Mikä liigapaikkakunta vetäisi Jatkoajan lukijaa?

  • 30 954
  • 204

PJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevat Mestarit
Muista liigapaikkakunnista Rauma kiinnostaa sen kauneuden ja rauhallisuuden takia. Se on myös aito merellinen kaupunki, vaikka rannikkokaupunkeja Suomessa paljon onkin. Pidän myös Lappeenrannasta ja Jyväskylästä, kummatkin ovat varsin mukavia paikkoja, joihin olisi helppo muuttaa.

Vastoin joitain juttujani olen myös viihtynyt Turussa loistavasti ja se olisi ehkä paras valinta, pitää sitä nyt hieman tutuille kuittailla. Lahdesta on myös hyvin positiivinen kuva. Hämeenlinna on nykyään samanlainen taajaman jatke kuin Hyvinkääkin. Hyvinkään kasvuvauhdilla taitavat kohta olla saman kokoisiakin. Tosin Hämeenlinnassa oli varsin paljon kaunista rantaa, kun kävin siellä juoksemassa maratonin.

Tampere ja Pori edustavat sellaista ruostevyöhykkeen ja junttien risteystystä, että niihin täytyisi olla erityisen painava syy muuttaa. Näistä kummastakin on jäänyt varsin ahdasmielinen kuva. Erityisesti tamperelaisista on jäänyt mieleen myös varsin heikko itsetunto, vaikka onneksi siitäkin olen tavannut päinvastaisia esimerkkejä. Työläiskaupungin leima on onneksi kuolemassa ja vie samalla mukanaan paljon sellaista hautaan, joka sietääkin kuolla. Uskon että Tampere muuttuu koko ajan paremmaksi paikaksi. Porista en ole aivan varma. Pahnan pohjimmaisena on Kotka, joka on ihan menetetty tapaus, jos pieni hyppäys liigapaikkakuntien ulkopuolelle sallitaan.

Kuopio ja Oulu ovat jääneet hieman etäiseksi. Kuopiossa oli mukavaa ohikulkumatkalla.
 

opa27

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, Ässät, Detroit Red Wings, Newcastle United
Ikäni oon asunu Savonlinnassa ja välillä on muutto ollu työasioden takia mielessä. Savolaisena voisin asua helposti Kuopiossa, tosin myös Lappeenranta olisi hyvä vaihtoehto, molemmissa saisi asua järven rannalla. Jyväskylä kuuluu samaan kastiin ja kaikki ketä sieltä tunnen ovat loistotyyppejä, joten voisin viihtyä siellä. Myöskin kaupungin koko on sopiva minulle.

Porissa olen käynyt muutaman kerran ja sekin vaikuttaa mielenkiintoiselta paikalta, tosin ihmiset ovat toisenlaisia kuin täällä idässä. Turussa olen käynyt usein ja kaupunki on viihtyisä ja kivan kokoinen, mutta siellä vikana on se, että tuntuu kuin olisi ulkomailla ja etäisyys kotiseudulle on melkoinen. Ihmiset ovat myös ehkä jotenkin kylmempiä kuin täälläpäin.

Oulussa en ole käyny kuin kerran ja en tiedä muuta kuin että mukavan kokonen paikka. Tampere vaikuttaa myös sopivalta ja ihmiset ovat minun makuuni.

Lahti on sopivan kokoinen mutta en ehkä viihtyis, on jotenki kolkko paikka.

Helsinki on sitten oma lukunsa. Mukava käyvä, mutta en todellakaan muuttais kun äärimmäisen pakon eessä. Siellä asuu kyllä todella paljon täkäläisiä, mut mie en kyllä sielä jaksa ku päivän pari ja sit pittää päästä pois.

Raumalla ja Hämeenlinnassa on samanlaista pikkukaupungin tuntua ku täällä ja niissä vois viihtyä hyvin.

Laitetaan nyt sit vielä paikat järjestykseen:

1. Kuopio - lähellä ja samanhenkistä porukkaa
2. Jyväskylä - mukavia ihmisiä
3. Lappeenranta - viihtyisä kaupunki Saimaan rannalla
4. Pori - ennemmin ku Turku, joku siinä vaan kiehtoo
5. Hämeenlinna - viihtyisä pikkukaupunki, siellä pelaa meijän kylän poikia
6. Tampere - iso "maalaiskaupunki"
7. Turku - sopivan kokonen paikka ja meri lähellä
8. Rauma - pikkukaupunki, jossa myös vesi äärellä
9. Oulu - muuten vaikuttaa hyvältä, mut täältä katottuna aika ettäällä
10. Lahti - sijainti sopiva, muuta hyvää ei oikeen sit irtookkaan
11. Helsinki - ei sitten millään
12. Espoo - meinas unohtuu kokonaan....
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
PJ kirjoitti:
Tampere ja Pori edustavat sellaista ruostevyöhykkeen ja junttien risteystystä, että niihin täytyisi olla erityisen painava syy muuttaa. Näistä kummastakin on jäänyt varsin ahdasmielinen kuva. Erityisesti tamperelaisista on jäänyt mieleen myös varsin heikko itsetunto,

Samaa mieltä olen Pariisilaisista. Tosin, eipä ole tullut poikettua.

