Vaikka olen itse pienestä kaupungista lähtöisin, sittemmin kotiutunut Turkuun, en voi pitää Helsinkiä suurkaupunkina. Vaikka talousalueeltaan (kolme kaupunkia yhdistyneenä) pääkaupunkiseutu on pinta-alaltaan suuri, se ei kuitenkaan minustakaan tunnu kuin kasvaneelta pikkukylältä, eikä sitä fiilistä aiheuta suinkaan kaupunki tai alue itsessään, vaan alueella asuvat ihmiset.
Suomi on väkiluvultaan pieni ja aika usein se, mitä Suomi on maailmalla tuntuu, että entinen kotikaupunkini Rauma on Suomessa. Hiemankin isompi tuntuu jo valtavalta, mutta äkkiseltään väittäisin esimerkiksi Tukholmasta huokuvan aivan toisenlaista suurkaupungin tuntua kuin Helsingistä. Eikä Tukholmakaan kuitenkaan mikään metropoli ole. Vielä kun Helsingissä ikänsä asuneiden asenteisiin on sekoittunut "ei-elämää-kehäkolmosen-pohjoispuolella", niin tuntuu kuin tähän asenteeseen olisi sekoitettuna se sama, kaunis sisäänlämpiävyys, jota aiemmin turkulaisissa ja turkulaisuudessa kavahdin. Toki, jos ihminen viihtyy Turussa, Helsingissä tai Raumalla, miksi niistä kotikaupungeistaan silloin luopua. Jos jääkiekkoilija ei haluaisi pelata urallaan missään muualla kuin kotikaupungissaan, tuskin häntä sieltä saisi millään rahalla houkuteltua sen enempää Tampereelle, Raumalle kuin Tukholmaan.
Kysymykseni motiivi olikin lähinnä ihmetellä, mistä tämä "maalaisten" ajatus siitä, että esimerkiksi pelaajan siirtyessä Raumalle hänelle pitäisi maksaa 100.000 euroa Rauma-lisää. Tarkoittaisiko tämä suhteutettuna, että kun joku siirtyy pelaamaan Helsinkiin (tai johonkin muuten hyvään kaupunkiin), niin hänen palkastaan leikattaisiin 100.000 euroa, koska se nyt vain on nastaa pelata hyvässä kaupungissa ja joukkueessa? Jos realistisia ollaan, menot pääkaupunkiseudulla ovat kuitenkin aika toista kuin Turussa tai Tampereella, vaikka ovatkin Suomen mittakaavassa niitä muita "isoja" kaupunkeja.
Lisään vielä, että kun puhutaan siitä, mitä jossain toisessa kaupungissa on, mitä toisessa ei ole. Eikö lopulta ratkaisevampaa ole se, mitä kukin ihminen tarvitsee. Jos esimerkiksi joku pitää tärkeänä sitä, että on viriili yöelämä, se ei ainakaan houkuttelisi minua mihinkään suuntaan. Olen nähnyt villiä ja viriiliä yöelämää Orivedellä. Kulttuuritarjonta voisi houkutellakin, mutten ole siinäkään niin fanaattinen, että pitäisi asua maailman kulttuuripääkaupungissa, mikä ikinä se sitten vuorollaan onkaan. Jos taas tärkeää on, että on paljon erilaisia kauppoja ja valintaa, itseäni suoraan sanoen risoo kaupoissa ravaaminen ja se, että jos käy kaupassa isommassa kaupungissa, matkoihin menee tunti, kun pienemmässä kaupungissa saatat ehtiä puolen tunnin päästä lenkille koiran kanssa kauppa-asiat tehneenä. Se on puhtaasti arvostuskysymys tietysti ja kyse myös siitä, miten vapaa-aikansa haluaa viettää.