Mikä liigapaikkakunta vetäisi Jatkoajan lukijaa?

  • 30 998
  • 204

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jos Oulusta pitää pois muuttaa, muutan sellaiseen kaupunkiin, jossa saa jossakin kohtaa keskustaa tallustaa mäkeä ylös ja alas.

Liigakaupungeista Jyväskylä ja Turku ovat ehkä ne tutuimmat, viimeksimainitussa on Joel Hallikaisen ja mun mielestä Suomen paras Thai-ravintola ja edellinen on muuten vaan kiva paikka kesällä. Ja ne tärkeimmät, mäet löytyvät kummastakin.

Muista oikeastaan vain Tampere (jostakin ihmeen syystä) ja Pori ovat jääneet täysin paitsioon. Usein Suomen kaupungeista saa Tampere isoimmat kehut ja Pori suurimmat haukut, joten tässä mielessä taitavat sekä paratiisi että helvetti olla vielä kokematta.

Löytyneekö kummastakaan mäkiä?
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Bandana kirjoitti:
Jaa, no.

Kyllä se Turku - Tampere - Jyväskylä akselilta löytyisi.

Ja noissa paikoissa on oikeasti jotain tekemistä

Määritteletkö mitä tuo paljon puhuttu "tekeminen" on? Mitä "tekemistä" esim. Lappeenrannasta tai Lahdesta ei löydy jos verrataan vaikka noihin mainitsemiisi kolmeen kaupunkiin? Tietysti perheellisen ja po(i)kamiehen tarvelistat ovat hieman erilaiset.

Itseltä kokemusta löytyy linjalta Tku-Pori-Rauma. Arki kaikissa paikoissa suht samaa. Ouluun en muuttaisi, liian pitkä matka joka paikkaan. Siis jos tulisi tarve lähteä pois Oulusta.

Off topiccina voisi vielä yleisesti mainita että Suomessa on yli 400 kuntaa joissa ei ole edes jääkiekon Sm-liigajoukkuetta. Mitäköhän näissä paikoissa "tehdään".
 

Kapo

Jäsen
Meri pitää olla, länsirannikko kuvottaa. Jos nyt pitäisi muuttaa niin Helsinkiin muttei sinnekkään kovin mieluusti. Muuttaminen on vittumaista hommaa
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
1. Ihan hauska keskustelu. Tampere näyttää suosituimmalta. Samasta aiheesta tehdään ihan akateemisiakin tutkimuksia joissa Tampere osoittautuu suosituksi.

Syitä lienee monia, mutta ehkä Tampere tarjoaa "suurkaupungin" tunnelmaa pienoiskoossa. Kaupunkimiljöö on melkeinpä ylivoimainen verrattuna muuhun Suomeen.
Historiallinen keskustori. Valaistu Tammerkoski edelleenkin toimivine tehdaskiinteistöineen on näkemisen arvoinen.

Suljetun Tampellan/Finlaysonin avautuminen ja korjausrakentaminen kasvattivat keskustan kokoa huomattavasti.

Tampere on perinteinen työläiskaupunki, josta rakennemuutoksen seurauksena on tullut hyvin koulutettujen trendikäs ja muodikas kaupunki.
Juuri tuo Suomen perusteollisuuden arkkitehtooninen ilme on säilytetty hyvällä suunnitelulla.

Kun katsot Hämeenkatua rautatieasemalta kohti Aleksanterin kirkkoa, saat häivähdyksen siitä mitä maailman metropolit ovat suurennettuna.
Kun katsot Aleksanterin kirkon portailta kohti rautatieasemaa, näet jotain joka taatusti jää sielusi syövereihin.
Kun katsot samoilta portailta vasemmalle ja oikealle, näet puistomaisemaa jota parempaa Suomi ei muualta tarjoa.

