Hieno soundtrack tässä. Eikä näihin ikinä kyllästyisi vaikka mykkäfilmejä olisivat.
Mittasuhteista olen kuullut ja omaksunut seuraavaa: jos aurinko olisi appesiini -> maa olisi nuppineulan nuppi kiertämässä 11 metrin päässä siitä. Ja jos demostroitte tämän kerrostalonne takapihalle, koittakaapa kävellä tuo 11 metrin matka kahdeksassa minuutissa: aivan! se on se mitä meidän valolla siihen aikaa menee.
Toinen anekdootti: Galaksit ovat vieri vieressä toisiinsa nähden jos verrataan tähtiin galaksin sisällä. Eli jos (ja kun) galaksit törmäävät - yksikään tähti tuskin osuu toiseen kun niiden etäisyydet ovat niin käsittämättömiä.
Olen kuullut vertauskuvan: heitä Suomen maahan viisi kiveä sinne tänne, tämä on tähtien keskinäinen etäisyys toisistaan. Galaksit sen sijaan ovat vähän kuin kirkonkyliä ripoteltuna tasaisesti koko maahan.
Vielä mittasuhteista tämä:
[HD] Travel from the Sun to Jupiter at the Speed of Light
Olen katsonut tuon ehkä pari kertaa läpi ja aina jaksaa kiinnostaa. Nyt en katsonut läpi, ehkä nukkumaan mennessä katson. Tämähän on siis vain mallinnus miltä valon omasta vinkkelistä loittominen auringosta näyttäisi.
Tuokin videopätkä vain alleviivaa sitä kuinka valo on tajuttoman hidas medium missään viestinnässä univerumissa. Maan päällä toki just just toimii.