Ketjun aihe on hyvinkin teoreettinen, mutta silti otan osaa siihen. Pieni ajatusleikki piristää aina...Max +++ ja Min ---
- Hki: (++)Siellä asuneenakin voin sanoa, ettei se ole mitenkään supervittumainen paikka. Itse asuin n. 10min junamatkan päässä ydinkeskustasta ja voin sanoa, että muuttaisin sinne takaisin, jos vain mahdollista. Alue oli toisinaan käsittämättömän hiljainen ja rauhallinen ja kaikinpuolin erittäin mukava. Itselläni ei ole mitään angstia tsadilaisia kohtaan.
- Espoo: (0/-)Aika neutraaleja tunteita herättää tuo kaupunki. Olisihan se hauska asua vaikkapa Kivenlahden tornitalossa merinäköalalla, koska merestä satun pitämään. Kuitenkaan Espoo ei kiinnosta asuinpaikkana ihan ensimmäisenä.
- Hlinna: (-)Aika valju maku on jäänyt muutamasta vierailusta. Hyviä tyyppejäkin tuli silti tavattua. Osa vaikutti aika oudolta ja tämä otos perustuu useamman henkilön mielipiteeseen. Asua en haluaisi Hlinnassa, mutta sijainnista saa plussaa, koska se on niin "lähellä kaikkea". Olen liikkuva ihminen, joten sijainti kartalla on minulle tärkeä.
- Tku: (+) Kyl määki Turuus. Hieno kesäkaupunki ja Ruissalon alue on upea. Ihmisiin olen päässyt tutustumaan jonkin verran ja ainakin se porukka oli ihan ok, joskin vähän sisäänpäin lämpiäviä aluksi. Mieleen jäänyt Ilkka Nummiston valvoma ravintola. Plussalle päätyy tämä kaupunki.
- Lahti: (-) Jotenkin kolkko paikka. En haluaisi asua vapaaehtoisesti ainakaan keskustassa. Ehkä jossain kaupungin laidalla voisi menetellä. Urheilu/palloilu kaupungin maine jättää miinukset ainoastaan yhteen. Radio- ja TV-museo on hieno paikka.
- Lpr: (0 tai +) Neutraali oikeastaan täysin. Paha arvostella, kun ei ole tutustunut paikkaan mitenkään hyvin. Luonnon ja vesistön läheisyys on aina hyvä asia.
- Rauma: (++) Paikka on pieni, mutta sympaattinen. Rauma on kuten monet muutkin kaupungit täysin kesäkaupunki. Talvella paikka on aika ankea, mutta onneksi lätkä tuo suurelle osalle muuta mietittävää. Vuosiin en ole enää Raumalla asunut, mutta säännöllisesti käyn siellä viettämässä aikaa. Jos työllisyystilanne olisi suopea, niin muuttaisin jossain vaiheessa vuorenvarmasti takaisin Raumalle. Gyl Raum o ain Raum.
- Pori: (--) En anna pienoisen antipatian pilata pohdintaani Porin kohdalla, koska se tulee äidinmaidosta. Rauma-Pori kiista elää ja voi hyvin. Se saa jotkut tekemään jopa kielioppivirheitä täällä jatkoajassa mm. isojen kirjainten käytön kohdalla ;) Poriin en muuttaisi vapaaehtoisesti, ellei joku tarjoaisi hulppeaa asuntoa esim. Kokemäenjoen alueelta tai Yyteristä päin. Porilaiset ovat aika outoja, mutta kun niihin tutustuu, niin ajatusmaailma alkaa valjeta myös raumalaiselle. Monta mukavaa hetkeä olen viettänyt tiettyjen porilaisten kanssa, mutta tuntemattomiksi jääneet yksilöt ovat tehneet jositain vierailuista epämiellyttäviä. Pori on synkkä paikka, mutta kolmannen miinuksen vie pois kävelykatu, Yyteri ja Reposaari. Pori ei mielestäni ole mikään merellinen kaupunki. Keskustasta on oikeasti pitkä matka meren rantaan. Poriin ei mennä kuin pakosta tai hetken mielenhäiriön takia.
- J:kylä: (0) Aika sama kuin Lpr:n kohdalla. Paikka on suurimmaksi osaksi tuntematon, mutta luonnon läheisyys viehättää. Kaupunki on aika hyvän kokoinen kaikenkaikkiaan. Jyp ei sytytä yhtään.
- Kuopio: (+): Aika sama kuin ylläolevä kaupunki, paitsi että KalPa ei sytytä yhtään. Joillain kesälomilla on joskus tullut Kuopiossa vierailtua ja ihmiset vaikuttivat ainakin päiväsaikaan ihan normaaleilta, ellei jopa mukavilta. Voisin muuttaa Kuopioon.
- Tre: (-) Tampere ei herätä suuria haluja muuttaa sinne asumaan. En oikein edes tiedä miksi. Kaupunki on passelin kokoinen ja sieltä löytyy varmasti kaikki tarvittava ja enenmmänkin, mutta Tampere ei ole minun juttu.
- Oulu (-) Sama kuin Tampere. Jos Oulu olisi oikeasti pohjoisessa, niin mielenkiinto voisi olla ihan toisenlainen. Nyt tämä puolensuomen kaupunki herättää lähinnä penseitä ajatuksia. En haluaisi asua siellä.
Loppukaneetiksi voisi todeta, että kyllähän sitä asuisi vaikka missä, jos elämäntilanne niin määräisi. Suomalaiset liigakaupungit ovat kuitenkin vielä ihan positiivisa ilmestyksiä. Jos mennään näiden vaihtoehtojen ulkopuolelle, niin paljon huonompia vaihtoehtojakin löytyy.