Linjoilla jälleen, yritän vastata sinun kommentteihisi Jags.
"Minusta tuosta yksityissektorin yritysten naiskiintiöstä on kyllä käyty aika aktiivistakin keskustelua. Kumma, jos et ole siihen missään törmännyt."
- Olen pannut merkille keskustelun, mutta en ole niin kiinnittänyt siihen huomiota. Jotkun jutut tulee automaattisesti sivuutettua.
"Sikäli kysymys on myös siitä, koska yritysten naiskiintiöt edustavat saman linjan mukaista ajattelua kuin tämä nyt nähty Vasemmistopuolueen lakialoite."
- Jokainen edustaa asiaa, joka lähellä sydäntä, eiks niin?
"Väitätkö oikeasti, että kun kuusi vasemmistopuolueen kansanedustajaa esittää julkisesti uutta lakialoitetta, he eivät oikeasti tarkoita mitä sanovat? "
- He tarkoittavat varmasti sitä mitä he sanovat, mutta se mihin he pyrkivät voi olla eri asia, siis heidän päätarkoituksena voi olla jotain muuta kuin mitä he esittävät. Esim. jos he nyt vaativat ns. "miesveroa", heidän tavoitteensa voi olla ihan hyvin se, että vain osa maksaa, eivätkä kaikki. En väitä, mutta uskon että se voi olla myöskin näin.
"Minäkin tunnen miehiä, joita nainen on lyönyt. Samoin nimimerkki Vlad mainitsi kerran, että hänen tuntemissaan perheväkivaltatilanteissa nainen on aina ollut se väkivaltainen osapuoli (näin muistelen Vladin kirjoittaneen). Edelleen haluan painottaa sinulle, että perheväkivalta ei ole sukupuolisidonnainen juttu. Siihen syyllistyvät molemmat sukupuolet jokseenkin yhtä paljon."
- Myös minä tunnen tapauksia, joissa nainen on se joka edustaa väkivaltaa ja minulla on myös siitä henkilökohtaisia kokemuksia. Se ei tosin estä minua, tässä ja nyt, keskustelemasta Schymanin ehdotuksesta, jossa EI puhuta naisten osuudesta väkivaltaan. Olen varma että hän tiedostaa myös tämä ongelman, mutta valitsee keskittymisen yhteen asiaa kerrallaan. Kykenetkö sinä siihen?
"On hieno asia, että väkivallasta kärsiville naisille on perustettu suojakoteja. Mutta eikö olisi yhtä hienoa, jos näitä suojakoteja olisi myös miehille?"
- Sama vastaus kuin edellinenkin.
"Ja oliko Schymanin tarkoitus se, että rahoitus näiden turvakotien toiminnalle järjestetään tämän miesveron tuotolla?"
- Kyllä, minulla on se käsitys, ainakin osittain.
"Osaatko eritellä, että miltä osin olet ehdotuksen kannalla, ja miltä osin et?"
- Kerroin jo aikaisemmin, minusta vero on ihan okei. En tosin hyväksy sitä että se tulisi kaikkien miesten maksettavaksi, vaan tulisi osoittaa heille, jotka harjoittavat väkivaltaa naisia kohtaa.
"En minä ole sekoittamassa kahta asiaa."
- Keskittykäämme siis Schymanin ehdotukseen.
"Kuulostaa tahalliselta tempulta. Hyvä, että jäi kiinni. "
- Kumpiko, Gydrun vai hänen lakimiehensä? Tiedätkö kumpi oli syypää?
"Mutta hei, tämähän oli taas joku heitto! Ei Schyman varmastikaan tarkoittanut oikeasti mitä sanoi, eihän?"
- Kuten jo aikaisemmin mainitsin, Gudrun tietää miten herättää huomiota ja saada hieman potkua keskusteluun. Hän myös onnistuu, sillä näköjään löytyvät nämä Talibaani-jutut Suomessakin.. hehe.. Itse en ota kaikkea lukemaani ja kuulemaani tosissani.
"Tässä Gudrun on taas väärässä. Väkivalta ihmisiä (ei vain naisia kohtaan) on aina yksilökohtainen taipumus. Ei kenelläkään ole mitään velvollisuutta ottaa syytä niskoilleen toisen, mahdollisesti tuntemattoman ihmisen väkivaltaisuutta.
Esimerkiksi minä en pidä itseäni syypäänä vasta sattuneeseen paloittelusurmaan, vaikka satunkin olemaan mies. Miksi minun pitäisikään?"
- Myöskään minä en tunne tarvetta osallistua paloittelusurman seurauksiin. Mutta jos sellaisia veritekoja tapahtuisi 50 % meidän naisistamme, niin uskon että olisin valmis tekemään oman osuuteni niiden lopettamiseksi.
"Nyt Gudrun unohti mainita, että mitä nämä signaalit ovat, joiden mukaan naisen lyöminen on OK. "
- Gudrun jättää ilmeisesti tässä asiassa tulkinnan kuuntelijalle/lukijalle. Henkilökohtaisesti tulkitsen yhteiskunnan hiljaisuuden signaaliksi, jota Gudrun tarkoittaa. Siis yksi niistä. Muita signaaleja voisi olla vaikka kunnon verkoston puuttumminen, joka koostuu ammatti-ihmisistä, jotka on koulutettu tähän ja jotka saavat tästä palkkaa. Yhteiskunta ei tiedosta/huomioi tätä ongelmaa tarpeeksi.
"Siis hetkinen, nyt minulle jäi epäselväksi, että mistä asiasta vain naiset ottavat vastuun? "
- Ymmärtäisin tämän siten, että naisten pahoinpitelytapauksissa naiset itse maksavat hoidosta ja vastaanotosta vapaa-ehtoisin voimin, ilman että saavat siitä palkkaa. Tarkoitan Gudrunin mainitsemia suoja-koteja. He kantavat myös itse vastuun tämän toiminnan ylläpidosta. Miehiä siellä ei ymmärtääkseni ole.
"Hei Gudrun, näytäpä nyt meille kaikille hyvää esimerkkiä. Lahjoita puolet omaisuudestasi naisten turvakoteihin ja muihin naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ehkäiseviin kohtaisiin! Näin todistaisit meille kaikille sen, että välität! Näin todistaisit meille kaikille myös sen, että olet muutakin kuin vanha, juonitteleva ja veropetoksia harjoittava sossufemakko."
- Sori, mutta tästä kommentista saa sen käsityksen, että vetäisit mielelläsi ämmää turpaan...
- Gudrun Schyman ei ole Sosiaalidemokraatti.
"Miten niin myös miehen? Tarkoitatko,"
- Unohditko jo mitä kirjoitin ylempänä? Liitän varmuuden vuoksi vielä kerran:
* Gudrun Schyman kertoo hieman enemmän (päivän Aftonbladet):
Minä en siis tarkoita...
"Etkö sinä juuri ehdottanut, että miesvero kuuluisi vain miesten maksettavaksi?"
- Miesten, jotka pahoinpitelevät naisiaan. Kyllä, tätä mieltä olen henkilökohtaisesti.
"Nyt on ilmeisesti äänessä Finnishninja eikä Gudrun.
Niin, mitä tarkoitat tällä "haastamisella"? Älä ole noin vaikeaselkoinen."
- Viittaan ylempään:
- Voit tulkita itse mitä hän tarkoittaa. Pystyt kyllä siihen, ainakin sinun pitäisi, sillä pystyväthän ruotsalaisetkin. Minäkin pystyn.
"Naiset tienaavat samasta työstä saman kuin miehet."
- Eivät Ruotsissa, eivät ainakaan vielä.
"Mistä kummasta olet saanut päähäsi, että naisten sairaanhoito on huonompaa kuin miesten sairaanhoito? Asiahan on juuri päinvastoin."
- * Gudrun Schyman kertoo hieman enemmän (päivän Aftonbladet):
"Vapaaehtoistyö on vapaaehtoistyötä, eikä yhteiskunnan tarvitse maksaa siitä, jos henkilö on valmis tekemään sitä myös ilmaiseksi."
- Gurdun tarkoittaa luultavasti tässä virkoja, joita ei ole ja joista ei täten saa myöskää palkkaa, siis toimia, joita harjoitetaan vapaa-ehtoisesti. Hänen mielestään näitä virkoja tulisi olla enemmän ja niistä pitäisi saada palkka samalla tavalla kuin muistakin tämän kaltaisista toimista.
"Päästitpä melkoisen sammakon!"
- * Gudrun Schyman kertoo hieman enemmän (päivän Aftonbladet):
- Siis kuka päästi sammakon?
"Mistä ihmeestä sinä keksit tällaista tuubaa?"
- Olen jo aikaisemmin pannut merkille ettei sinun ruotsinkielentaitosi edellytä luetun ymmärtämiseen. Alan epäillä että asia on myös näin kun on kysymys suomenkielestä. Joten taas kerran:
"Tekisi mieli sanoa, että melkoista paskaa kirjoitit! Ja niin muuten sanonkin :-)"
- Onko tämä todellakin minulle? Ehkä kirjoitin paskaa, ehkä en, mutta suurin osa siitä mitä kirjoitin on Gudrun Schymanin sanomaa. Sekin on parempaa kuin arvostella jonkun toisen viestiä kutsumalla sitä paskaksi.
Onko vointisi ihan ookoo Jags?