Ihailen tyyppejä jotka osaavat suhteellisuusteorian, jopa kadehdin, sillä omat aivoni ei vain edes mahdollisen 100 vuoden kouluttamisella sitä oppisi. Joku proffa sanoi, että se vaatii puoli vuotta. Uskon tähän, jos olla oppilas ja haluta oppia.
Tämä taitaa riippua täysin lähtötasosta eli siitä, mitä kaikkea pitää vielä opiskella ennen suhteellisuusteoriaa, mutta puoli vuotta kuulostaa minusta aika kunnianhimoiselta (lue: lähes mahdottomalta) esim. pelkästään lukiopohjalta operoivalle maallikolle, vaikka olisi kaikki tunnit päivässä käyttää opiskeluun, jos teoriaa haluaa todella ymmärtää.
Olen itse vähän miettinyt suhteellisuusteorian opiskelua useamman vuoden harrastusprojektina. Mitä tuo siis vaatisi?
Käsittääkseni matematiikan puolelta täytyy olla hyvä ymmärrys yliopistotason analyysistä (en ole varma, miten kääntäisin englannin calculuksen tässä yhteydessä, mutta kun yliopistossa opiskelin, nämä kurssit olivat nimeltään Analyysi I-III), eli derivaatta ja integraali ynnä muut (funktioiden) jatkuvuuteen liittyvät asiat. Vastaavanlainen pohja olisi oltava myös vektorilaskennasta ja lineaarialgebrasta. Sen lisäksi vaaditaan edistyneemmästä lineaarialgebrasta tensorien tuntemusta ja tensorianalyysin osaamista ja ylipäätään edistyneemmän matematiikan osalta differentiaaligeometrian ymmärrystä.
Fysiikan puolelta taas pitäisi käsittääkseni osata klassisen mekaniikan perusteet, sähkömagnetiikkaa ja toki ennen itse suhteellisuusteorian opiskelua myös suppea suhteellisuusteoria (engl. special relativity) pitäisi olla hallussa.
Ja kun nämä asiat osaa, voi sitten siirtyä itse suhteellisuusteorian opiskeluun - missä siinäkin on ihan itsessään jo suuri työ!
Omalta osaltani matemaattinen pohja on jo yliopistosta tuttua. Ainoastaan differentiaaligeometria on noista vaatimuksista hiukkasen hepreaa, koska sitä en ikinä opiskellut yliopistossa. Fysiikan osalta pohjalla on vain lukion ensimmäiset neljä kurssia (vaihdoin aikanaan lukiossa pitkän fysiikan noiden jälkeen pitkään hissaan, kun historia kiinnosti enemmän ja kaikelle ei ollut tilaa lukkarissa), joten siinä olisi minun osaltani isompi työmaa edessä.
Vaikka matemaattinen pohja on vahva, tuntuu tuo siis monen vuoden projektilta, kun elämässä nyt on sattumoisin muutakin (pakollista) sisältöä kuin suhteellisuusteorian pänttääminen.
Pohdintaa ja mahdollisten lähteiden listaamista ja etsiskelyä pidemmälle en itse ole tässä projektissa vielä päässyt, joten saa nähdä, toteutanko ikinä. Mutta ihan hirveästi kiinnostaisi ymmärtää aihetta syvällisemmin, joten luultavasti tuo on vielä tehtävä.
Tahtoo sanoa, että on tuo mahdollista ihan maallikollekin (luultavasti sinullekin, vaikka aivojasi vähän tuossa yhteydessä dissaatkin!), mutta vaatii sitten ihan hirvittävän määrän työtä. Matemaattista osattavaa ja aineistoa on tosi paljon. Toisaalta tätä varten on kai tehty ihan päteviä tekstikirjoja, joissa fokus on nimenomaan matematiikan opettamisessa joko fysiikan opintoja tai ihan suoraan pelkkää suhteellisuusteoriaa varten, joten sellaiseen sijoittaminen varmaan kannattaa, ellei matematiikkaa ole tullut jo opiskeltua muutenkin.