Jeps, paikallisten resurssien käyttö on ihan välttämättömyys, jos halutaan hieman laajemman skaalan toimintaa. Pelkästään Maapallolta tukemalla saadaan aikaiseksi sellainen siirtokunta, jossa on riveittäin aiemmin lähetettyjä rikkoutuneita asuinmoduleja, ja ihmiset asuvat niissä vasta lähetetyissä ja vielä toimintakunnossa olevissa.Kuun osaltahan on ajateltu rakentaa tukikohta navan lähelle, jossa on jäätä heti pinnan alla. Rakennelmat peitettäisiin myös kuukivellä, joka estäisi säteilyä ym. Näistä on ihan suunnitelmat olemassa, mutta ensimmäisenä varmaan nähdään valmisasumus siä pinnalla tai Starship laskeutumisaluksesta sellanen tehdään.
Marsia ja Kuuta varten on kehitetty kuu/marsperästä asuntoja rakentavia 3D printtereitä. Tästä on NASA:lla ollut hiljan haaste, jossa nämä erilaiset konseptit rakensi niitä marsperän kalasesta materiaalista itekseen ilmatiivitä asuntoja.
Voin melkein vannoa, että siltä maksavalta taholta - joka todennäköisesti on jokin valtio - loppuu jossain vaiheessa intressit pitää satojen rakettien jonoa kulkemassa Maasta Marsiin. "Mars One" oli yksi tällainen hanke, ja tätä dynamiikkaa laskeskeltiin ahkerasti 70-luvulla, kun koetettiin keksiä, miten amerikkalaiset voisivat pysyä Kuussa, kun olivat kerran sinne päässeet.Muskin Mars visiohan on sellainen, että Starship lentue lentää sinne jatkuvasti satojen alusten voimalla. Ja ennen ihmistä siis sinne viedään valtava määrä tarvikkeita ja koneita. Starship konseptin ideahan on että se on käyttövalmis kuten liikennelentokone muutamien tuntien kuluessa edellisestä lennosta. Siihen tuo konseptiajattelu perustuu, siksi boosterin nappaamiset ja aluslaskeutumiset. Aika kaukana toki tuosta ollaan, eihän Starship ole edes lentänyt kiertoradalle kertaakaan eikä laskeutunut vajaalta lennoltakaan turvallisesti StarBaseen, mutta sen pitemmän vision mukainen toteutushan tuossa on kehitteillä.
On vaikea sanoa, oliko Mars One koskaan vakavalla naamalla pystyyn laitettu hanke vai huijaus vai trollaus. Siinä ajatuksena oli se, että ihmiset lähetetään yksisuuntaiselle Mars-matkalle ja aina jokaisen laukaisuikkunan aikana Marsiin lähetetään tukea (ruokaa, varaosia yms) sekä lisää ihmisiä. Tästä joku teki laskelman, että jopa olettaen, että ihmiset säilyvät hengissä laukaisuikkunoiden välit (reilu pari vuotta), niin ylläpitäjällä on käsissään eksponentiaalisesti kasvava ongelma.
Mars One: Mars One - Wikipedia
Myönnän, että kantorakettejakin tarvitaan, muuten on vaikea saada Maan pinnalta tavaraa avaruuteen. Väitän silti, että siirtokuntien (niin Kuu kuin Mars) suhteen suuremmat ongelmat ovat vielä muualla kuin kantoraketeissa.
Kuussa se on tosiaan yksi mahdollinen hapen lähde, mutta Kuussa on muutakin eli regoliitti. Kuuperässä kaikkein yleisin alkuaine on happi, joka on sitoutunut kiveksi erilaisten keveiden (ja vähän raskaampien) metallien kanssa: pii, magnesium, rauta, kalsium, titaani, alumiini, ...Yhtäkaikki, molemmissa paikoissa oleellisin asia on vesi.. eli jää. Ja molemmista paikoista sitä on löydetty helpohkosti hyödynnettävässä muodossa. Vesi kun mahdollistaa sen ihmisen elämän sekä rakettipolttoaineen valmistuksen paikanpäällä.
Kuuperästä olisi irrotettavissa sekä happea että alumiinia, ja alumiinista on valmistettavissa rakettipolttoainetta. Vesi ei siis ole ihan välttämätön rakettipolttoaineen suhteen.
Kuun pienen painovoiman ja kiertoratamekaniikan eksponentiaalisen luonteen takia Kuusta on nostettavissa tavaraa melko huokealla hinnalla. SSSRB (Space Shuttle Solid Rocket Booster) painaa itse vajaa 100 tonnia, siinä on kiinteää alumiinipohjaista ajoainetta (PBAN-APCP) noin 500 tonnia, ja suihkun nopeus on noin 2500 m/s. SSRB:llä voi nostaa oman painonsa verran (500 tonnia) tavaraa Kuun kiertoradalle, Marsistakin sillä saadaan kiertoradalle vajaa 80 tonnia, mutta Maapallon pinnalta SSSRB ei pääse edes yksinään kiertoradalle.
Yleisesti ottaen vettä kuitenkin pidetään tärkeänä raaka-aineena, paitsi hapen, myös vedyn takia - vetyä tarvitaan esimerkiksi hiilivetyihin eli ravintoon.
Jeps. Ja todennäköisesti tarvitaan myös hieman tehokkaampi keino tankata Starship kiertoradalla kuin nykysuunnitelmissa, jossa tankkaaminen itse tarvitsee kymmenkunta lentoa kiertoradalle. Starshipin taloudellisuuteen tulee aika iso lovi, jos loppuviimeksi kuorma Kuuhun jää tuonne 20-30 tonnin paikkeille tai jos tankkauslennot maksavat enemmän kuin mitä Starshipin lento kiertoradalle...mutta joo, kaukana ollaan näistä tavoitteista. Ensimmäisenä se Starship moonlander versio tarttis saada Artemis projektia varten, mutta toisaalta saisivat sen nyt ehjänä edes alas kerran tai kaks..
Viimeksi muokattu: