Ei ala. Nyt sekoitat puurot ja vellit, sillä Granlundin tilanteessa ei ole kyseessä normaali liigasopimus...
Mutta liigan mukaan Granlund on Kärppien mies, ainakin viimeksi kuulemani kannanoton mukaan. Eli sen perusteella sopimusasiassa ei pitäisi olla epäselvyyksiä tai -määräisyyksiä?
Mitä tulee lakiin nuoresta työntekijästä, en epäile etteikö se pitäisi paikkaansa. Tätä Granlundin joukot eivät kuitenkaan hyödyntäneet missään vaiheessa ainakaan julkisesti, vaan vedottiin johonkin aivan muuhun. Ja mitä tulee kunnollisten sopimusten sorvaamiseen junnuille, voi olla että se olisi ainakin jossain määrin ennaltaehkäisevää, mutta samalla voi kysyä että kuinkas se sitten estää agentteja hyödyntämästä em. lakia nuoresta työntekijästä kun muualta yhtäkkiä tarjotaan huomattavasti kohtuullisempaa korvausta? Jos alaikäisen sopparin voi purkaa sillä perusteella että vanhemmat vaihtavat paikkakuntaa, ei ole minun nähdäkseni mitään järkeä tehdä reikäpäisiä sopimuksia juniorin kanssa, joka ei ole edustuksessa vielä omilla näytöillään pelipaikkaa lunastanut. Näinhän ne sopimukset on perinteisesti tienattu, pelaamalla hyvin. Ei pelkällä lahjakkuudella tai potentiaalilla. Agenttien markkinat, seuroille jää vain hävittävää.
En väitä tietäväni kenen vakain tahto Granlundin siirrossa lopulta tapahtuu, mutta lopputulos on joka tapauksessa sama. Enemmän annan kuitenkin krediittiä siitä, jos itse tosiaan tahtoo vaihtaa seuraa, silloin on ainakin ollut rehellinen. Minulle on aivan sama minkä värisen paidan tämän jälkeen pukee ylleen, ei tunnu pahalta. Se on yksinkertaisesti niin, että jos pitää mennä niin sitten pitää mennä, ei siinä mitään. Mutta en minä sellaista pelaajaa Kärppiin kaipaa joka ei täällä ahlua pelata, yhtä yksinkertaista. Siinä olen kanssasi täysin samaa mieltä, että Arposen kannattaisi ehdottomasti ohjata energiansa johonkin hyödyllisempään kuin yritykseen pitää Granlund Kärpissä.