2. Kuopio.

Kuopion tori varsinkin kesällä on ehdoton. Elävääkin elävämpi. Puijonkatu ei tarjoa lähellekään sitä mitä mitä Tampereen pääkatu, mutta jotain siinä on.
Minna Canthin puisto ja monet muut puistot ovat hienoja iltakävelypaikkoja.

Kuopio on hyvinhoidettu kaupunki, ja maailman savolaiskaupunkien pääkaupunki. Hyvä tunnelma.

3. Turku.

Turku saa sulan siitä mistä Tampere saisi hävetä. Puutalomiljöön kadottaminen. Turussa on hienot puutalomiljööt aivan keskustan tuntumassa. Kunpa säilyisivätkin.

Haukkumaan en lähde mitään paikkakuntaa, joten jääköön pääkaupunkiseutu siksi mainitsematta.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
vilperi kirjoitti:
Siis minä olen ainakin sellainen ihminen, että taas viihdyn enemmän pikkukaupungeissa kuin suurissa kaupungeissa ja minua ei saisi muuttamaan Helsinkiin, Ouluun, Tampereelle,Turkuun tai Espooseen mistään hinnasta.

Itse en Helsingistä muuttaisi mihinkään. Ehkä äärimmäisessä pakkotilanteessa Tampesteriin. Kaikki pikkupaikat ovat ihan kuolleita, Turkuu on muuten vaan ahterista ja Espoo ei ole edes kaupunki. Se on vain iso rivitaloalue Helsingin kupeessa muutamalla epämääräisellä kerrostalolähiöllä kuorrutettuna.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Tämä ketju voisi olla paremmin tuolla vapaassa keskustelussa, mutta ihan mielenkiintoinen aihe kuitenkin.
Kun itse täällä Jäälissä asun, niin tietenkin Oulu on lähin liigapaikkakunta. Olen siellä asunut ja joskus täällä ollessa myös käynyt. Voishan siellä asuakkin, mutta kyllä Jääli on parempi :-).
Kokemuksia muista liigakaupungeista on mm. Lahdesta: olen käynyt lääkintä AUK:n Hennalassa. Lisäksi hyviä muistoja on myös Salpausselän kisoista. Torvi, Tirra ja Musta Kissa ainakin muistuvat mieleen.
Tampere, tuo suomen punaniskojen pääkaupunki on myös erittäin miellytävä paikka, siellä voisi jopa asua. Työn (ja vapaa-ajankin) puitteissa olen siellä silloin tällöin käynyt. Ihmiset puhuvat ihan samaa kieltä kuin minä. Aikanaan Netto-baarissa tuli monet vedot tehtyä, liekö sitä enää? Divarit on myös hyviä, Makedoniasta löytyy kaikki sarjakuvalehdet, sikahintaisia tosin. Mutta myös Porissa on hyviä divareita. Sieltä olen löytänyt Lycky Luke pokkarin (erittäin harvinainen): Lycky Luke saa haasteen.
Lappeenrannassa olen vain kerran käynyt, varmaan hyvä kesäkaupunki. Kuopio on ihan vekkuli paikka. Turussa on Turun linna, näkemisen arvoinen paikka ja tuttu mm. Mika Waltarin kirjasta Mikael Karvajalka. Ja mukavasti kallioita.
Helsingissäkin on ihan kiva käydä, kun tietää etä kohta pääsee pois, ja Espoossa velipojan (otan osaa) luona kylässä.
Porissakin olen työn puolesta joutunut käymään, mutta Rauma on ihan käymätön paikka, joten sinne vois vaikka muutta asumaan, niin näkis senkin.
Jyväskylä meinas unohtua, siellä kävin mm. Ismo Alankoa katsomassa 23.3. Sielläkin vois asua. Hämeenlinnasta olen vain ajanut ohi.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Naughty_S kirjoitti:
Lahti on kaupunkina aika samanoloinen kuin Pori, ainakin näin päällisin puolin. Itse olen tottunut opiskelijakaupungeissa asumaan, joten kumpaankaan näistä en sen tietynlaisen "junttiuden" (puhun nyt ilmapiiristä enkä vain ihmisistä) takia haluaisi muuttaa. Kolkko lienee ihan pätevä sana kuvaamaan mielikuvaani näistä kahdesta paikasta.
Suosittelen lämpimästi matkaa Poriin ja tututustumista tämänhetkiseen ilmapiiriin kaupungilla. Yllättävän pirtsakka ilmapiiri täällä. Tiedä sitten mistä johtuu?
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Espoon itä- tai eteläosat ovat ainoat kiinnostavat alueet asumista ajatellen. Muuten ulkomaille johonkin suurkaupunkiin. Tämä siis vain asumista ajatellen. Jääkiekkoilijana olisi tietysti mietittävä muita aspekteja.
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Espoo ja Helsinki olisivat ainakin mieluisia paikkoja. Paljon tekemistä ja mukavan isoja kaupunkeja. Ihmisiä siellä kuuluisi stereotypian mukaan pitää töykeinä, mutta paha pitää kun kaikki tuntemani pääkaupunkiseutulaiset ovat olleet ihan mukavaa porukkaa. Tosin mulkkujakin löytyy varmasti kun syvemmälle mennään, mutta niin löytyy kyllä joka puolelta Suomea.