Kaikki jotka Tampereeseen tutustuvat, ovat käytännössä toista mieltä.

No, ei isoa huolta. Mää taaplan täällä nääs.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
opa27 kirjoitti:
12. Espoo - meinas unohtuu kokonaan....

Espoo nyt on sellainen kaupungin irvikuva, että ei väliä, vaikka listasta unohtuisikin.

Lappeenranta voisi olla aika kiva kaupunki. Siellä päin käyneenä on tullut todettua ihmisten lämminhenkisyys ja vieraanvaraisuus. Tietysti kun ajattelee pelaajan näkövinkkelistä, niin palkka ei välttämättä olisi niin kova kuin esim. Espoossa, mutta ennemmin viihtyisässä ympäristössä pienemmällä palkalla kuin Suomen häpeäpilkussa moninkertaisella palkalla.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Jos olisin liigakiekkoilija, ei minulla olisi mitään estoja muuttaa mihinkään - paitsi seurauskollisuus, jonka uskoisin itselläni olevan aika vahva. Hämeenlinna on muutenkin ihan leppoisa pikkukaupunki - "maltillisen kasvun ja kehityksen kaupunki" Suomen logistisessa keskipisteessä. Vähiten ehkä kiehtoisi Rauma, joka on selkeästi pienin liigapaikkakunta. Sielläkin kiekkoilu on kuitenkin huudossa ja kaupungin keskusta viihtyisä - joten lopulta miksi ei? Espoo taas ei ole kaupunki ollenkaan, mutta sijaitsee kaupungin lähellä ja siten palvelut ovat myös lähellä. Sikäläinen seura taas ei oikein houkuttelisi, koska sinne menevien pelaajien kehitys vaikuttaa keskimäärin hidastuvan. Kuopio, Jyväskylä, Lappeenranta ja Tampere ovat kaikki "rehellisesti juntteja" mutta nuorekkaita opiskelijakaupunkeja, jossa varmasti viihtyisi. Pori ja Lahti taas vähän rahvaampia, mutta suomalaisen mittapuun mukaan kohtuu suuria kaupunkeja. Oulu on jotain kahden edellämainitun tyypin välistä - vaikka sitten rahvas opiskelijakaupunki :). Oulu on hieman kaukana, mutta Kärpät ainakin lentää pelimatkansa. Helsinki on meidän ainoa jonkunasteinen suurkaupunki, jossa on ainakin kaikki mitä yksi ihminen tai perhe tarvitsee. turku nyt on turku - mutta eihän siinäkään mitään vikaa ole, paitsi se että se on turku. Kyllähän sinnekin voisi siis mennä...

Oikeasti menisin kuitenkin välittömän kehitysvaiheen jälkeen ulkomaan kierrokselle. Paitsi pelikokemusta, ennen kaikkea elämänkokemusta hankkimaan...
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
BitterX kirjoitti:
Jos olisin liigakiekkoilija, ei minulla olisi mitään estoja muuttaa mihinkään - paitsi seurauskollisuus, jonka uskoisin itselläni olevan aika vahva.

Sama. Kun käytännössä syntymästäni olen JYPiä seurannut, niin kovin vaikeaahan se olisi kuvitella toisen samassa sarjassa pelaavan joukkueen paitaa kantavansa. Tietysti voisi olla eri tilanne, jos tarjouspyyntöön laitettaisiin tarpeeksi nollia tai JYPistä heitettäisiin ulos, mutta onneksi huikea kiekko"urani" kestikin vain kaksi kautta, niin eipä tarvitse moisia miettiä. :)
 

PJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevat Mestarit
kritiikki kirjoitti:
Samaa mieltä olen Pariisilaisista. Tosin, eipä ole tullut poikettua.

Kaikki jotka Tampereeseen tutustuvat, ovat käytännössä toista mieltä.

No, ei isoa huolta. Mää taaplan täällä nääs.

Mä en muuten ole samaa mieltä ja on tullut tutustuttua kumpaankin paikkaan. Mä nääs olen käynyt myös Pariisissa enemmän kuin Tampereella. Sinne voisin joskus muuttaakin, niin voi hyvin käydä. Manse taitaa jäädä kokematta, mutta eihän sitä ikinä tiedä. Kaupunki muuttuu koko ajan paremmaksi, ei se suinkaan toivoton paikka ole. Hyvä vaan että Suomessa on parikin edes vähän isompaa keskusta, vaikka tuppukyliä nämä on täällä kaikki valon tai ikuiseen kaupunkiin verrattuna ...
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Aika paljon on tullut Suomea kierrettuä ja kyllä ne ovat Turku, Helsinki ja Espoo. Tampere tai jokin muu sisämaan kaupunki ei sytytä sitten ollenkaan.

Porvooseenkin voisi muuttaa, jos siellä olisi liigajoukkue, oikein sympaattinen pikkukaupunki. Vähän kuin Turku pienoiskoossa.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pääkaupunkiseudulta muuttaminen olisi kyllä aika iso kynnys, kun oikeastaan kaikki tutut on täältä, mutta jos pakko olisi täältä pois muuttaa, niin luulisin, että Oulu/lähiseutu voisi olla aika potentiaalinen vaihtoehto. Toisena tulee Tampere. Muita vaihtoehtoja ei ole.

Pois muuttaminen vaatisi kyllä uudelta paikkakunnalta aika täydellisen työpaikan löytymistä. Turussa sellainen olisi ollut tarjolla n. 2 vuotta sitten, mutta emännän kanssa keskustelut johtivat yksimieliseen päätökseen. Ei. Turkuun tosin en olisi muuttanut siinäkään tapauksessa, vaan johonkin siihen 30-50 kilometrin päähän Helsinkiin päin.
 

Mallikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät,Suomen maajoukkueet
Liigapaikkakunnat!

Itse ole kahdella liigapaikkakunnalla asunut eli Lahdessa ja Porissa niin voin sanoa viihtyväni melkein missä vain !
Jos pitäisi valita niin sellainen paikkakunta jossa on mukavaa myös hallin ulkopuolella ja pelien lisäksi kaikki näyttää hyvältä, niin suosikki listani on seuraava:
1.Tampere
2.Lappeenranta
3.Kuopio
4.Jyväskylä
5.Pori
6.Hämeenlinna
7.Lahti
8.Rauma
9.Espoo
10.Oulu
11.Helsinki

Voi olla vapaasti eri mieltä - on vain henkilökohtainen mielipiteeni !
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lappeenranta tai Jyväskylä olisivat varmasti mukavia paikkoja. Myös Oulu ja Turku voisivat olla ihan ok vaikka ovatkin jo liian isoja.

Espooseen,Helsinkiin tai Lahteen en ensimmäisenä lähtisi.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Työn takia voisin asua missä vaan, koska aina ei vain voi valita, mutta jos ajatellaan paikkakuntia pelkästään sen kannalta kuinka mielelläni sinne muuttaisin niin lista näyttää seuraavalta:

Espoo - Ei ikinä.
Helsinki - Ei ikinä.
Hämeenlinna - Ei juurikaan kokemuksia, mutta luulen, että viihtyisin.
Jyväskylä - Asuisin mielelläni.
Kuopio - Nykyinen asuinpaikka eikä hinkua muualle.
Lahti - Ei nappaa, en tiedä miksi.
Lappeenranta - Voisin muuttaa, mutta ei erityisesti houkuttele.
Oulu - Oulukin kävisi päinsä oikein hyvin.
Pori - Aika neutraali, mutta kallistuu kuitenkin plussan puolelle.
Rauma - Sama kuin edellä
Tampere - Neutraali.
 

Valkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Etelän vellihousu kun olen...

todennäköisesti Turku-Rauma akselille tulisi asetuttua. Murre ja ihmiset sekä miljöö ovat tärkeimmät kriteerit.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Joo voisin kyllä:

Pori - ihme, kun 24 vuotta elämästäni asunut siellä, nyt vuoden verran Ulvilassa
Tampere - useasti tullut vierailtua kiertelemässä siellä, ihan kiva paikka


Neutaali:

Kuopio - veikeä kieli, sinänsä varmaan ok paikka
Hämeenlinna - pieni paikka, ja sukulaisiakin sielläpäin
Jyväskylä - mikä ettei, yksi kaverikin meni sinne opiskelemaan
Turku - valitettavasti, vaikka Suomen persreikä onkin
Lahti - ei mitään kantaa oikein tähän


Ei missään nimessä:

Espoo - hoh
Hel(l)sinki - ei helvetissä
Rauma - en edes piruuttani, heh
Oulu - keskellä ei mitään
Lappeenranta - symppispaikka, mutta vähän kaukana
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Varastin formaatin Arnoldilta, mutta hän antanee sen vanhalle ulvilalaiselle anteeksi...

Joo voisin kyllä:

Pori - ihme, kun 17 vuotta elämästäni asuin Ulvilassa, oikeastaan jos Tampereelta joskus johonkin muutetaan, ensin katsotaan mahdollisuus muuttaa Poriin, tiäksääketätuanoini
Tampere - Mansesteri on mukava paikka asustella, olen täällä viihtynyt jo kohta 7 vuotta; miellyttävää jääkiekkoa täällä ei pelata
Hämeenlinna - pieni paikka, ei kuitenkaan pusikossa, Tampere lähellä (jossa sukulaisia), miinuksena videointilaitteet ja niiden neitimäinen käyttö
Jyväskylä - pari kesää siellä töissä, minä pidän; tuttavia ja sukulaisia siellä

Neutaali:

Kuopio - läpi on ajettu pari kertaa ja tuskin viihtyisin; johtuu toki siitäkin, että suku ja ystävät on niin muualla päin Suomea, ei henk.koht. mitään paikkaa vastaankaan
Turku - ei mahdoton ajatus, velipoika asuu Turussa ja silleen..


Ei missään nimessä:

Lahti - olen ollut Lahdessa viikon elämästäni, ja se on riittänyt kaikki nämä vuodet; paremmin en osaa selittää
Espoo - uuhh, en pidä Helsingistä, tuskin viihtyisin sen maalaiskunnassakaan
Helsinki - en ole ikinä viihtynyt Helsingissä, töissä olen ollut siellä pariin otteeseen
Rauma - serkun miehen sanoin: Raumalla ei olla minuuttiakaan enempää kuin on pakko
Oulu - mukava paikka käydä (sukuloimassa), mutta enpä siellä asuisi; liikaa poroja
Lappeenranta - never been there, mutta vähän liian kaukana
 
Viimeksi muokattu:

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Kapo kirjoitti:
Kaukana mistä? Porista? Humoristista menoa ottaen huomioon ettei Porikaan kovin lähellä ole juuri mitään muuta kuin Raumaa.


On se kaukana Espoostakin.

Idässä tuolla Venäjän tuntumassa. Eikö nämä riitä perusteiksi? Tämä ole mitään henk.koht. lappeenrantalaisia kohtaan, vaan hehän ovat mukavia lupasakoita ihmisiä.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Arnold kirjoitti:
On se kaukana Espoostakin.

Idässä tuolla Venäjän tuntumassa. Eikö nämä riitä perusteiksi? Tämä ole mitään henk.koht. lappeenrantalaisia kohtaan, vaan hehän ovat mukavia lupasakoita ihmisiä.

Arskan kanssa mennään kyllä tässä asiassa tasatahtiin. Kyllähän Lappeenranta on kaukana lähes kaikista muista liigapaikkakunnistakin. No, totta kyllä se, että Pori ja Rauma ovat myös tosiaan lähellä eniten toisiaan, mutta on siinä sentään Tamperekin edes kohtuullisilla etäisyyksillä.

Ja tosiaan, lappeenrantalaisia tai edes sieltä kotoisin olevia tunnen minäkin, eikä mitään ole heitä vastaan. Käsitin, että tässä ketjussa oli tarkoituskin katsoa kirjoittajien mielipidettä liigapaikkakunnista. Sinänsä vain palstantäytettä, mutta ei kai se niin haittaa.
 

atsku

Jäsen
Arnold kirjoitti:
On se kaukana Espoostakin.

Idässä tuolla Venäjän tuntumassa. Eikö nämä riitä perusteiksi? Tämä ole mitään henk.koht. lappeenrantalaisia kohtaan, vaan hehän ovat mukavia lupasakoita ihmisiä.
En millään tahtoisi puuttua asiaan, mutta Pääkaupunkiseudulta Poriin ja Lappeenrantaan on tismalleen sama matka (n.225km), joten siihen ei voi porilaiset vedota. Venäjän läheisyys pelottaa kaikkia, jotka miettii asiaa muualla suomessa. Lohdutanpa, etteivät ne siihen rajan pintaan jää, jos ovat tullakseen. Kyllä ne Poriin astikin sitten tulevat. :) Rajan läheisyyttä tuskin huomaa, ellei sitten pidä pahana asiana venäläisiä turisteja, niitä tosin on Helsingissäkin paljon. Lähin liigapaikka on Lahti(150km). Suurin osa liigapaikoista n.220km etäisyydellä. Kyllä täytyy myöntää että mun näkövinkkelistä Pori on aika kaukana, johtunee siitä, etten tunne ollenkaan paikkoja länsi-suomesta. Lappeenranta, Hämeenlinna ja Tampere on minun vaihtoehdot tähän palstaan. Nyt asun Espoossa, kovin tekee mieli pois, ei johdu Bluesista, vaan liian kiireisestä ja kireästä menosta pääkaupunkiseudulla. Ei millään pahalla, mutta elämä on leppoisampaa muualla suomessa.
 
Viimeksi muokattu:

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
atsku kirjoitti:
En millään tahtoisi puuttua asiaan, mutta Pääkaupunkiseudulta Poriin ja Lappeenrantaan on tismalleen sama matka (n.225km), joten siihen ei voi porilaiset vedota.


Ei, mutta ei Helsinki ole mikään Suomen napa, jonka kautta kaikkea peilataan. Se nyt vaan sattuu olemaan Suomen pääkaupunki ja sillä selvä.

Ketjun aihe taisi olla niinkin selkeä kuin, mikä liigapaikkakunta vetäisi Jatkoajan lukijaa. Itse olen Jatkoajan lukija, ja tuo mielipiteeni on oma kantani.

Kysyttävää?
 

atsku

Jäsen
Arnold kirjoitti:
Ei, mutta ei Helsinki ole mikään Suomen napa, jonka kautta kaikkea peilataan. Se nyt vaan sattuu olemaan Suomen pääkaupunki ja sillä selvä.

Ketjun aihe taisi olla niinkin selkeä kuin, mikä liigapaikkakunta vetäisi Jatkoajan lukijaa. Itse olen Jatkoajan lukija, ja tuo mielipiteeni on oma kantani.

Kysyttävää?
Tarkoitinpa että ymmärrän hyvin sinun kantasi. Minun mielestä Pori on kaukana. Katson asiaa Lpr näkökulmasta. Ihan ok, no hard feelings. Vetosit vaan siihen että Lpr on kaukana Espoostakin. se ei oikein toiminut..
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
atsku kirjoitti:
Vetosit vaan siihen että Lpr on kaukana Espoostakin. se ei oikein toiminut..


Joo, se oli lähinnä heitto, kun ei ollut siihen hätään heittää faktuaalisia seikkoja etäisyyksistä. Mutulla heitin sen, että Lappeenranta on siitäkin kaukana, eikä edelleenkään siellä asuvia kohden ole mitään henkilökohtaista.

Lopetan omalta osaltani tämän ohi aiheen menevän paatoksen tähän.
 

Mr.Bletch

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 2013
Lisätään nyt oma lusikka soppaan kun on muutamassa kaupungissa kanssa tullut asusteltua.

Pori: Ennen ja nyt. Porissa tullut yhteensä asusteltua 20 vuotta ja tykkään kyllä kaupungista vaikka Helsingissä olen syntynytkin. Mukava ilmapiiri, kyllin pieni ollakseen suuri kaupunki suomen mittakaavassa. Talouden ja väestön kasvun muuttuminen positiiviseen suuntaan on tuonut Porille mukavasti lisää ilmettä, joen lähistö on ihan nättiä. Positiivista on myös erittäin edulliset asumiskustannukset vaikkakin yliopistokeskuksen saapuminen poriin ja yleisen hyvinvoinnin kasvaminen ovat nostaneet asuntojen hintoja viime vuosina hyvinkin reippaasti.

Tampere: Lapsena tullut siellä asuttua, kuuluu kyllä suosikkeihini, ei järin kaunis, mutta muuten rempseä.

Kangasala: Saattaa olla ettei ole kaupunki mutta hyvinkin kaunis paikka, sinne voisi kyllä muuttaa jos tarvetta olisi.

Helsinki: Tuli tehtyä syrjähyppy synnyinkaupunkiin muutamia vuosia sitten. Ei voi mitään, punaniska on punaniska, en gillaa. Ennen en ollut rasisti, mutta reilun vuoden siellä elettyäni tunteet kieltämättä nousivat pintaat. Euroopan New York - sulatusuuni. Asumiskustannukset järjettömät. Täytyy tienata tuplat kuin muualla, että pääsee lähellekään samantasoiseen asumiseen.

Espoo: Sielläkin tullut asusteltua, aivan kuollut paikka, jos kaupungiksi siis edes voi sanoa. Varmasti suomen kahtiajakautunein kunta mitä tulee tuloeroihin, ja sen kyllä huomaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös