanlaiselta näppäilyltähän tuo näyttää. Eri vehkeet tosin.

DJ Unkut Demonstrates TRAKTOR Native Scratch Technology - YouTube

Tuo näyttää hyvin erilaiselta kuin Armin van Buurenin esiintyminen. Jätkä räplää joitain laitteita, joista en tajua mitään. Van Buuren huitoo ilmaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös