Miesvero myös Suomeen?

• 11 855
  • 186

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Yksi asia jäi mainitsematta, siitä ihan oma viesti.

Nimittäin, jos joku esittää jotain, vaikkapa nyt tässä tapauksessa Gudryn Schyman, joku alkaa välittömästi kaivelemaan epäoleellisia asioita, joilla ei ole itse asian kanssa mitään tekemistä.

Mitä väliä sillä on, jos Schyman on nainen?
Mitä väliä sillä on, jos Schyman on feministi?
Mitä väliä sillä on, jos Schyman käyttää alkoholia?
Mitä väliä sillä on, jos Schymanilla on alkoholiongelmia?
Mitä väliä sillä on, jos Schymanilla on ongelmia verottajan kanssa?

Voisivatko Schymanin mielipiteet olla jotenkin vähempiarvoisia yllä olevien syiden johdosta?

Eivät tietenkään.

Se mitä Schyman sanoo tästä asiasta, sillä on väliä. Pysykäämme myös asiassa.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Gudrun Schyman kertoo hieman enemmän (päivän Aftonbladet):

Tässä ehdotuksessa ei ole kysymys siitä että jotain pitäisi rangaista. Miesten väkivalta naisia kohtaan ei ole mikään yksilökohtainen taipumus. Tämän päivän yhteiskunta antaa signaaleja, joiden mukaan naisen lyöminen on ok, tämä on yhteiskunnallinen ongelma, josta valtion tulee olla vastuussa – mutta myös meidän kansalaisten. Tänä päivänä siitä ottavat vastuun vain naiset, tekemällä palkatonta työtä ja elämällä pelossa. Me haluamme asettaa hintalapun kustannuksille, saadaksemme ihmiset ymmärtämään miten suuri tämä ongelma todellisuudessa on. Hintalapun saatuamme meidän täytyy myös uskaltaa keskustella siitä kuka maksaa ja kuinka. Tärkeintä on puhua siitä, miten vaarallinen miehen rooli naiselle tänään on.

Myös miehen on kannettava tässä asiassa vastuunsa ja osoitettava solidaarisuutta.

Schyman on saanut myös tuoreita tilastoja vuodelta 2003:

5 murhayritystä viikossa.
Enemmän kuin yksi nainen murhataan joka viikko.
62:a pahoinpidellään joka viikko.
Nämä ovat rikoksia naisia kohtaa, joista tehdään rikosilmoitus – suurin osa jää ilmoittamatta. Realistinen kerroin on 3 tai 4. Se tekee 5-6 naista, joita pahoinpidellään joka tunti Ruotsissa. 80 % näistä tapauksissa pahoinpitelijä on mies, joka on naiselle tuttu.

Olen täysin tietoinen siitä, etteivät kaikki miehet lyö ja pahoinpitele, mutta minä kaipaan miehiä, jotka uskaltavat haastaa miehet, jotka näin tekevät.

Minulla on se käsitys, että me kaikki lähdemme siitä, että me maksamme yhdessä hyvinvointimme (sairaanhoito, koulutus jne.), jonka me tarvitsemme elääksemme hyvää elämää, samalla tavalla meidän tulisi myös yhdessä kantaa vastuu kustannuksista, jotka miesten väkivalta naisia kohtaan aiheuttaa. Tänä päivänä naiset maksavat yksipuolisesti matalilla palkoilla (syrjintää), huonomman sairaanhoidon merkeissä, huonommilla korvauksilla vakuutuksissa ja ilmaisella vapaaehtoisella työllä naisvastaanotoissa.

Sinun, miehenä ei tulisi olla vihainen tästä ehdotuksesta, vaan sinun tulisi osoittaa vihasi kaikkiin niihin miehiin, jotka käyttävät seksuaalista väkivaltaa ja pahoinpitelevät naisia. Minusta se olisi arvokasta että te kaikki miehet, jotka ette lyö, uskaltaisitte haastaa miehet jotka näin tekevät. Tänä päivänä yhteiskunta hyväksyy alitajunteisesti sen, että miehet lyövät naisia. Tämä on jotain josta ei puhuta avoimesti, eivätkä naiset yleensä tee pahoinpitelytapauksista rikosilmoitusta. Ehdotus nostaa tämän ongelman näkyviin, näyttää että se on valtava, asettaa hintalapun kustannuksille ja saa aikaan keskustelun hengenvaarallisesta miesroolista, joka pakottaa esiin seksualisoidun väkivallan.

Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti finnishninja

Margaretha Winberg on vain yksi suuresta massasta, joka tekee ja vaikuttaa. On täysin mahdotonta pysyä vauhdissa mukana.

Minusta tuosta yksityissektorin yritysten naiskiintiöstä on kyllä käyty aika aktiivistakin keskustelua. Kumma, jos et ole siihen missään törmännyt.

Kyllä, mutta eihän tässä nyt siitä ole kysymys? Schyman keskittyy tähän ongelmaan juuri nyt.

Sikäli kysymys on myös siitä, koska yritysten naiskiintiöt edustavat saman linjan mukaista ajattelua kuin tämä nyt nähty Vasemmistopuolueen lakialoite.

Schymanin ehdotus voidaan tulkita monella eri tavalla. En usko että Schyman & kumppanit uskoivat saavansa tukea tälle ehdotukselle, eivätkä he saaneetkaan, vaan he halusivat herättää keskustelua, hämmentää hieman kattilaa. Siinä he onnistuivatkin.

Väitätkö oikeasti, että kun kuusi vasemmistopuolueen kansanedustajaa esittää julkisesti uutta lakialoitetta, he eivät oikeasti tarkoita mitä sanovat? Kuulostaa aika epäuskottavalta. Mutta jos näin on, niin eikö tuollainen pelleily ole virka-aseman väärinkäyttöä? Eikö kansanedustajan tehtävä ole tehdä oikeita lakialoitteita, eikä "shokeerata" ja "herättää huomiota"?

Minusta tuntuu, että Schyman ja kumppanit olivat aivan tosissaan. Ei tällaisilla asioilla voi pelleillä valtiollisella tasolla.

Tunnen tosi monta miestä, jotka ovat todellakin olleet jossain vaiheessa väkivaltaisia naiselleen.

Minäkin tunnen miehiä, joita nainen on lyönyt. Samoin nimimerkki Vlad mainitsi kerran, että hänen tuntemissaan perheväkivaltatilanteissa nainen on aina ollut se väkivaltainen osapuoli (näin muistelen Vladin kirjoittaneen). Edelleen haluan painottaa sinulle, että perheväkivalta ei ole sukupuolisidonnainen juttu. Siihen syyllistyvät molemmat sukupuolet jokseenkin yhtä paljon.

Ruotsissa on perustettu väkivaltaisissa olosuhteissa eläville naisille suojakoteja, joissa he saavat turvapaikan. Nämä toimivat suurimmaksi osaksi lahjoitetuin varoin ja vapaaehtoistyövoimalla.

On hieno asia, että väkivallasta kärsiville naisille on perustettu suojakoteja. Mutta eikö olisi yhtä hienoa, jos näitä suojakoteja olisi myös miehille?

Schyman haluaisi tietenkin että väkivallan kohteiksi joutuneille naisille järjestettäisiin turvapaikkoja, joissa toimii siitä palkkaa saavia ihmisiä, kokopäivätoimisesti.

Ja oliko Schymanin tarkoitus se, että rahoitus näiden turvakotien toiminnalle järjestetään tämän miesveron tuotolla?

Olen osittain Schymanin ehdotuksen kannalla, en täysin.

Osaatko eritellä, että miltä osin olet ehdotuksen kannalla, ja miltä osin et?

Kuten jo ylempänä totesin, ei sekoiteta kahta asiaa, niiden käsittely vain hankaloituu siten. Pysytään nyt vain tässä Schymanin ehdotuksessa ja puhutaan vaikka myöhemmin muista.

En minä ole sekoittamassa kahta asiaa. Perheväkivaltaan syyllistyvät molemmat sukupuolet, eikä ole mitään tarvetta yksilöidä vain miehiä syyllisiksi ja naisia vain uhreiksi. Jos nämä palvelut halutaan järjestää vain perheväkivallasta kärsiville naisille, on se samalla perheväkivallasta kärsivien miesten syrjintää.

Tarkoitin todellakin että veron tulisi koskea vain miespuolisia, mutta vain heitä jotka väkivaltaa harrastavat. Ei siis kaikkia miespuolisia.

Kannatatko sitten erillistä naisveroa, jota perheväkivaltaa harjoittavat naiset joutuisivat maksamaan? Tämän veron tuotolla voitaisiin sitten kustantaa miehille tarkoitetut turvakodit.

Tulisiko korvaus koskea myös sotilaita, mustalaisia, siirtolaisia, politikkoja, jääkiekkoilijoita, kissoja ja koiria.. Pysy nyt ihmeessä aiheessa!

Ei tietenkään, korvauksen tulisi koskea vain miehiä, koska vain miehiä on nykyisin lupa syyllistää kollektiivisesti. Naisia ei saa syyllistää siitä, että he kuormittavat terveyspalveluita kohtuuttomasti. Somaleita ei saa syyllistää siitä, että he tekevät muita enemmän rikoksia. Ei myöskään mustalaisia. Vain miehiä saa syyllistää siitä, että....ovat miehiä. Miehen kuuluu olla maksumiehenä ja miehen kuuluu olla se, joka lopulta kärsii ja on hiljaa.

Gudrun Schyman yritti vähentää veroilmoituksessaan matkoja ja hänen työnsa johdosta tapahtuneita ravintolaskuja, siitä huolimatta että hän oli saanut jo niistä maksun Ruotsin hallitukselta. Kaikki tämä on Ruotsissa tunnettua. Tunnettua tosin ei ole se, kuka teki Schumanin veroilmoituksen, tai on, mutta se on sivuseikka, joka ei kiinnosta skandaalilehtiä. Henkilökohtaisesti en usko että hän teki sen itse, kukaan hallituksesta ei tee itse veroilmoituksiaan, mutta kantavat tietenkin itse vastuun niistä.

Kuulostaa tahalliselta tempulta. Hyvä, että jäi kiinni.

Oma mielipiteesi? Gudrun Schyman ei ole tunnettu miesvihaajana.

Gudrun Schyman:

"Swedish men are just as bad as Taleban men, when it comes down to the oppression of women"

Allekirjoitatko Schymanin mielipiteen, että ruotsalaiset miehet ovat yhtä pahoja kuin taleban-miehet mitä tulee naisten sortamiseen? Mutta hei, tämähän oli taas joku heitto! Ei Schyman varmastikaan tarkoittanut oikeasti mitä sanoi, eihän?

Suosikkijoukkue

Tässä ehdotuksessa ei ole kysymys siitä että jotain pitäisi rangaista.

No mistähän kummasta ehdotuksessa sitten on kyse? Minusta ehdotus kuulostaa ihmeellisen paljon miessukupuolen kollektiiviselta rankaisemiselta.

Miesten väkivalta naisia kohtaan ei ole mikään yksilökohtainen taipumus.

Tässä Gudrun on taas väärässä. Väkivalta ihmisiä (ei vain naisia kohtaan) on aina yksilökohtainen taipumus. Ei kenelläkään ole mitään velvollisuutta ottaa syytä niskoilleen toisen, mahdollisesti tuntemattoman ihmisen väkivaltaisuutta.

Esimerkiksi minä en pidä itseäni syypäänä vasta sattuneeseen paloittelusurmaan, vaikka satunkin olemaan mies. Miksi minun pitäisikään?

Tämän päivän yhteiskunta antaa signaaleja, joiden mukaan naisen lyöminen on ok, tämä on yhteiskunnallinen ongelma, josta valtion tulee olla vastuussa – mutta myös meidän kansalaisten.

Nyt Gudrun unohti mainita, että mitä nämä signaalit ovat, joiden mukaan naisen lyöminen on OK. Itse olen pääsääntöisesti törmännyt signaaleihin, joiden mukaan naisen lyöminen on erittäin väärin ja tuomittavaa. Olen myös sattunut törmäämään signaaleihin, jotka väittävät, että väkivalta miehiä kohtaan ei ole ollenkaan niin paha juttu kuin väkivalta naisia kohtaan.

Tänä päivänä siitä ottavat vastuun vain naiset, tekemällä palkatonta työtä ja elämällä pelossa.

Siis hetkinen, nyt minulle jäi epäselväksi, että mistä asiasta vain naiset ottavat vastuun?

Ja mitä palkatonta työtä naiset tekevät? Jos Gudrun tarkoitti tällä kotityötä, niin voin sanoa, että sitten minäkin teen palkatonta työtä joka kerran, kun teen ruokaa, tiskaan, pesen pyykit tai imuroin.

Hei, kuka maksaisi mulle palkkaa asuntoni siivoamisesta? Tunnen itseni kovin syrjityksi, ellen saa siitä riittävää korvausta!

Se, että naiset elävät pelossa, voi johtua myös heistä itsestään.

Me haluamme asettaa hintalapun kustannuksille, saadaksemme ihmiset ymmärtämään miten suuri tämä ongelma todellisuudessa on. Hintalapun saatuamme meidän täytyy myös uskaltaa keskustella siitä kuka maksaa ja kuinka.

Hei Gudrun, näytäpä nyt meille kaikille hyvää esimerkkiä. Lahjoita puolet omaisuudestasi naisten turvakoteihin ja muihin naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ehkäiseviin kohtaisiin! Näin todistaisit meille kaikille sen, että välität! Näin todistaisit meille kaikille myös sen, että olet muutakin kuin vanha, juonitteleva ja veropetoksia harjoittava sossufemakko.

Tärkeintä on puhua siitä, miten vaarallinen miehen rooli naiselle tänään on.

Kyllä, olen varma, että tärkeintä on puhua juuri siitä, kuinka vaarallinen ja paha mies on.

Myös miehen on kannettava tässä asiassa vastuunsa ja osoitettava solidaarisuutta.

Miten niin myös miehen? Tarkoitatko, että jonkun muunkin kuin miehen olisi tehtävä jotain ja kannettava vastuuta? Etkö sinä juuri ehdottanut, että miesvero kuuluisi vain miesten maksettavaksi?

Olen täysin tietoinen siitä, etteivät kaikki miehet lyö ja pahoinpitele, mutta minä kaipaan miehiä, jotka uskaltavat haastaa miehet, jotka näin tekevät.

Nyt on ilmeisesti äänessä Finnishninja eikä Gudrun.

Niin, mitä tarkoitat tällä "haastamisella"? Älä ole noin vaikeaselkoinen.

Minulla on se käsitys, että me kaikki lähdemme siitä, että me maksamme yhdessä hyvinvointimme (sairaanhoito, koulutus jne.), jonka me tarvitsemme elääksemme hyvää elämää

Jep, näinhän me tällä hetkellä teemmekin. Verovelvollisuus kuuluu kaikille ihmisille sukupuolesta riippumatta.

, samalla tavalla meidän tulisi myös yhdessä kantaa vastuu kustannuksista, jotka miesten väkivalta naisia kohtaan aiheuttaa.

Ilmeisesti tuo "meidän" tarkoitti nyt vain miehiä.

Niin, kysyn myös sinulta: miksi minun tulisi osallistua niihin kustannuksiin, joita Helsingin paloittelusurma aiheutti, mutta naapurin Liisan ei tarvitse? Minä ja naapurin Liisa olemme yhtä syyttömiä tapahtuneeseen.

Tänä päivänä naiset maksavat yksipuolisesti matalilla palkoilla (syrjintää),

Naiset tienaavat samasta työstä saman kuin miehet.

huonomman sairaanhoidon merkeissä,

Mistä kummasta olet saanut päähäsi, että naisten sairaanhoito on huonompaa kuin miesten sairaanhoito? Asiahan on juuri päinvastoin.

huonommilla korvauksilla vakuutuksissa ja ilmaisella vapaaehtoisella työllä naisvastaanotoissa.

Huonompi korvaus vakuutuksissa? En ole kuullutkaan.

Vapaaehtoistyö on vapaaehtoistyötä, eikä yhteiskunnan tarvitse maksaa siitä, jos henkilö on valmis tekemään sitä myös ilmaiseksi.

Minäkin olen osallistunut keräyksiin (siis ollut itse keräämässä) ja EU-ruoka-apupakettien jakamiseen, eikä tullut mieleenikään, että minulle pitäisi siitä maksaa.

Sinun, miehenä ei tulisi olla vihainen tästä ehdotuksesta, vaan sinun tulisi osoittaa vihasi kaikkiin niihin miehiin, jotka käyttävät seksuaalista väkivaltaa ja pahoinpitelevät naisia.

Miksei sitä vihaa voisi suunnata kaikkiin ihmisiin, jotka harjoittavat vääryyttä ja jumalattomuutta auringon alla? Miksi viha pitää suunnata vain miehiin?

Minusta se olisi arvokasta että te kaikki miehet, jotka ette lyö, uskaltaisitte haastaa miehet jotka näin tekevät.

Haastaa millä tavalla?

Tänä päivänä yhteiskunta hyväksyy alitajunteisesti sen, että miehet lyövät naisia.

Päästitpä melkoisen sammakon!

Asia on juuri päinvastoin. Naisten väkivalta miehiä kohtaan on hyväksyttävää, ehkä jopa huvittavaa, mutta miesten väkivalta naisia kohtaan äärimmäisen tuomittavaa ja väärin.

Tämä on jotain josta ei puhuta avoimesti, eivätkä naiset yleensä tee pahoinpitelytapauksista rikosilmoitusta.

Mistä ihmeestä sinä keksit tällaista tuubaa?

Juuri naisten väkivalta on se, josta ei saa puhua avoimesti ja juuri miehet ovat niitä, jotka eivät yleensä tee pahoinpitelyistä rikosilmoitusta!

Ehdotus nostaa tämän ongelman näkyviin, näyttää että se on valtava, asettaa hintalapun kustannuksille ja saa aikaan keskustelun hengenvaarallisesta miesroolista, joka pakottaa esiin seksualisoidun väkivallan.

Vai on se miesrooli käynyt jo hengenvaaralliseksi? Pitäisiköhän minunkin suojautua itseltäni jotenkin, etten olisi itselleni hengenvaarallinen?

Tekisi mieli sanoa, että melkoista paskaa kirjoitit! Ja niin muuten sanonkin :-)

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Pikku Myy
Muistetaanpas nytten kenen kanssa keskustellaan. Sääntö nro.1: Kaikki feministit on miesvihaajademonitelaketjulesboja ja tämä x2 mikäli kysessä on sosiaalialan ihminen.

Missä olen sanonut näin?

Pidän kyllä itsestäänselvyytenä, että feministiliikkeen sisällä on paljon aggressiivista miesvihaa, mutta eiköhän jokunen järkeväkin yksilö mukaan mahdu. Harmi vain, että he eivät pysty/halua estää Gudrun Schymanin kaltaisten feministien valtaanpääsyä feministiliikkeen sisällä ja sitä myötä myös ruotsalaisessa yhteiskunnassa.

Jos ruotsalaiset asialliset ja vailla miesvihaa olevat feministit oikeasti haluavat irrottautua pois Schymanin edustamasta radikaalifeminismistä, niin he sanoutuisivat julkisesti irti vasemmistopuolueen lakialoitteesta ja ilmoittaisivat julkisesti myös vastustavansa sitä. Tämä olisi ihan hyvä keino vakuuttaa feminismiin skeptisesti suhtautuvat henkilöt, kuten allekirjoittanut, siitä, että on olemassa muitakin, kuin miesvihaajademonitelaketjulesbofeministejä.

Redcoat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti The Original Jags
Jos ruotsalaiset asialliset ja vailla miesvihaa olevat feministit oikeasti haluavat irrottautua pois Schymanin edustamasta radikaalifeminismistä, niin he sanoutuisivat julkisesti irti vasemmistopuolueen lakialoitteesta ja ilmoittaisivat julkisesti myös vastustavansa sitä. Tämä olisi ihan hyvä keino vakuuttaa feminismiin skeptisesti suhtautuvat henkilöt, kuten allekirjoittanut, siitä, että on olemassa muitakin, kuin miesvihaajademonitelaketjulesbofeministejä.

Näiden asiallisempien feministien pitäisi (finnishlinjan kommenttia mukaellen) uskaltaa "haastaa" nuo äärimmäisyyksiin menevät kanssasisarensa.

Sikäli mikäli feminismi halutaan ymmärtää sukupuolten tasa-arvoa ajavaksi liikkeeksi (jolloin termin naislähtöisyys kyllä hämää, mutta joka tapauksessa monet feministit haluvat määritellä feminismin näin), eikä pelkästään naisasialiikkeeksi, niin näillä maltillisemmilla feministeillä on suorastaan velvollisuus vastustaa tällaista törkeästi sukupuolet eriarvoiseen asemaan asettavaa lakialoitetta.

Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Redcoat
näillä maltillisemmilla feministeillä on suorastaan velvollisuus vastustaa tällaista törkeästi sukupuolet eriarvoiseen asemaan asettavaa lakialoitetta.

Jep, ja itse olen valmis tulkitsemaan hiljaisuuden lakialoitteen hiljaisena kannattamisena.

Juuri näissä tilanteissa niille feministeille, jotka eivät pidä itseään miesvihaajina, olisi tärkeää tuoda mielipiteensä kunnolla ja julkisesti kuuluviin, olkoonkin, että se samalla merkitsisi kanssasisaren ja feministin vastustamista, jota naisverkostojen sisällä ei taatusti katsottaisi hyvällä.

Ymmärrän, että maltillisille feministeille kynnys vastustaa julkisesti toista feministiä on erittäin korkea. Mutta jos he oikeasti haluavat ns. puhdistaa maineensa, niin kyllä heidän se pitäisi silti tehdä. Muuten on turha kitistä, että eivät feministit oikeasti ole tuollaisia.

Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti finnishninja Henkilökohtaisesti en ole sillä kannalla että kaikkien tulisi maksaa, vaan nämä maksut tulisi ohjata vain ja ainoastaan niiden aiheuttajien maksettaviksi. Siis miesten, jotka hakkaavat ja raiskaavat naisiaan.
[/B]

Etkä nää tässä mitään epäloogista ja epäoikeudenmukaista?

Onhan länsimaissa ihan yleisesti käytössä lait, joiden mukaan teet sitten mitä tahansa vahinkoa toiselle, olet siitä korvausvelvollinen. Miksi nyt kuitenkin erikseen pitäisi muuttaa laki koskemaan osittain vain miehiä?

Maailmassa on varmasti paljon ongelmia ja paljon keinoja niiden esiin nostamiseksi, mutta tämähän on rasistinen ehdotus, joka sinänsä olisi liki laitonta suomessa ... kiihottaminen kansanryhmää vastaan tjms. Tätä feministit tosin tekevät päätyökseen, mutta rajansa kaikella.

Kaikki lait, joilla annetaan jollekin ihmisryhmälle etuoikeuksia ovat mielestäni perseestä. Kaikki ehdotukset tai lausunnot, joissa ihmisiä lokeroidaan tai heidän ominaisuuksiaan yleistetään, ovat perseestä.

Mikäli tässä ehdottaisin jotain ylimääräistä veroa tai maksua esim. mustille tai juutalaisille, olisi tämä luultavasti viimeinen kirjoitukseni tänne. Miehiä voi kuitenkin länsimaissa aivan rauhassa kollektiivisesti syytellä ja syrjiä vailla huolta kirjoitusoikeuksien menettämisestä.

Onhan suomessakin nämä naiskiintiöt. Kyllähän esim. johonkin tekniseen lautakuntaan suomessakin valitaan kaikki halukkaat naiset ja selvästi pätevämpiä miehiä jätetään rannalle. Sitähän feministit haluavat, vetoavat historiaan vaativat nykymiehihä kollektiivisesti maksumiehiksi esi-isien teoista, joita ei ole edes olemassa.

Yleensä keskustelussa jätetään täysin huomiotta se tosiseikka, että naisten asemalle yhteiskunnassa on ollut hyviä ja loogisia syitä. Onhan elämä Suomessakin ollut sellaista, että kaikki työt olivat kotitöitä, joista kevyemmät ja vähemmän vaaralliset ovat kuuluneet naisille. Teollistumisen aikana miehet ovat sitten siirtyneet kodin ulkopuolelle töihin ja naiset jääneet kotiin. Ettei vain tämä ollut miesten salaliitto. Ohjata nyt evoluutiota siten, että naiset synnyttävät ja imettävät. Varmaan ovat olleet kotityöt myös karvan keveämpiä teollistumisen alkuaikoina.

Nyttemin kun työelämässä pääsee niin helpolla, että kotityötkin ovat raskaampia, ovat feministit syyllistämässä miehiä vuosikymmenien aikana kulttuuriin syntyneistä malleista. Lisäksi kun mm. Suomessa on aika vähän naisilla valittamista, niin ihmettelen kovasti. Varsinkin kun mm. naisten alempi keskipalkka selittyy liki täydellisesti heidän omasta halustaan hakeutua aloille joissa maksetaan alempaa palkaa. Loput selittynee miesten paremmudesta palkkaneuvotteluissa.

Onneksi kukaan tuntemistani naisista ei tunnustaudu feministiksi, vaan mielummin pilkkaa heitä. Vai oliko se Halonen joskus feministi, toisaalta enpä mä sitä kovin hyvin tunne, vaikka äänestinkin.

Shane

Jäsen
Miesten väkivalta naisia kohtaan ei ole mikään yksilökohtainen taipumus. Tämän päivän yhteiskunta antaa signaaleja, joiden mukaan naisen lyöminen on ok, tämä on yhteiskunnallinen ongelma, josta valtion tulee olla vastuussa – mutta myös meidän kansalaisten. Tänä päivänä siitä ottavat vastuun vain naiset, tekemällä palkatonta työtä ja elämällä pelossa.
Nämä väitteet ovat kyllä minustakin lievästi sanottuna ihmeellisiä. Väittääkö tämä Schyman siis, että esim. kaikilla miehillä on joku alitajuntainen taipumus tai halu hakata naisia kun se kerran ei yksilökohtaista ole? Siis myös esim. minulla, vaikka en ole mitään sellaista koskaan tiedostanut, ainakaan toistaiseksi? Kohtalaisen rankka ja syyllistävä väite, johon odottaisi kyllä edes jonkinlaisia perusteita. Samoin kaipaisin esimerkkejä näistä naisen lyömisen hyväksyvistä "signaaleista" nyky-yhteiskunnassa, kun ainakin itse olen asiasta täysin toista mieltä. Mm. omassa tuttavapiirissäni sitä pidetään lähes alhaisimpana mahdollisena tekona mitä mies vain voi tehdä.

"tekemällä palkatonta työtä ja elämällä pelossa."?? Mitähän tällä palkattomalla työllä mahdetaan tarkoittaa? Myöskään tuota pelossa elämistä en pysty ymmärtämään, jos mies osoittautuu hakkaavaksi kusipääksi niin mikä helvetti sen naisen pakottaa jäämään siihen suhteeseen hakattavaksi?

Schyman on saanut myös tuoreita tilastoja vuodelta 2003:

5 murhayritystä viikossa.
Enemmän kuin yksi nainen murhataan joka viikko.
62:a pahoinpidellään joka viikko.
Nämä ovat rikoksia naisia kohtaa, joista tehdään rikosilmoitus – suurin osa jää ilmoittamatta. Realistinen kerroin on 3 tai 4. Se tekee 5-6 naista, joita pahoinpidellään joka tunti Ruotsissa. 80 % näistä tapauksissa pahoinpitelijä on mies, joka on naiselle tuttu.
Näille tutkimuksille en juuri arvoa antaisi tässä asiassa. Faktahan on että lähes kaikki tutkimuksen miehistä elävät suhteessa naisen kanssa, saman katon alla. Riitoja syntyy ja kun käämit palavat, ovat jotkut taipuvaisia rähisemään (varsinkin humalassa) ja tulilinjallahan silloin on juuri se asuinkumppani, luonnollisesti (kun ei talossa muita ole). Niin se vaan menee, ei siinä kukaan humalainen raivopää muista mitään "naista ei saa lyödä" -juttuja ja lähde kaduille etsimään miestä patoutumiensa purkamiseen. Ja jos asiaa ajattelee päinvastoin, niin kyllähän "julkisissa yhteenotoissa" baareissa, nakkikioskeilla yms. homma menee aina mies vs mies, kun on sitä "varaa valita". Näitä kotona tapahtuvia tappeluita vaan esiintynee huomattavasti enemmän kuin nakkikiskarähinöitä, siksi tilastot näyttävät tällaisilta. Vale, emävale, tilasto, niinhän sitä sanotaan ja pätee myös tähän hyvin, jos näistä tilastoista jotain "miesten hakkaamishalukkuutta eri sukupuolien suhteen" yritetään lukea.

Edelleen, jos kartoitettaisiin vain ja ainoastaan homomiesten väkivaltatilannetta (en tiedä onko näin tehty), niin tuskinpa uhriksi joutuneiden joukosta pahemmin naisia löytyisi. Ja tuskin kukaan metakkaa asiasta nostaisi.

msg

Jäsen
Muutama pointti korjauksena.

1.
Norjassa laki koskee pörssissä noteerattuja yhtiöitä. Ei siis kaikkia norjalaisia yksityisiä yrityksiä. Kuten Suomessakin pörssiyhtiöillä on erilaiset velvoitteet kuin yksityisillä yhtiöillä. Vrt Kesko vs Lidl.
Ruotsissa tätä lainsäädäntöä harkitaan ja sielläkin se koskisi pörssiyhtiöitä.
Ei siis liioitella tätä asiaa.
Olisi varmaan löytynyt objektiivisempiakin linkkejä asiaan.

2.
Sukupuolikiintiöt lautakunnissa koskevat molempia sukupuolia. Itse en tunne yhtään kiintiönaista, mutta tunnen hyvin yhden sosiaalilautakunnan "kiintiömiehen". On erittäin hyvä, että sosiaalilautakuntaan on näin mahdollista saada uutta näkökulmaa.
Lautakuntien toiminnasta ja roolista voi kukin kaivaa tietoa ja miettiä itse miten niihin tulisi ihmisiä valita.

Miten jotenkin tulee sellainen käsitys, että itse väkivaltaan ei täälläkään haluta löytää ratkaisua. Tärkeämpää on tämä sukupuolten taistelu. Lyödyt miehet, naiset ja lapset saavat pärjätä omillaan. Täälläkin palstalla on havaittavissa ymmärtämystä fyysisen väkivallan käyttöön kaukalon ulkopuolisessa maailmassa.
Itse olen tyytyväinen viimeisimmästä lakimuutoksesta, joka poistaa pahoinpitelyn uhrilta mahdollisuuden estää syyteprosessi.

TOJ:n ja kaltaistensa naisviha ja joidenkin feministien miesviha eivät taida antaa sijaa minkäänlaiselle väkivallattomalle tulevaisuudelle.

Ender00

Jäsen
Väkivallaton tulevaisuus nyt on utopia, joka ei koskaan tule toteutumaan - väkivalta on osa ihmisen luontoa.
Joillain se tulee herkemmin esiin kuin toisilla.

Koko lakialoite on kyllä täydellistä paskaa ja toteutuessaan tuo vain provosoisi väkivaltaan, koska se koettaisiin epäreiluksi.

Minä en ole koskaan naista lyönyt, mutta minua on kyllä naisen toimesta muutaman kerran läimäytetty poskelle - naiset voisivat oikeastaan järjestää hyväkseni keräyksen.

Baareissahan on joka viikkoinen näytelmä se, kun humalainen nainen alkaa vittuilemaan miesystävälleen, läpsii tätä ja huutaa tälle - ja mies vain puristaa käsiään nyrkkiin taskuissaan ja koittaa kestää, kun naista ei saa lyödä.

Eli kyllä yhteiskunnan asenne on nimenomaan se, että miehelle saa tehdä lähes mitä vain, mutta naisen lyöminen on elämän suurimpia syntejä.

Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Ender00
Minä en ole koskaan naista lyönyt, mutta minua on kyllä naisen toimesta muutaman kerran läimäytetty poskelle - naiset voisivat oikeastaan järjestää hyväkseni keräyksen.

Jos miehiin kohdistunutta väkivaltaa tutkittaisiin feministien metodeilla, niin tuo poskille läpsiminen laskettaisiin myös ilman muuta mukaan, jolloin myös sinut luokiteltaisiin mieheksi, joka on jossakin vaiheessa elämästään joutunut naisen harjoittaman väkivallan uhriksi.

Juuri tällaisilla metodeilla feministit ovat kartoittaneet naisen kohtaamaa väkivaltaa. Tietääkseni jopa liikkumisen estäminen ja töniminen on tulkittu väkivallaksi! Ei ihme, että feministien mukaan muistaakseni joka kolmas tai joka toinen nainen on jossakin elämänsä vaiheessa kohdannut väkivaltaa miehen taholta, jos tutkimusmetodit ovat tuollaiset.

Viestin lähetti Ender00

Baareissahan on joka viikkoinen näytelmä se, kun humalainen nainen alkaa vittuilemaan miesystävälleen, läpsii tätä ja huutaa tälle - ja mies vain puristaa käsiään nyrkkiin taskuissaan ja koittaa kestää, kun naista ei saa lyödä.

Nämä tilanteet ovat kyllä erittäin yleisiä jopa viikonloppu eri puolella Suomea. Ulkopuoliset vain tyytyvät seuraamaan vierestä, ehkä jopa vähän naureskellen. Miehen pitää vain kestää tilanteesta aiheutuva häpeä ja nöyryytys, koska naisen vastustaminen on epämiehekästä. Jos mies kuitenkin fyysisesti vastustaa naisensa aggressiivista käyttäytymistä, rientää heti joukko "sankareita" paikalle antamaan miehelle sakinhivutusta, jonka jälkeen portsari heittää miehen ulos ravintolasta.

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä Gudrun on taas väärässä.

Nyt Gudrun unohti mainita, ...

... Jos Gudrun tarkoitti tällä kotityötä, ...

Hei Gudrun, näytäpä nyt meille kaikille hyvää esimerkkiä...

Tyypillistä sovinistishittiä - tytöttelyä :)

Miksei sitä vihaa voisi suunnata kaikkiin ihmisiin, jotka harjoittavat vääryyttä ja jumalattomuutta auringon alla? Miksi viha pitää suunnata vain miehiin?

Vaihda viimeinen sana, ja mieti itse.

Suosikkijoukkue
Viestin lähetti tant gredulin
Tyypillistä sovinistishittiä - tytöttelyä :)

Etunimellä kutsuminen on tytöttelyä?

Viestin lähetti tant gredulin

Vaihda viimeinen sana, ja mieti itse.

Eli ruotsalaisten feministien lakialoite onkin vihan suuntaamista naisiin siitä huolimatta, että miesvero koskisi vain miehiä samalla syyllistäen miehet kollektiivisesti?

msg

Jäsen
Nämä tilanteet ovat kyllä erittäin yleisiä jopa viikonloppu eri puolella Suomea. Ulkopuoliset vain tyytyvät seuraamaan vierestä, ehkä jopa vähän naureskellen. Miehen pitää vain kestää tilanteesta aiheutuva häpeä ja nöyryytys, koska naisen vastustaminen on epämiehekästä. Jos mies kuitenkin fyysisesti vastustaa naisensa aggressiivista käyttäytymistä, rientää heti joukko "sankareita" paikalle antamaan miehelle sakinhivutusta, jonka jälkeen portsari heittää miehen ulos ravintolasta.

Millaisia kokemuksia sinulla on tästä? Oletko nähnyt omin silmin? Oletko itse reagoinut? Ethän taas liiku kuulopuheiden varassa?

Mitä sinun mielestäsi asialle pitäisi tehdä? Mitä sinä tekisit väkivallan vähentämiseksi? Sinun suunnastasi ei ole muuta tullut kuin vihaa ja haluamasi julkisen sektorin alasajo tuskin lisää väkivallan uhreille tarjottuja palveluja.

Kirjoituksistasi saa sellaisen käsityksen, että sinä hyväksyt läpsimisen ja muunlaisen vähäisen väkivallan.

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tietääkseni jopa liikkumisen estäminen ja töniminen on tulkittu väkivallaksi!

Eikö liikkumisen estäminen ole sitten väkivaltaa? Tai töniminen?

Jos joudut tönityksi tai sinun liikkumistasi rajoitetaan, etkö koe kokeneesi väkivaltaa?

Ai niin, kyllähän kommunistifeministiämmiä pitäisi saada töniä ja heidän liikkumistaan rajoittaa.

-tt

Suosikkijoukkue
Viestin lähetti tt
Eikö liikkumisen estäminen ole sitten väkivaltaa? Tai töniminen?

Jos joudut tönityksi tai sinun liikkumistasi rajoitetaan, etkö koe kokeneesi väkivaltaa?

Ai niin, kyllähän kommunistifeministiämmiä pitäisi saada töniä ja heidän liikkumistaan rajoittaa.

Kyllä ne ovat väkivaltaa.

Mutta mielestäni tutkimustuloksia käytetään siinä mielessä harhaanjohtavasti, että niillä halutaan antaa kuva, että vain miehet olisivat erityisen väkivaltaisia. Väitän, että näihin läpsimisiin ja tönimisiin syyllistyvät parisuhteessa naiset vähintään siinä määrin missä miehetkin.

Useimmissa parisuhteissa on tilanteita, joissa tunteet kuumenevat molemmilla siinä määrin, että kumpikin syyllistyy näihin tönimisiin ja läpsimisiin. On väärin, jos vain miehen harjoittama lievä parisuhdeväkivalta huomioidaan ja lasketaan mukaan tilastoihin.

Väkivallassa kuitenkin on olemassa eri asteita. On eri asia tönäistä miestään tai vaimoaan kuin hakata tämä sairaalakuntoon tai tuikata puukolla.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
TOJ, kirjoitit jossain muussa ketjussa aiemmin siitä, kuinka alempien sosiaaliluokkien naisten harrastuksena on tulla raskaaksi ja synnyttää päästäkseen elämään yhteiskunnan tuilla. Pyysin tuolloin Sinulta tietoja näkemystäsi tukevista tutkimuksista, mutta en ole löytänyt vastaustasi. Voisitko pistää linkkejä? Kiitos!

Suosikkijoukkue
Viestin lähetti msg
Millaisia kokemuksia sinulla on tästä? Oletko nähnyt omin silmin? Oletko itse reagoinut? Ethän taas liiku kuulopuheiden varassa?

En ole muutamaan vuoteen liikkunut ravintoloissa viikonloppuisin, mutta silloin kun vielä liikuin, näin kyllä näitä tilanteita. En reagoinut niihin millään tavalla.

Viestin lähetti msg

Mitä sinun mielestäsi asialle pitäisi tehdä? Mitä sinä tekisit väkivallan vähentämiseksi?

Väkivallan vähentämiseen paras keino olisi jo lapsuudessa annettu kristillinen kasvatus, joka kokemusteni mukaan parhaiten ehkäisee väkivaltaista käyttäytymistä myöhemmässä vaiheessa.

Näkisin, että onnellinen, yhtenäinen ja ehjä koti on lapselle paras turva tulevaisuutta varten. Lapsi tarvitsee molemmat vanhempansa, jotka rakastavat häntä ja opettavat hänelle selvästi, mikä on oikein ja väärin.

Sosiaalitoimi eikä yhteiskunta ei voi ottaa vastuuta lapsien kasvatuksesta, vaan vanhempien on otettava se itse. Se merkitsee sitä, että lapsiin ja heidän kehitykseensä panostetaan täysillä. Tosin tilanne on tällä hetkellä vaikea, koska meillä on jo nyt olemassa sukupolvi vanhempia, joita itseään laiminlyötiin lapsena, ja jotka nyt itse laiminlyövät lapsiaan. Perheet hajoavat, vanhemmat jättävät vastuun lasten kasvatuksesta yhteiskunnalle ja lapsilta jää puuttumaan onnellisen perheen malli.

Viestin lähetti msg

Sinun suunnastasi ei ole muuta tullut kuin vihaa ja haluamasi julkisen sektorin alasajo tuskin lisää väkivallan uhreille tarjottuja palveluja.

Tietääkseni en ole osoittanut erityistä vihaa ketään kohtaan. Näytä, jos näin olen tehnyt.

Julkisen sektorin tulee säilyttää ihmisten kannalta välttämättömät palvelut, mutta liian suureksi paisunut julkisen sektori kääntyy kansan hyvinvointia vastaan.

Viestin lähetti msg

Kirjoituksistasi saa sellaisen käsityksen, että sinä hyväksyt läpsimisen ja muunlaisen vähäisen väkivallan.

Lue edellinen kirjoitukseni tässä ketjussa.

Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Maple Leaf
TOJ, kirjoitit jossain muussa ketjussa aiemmin siitä, kuinka alempien sosiaaliluokkien naisten harrastuksena on tulla raskaaksi ja synnyttää päästäkseen elämään yhteiskunnan tuilla. Pyysin tuolloin Sinulta tietoja näkemystäsi tukevista tutkimuksista, mutta en ole löytänyt vastaustasi. Voisitko pistää linkkejä? Kiitos!

Tämä asia ei liity tämän viestiketjun aiheeseen. Kysy minulta aiheesta yksityisviestillä, niin voisin jossakin välissä yrittää etsiä niitä linkkejä.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Tämä asia ei liity tämän viestiketjun aiheeseen. Kysy minulta aiheesta yksityisviestillä, niin voisin jossakin välissä yrittää etsiä niitä linkkejä.

Ei suoranaisesti liitykään. Olen kuitenkin pyyntöni esittänyt, joten laita joskus niitä linkkejä asianmukaiseen ketjuun. Kiitos!

msg

Jäsen

Ajattelin myös lähestyä sinua yksityisviestillä, jossa listaisin ne kysymykset, jotka olet jättänyt vastaamatta tällä palstalla. Mielestäni myös muilla lukijoilla olisi oikeus saada vastauksia, joten yv-keskustelu pilaisi tämän ajatuksen.
Mutta otan neuvosta vaarin ja lähestyn sinua yv:llä lähitulevaisuudessa.

Suosikkijoukkue
Viestin lähetti msg
Ajattelin myös lähestyä sinua yksityisviestillä, jossa listaisin ne kysymykset, jotka olet jättänyt vastaamatta tällä palstalla. Mielestäni myös muilla lukijoilla olisi oikeus saada vastauksia, joten yv-keskustelu pilaisi tämän ajatuksen.
Mutta otan neuvosta vaarin ja lähestyn sinua yv:llä lähitulevaisuudessa.

OK. Voit tehdä niin, mutta en lupaa etukäteen että aikani riittää jokaiseen kysymykseen vastaamiseen. Pidätän itselläni oikeuden vastata niin moneen kysymykseen kuin ehdin ja jaksan :-).

msg

Jäsen
Tietääkseni en ole osoittanut erityistä vihaa ketään kohtaan. Näytä, jos näin olen tehnyt.

Tätä kysymystä on sivuttu jo aiemmin. Ja edelleen pyydän, että annat jonkun käsitteen, jolla kuvata suhdettasi sosiaalitoimeen, naisiin, kanadalaiseen jääkiekkoon, feministeihin ja yhteiskuntaan yleensä. Sanavalintasi eivät ole kovin kristillisiä puhessasi näistä ryhmistä.

Suosikkijoukkue
Viestin lähetti msg
Tätä kysymystä on sivuttu jo aiemmin. Ja edelleen pyydän, että annat jonkun käsitteen, jolla kuvata suhdettasi sosiaalitoimeen, naisiin, kanadalaiseen jääkiekkoon, feministeihin ja yhteiskuntaan yleensä. Sanavalintasi eivät ole kovin kristillisiä puhessasi näistä ryhmistä.

En kyllä osaa aina valita fiksuimpia sananvalintoja, eikä minussa välttämättä ole sellaista akateemista hienostuneisuutta, kun puhun niistä asioista, jotka mielestäni eivät ole kunnossa ja tarvitsevat parannusta monilta osin.

- Naiset ovat ihmisiä, jotka minusta ovat tasavertaisia miehen rinnalla. Jumala loi naisen miehelle kumppaniksi, ja parhaimmillaan miehen elämä on sellaisen naisen rinnalla, jota hän rakastaa ja jolta saa vastarakkautta.

- Kanadalaisessa jääkiekossa on hyvät ja huonot puolensa.

- Feministeistä löytyy myös sekä hyvää että huonoa, mutta tämän hetkinen mielipiteeni on se, että huonojen puolien määrä ylittää hyvien puolien määrän. Pahimmillaan feminismi on rasismia ja vihaa miehiä kohtaan, ja erityisen vahingollista on se, että feministiliikeen johdossa on henkilöitä, jotka edustavat juuri tätä linjaa.

- Yhteiskunta yleensä on niin laaja käsite, että vaikea tuohon on mitään järkevää sanoa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy