Matkalla alkoholismiin?

  • 410 395
  • 1 405

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Minulla loppui juominen Minnesota-hoitoon reilut 11 vuotta sitten. Siihen mennessä oikein mikään ei ollut toiminut ja pahimillaan meni kaksi eurokossua päivässä muutaman päivän putkina ja sitten karmea krapula päälle. Vieläkin puistattaa.
Suosittelen lämpimästi, hoitoon käytetty rahakin säästyy nopeasti takaisin ja muut vielä tärkeämmät edut päälle.
Sen neuvon ehkä antaisin, että metodiin kannattaa joko uskoa tai ainakin suggeroida itsensä uskomaan. Ei siellä ketään raittiiksi pakoteta.

Hinta tuolle on sen.verran suolainen että itse jos tuonne haluaisi niin pitäis olla juomatta 3v että säästyisi rahaa sen verran. Mitä hyötyä siitä sitten on jos et ole kolmeen vuoteen juonu? Dilemma tämäkin.

Kuitenkin hyvä että joillekin tuosta on hyötyä.

Mä tinaan itse toisaalta liikaa mut eipä siitä haittaa muille ole.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hinta tuolle on sen.verran suolainen että itse jos tuonne haluaisi niin pitäis olla juomatta 3v että säästyisi rahaa sen verran. Mitä hyötyä siitä sitten on jos et ole kolmeen vuoteen juonu? Dilemma tämäkin.

Kuitenkin hyvä että joillekin tuosta on hyötyä.

Mä tinaan itse toisaalta liikaa mut eipä siitä haittaa muille ole.

Ei pahalla, mutta harvinaisen typerää alkaa täällä alkoholistien ketjussa pohtimaan onko riippuvuushoito liian kallista ja paljonko sillä saisi viinaa.

Kiva jos sulla ei ole varsinaista riippuvuutta. Ei ole minullakaan, mutta en koe tarvetta tulla sitä tänne julistamaan.

Tsemppiä @godspeed ja muut raitistumisen kanssa.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
@peksa

Kyllä nuo hoidot voi maksaa todennäköisesti erissä ja pelkästään juomisella säästyvillä rahoilla. Jokainen voi tietenkin miettiä riittääkö esim 3000 - 4000 euroa miten pitkälle juomien ostoon/ kaikkeen muuhun siihen liittyvään.

Mitätön hinta raittiudesta/ siihen liittyvästä vapaudesta suhteessa päihteisiin.
Alkoholisti/ päihderiippuvainen on päihteensä vanki ja orja. Suostui se sitä uskomaan tai ei.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hinta tuolle on sen.verran suolainen että itse jos tuonne haluaisi niin pitäis olla juomatta 3v että säästyisi rahaa sen verran. Mitä hyötyä siitä sitten on jos et ole kolmeen vuoteen juonu? Dilemma tämäkin.

Kuitenkin hyvä että joillekin tuosta on hyötyä.

Mä tinaan itse toisaalta liikaa mut eipä siitä haittaa muille ole.
AA on hyvin matalan kynnyksen paikka, voi kai sanoa ettei kynnystä ole lainkaan, ja edullinen. Kahvirahan voi sujauttaa lippaaseen tai olla sujauttamatta. Ryhmiä on erilaisia, jos asia kiinnostaa ja asuu isommalla paikkakunnalla, niin kannattaa kiertää ja hakea itselle sopivaa. Halu lopettaa juominen riittää.

Usein juomisen oheiskustannukset ovat paljon suuremmat kuin pelkkä viinaan menevä raha. Työpaikka, ajokortti, avioero, kaikenlaiset itselle, muille ihmisille ja kalustolle aiheutetut vahingot, juopottelureissut ja hölmöt ostokset ym.

Toisaalta jos haluaa jatkaa juomista eikä siitä ole muille haittaa niin mikäs siinä. Jossain kohdassa pohja ehkä tulee vastaan, siitä voi ponnistaa ylöspäin tai juoda itsensä läpi.
 

444

Jäsen
Mitä hyötyä on siitä, ettei olisi käyttänyt päihteitä kolmeen vuoteen? No parantunut terveys nyt tulee ensimmäisenä mieleen. Sen lisäksi seuraavan kolmen vuoden kohdalla onkin jo myös taloudellisesti plussan puolella, todennäköisesti aiemminkin.

Mutta jos siis tietää juovansa liikaa eikä silti pidä sitä minään ongelmana, niin kukaan ei tällaista ihmistä pakota raitistumaan. Jos oma terveys on niin yhdentekevää, että mieluummin jatkaa käyttöä, joka omien sanojensa mukaan on liiallista, niin kukaan ei tällaisen ihmisen päätä väkisin käännä.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Ei pahalla, mutta harvinaisen typerää alkaa täällä alkoholistien ketjussa pohtimaan onko riippuvuushoito liian kallista ja paljonko sillä saisi viinaa.

