MM-kultaleijona jätti kasarmin viikon palveluksen jälkeen – ”Olihan se virkistävä kokemus” - KHL - Ilta-Sanomat
Nauran linkin uutiselle jossa ammattilaisurheilija Jesse Joensuu on vapautettu armeijasta koska polvi ei kestä.
Miksi nauran asialle, on että itse suoritin kunniakkaat 180 aamuani b-mies kirjurina ja "bemari"-toiminta tuli tutuksi sen puolen vuoden aikana. Itse olen poikkeuksellisen allerginen, on ruoka-aine-allergiaa, atoopista ihottumaa, astmaa jne ja noiden kaikkien kanssa oli ongelmia intissä. Ruokaa ei tullut metsään silloin kun siellä alussa vielä oleskelin, astmani temppuili normaalia enemmän ja ihoni meni aivan helvetin huonoon kuntoon. Koko intin ajan kiskoin erilaisia antibiootti-kuureja jne. Veksissä kenttä-sairaanhoitajat vain totesivat että joo nyt on kyllä oikeasti jokin vialla, menepä päällikkölääkärille. Päällikkölääkäri oli aika eriskummallinen tapaus, vapautuksia sai vaikka kuinka paljon, mutta hoitoa ei sitten taas yhtään. Kaikki veksissä siis myönsivät että joo eipä noilla allergioilla intissä oikein mitään oikeaa toimintaa tehdä. Kyselin sitten olisiko vapautus mahdollinen. Itselläni tilanne oli vielä se, että olin saanut opiskelipaikan ennen kun heinäkuussa armeijaan marssin, ja opiskelupaikkani starttasi syyskuussa viimeistä kertaa kyseisessä koulussa. Eli toisinsanoen mitä pidempään olen valtion palveluksissa niin sitä enemmän jään jälkeen opiskeluissani. Edes tämä ei riittänyt vapautukseen, vaan päällikkölääkäri oli sitä mieltä että suoritettu armeija näyttää aina hyvältä cv:ssä ja minun ehdottomasti kannattaa palloilla se minimi 180 vrk vaan kassulla jotta saan passin kouraan.
Sitten tuli tavattua muitakin b-miehiä, ja todella harvassa olivat c-paperit vaikka paikat olisivat olleet kuinka rikki. Yksi kaveri oli tullut jo edellisessä saapumiserässä armeijaa, mutta rikkonut polvensa p-kaudella ja siitä puolen vuoden hsl-lomalle. Puoli vuotta kului ja tämä palasi kassulle ja muutti minun kanssa samaan tupaan. Kaveri ei ihan oikeasti tehnyt mitään kahteen kuukauteen, muuta kuin nukkui ja kävi syömässä, koska odotti jatkuvasti meidän tuvassa että kapteeni ja päällikkölääkäri pääsevät sopuun mitä tälle kaverille tehdään. Jotain kertoo sekin että kaveri tuli vapaaehtoisesti auttamaan minua kirjurin hommissa, koska kuulemma muuten hajosi pää jatkuvaan tekemättömyyteen. Noh, kaksi kuukautta meni ja kaveri muutti jostain syystä sitten toiseen tupaan, kun ei lopulta niitä c-papereita saanut, vaikka se polvi ilmeisesti oli melko paskana. Jotain polvitukia se sitoi joka aamu sinne polveen ja sai veksistä maihari-vapautuksen koska kuulemma sillä rikkinäisellä polvella on parempi kävellä lenkkareilla kuin maihareilla. En tiedä mitä teki kun muutti toiseen yksikköön, mutta ilmeisesti ei suoriutunut edes polkupyörän korjaajan apupojan pestistä koska pyörähallit olivat niin kaukana että rikkinäinen polvi ei kestänyt jatkuvaa sinne kävelyä. En pidä mahdottomuutena ettei tosiaan tehnyt viimeiseen neljään kuukauteen yhtään mitään muuta kuin söi ja nukkui. Kun c-papereita ei annettu millään. "Kyllä se on teille parempi että suoritatte tuon intin vaikkakin tälleen lusmuten, ketään ei kiinnosta kun kotiudutte että mitä hommia ootte siellä tehny, pääasia että se on käyty". Kaveri vissiin ruksi kotiutumistarkastuksessa sen että varusmiespalveluksesta aiheutui pysyviä vammoja, en tiedä sitten miten tämä ratkesi.
Lisäksi oli eräs toinen kaverini siviilistä, joka meni armeijaan, rikkoi polven, odotti yli kuukauden päätöstä jatkuuko intti vai ei, ja toimi kirjurina "väkisin" loppuajan, koska kyllä rampojakin miehiä tarvitaan.
Siksi naurattaa että ammattiurheilijat passitetaan jo viikon jälkeen kotiin. Miksei näille tarjota ikinä mitään kirjurin jne b-miehen pestejä kuten meille tavallisille pulliaisille? Okei, lätkäjätkät yms AMMATTI-urheilijat vielä ymmärrän, mutta kun sitten tällaisia vastaavia vapautuksia saavat kaiken maailman salibandyn sekä pesäpallon pelaajat, jotka tuskin tulevat ikinä täysin pelkällä urheilulla itseään elättämään. Sitten taas kun olet joku yrittäjä, ja elantosi riippuu täysin omasta yrityksestäsi, niin sinä et saa mitään vapautuksia.
Suomessa on tasa-arvoinen asevelvollisuus joka koskee kaikkia paitsi tiettyjä uskontokuntia ja urheilijoita. Niin ja naisethan saavat itse päättää menevätkö kyseiseen laitokseen vai eivät.