Lahti voisi myös olla ihan jees. Lähellä Lpr:aa ja kuitenkin ihan hyvänkokoinen paikka. Hämeenlinnakin voisi menetellä. Itse kaupunki taitaa olla melkoisen pieni, mutta eihän siitä pitkään aja Helsinkiin tai Tampereelle.

Turussa varmasti riittää tekemistä, mutta hiukan pelottaa että mitenköhän sitä sopeutuisi turkulaisten joukkoon. Hyvä kaupunki varmasti, kaunis kesällä ainakin.

Rauma ja Pori eivät kiinnosta pätkääkään. Kumpikaan paikka ei tarjoaisi mitään sellaista mitä Lappeenrannassa ei ole, ja kaiken lisäksi sieltä olisi vielä pitkä matka Karjalaan.

Jyväskylä ja Kuopio ovat molemmat ihan mukavan tuntuisia kaupunkeja. Varsinkin Kuopion fiiliksestä pidin, joten sinne saattaisin muuttaa hyvinkin mielelläni.

Oulukin on varmaan ihan jees, mutta niin kaukana kaikesta ettei kiinnosta lainkaan.

Tampere on varmasti myös hyvä paikka asua. Kohtuu iso kaupunki, rento ilmapiiri ja kaikkea löytyy.

Täytyy sanoa että itse diggaan myös Lappeenrannasta, mutta ei täällä välttämättä koko elämäänsä jaksaisi asua. Mukava kaupunki ja mukavia ihmisiä, mutta hiukan välillä tympii kun katselee kaupungin kauppa- ja viihdetarjontaa. Kuitenkin mainiosti täällä viihtyy.

Jos siis Lappeenrannasta pitäisi lähteä niin vaihtoehtojen top 3 olisi kai

1. Helsinki/Espoo
2. Tampere
3. Kuopio
 

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
1. Kuopio - Hieno paikka ja leppoisa meininki ainakin muutaman kesälomareissun perusteella.

2. Oulu - Vaikka ei ihan pohjoisessa olekaan, niin silti pohjoisepana kuin muut liigapaikkakunnat.

3. Lappeenranta - Äitini puolelta suku on sieltä lähtöisin.
Tuttu kaupunki, kaunis kesällä.
 
Viimeksi muokattu:

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
kritiikki kirjoitti:
Syitä lienee monia, mutta ehkä Tampere tarjoaa "suurkaupungin" tunnelmaa pienoiskoossa. Kaupunkimiljöö on melkeinpä ylivoimainen verrattuna muuhun Suomeen.
Historiallinen keskustori.

Listastasi unohtui historiallisen Keskustorin suurin vetonaula eli Suomen ensimmäinen McDonalds.

kritiikki kirjoitti:
Turku saa sulan siitä mistä Tampere saisi hävetä. Puutalomiljöön kadottaminen. Turussa on hienot puutalomiljööt aivan keskustan tuntumassa. Kunpa säilyisivätkin.

Kyllä ne pystyyn lahoavat rotiskot olisi muuten jo purettukin, mutta Turun kunnallisbyrokratian tehoton päätöksenteko on aina ollut esteenä. Makuasia on sitten, onko tehottomuus ollut tässä yhteydessä hyvä vai huono asia.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Oulu kiehtoo kaupunkina (pelkästään hyviä kokemuksia niistä vähäisistä ajoista, joita olen siellä viettänyt) mutta jääkiekon ympärillä pyörivät asiat eivät kiehdo. Pitkät välimatkat peleihin tekisivät ISON ongelman minulle, sillä vaikka Lappeenrannasta joutuisin lähtemään, SaiPan pelejä en voisi jättää näkemättä.

Helsinki / PKS olisi ainoa mahdollinen paikka, missä olisi ihan ok asua. Suht lyhyet matkat joka puolelle ja alueella paljon tekemistä.
 

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
Tampereelle menisin, ei ole kyllä edes muita vaihtoehtoja. Mukava kaupunki.
 

Nakke

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa (+Kalpa), Leijonat sukupuoleen katsomatta
Jos liigapaikkakunnista pitäisi valita, niin...

1. Ehdottomasti Lappeenranta (olen ollut sieltä pois jo kauan, liian kauan)

Sitten en osannut laittaa enää järjestykseen, mutta näitä voisin harkita... Kuopio, Tampere, Jyväskylä... Siinä ne kai sitten ovatkin.

Ehdoton ei länsirannikolle, samoin pääkaupunkiseudulle ja sen ympäristölle (uusimaalaisista aikas ikävät kokemukset viimeisten vuosien ajalta).
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Jos jonnekin pitäisi lähteä, niin ehkä Tampere olisi mielenkiintoisin paikka. Olisi vähän isompikin kuin Oulu ja siellä olisi Sauna open air aina kesäisin. Oulua pienempään kaupunkiin en haluaisi, koska joskus Oulukin tuntuu niin pieneltä tuppukylältä. Varsinkin keskusta on yks hemmetin sardiinirasia. Turkukin vois menetellä, mutta siellä en ole käynyt kuin kerran, joten paha sanoo kaupungista mitään. En voi kyllä sietää sitä, että länsirannikolla käytetään sanan kuka sijasta sanaa ketä. Murteet minua ei ärsytä ollenkaan, mutta ei sitä nyt tarvi puhua kieliopillisesti päin persettä sentään. Joten tuskinpa tulis sinne suuntaan lähdettyä. Pääkaupunkiseutu ei hirveästi kiinnosta, mutta Tampere olisi tosiaan vielä siitäkin hyvä, että Helsinki olis lähellä (ainakin oululaisen näkövinkkelistä), niin siellä pääsis käväseen aina joskus.
 

chelios77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
wild wild west kirjoitti:
Ouluun en muuttaisi, liian pitkä matka joka paikkaan. Siis jos tulisi tarve lähteä pois Oulusta.

Tuohon pakko puuttua sen verran,että ei täältä nyt niin kauhean pitkä matka ole pois,esim. Helsinkiin on alle tunnin matka :)

Vaikea sanoa mihin muulle paikkakunnalle siirtyisin kiekkoilemaan,todennäköisesti lähtisin jonnekin suurkaupunkiin ulkomaille,jos taidot riittäisivät niin NHL:ään,jos ei niin sitte vaikka Barcelonaan tai Lontooseen..No,jos Suomesta on pakko valita niin Helsinki tai Tampere.
 

hil

Jäsen
Suosikkijoukkue
West Bromwich Albion, Primeira Liga e Segunda Liga
chelios77 kirjoitti:
Tuohon pakko puuttua sen verran,että ei täältä nyt niin kauhean pitkä matka ole pois,esim. Helsinkiin on alle tunnin matka :)

Miten Sinä menet Oulusta Helsinkiin tunnissa?

Otsikon kysymykseen kiekon perusteella: Helsinki tai Tampere, näkisi suosikkijoukkueensa useimmin - mikäli ei ole paikallisia.

Muulla - elämisen laatu jne, myös kiekon - perusteella: Hämeenlinna, Lappeenranta, Rauma, Pori.
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Mä voisin asua HKI Kalliosta etelään, ja Turku 1km sisään Börssistä.
Ja kyllä "olen nu**inut kummassakin, kyllä Turku oli parempi,,,"

Tässä on nyt unohtunut myös vaihtoehtoisena (liiga-) kaupunkina Talsinki (Tallinna) joka on huippupaikka, siine voisin kipata muuttåkuorman myös.
 

Koala

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManU, TPS - HIFK 16.03.1999
Eilen päätin taas muuttaa pois Turusta, kun sai juosta puukkoa karkuun jokirannassa. Turku näyttää kyllä yhdeltä helvetin isolta kommunistilähiöltä ja ihmiset sen mukaisia aina välillä. Esim. Helsingissä ei tarvinnut aikuisten oikeasti pelätä henkensä edestä missään, mutta mene täällä keskustan ulkopuolelle lähiöihin kääntymään, niin yksi sana saattaa olla viimeinen. Perkelen perkele, mä haluan Tampereelle.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Zudum!

Turku ja Tampere olisivat ne mieluisimmat vaihtoehdot, sitten siinä rajalla on Helsinki, Pori (lyhyt matka Raumalle) ja ehkäpä Hämeenlinna.

Viimeisenä listalla nuo pohjoisemmat ja itäisemmät liigapaikkakunnat; ei nappaa, eikä myöskään Lahti.
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Voimalaituri kirjoitti:
Helsingin wannabe-iso-city meininki on todella ärsyttävää. Jos töiden puolesta pitää Tampereelta siirtyä, niin ennakkoon olen suunnitellut että mieluummin sitten eurooppaan oikeasti isoon kaupunkiin, kuin wannabe-stadiin. Ison ja pienen kaupungit huonot puolet samassa paketissa.

No mikäs sun mielestä on sitten "oikeasti" iso kaupunki, ja mistä "wannabe-iso-citystä" oikein puhut? Helsinkihän ON iso kaupunki. Se on sitä jopa maailman mittakaavassa, ja varsinkin Euroopan mittakaavassa. Jos Helsinki siirrettäisiin esimerkiksi Pohjois-Amerikkaan, sen asukasluvuksi laskettaisiin melko tarkkaan 1 miljoona. Ei tuon kokoisia kaupunkeja maailmassa kuitenkaan aivan järkyttävän montaa ole. Tai onhan niitä kymmenittäin, mutta kyllä niitä kaikkia voi isoina kaupunkeina silti pitää. Itse asiassa tätä en olekaan koskaan ymmärtänyt. "Maalla" puhutaan, että "statilaiset" pitävät itseään suurkaupunkilaisina...niin, ehkä siksi että sitä he ainakin asukasluvun puolesta ovat. Vai pidätkö esim. Bostonissa asuvia ihmisiä wannabe-iso-city asukkaina? Se on nimittäin samankokoinen kaupunki kuin Helsinki. Entä Denver? Seattle? Miami? Buffalo? Las Vegas? Dortmund? Lissabon? Samankokoisia, jotkut pienempiä, jotkut hieman suurempia.

No, jos mentäisi itse topicciin. Mikä paikkakunta vetäisi. Ei oikeastaan mikään muu kuin pk-seutu. Täällä voisi periaatteessa asua missä vain, toki mieluiten itäisessä Espoossa tai läntisessä Helsingissä, mutta täältä pois ei kyllä haluaisi. Mitä muualla on sellaista mitä täällä ei ole? Minulla ei ainakaan ole täkäläistä väestöä vastaan mitään antipatioita, ihmiset ovat hyvin pitkälti samanlaisia kaikkialla. Sitten kun on tottunut tämänkokoiseen ympäristöön, voisi olla hankalaa tottua asumaan pienemmällä paikkakunnalla. Jos johonkin pitäisi muuttaa, Turku voisi olla sellainen paikka siitä syystä, että sieltä pääsisi nopeasti esim. Tukholmaan, meri on lähellä eikä Helsinkikään mahdottoman kaukana. Siellä alkaa tuo rantaruåtsalaisuus kukoistaa mitä lähemmäksi länttä mennään, ja se on erittäin positiivinen asia. Tampereesta en juurikaan pidä, mutta kaipa se olisi toinen vaihtoehto juuri kokonsa takia.

Lopuksi vielä sanon saman, mitä olen muistaakseni joskus muissa samantyylisissä ketjuissa sanonut. Jos jonkun syy olla pitämättä Espoosta on "keskustan puute", suosittelen miettimään hetken syitä siihen, miksi täällä ei keskustaa ole. Miksei sitä ole Vantaallakaan? Miksi sitten kaikissa muissa pikkukylissäkin sellainen on? Mitä yhteistä on Espoolla ja Vantaalla?

Olisi aivan järjetön ajatus jo itsessään, että yhteenkasvaneella talousalueella olisi useampia keskustoja. Miltä se edes näyttäisi? Jos mitään kaupunkirajojakaan Helsingin, Espoon ja Vantaan välillä ei ole, miten voisi olla erilliset keskustat? Helsingin keskusta on samalla Espoon ja Vantaan keskusta. Yhtä nopeasti sinne pääsee kuin moniin Espoon osiin. On aivan sama muutatko Helsinkiin, Vantaalle tai Espooseen. Olet käytännössä samassa kaupungissa kuitenkin. Erotuksena tietysti keskusta-alue.
 

Grillmeister

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Cannibal kirjoitti:
"Maalla" puhutaan, että "statilaiset" pitävät itseään suurkaupunkilaisina...niin, ehkä siksi että sitä he ainakin asukasluvun puolesta ovat. Vai pidätkö esim. Bostonissa asuvia ihmisiä wannabe-iso-city asukkaina? Se on nimittäin samankokoinen kaupunki kuin Helsinki. Entä Denver? Seattle? Miami? Buffalo? Las Vegas? Dortmund? Lissabon? Samankokoisia, jotkut pienempiä, jotkut hieman suurempia.

Niin no. Kaikki on suhteellista. Esimerkiksi Miamin alue on tällä listalla http://www.citymayors.com/statistics/urban_2006_1.html 42. sijalla 5,48 miljoonalla asukkaallaan ja Bostonin alue 61. sijalla 4,37 miljoonalla asukkaallaan. Helsingin alue löytyy sijalta 369.

Eihän Helsingistä mitään metropolia saa tekemälläkään. Suomen oloissa Helsinki toki on suuri kaupunki, mutta en yhtään ihmettele "maalaisten" hymähtelyä suurkaupunkilaisuudestaan numeroa tekeville helsinkiläisille.

Mainittakoon, että itse asun pk-seudulla. Töiden perässä tänne aikoinaan tulin, enkä ainakaan tällä hetkellä keksi mitään syytä muuttaa pois. Jos pitäisi jonnekin lähteä, niin Tampere olisi varmaan ykkösenä listalla.

Kuuluisikohan tämä ketju vapaan keskustelun osioon...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös