tant gredulin
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK
fakeedit: Mikä oli se sivistyssana kysymyksistä, joihin ei odoteta vastausta?
Retorinen kysymys. Eikä ole fake.
fakeedit: Mikä oli se sivistyssana kysymyksistä, joihin ei odoteta vastausta?
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Väyrynen ärähtää: Euro oli virhe!
No joo.
En ole finanssianalyytikko, mutta näkisin silti, että Suomi on hyötynyt eurosta. Toki nyt, kun euron kallis valuutta, niin muualla työn teettäminen on halvempaa. Toisaalta on hyvä miettiä, että miten arvostettu markka olisi nykytilanteessa? Millaiset korkotasot olisivat ilman euroa?
En odota vastauksia näihin kysymyksiin. Tulipahan vaan näin äkikseltään mieleen.
Anni Sinnemäki työministeriksi juhannuksen jälkeisellä viikolla.
Toivotaan että Ultra Bran sanoittaja onnistuu vaativassa tehtävässään.
En usko että olisivat tyytyväisiä tähänkään, tai mihinkään muuhunkaan päätökseen, jonka porvarihallitus tekee/tekisi.Porvarihallituksen olisi pitänyt esim. poistaa varallisuusvero niin vasuritkin olisivat tyytyväisiä.
Vastenmielistä ja kveruloivaa lobbausta. Ja tehotonta, kannattaisi pian tehdä jotakin positiivistakin julkisuuskuvan eteen! Eiköhän arvostus ole melko lailla nollassa tämänsorttista "yrittämistä" kohtaan.
Todennäköisesti laissa pyritään estämään "aukiolopakottaminen", mutta jos kauppakeskuksella on ns kirjoittamaton herrasmiessopimus ihan SM-liigan tyyliin.
Minun mielestäni tämä nykyinen hallitus on siitä hyvä, että sen sisällä on erilaisia mielipiteitä jotka myös tuodaan kansalle julki. Aikaisemmat hallitukset ovat olleet asiasta kuin asiasta yksimielisiä, mikä on melkolailla luonnotonta pitkällä aikavälillä....mutta ilolla on tietysti tervehdittävä sitä, että keskustelua aina toisinaan viriää.
Minun mielestäni tämä nykyinen hallitus on siitä hyvä, että sen sisällä on erilaisia mielipiteitä jotka myös tuodaan kansalle julki. Aikaisemmat hallitukset ovat olleet asiasta kuin asiasta yksimielisiä, mikä on melkolailla luonnotonta pitkällä aikavälillä.
Vapaavuoren kommentointi tässä yhteydessä ei varmaan yllätä ketään. Hänhän lähtökohtaisesti vastustaa jotakuinkin kaikkea, mikä heikentää pääkaupunkia suhteessa muuhun maahan. Krediitit hällekin siitä, että tuo mielipiteensä julki.
Itse olen tervehtinyt ilolla sitä otetta, että lainvalmistelua on yritetty selkeästi käynnistellä eritasoisin ohjelmanjulistuksin, pitkällekin menevistä uudistushankkeista ja nimen omaan laajakantaisella pohjalla komiteoissa ja muissa valmisteluelimissä, eikä pelkästään vain perinteisesti etujärjestöjen edusmiesten välillä kaksikannassa. Tämän hallituksen näyttämä malli tulle viitoittamaan tietä myös tulevaisuuteen.
Tässä paljastuukin tiukasti klassisen liberalismin nimeen vannovien ajattelun ongelma: ei se puhtaassa muodossa oikeasti turvaa ihmisten valinnanvapautta. Lisäksi on liian yksipuolista jättää aina näissä väitteissä TSS-oikeudet kokonaan huomiotta.
Kannatan kyllä lämpimästi toimia, joilla ihmisille annetaan mahdollisuus asua siellä, missä nämä haluavat (eikö se ole klassisen liberalismin mukaista?).
Keskittyminen ei ole luonnonlaki vaan kiinni myös valinnoista. Sen sijaan olemassa olevia työpaikkoja etelästä ei väkipakolla kannattaisi siirrellä, vaikka sinänsä huvittaa se meteli, joka siitä nousee verrattuna monien pohjoisessa asuvien ihmisten runsaslukuisempaan pakkomuuttoon. Se on vain tyypillistä nykyajalle, että oikeasti rakenteita uudistavia päätöksiä (joku lääkelaitoksen siirto on vain epätoivoista tekohengitystä) ei uskalla juuri kukaan esittää.
Vielä mainitakseni tuosta aukioloaikojen vapauttamisesta, niin olen samaa mieltä siitä, että on aivan turhaa itkeä sitä, jos kauppoja kaatuu. Kyse on kuitenkin asiasta, jossa ihmiset äänestävät jaloillaan.
Jos nyt sitten oikeasti noita lähikauppoja rupeaa suuremmissa määrin putoamaan, niin ongelmaksi voi muodostua vanhusten ja muiden enemmän liikuntarajoitteisten ostosmahdollisuuksien tekeminen.
Invidualin viestin perusteella ja kommentin perusteella arvioisin että tuo jälkimmäinen epäily näyttäisi osuneen oikeaan.Individualille voisin sen verran toki täsmentää, että jos ne pikkukaupat nyt sitten kaatuvat, niin ne tuskin kaatuvat siihen, että nämä liikuntarajoitteiset päättävätkin sännätä sinne kilometrien päähän hypermarketteihin eikä siihen lähikauppaan. Jos taas tarkoitit jotain muuta, niin sitten käsitin väärin tai olen vain huumorintajuton.
Myönnettäkköön, että itse olen ainakin jossain määrin klassisien liberalismin nimeen vannova. En kuitenkaan oikein ymmärrä tuota sinun "ongelman" perustelua. Lähtemättä nyt sen enempää filosofiselle puolelle sanon vain sen, että vapaus on aina vain illuusio, joka määräytyy lähinnä sen mukaan kuinka paljon ihminen kokee olevansa rajoitettu. Ei ole tarkkaa linjaa sen suhteen missä määrin täytyy olla vaihtoehtoja kokevansa itsensä "vapaaksi". Muussa tapauksessa käsityksemme klassisesta liberalismista eroavat toisistaan.
Wiking kirjoitti:Toisin sanoen, SergeiK:n toteama tilanne ei johdu kauppojen aukiolojen sääntelyn vapauttamisesta vaan aivan muusta syystä.
Wiking kirjoitti:Muuten lainaamani kohta on kyllä varsin hienoa kehäpäättelyä, jos tarkastelemme sitä alueellistamisen näkökulmasta. Nimittäin vasta nyt ymmärsin, että tuon logiikan pohjalta Kekkonen onkin ollut Suomen tähän astisen historian klassisen liberalismin suurin edustaja.
Wiking kirjoitti:En kovin paljoa löydä yhteistä pohjoisessa asuvien muuttamisella etelään ja etelästä laitosten ja työpaikkojen vartavasten siirtämisellä muualle. Varsinkin käyttämäsi sana "pakko" on aikaisempaan lausumaani peilaten varsin suhteellinen.
Tuskin rakenteita uudistavia koskevat päätökset ovat itsessään mikään pelon kohde, veikkaisin, että enemmänkin ehdotusten sisältö ratkaisee. Kuitenkin kun puhumme ratkaisuista, joilla keskusjohtoisesti muokataan yhteiskunnan väestön sijoittumisesta, tuo se hyvin nopeasti mieleen entisen itänaapurin. Kyllähän minäkin haluaisin hengailla rantabiitsillä ottamassa aurinkoa ja hetkessä siirtyä laskettelemaan vuoristoon. Realiteetit huomioiden kuitenkin antaisin yhteiskunnan rakenteiden muuttua mahdollisimman vapaasti.
Invidualin viestin perusteella ja kommentin perusteella arvioisin että tuo jälkimmäinen epäily näyttäisi osuneen oikeaan.
Itse uskon että Kokoomus oli alunperin aika pitkin hampain tätä hyväksymässä ja nyt sitten katsotaan kortit.