Kiva jos sulla ei ole varsinaista riippuvuutta. Ei ole minullakaan, mutta en koe tarvetta tulla sitä tänne julistamaan.

Tsemppiä @godspeed ja muut raitistumisen kanssa.

Ei mun asiat niin hyvin ole :/ 9 viikkoa ollu saikulla kun käsi ei toimi niinku pitäs. Tukiverkkoa ei ole ja olut vähän helpottaa stressiä..

Tarkoitus siis ei ollut julistaa mitään mut jos se koettiin sellaisena niin pahoittelut.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
3 viikkoa se otti, että alkoi tuntua siltä kuin minun tarinani olisi jo kerrottu ja nyt on enää jäljellä ylläpitovaihe. Ei hörpyn hörppyä. Joku voi ajatella, että kaikki kävi liian nopeasti ja heppu höpisee ihan omiaan, mutta tämänpäiväinen fiilis on nyt tällainen. Tiedostan kaikki vaaratekijät, mutta edes satunnainen kova stressi ja rajut mielialavaihtelut eivät ole saaneet minua ajattelemaan, että pitäisi hakea pari lonkeroa. Ei tuu sellaista ajatusta, vaikka olo huononisikin välillä. Mihin sitä hörppyä siis tarvitsee? Ongelmat eivät katoa tai hoidu, vaikka ottaisin viisi hörppyä. Tuon kun on jotenkin tajunnut, niin tämä taival on helpottunut. Edelleen minusta ei tule mitään saarnaajaa, vaan minun juomattomuuteni on minun juomattomuuteni ja muut voivat vetää vaikka sienet, eikä sillä ole vaikutusta mihinkään omiin juttuihin.

Kiitän ja kumarran taas kerran.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Tällä viikolla kaksi kertaa päihdeasemalle - ambulanssilla. Tämä ei varmaan pääty hyvin...
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
No viina/lonkero maistuu ja sitten olen tuossa 3km kotimatkalla vetänyt pahasti turvalleni...
 

12961

Jäsen
Mä olen miettinyt ihan perinteistä disulfiraamihoitoa eli tuttavallisemmin Antabusta. Alkoholi ei sillä tavalla mun elämääni hallitse, että sitä olisi pakko saada päivittäin tai edes viikoittain, mutta selkeitä tuurijuopon elkeitä löytyy. Starttasin kesäloman juomalla neljän päivän rännin ja joka ilta päätyyn asti. Siitä vielä muutamana iltana vähemmällä määrällä, mutta tämä päivä näyttäisi olevan loman ensimmäinen varsinainen tipaton päivä kokonaan. Pari vuotta meni tuossa välissä hyvin, mutta viime vuoden lomien aikaan ja sen jälkeen vanhat tavat ovat nostaneet päätään ikävällä tavalla, niin nyt olisi hyvä aika taas hakea vaihtoehtoisia ratkaisuja viinan kyllästämille vapaille.

Tuo Antabus on ihan hyvä oman päätöksen vahvistus ja itsekin pidän purkkia kaapissa. Taitaa olla päiväyksetkin paukkuneet, mutta esimerkiksi juopotteluun keskittyviin juhliin osallistuminen on helpompaa kun tietää ettei niissä todellakaan voi juoda. Toimii ikään kuin vakuutuksena sille, että vaikka nyt häitä tai muuta iltajuhlaa edeltävä tunne siitä, ettei tarvitse juoda, myös pitää. En siis syö kuurina, vaan satunnaisesti ennen sellaisia tilaisuuksia, joihin liittyy korkeampi retkahtamisen riski.

Muija sanoi, että jää vaan mökille, kun hän lähtee kaupunkiin. Mutta. Tiedän, että sitä en välttämättä kestäisi ja hakisin kaupasta juotavaa. Mökillä yksin, mitä muita vaihtoehtoja? Eli lähden mukana kaupunkiin ja jatkan himoitsemista. On kova jano ja masennus nostaa päätään, vai ahdistus, kumpi? Lääkettä se pää taas kaipaa.

Järjellähän tästä kuitenkin selviää, kun se kuitenkin taas hirttäisi pidemmän päälle kiinni, ja kun ajattelee, että päivä kerrallaan. Legenda näyttelijä Danny Trejo on ollut yli 50 vuotta raitis ja hän sanoi, että päivä kerrallaan hän sen on tehnyt.

Kiitos, että saa kirjoittaa.

