Voimalaituri kirjoitti:
Helsingin wannabe-iso-city meininki on todella ärsyttävää. Jos töiden puolesta pitää Tampereelta siirtyä, niin ennakkoon olen suunnitellut että mieluummin sitten eurooppaan oikeasti isoon kaupunkiin, kuin wannabe-stadiin. Ison ja pienen kaupungit huonot puolet samassa paketissa.
No mikäs sun mielestä on sitten "oikeasti" iso kaupunki, ja mistä "wannabe-iso-citystä" oikein puhut? Helsinkihän ON iso kaupunki. Se on sitä jopa maailman mittakaavassa, ja varsinkin Euroopan mittakaavassa. Jos Helsinki siirrettäisiin esimerkiksi Pohjois-Amerikkaan, sen asukasluvuksi laskettaisiin melko tarkkaan 1 miljoona. Ei tuon kokoisia kaupunkeja maailmassa kuitenkaan aivan järkyttävän montaa ole. Tai onhan niitä kymmenittäin, mutta kyllä niitä kaikkia voi isoina kaupunkeina silti pitää. Itse asiassa tätä en olekaan koskaan ymmärtänyt. "Maalla" puhutaan, että "statilaiset" pitävät itseään suurkaupunkilaisina...niin, ehkä siksi että sitä he ainakin asukasluvun puolesta ovat. Vai pidätkö esim. Bostonissa asuvia ihmisiä wannabe-iso-city asukkaina? Se on nimittäin samankokoinen kaupunki kuin Helsinki. Entä Denver? Seattle? Miami? Buffalo? Las Vegas? Dortmund? Lissabon? Samankokoisia, jotkut pienempiä, jotkut hieman suurempia.
No, jos mentäisi itse topicciin. Mikä paikkakunta vetäisi. Ei oikeastaan mikään muu kuin pk-seutu. Täällä voisi periaatteessa asua missä vain, toki mieluiten itäisessä Espoossa tai läntisessä Helsingissä, mutta täältä pois ei kyllä haluaisi. Mitä muualla on sellaista mitä täällä ei ole? Minulla ei ainakaan ole täkäläistä väestöä vastaan mitään antipatioita, ihmiset ovat hyvin pitkälti samanlaisia kaikkialla. Sitten kun on tottunut tämänkokoiseen ympäristöön, voisi olla hankalaa tottua asumaan pienemmällä paikkakunnalla. Jos johonkin pitäisi muuttaa, Turku voisi olla sellainen paikka siitä syystä, että sieltä pääsisi nopeasti esim. Tukholmaan, meri on lähellä eikä Helsinkikään mahdottoman kaukana. Siellä alkaa tuo rantaruåtsalaisuus kukoistaa mitä lähemmäksi länttä mennään, ja se on erittäin positiivinen asia. Tampereesta en juurikaan pidä, mutta kaipa se olisi toinen vaihtoehto juuri kokonsa takia.
Lopuksi vielä sanon saman, mitä olen muistaakseni joskus muissa samantyylisissä ketjuissa sanonut. Jos jonkun syy olla pitämättä Espoosta on "keskustan puute", suosittelen miettimään hetken syitä siihen, miksi täällä ei keskustaa ole. Miksei sitä ole Vantaallakaan? Miksi sitten kaikissa muissa pikkukylissäkin sellainen on? Mitä yhteistä on Espoolla ja Vantaalla?
Olisi aivan järjetön ajatus jo itsessään, että yhteenkasvaneella talousalueella olisi useampia keskustoja. Miltä se edes näyttäisi? Jos mitään kaupunkirajojakaan Helsingin, Espoon ja Vantaan välillä ei ole, miten voisi olla erilliset keskustat? Helsingin keskusta on samalla Espoon ja Vantaan keskusta. Yhtä nopeasti sinne pääsee kuin moniin Espoon osiin. On aivan sama muutatko Helsinkiin, Vantaalle tai Espooseen. Olet käytännössä samassa kaupungissa kuitenkin. Erotuksena tietysti keskusta-alue.