Näihinkin tuosta sihisevästä poretabletista saa yllättävästi uskonvahvistusta. Ei kannata pelätä niiden pyytämistä, eivät maksakaan paljon paskaakaan. Helpottaa kummasti retkahtamisen pelkoa kun tietää, ettei juominen ole ilman aivan saatanallista oloa ja potentiaalisesti sairaalareissua mahdollista.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tupakkia lopettaessani vedin niksatabuja pitkän aikaa, mutta alkoholin kohdalla olen kokenut parhaaksi olla ilman mitään. Tämä on ollut sellaista raakaa psykologista peliä, jossa pitää ottaa vastaan kaikki paska mitä eteen ikinä tuleekin, jotta demoneistaan pääsee kunnolla eroon. Antabustakaan ei voi vetää koko loppuelämäänsä, joten mieluusti totuttelee heti kärkeen päihteettömään elämään ensin lopettamalla seinään ja siitä aina siedättyneempänä mitä pidemmälle päästään. Mutta tämä on vain minun tapani, toisille sopii eri keinot. Tässä on kuitenkin vähän puolivahingossa menty jo näin pitkälle, joten aina ihmiset voi yllättyä mihin kykenevät.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Olen muuten huomannut, että sellainen jatkuva levottomuus, kierrosten nousu ja muu ADHD-kama on väistynyt. Osaa arvostaa ihan vaan olemista ja parantunutta keskittymiskykyä, jos aiemmin oli kokoajan käsi lasissa tai tölkissä kiinni ja se määritteli sen käytöksen. Siinä minun mielestäni näkyy riippuvuus ja sen katoaminen eniten, että mikä on se sun hengailun taso ilman juomaa. Osaako olla ja vaan elää?
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Kuten nimimerkistä voi päätelläkuin en käytä (enää) päihteitä ollenkaan. Täysin alkoholitta olen ollut vasta maaliskuusta, toki aikaisemminkin pidin alkoholittomia jaksoja aina silloin tällöin.

On erittäin vapauttavaa, kun ei tarvitse säätää. Ei tarvitse miettiä montako voi ottaa, jos haluaa nähdä illemmalla jonkun bändin tms. Tai säätää kyytien kanssa, voi ajaa aamulla ja illalla ja lähteä milloin huvittaa. Ei tarvitse harmitella, kuinka olisi ollut aikaa urheilulle, mutta tuli otettua pari liikaa eikä oikein kulje ja sydärikin tulee. Ylipäätään koskaan ei mene päivä tai kolme huokailuun ja olon paranteluun. Tosi harva enää jankuttaa, että ”kyllä sä nyt yhden voit ottaa, älä oo hei tylsä!” Ihmiset tottuvat, ja antavat olla.

En keksi mitään negatiivista sanottavaa absolutismista.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tosi harva enää jankuttaa, että ”kyllä sä nyt yhden voit ottaa, älä oo hei tylsä!” Ihmiset tottuvat, ja antavat olla.

Ajattelin, etten puhu kenellekään asiastani. Jos joku jossain kysyy, niin sanon vaan olevani tipattomalla. Ehkä pelkään jotain suorituspainetta tässä prosessissa, ehkä en, mutta on rauhoittavampaa, kun pidän ainakin toistaiseksi vain omassa tiedossani sen, etten juo. Sitten joskus sen voi kertoa, jos tuntee tarvetta, koska vain äärimmäisen harva tietää ryyppymenneisyyttäni sellaisena kuin se nyt rehellisesti ja oikein katsottuna on ollut. Varmaan tässä nolottaa ja hävettääkin liikaa vielä...

Erinomainen viesti btw. Olen käynyt iltaisin kaupassa hakemassa kaikenlaista pientä, kun voi autolla ajaa aina kun tarvitsee :)
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Moro. Oon semmosessa tilanteessa että apua varmaan tarvittaisiin. Jos joku vois laitta noita esim avominnen hoitojaksojen hintoja, niin olisin kiitollinen. Itestähän tuo tervehtyminenlähtee, joten en nyt avaa sen enempää, mutta Vellu Ketolan sanoin, olen juonut yhden järven, toista en viittis aloittaa. Yv:kin toimii hyvin tässä, en viittis alkaa palstalla tätä enempää pureskelemaan tässä vaiheessa.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Moro. Oon semmosessa tilanteessa että apua varmaan tarvittaisiin. Jos joku vois laitta noita esim avominnen hoitojaksojen hintoja, niin olisin kiitollinen. Itestähän tuo tervehtyminenlähtee, joten en nyt avaa sen enempää, mutta Vellu Ketolan sanoin, olen juonut yhden järven, toista en viittis aloittaa. Yv:kin toimii hyvin tässä, en viittis alkaa palstalla tätä enempää pureskelemaan tässä vaiheessa.
Tsemppiä hommaan ja iso arvostus jo siitä, että on valmis itse hakemaan apua. Nähnyt sedän juovan itsensä hautaan ja se ei ollut kivaa katsottavaa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tänä päivänä 27 vuotta sitten isäni kuoli alkoholismiin, kun hänen haimansa petti. Varoittava esimerkki sikäli, että varsinaista järisyttävää ongelmajuomista ei kestänyt mitenkään erityisen kauaa, mutta se oli rajua viinan latkimista, ja haimahan voi paukahtaa koska tahansa periaatteessa, jos sitä liikaa rasitetaan. Haimatulehdus kun tulee, niin oikeastaan alkoholistinkin ura on siinä, mikäli hengissä selviää. Se nimittäin voi uusia teoriassa jo saunakaljojen juomisesta, jolloin kuolemanriskikin suurenee. Nykyään tulehduksista selviää elossa paremmin kuin 90-luvulla, jolloin kuolleisuus oli haimatulehduksessa huomattavasti suurempi.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Tuolla NHL-puolella on nyt Kapasen tilanteeseen liittyen monesti viitattu alkoholismiin.
En siellä tätä viitsi jauhaa, joten omat ajatukset tänne.

Olen juonut alkoholia nyt sen miltei 30 vuotta eikä ikinä ole tehnyt mieli lähteä ajamaan autoa humalassa.
Olenko liikuttanut ajoneuvoa humalassa? Olen, ehkä muutaman kerran. Näistä pari on sellaisia joista en ole ylpeä, mutta toisaalta riski sekä kuljettava matka olivat pieniä. Loput menee sitten siihen laariin että poltellaan edellisen päivän höyryjä. Toki noissakin promilleja on, mutten kyllä väheksyisi sitä krapulan mukanaan tuomaa oksennushommaa liikenneturvan kannalta. Tarkoitan siis sitä, että vaikka puhaltaisi nollat, niin ei sitä silti välttämättä kelpoinen rattiin ole.

Nuo kaikki omat rikkeet ovat tapahtuneet siis tuolla parikytä vuotta sitten.
Jos olisin miljönääri, en ajaisi autoa enää ikinä itse.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Klassinen kuukausi täynnä. Eiköhän se ole tässä. Eikös siellä Minnesota-hoidossakin olla läsnä vain kuukausi, ja sitten tullaan kotiin ja ollaan toivon mukaan opittu läksyt ja raittiutta vaalitaan toivottavasti tervein mielin?

Erittäin suuri kynnys olisi ostaa edes yksi.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Klassinen kuukausi täynnä. Eiköhän se ole tässä. Eikös siellä Minnesota-hoidossakin olla läsnä vain kuukausi, ja sitten tullaan kotiin ja ollaan toivon mukaan opittu läksyt ja raittiutta vaalitaan toivottavasti tervein mielin?

Erittäin suuri kynnys olisi ostaa edes yksi.
Joo se on Amerikan mallin mukaan 28 päivää, mutta sen jatkona on 11 kuukauden jatkohoito, jolloin tavataan kerran viikossa.
28 päivän hoitojaksosta on tehty myös elokuva, nimeltään yllättäen 28 päivää, jonka pääosissa ovat Sandra Bullock, Viggo Mortensen ja Steve Buscemi.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Joo se on Amerikan mallin mukaan 28 päivää, mutta sen jatkona on 11 kuukauden jatkohoito, jolloin tavataan kerran viikossa.

Okei. Se mitä itseäni nykyään tunnen, niin pitää olla tarkkana sitten seuraavat 11 kuukautta. Teen tällaisen itsenäisen version jatkohoidosta. Tiedän, että ensimmäisestä juomasta ei tapahdu mitään sellaista kytkentöä, että löytäisin pian itseni katuojasta, kun on pitänyt heti juoda korillinen kaljaa. Mutta sen yhden jälkeen haen todennäköisesti pian (seuraavana päivänä) muutaman, ja sitten taas muutaman, ja sitten ollaan entisellä tiellä, vaikka määrät eivät olisikaan sikspäkkiä enempää. Mutta sekin on liikaa, siitä olen tietoinen. Eli helpointa ja turvallisinta on, kun ei leiki tulella lainkaan. Enkä koe tätä omaa toimintaani kitumiseksi, jossa lopulta annetaan periksi, vaan olen kovalla työmoraalilla tässä pelissä mukana.

Kiittänyt olen kaikkia ja kaikesta, mutta eihän se ole sellainen sana, joka kuluisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös