Matkalla alkoholismiin?

  • 455 212
  • 1 597

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuli vähän ristiriitaisia ajatuksia tästä maksumuurin takana olevasta kirjoituksesta. Alkoholisti-tutkani hälyyttää voimakkaasti monien kirjoituksessa esiintyneiden henkilöiden kohdalla.

Tähän juttuun painettuun lauseeseen heidän toimintansa voisikin kiteyttää:

Monelle baari edustaa arjen pakopaikkaa.

Pakenemista. Sitähän se on. Ja ainakin jotkut kaverit siellä baarissa ovat selkeästi sillä samalla pakoreissulla.


Tätä juttua ei selvästikään oltu haluttu kertoa mistään alkoholismi näkökulmasta, ja ymmärrän sen. Mutta sitten taas toisaalta minulle tulee aika vahvasti semmoiset fiilikset, että asiaa pitäisi ymmärtää nostaa esille, kun noinkin ilmiselvistä tapauksista puhutaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 1313

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli vähän ristiriitaisia ajatuksia tästä maksumuurin takana olevasta kirjoituksesta. Alkoholisti-tutkani hälyyttää voimakkaasti monien kirjoituksessa esiintyneiden henkilöiden kohdalla.

Tähän juttuun painettuun lauseeseen heidän toimintansa voisikin kiteyttää:



Pakenemista. Sitähän se on. Ja ainakin jotkut kaverit siellä baarissa ovat selkeästi sillä samalla pakoreissulla.


Tätä juttua ei selvästikään oltu haluttu kertoa mistään alkoholismi näkökulmasta, ja ymmärrän sen. Mutta sitten taas toisaalta minulle tulee aika vahvasti semmoiset fiilikset, että asiaa pitäisi ymmärtää nostaa esille, kun noinkin ilmiselvistä tapauksista puhutaan.

Luin tuon ja omasta mielestä tuossa lähinnä esiteltiin surullisia ihmiskohtaloita. Esim se ”Pete” Kontulassa, joka oli jo 8:55 aamulla hilpeänä leijonahuikkien jälkeen tulossa terassille. Tai virolainen raksaukko, jonka 2 viikon aa-setti oli mennyt vituiksi ja morkkiksessa kävi yhden drinkin ottamassa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Luin tuon ja omasta mielestä tuossa lähinnä esiteltiin surullisia ihmiskohtaloita. Esim se ”Pete” Kontulassa, joka oli jo 8:55 aamulla hilpeänä leijonahuikkien jälkeen tulossa terassille. Tai virolainen raksaukko, jonka 2 viikon aa-setti oli mennyt vituiksi ja morkkiksessa kävi yhden drinkin ottamassa.
Niinpä. Alkoholi oli keskeinen osa juttua, mutta silti juttu oli kirjoitettu ihmiskohtaloiden kautta. Kun näissä raapaistaan vain pintaa niin lukiessa alkoi pohtia, missä asioissa alkoholi oli syy ja missä taas seuraus ja pystyisikö niitä edes erottamaan.
 

godspeed

Jäsen
Saisko tuon artikkelin jotenkin kopsattua minulle vaikkapa privaan?

Niinpä. Alkoholi oli keskeinen osa juttua, mutta silti juttu oli kirjoitettu ihmiskohtaloiden kautta. Kun näissä raapaistaan vain pintaa niin lukiessa alkoi pohtia, missä asioissa alkoholi oli syy ja missä taas seuraus ja pystyisikö niitä edes erottamaan.

Minä olen törmännyt jonkinlaiseen ajatteluun, että alkoholiongelma voi olla, vaikka ei olisi kyse alkoholismista. En oikein tiedä mitä tuosta pitäisi ajatella, sillä eikös ne käytännössä ole sama asia? Onko se vain sellaista sanojen pyörittelyä, jossa väistellään vastuuta asiasta.
 

godspeed

Jäsen
Kuuntelin osan jutusta, en jaksanut ihan loppuun. Ei mulla muuta sanottavaa periaatteessa ole kuin se, että onneksi harrastan monipuolisesti kaikenlaista kulttuuria, niin ei tarvitse notkua puistonpenkillä tai baareissa viihtyäkseen eri elämänvaiheissa.

Lisäksi olen ollut saatanan huono juoppo oikeastaan aina, kun olen pärjännyt myös itsekseni ja viinapääkin on ollut mitä on ollut, eli sinne ei itse kuningaslitku viina missään muodossa onneksi sopinut. Vaikka kyllähän se kaljakin sitä samaa kamaa on, eikä sitä oikein muuksi voi puhua.

Tällä hetkellä olen kyllä hyvin tyytyväinen siihen missä olen nyt ja millainen ihminen olen nyt. Vaihtoehtona voisi olla jotain paljon paskempaakin.
 
Suosikkijoukkue
40-25-15
No niin. Tänään kilahti kello ja kalenterin mukaan tuli tasan 12 kuukautta edellisestä repsahduksesta. Kättelen itseäni näin kuvaannollisesti, halauksenkin antaisin, jos pystyisin. On tämä sen verran haasteellinen vuosi ollut.

Ei tämä kovin yleistä elämässäni ole ollut, että vuoden verran on kuivin suin. Taitaa olla toinen jakso aikuiselämäni aikana kun näin pitkään olen pystynyt raitistelemaan. Ongelmajuomista on jossain määrin ollut jo noin 25 vuotta kaikenlaisten muiden ongelmien sävyttämänä, joten kyllä tätä omalla kohdallani pidän kovana suorituksena. Pahimmillaan dokaaminen on ollut täysipäiväistä, kuukausia kestävää aamusta iltaan ryyppäämistä, pimeässä huoneessa sohvalla maaten, jääkylmää Tapio-viinaa raakana kurkusta kaataen. Sammutaan, herätään ja aloitetaan alusta. Minkäänlaista tissuttelua en ole ammattilaiseksi päädyttyäni harrastanut. Kyllä tässä terveys ja henki olisivat jo herkässä ellen olisi sille juomiselle stoppia saanut.

Edellinen repsahdukseni oli noin 2-3 viikon kuuri, josta kuin ihmeen kaupalla selvisin ilman katkoa tai ammattilaisten apua. Muistelen olon olleen aika rapsakka kun päätin, että nyt se juominen muuten loppuu tähän. Onneksi kaapissa sattui olemaan muutamia reseptilääkkeitä, jotka veivät pahimmat tutinat ja tärinät pois. Sitten ensimmäisenä raittiina päivänä Antabus-tabletti suuhun ja päätös peilin edessä, etten juo enää ikinä. No, ammattilaisena niitäkin lupauksia on tullut tehtyä, joten parempi vain kun elää tässä hetkessä ja jättää lupaukset sellaisille, jotka niitä pystyvät pitämään. Mutta tavoite on, että oma juominen on nyt ohi ja keskityn elämään ja sen vivahteisiin selvin päin ja otan vastaan sen, mitä tulee.

Vaikeinta tässä vuodessa on ehdottomasti olleet ne ensimmäiset viikot, kun ahdistus ja syyllisyys ja morkkis painoivat päälle. Mitä enemmän aikaa on mennyt, sitä helpompi on ollut pysyä raittiina. Mitään todellisia vaaratilanteita ei ole edes ollut, kun on muistanut oman päätöksensä.

Helppoa se ei aina ole ollut, varsinkin kun elää yksin ilman kumppania tai turvaverkkoja. Asiaa on auttanut se, että olen pikku hiljaa löytänyt avun ja oikeanlaisen tuen juomisen taustalla oleviin mielenterveysongelmiin. Olen pystynyt aktivoitumaan, jaksan liikkua ja tehdä kotitöitä, pidän hygieniasta huolta ja mittailen jopa verensokereita.

Tällä kirjoituksella haluan vain kannustaa muita palstalla olevia kirjoittajia, jotka kärsivät samasta ongelmasta. Jos meikäläinen sai korkin kiinni, niin saat kyllä sinäkin.

Koska eilisessä ei kannata elää eikä huomisesta tiedä niin eletään tässä päivässä. Ja ainakin tänään ollaan selvin päin!
 

1313

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pakenemista. Sitähän se on.
Näen samalla tavoin. Enkä voi väittää, etteikö sama olisi pätenyt ja toisinaan edelleenkin pätisi myös omalla kohdalla.
 

godspeed

Jäsen
Itse olen tässä huomannut, että jos aiemmin ei ollut suuremmin annettavaa palstalle kuin kännijuttujen muodossa, niin raitistuttua se vähäkin on vähentynyt entisestään. Tuli tuossa varmaan jo kuukausia sitten huomattua, että ollaan aika pitkällä tässä uudessa ja hyvin erilaisessa elämässä. Siksi kesällä oli suuria ongelmia, kun oli jo tottunut muuhun ja sitten yritettiin vetää väkisin takaisin vanhaan. En suostunut siihen ja mieli reagoi.

Mutta alkoholipoliisia minusta ei ole tullut eli että olisin heristelemässä sormella jokaista kohtaan, joka juo. Juo sitten enemmän tai juo vähemmän. Se on jokaisen oma asia ja jokaisen on siitä itse vastattava. Juokoon koko maailma jatkossakin minun puolestani vaikka kaikkeuden nurin, mutta minua ei tarvitse niihin kemuihin enää kutsua.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kun päihde jää pois, niin elämä alkaa sitten täyttymään muista asioista. Ainakin minun mielestäni se kun on koko päihderiippuvuuden ratkaisun keskiössä. Että löytää sellaisen mielekään elämän, jota on kiva elää. Pääsee sinuiksi sen oman menneisyytensä, ja sen riippuvuuden luonteen kanssa, jolloin sitä ei tarvitse käydä semmoista aivan hemmetin kuluttavaa painia enää itsensä kanssa. Siihen tilalle tulee niin paljon kaikkea muuta, että se elämä ei sitten ole vaan sitä, että se vaan pyörii sen juomattomuuden ympärillä, ja kaikki mistä sun ajatuksesi tavallaan edelleen koostuu liittyy tavalla tai toiselle siihen juomattomuuteen/alkoholismiin/tai vaikka sitten muiden juomiseen, kuten tuossa @godspeed kerroit.

Olen viime aikoina miettinyt sitä, että miten hiton vaikeaa minulle on aina ollut puhua omista tunteistani. Olen tämän tavan omaksunut kaiketi jo ihan lapsena. Haudannut tunteet itseeni ja juossut niitä karkuun. Olen nyt käsittänyt sen, että miten valtavan haitallista tuo on ollut. Sitä on voinut huonosti, mutta ei ole uskaltanut/osannut tätä itselleen ihan aidosti tunnustaa. Olisihan siinä paljolta kärsimykseltä välttynyt, jos tämän olisi sisäistänyt jo joskus parikymppisenä, eikä vasta nyt kohta 36-vuotiaana. Mutta parempi kuitenkin nyt, kuin että ei milloinkaan.
 

godspeed

Jäsen
Vuosi täynnä minullakin!

Ja hyvin menee. Eikä tämä nyt niin erikoiselta tai uudenlaiselta tässä vaiheessa enää tunnu, mutta klassista vuotta lähdin tavoittelemaan ja se on sitten viimein saavutettu. Jonkinlainen päämäärähän ihmisellä tarvitsee pyrkimyksissään olla, jotta tekeminen on mielekkäämpää. Nyt eletään kuitenkin arkea jo tämänkin asian kanssa. Jatkossa pitää vaan olla varuillaan, mutta en oikeastaan usko, että ihan kauheasti tarvitsee ollakaan. Mitäpä tässä muuta? Raittius on oikein jees ja hyvin vapauttava ja rauhoittava asia.

Kun päihde jää pois, niin elämä alkaa sitten täyttymään muista asioista. Ainakin minun mielestäni se kun on koko päihderiippuvuuden ratkaisun keskiössä. Että löytää sellaisen mielekään elämän, jota on kiva elää. Pääsee sinuiksi sen oman menneisyytensä, ja sen riippuvuuden luonteen kanssa, jolloin sitä ei tarvitse käydä semmoista aivan hemmetin kuluttavaa painia enää itsensä kanssa. Siihen tilalle tulee niin paljon kaikkea muuta, että se elämä ei sitten ole vaan sitä, että se vaan pyörii sen juomattomuuden ympärillä, ja kaikki mistä sun ajatuksesi tavallaan edelleen koostuu liittyy tavalla tai toiselle siihen juomattomuuteen/alkoholismiin/tai vaikka sitten muiden juomiseen, kuten tuossa @godspeed kerroit.

Jeps. Ja tässäkin jonkun piti sanoa, että vedäppä veli godspede (tahallinen typo) vähän happea välillä. Se muutti myös suuntaa tässä, kun piti osata päästää irti siitä mihin oli hirttäytymässä eli sietämättömään asioiden vatvomiseen sen sijaan, että antaisi työn tehdä enemmän itse itseään. Mutta tavallaan tässä voi ajatella, että hankaluudet ja kiusaukset piti kokea, sillä kaikesta kokemuksesta on aina jotain hyötyä. Niinkin voi hakea asiasta positiivisia puolia.

Kiitos kaikille ja onneksi tänään paistaa aurinko ainakin melko laajalti juhlapäivän kunniaksi!
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Vuosi täynnä minullakin!

Ja hyvin menee.
Kiitos kaikille ja onneksi tänään paistaa aurinko ainakin melko laajalti juhlapäivän kunniaksi!

Onittelut vuodesta raittiina.
Olen seurannut aktiivisesti matkaasi aina sen videolinkin lähettämiseni jälkeen.

Todella hieno homma!
 
Suosikkijoukkue
TPS, Wernblom, Vallin-Kivi
Äitini on myöntänyt olevansa alkoholisti ja on välillä ollut useita kuukausia juomatta. Kuivina aikoina hän on enemmän yhteydessä ja pyytää kahville jne. Isäni taas, no isä on nyt ollut pari vuotta eläkkeellä ja sitä pelättiin että mitä sitten käy. Välillä menee ihan ok, välillä taas on raskaampaa.
Pientä päivitystä viime vuoden tammikuun tilanteeseen.

Äitini on ollut juomatta koko tämän vuoden. Tämä on niin helvetin hieno asia. En muista aikaa että äiti olisi ollut näin pitkään juomatta. Aiemmin on tosiaan ollut juomatta joitain kuukausia mutta onkin taas mennyt isolla kauhalla. Toivottavasti tällä kertaa korkki myös pysyy kiinni.

Isäni sitten taas..Ollaan nähty tänä vuonna varmaan 5-10 kertaa ja hän on ollut joka kerta kännissä. On sitten ollut kyseessä lapsenlapsen synttärit, Tepsin futispeli tai sitten ihan sovitut kahvittelut niin joka kerta isä on ollut kännissä. Isä ei myöskään kysele keneltäkään yhtään mitään, höpöttelee jotain ihan omia sekavia tarinoita ja on usein aivan helvetin huonolla tuulella. Tiuskii ja vittuilee milloin kaupassa ventovieraille, milloin kadulla tai sitten jossain urheilutapahtumassa. Kukaan ei oikeen halua olla hänen kanssaan koska ikinä ei tiedä mitä sieltä tulee.

Äitin puolesta toivon että nyt tosiaan korkki pysyy kiinni ja mitä ollaan juteltu niin uskon että nyt voi olla myös ihan mahdollista. Isän puolesta olen jo toivon menettänyt, hän tarvitsee ammattiapua mutta hänen kanssaan on tällä hetkellä mahdotonta keskustella asiasta.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Laitetaans tänne kanssa jotain tekstiä, kun on tätä asiaa tullut viimeaikoina melko paljon pohdittua, varsinkin kun siitä tyttöystävän kanssa jokunen viikko sitten juteltiin. Yksin ollessa en juo periaattessa ollenkaan, mitä nyt satunaisesti kerran parissa kuussa. Mutta sillon menee yleensä pullo punkkua, koska kaljaa mulla ei koskaan himassa ole jostain syystä. Tämä tosin siis harvinaista ja kerran parissa kuussa on ehkä jopa yläkanttiin.

Sosiaalisissa tilanteissa tosin tykkään juoda kaljaa ja niin tykkäävät kaveritkin, ja heidän kanssa tulee hengailtua aika usein, eli kaljaa siis menee ihan hyvin. Nyt menneenä maanantaina tuli otettua muutama bisse kaverin kanssa ja tulin himaan vasta joskus klo 2 yöllä. Kasilta sit duuniin, mutta teen töitä kotoa, niin ei mitään hätää. Ja pystyn kyllä semidarrassa tekemään duunia ihan hyvin vaikka vähän hitaalla käynkin. Eilen illalla sama kaveri tuli käymään ja mentiin muutamille, nukkumaan sitten taas joskus klo 2 aikoihin ja aamulla sama rumba. Tänään sama ja huomenna kanssa. Ollaan tätä kevereiden kanssa yhdessä yritetty muuttaa, mutta ei olla juuri onnistuttu joitain satunnaisia kertoja lukuunottamatta.

Jos mun pitäis valita jurrissa olemisen ja selvinpäin olemisen väliltä, niin olisin selvinpäin, mutta mieluiten olisin pikku pöhnässä, varsinkin jos ei ole muutakaan tekemistä. Tästä kun tyttöystävän kanssa puhuttiin, niin sanoin että tissuttelisin melkein jatkuvasti, jos en tietoisesti toisin päättäisi. Tyttöystävä ei tosin tiedä kuinka usein juon kavereiden kanssa, sillä ei asuta yhdessä, niin on ollut helppo pitää tämä asia omana tietona ja en syystä tai toisesta ole halunut siitä sen enempää mainita. Silloin tällöin sanon, että mennään kavereiden kaa parille, mutta oikeasti mennään useamman kerran viikossa muutamille.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Laitetaans tänne kanssa jotain tekstiä, kun on tätä
Jos mun pitäis valita jurrissa olemisen ja selvinpäin olemisen väliltä, niin olisin selvinpäin, mutta mieluiten olisin pikku pöhnässä, varsinkin jos ei ole muutakaan tekemistä. Tästä kun tyttöystävän kanssa puhuttiin, niin sanoin että tissuttelisin melkein jatkuvasti, jos en tietoisesti toisin päättäisi. Tyttöystävä ei tosin tiedä kuinka usein juon kavereiden kanssa, sillä ei asuta yhdessä, niin on ollut helppo pitää tämä asia omana tietona ja en syystä tai toisesta ole halunut siitä sen enempää mainita. Silloin tällöin sanon, että mennään kavereiden kaa parille, mutta oikeasti mennään useamman kerran viikossa muutamille.
No tuossa nyt ainakin on sellainen asia, joka aivan varmasti rapauttaa parisuhdetta, jos se vakavaksi on mennäkseen. Se, että jos et ole rehellinen tämmöisessä asioissa, niin a) se toinen osapuoli kyllä jollain lailla saa tietää asioiden todellisen laidan ja b) kun hän sen saa tietää, niin tuollainen tuntuu todella loukkaavalta, että et ole rehellinen tuommoisissa asioissa. Ja vielä se c) kyllä tuo valehtelu sinunkin psyykeen päälle alkaa käymään.

Kun nyt kerran alkoholismi-ketjuun kirjoitit, niin on tuo hälytyskello, että sinun pitää valehdella juomisestasi läheiselle ihmiselle.
 

hk65

Jäsen
Laitetaans tänne kanssa jotain tekstiä, kun on tätä asiaa tullut viimeaikoina melko paljon pohdittua, varsinkin kun siitä tyttöystävän kanssa jokunen viikko sitten juteltiin. Yksin ollessa en juo periaattessa ollenkaan, mitä nyt satunaisesti kerran parissa kuussa. Mutta sillon menee yleensä pullo punkkua, koska kaljaa mulla ei koskaan himassa ole jostain syystä. Tämä tosin siis harvinaista ja kerran parissa kuussa on ehkä jopa yläkanttiin.

Sosiaalisissa tilanteissa tosin tykkään juoda kaljaa ja niin tykkäävät kaveritkin, ja heidän kanssa tulee hengailtua aika usein, eli kaljaa siis menee ihan hyvin. Nyt menneenä maanantaina tuli otettua muutama bisse kaverin kanssa ja tulin himaan vasta joskus klo 2 yöllä. Kasilta sit duuniin, mutta teen töitä kotoa, niin ei mitään hätää. Ja pystyn kyllä semidarrassa tekemään duunia ihan hyvin vaikka vähän hitaalla käynkin. Eilen illalla sama kaveri tuli käymään ja mentiin muutamille, nukkumaan sitten taas joskus klo 2 aikoihin ja aamulla sama rumba. Tänään sama ja huomenna kanssa. Ollaan tätä kevereiden kanssa yhdessä yritetty muuttaa, mutta ei olla juuri onnistuttu joitain satunnaisia kertoja lukuunottamatta.

Jos mun pitäis valita jurrissa olemisen ja selvinpäin olemisen väliltä, niin olisin selvinpäin, mutta mieluiten olisin pikku pöhnässä, varsinkin jos ei ole muutakaan tekemistä. Tästä kun tyttöystävän kanssa puhuttiin, niin sanoin että tissuttelisin melkein jatkuvasti, jos en tietoisesti toisin päättäisi. Tyttöystävä ei tosin tiedä kuinka usein juon kavereiden kanssa, sillä ei asuta yhdessä, niin on ollut helppo pitää tämä asia omana tietona ja en syystä tai toisesta ole halunut siitä sen enempää mainita. Silloin tällöin sanon, että mennään kavereiden kaa parille, mutta oikeasti mennään useamman kerran viikossa muutamille.
Ehkä kysyisin:
1) Mitä tarkoittaa se "muutama" bisse ihan oikeasti kappalemäärin, kun kerran semidarra on päällä kuitenkin aamusesta? Ihan parilla sellasta nyt harvemmin saa kuitenkaan, edes tälleen vanhempana.
2) Milloin ajattelit siunata tyttöystävääsi tällä tiedolla juomisestasi? Ettei se syy tai toinen nyt sitten sattuis olemaan juuri se alitajuntainen tiedostus, että hän ottaisi hatkat, jos tietäisi sinun tosiaan tissuttelevankin harva se päivä? Etkö todella kuvittele, että hänkin ansaitsisi esim. vaikka tietää asiasta?
3) Kavereiden kanssa ei siis keksitä mitään muuta kuin bisseä?

Eihän toi nyt ainakaan hyvältä kuulosta, varsinkaan jos siitä ei edes tyttöystävälleen voi olla rehellinen. Ja "muutama" on aina hieno kiertoilmaus sille, että vedetään väh. sixpack illassa. Yhdistettynä siihen, että ette kaveriporukan kanssa edes pysty tätä touhua lopettamaan, niin olisin jo tässä vaiheessa oikeasti yhteydessä ammattilaiseen.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No tuossa nyt ainakin on sellainen asia, joka aivan varmasti rapauttaa parisuhdetta, jos se vakavaksi on mennäkseen. Se, että jos et ole rehellinen tämmöisessä asioissa, niin a) se toinen osapuoli kyllä jollain lailla saa tietää asioiden todellisen laidan ja b) kun hän sen saa tietää, niin tuollainen tuntuu todella loukkaavalta, että et ole rehellinen tuommoisissa asioissa. Ja vielä se c) kyllä tuo valehtelu sinunkin psyykeen päälle alkaa käymään.

Kun nyt kerran alkoholismi-ketjuun kirjoitit, niin on tuo hälytyskello, että sinun pitää valehdella juomisestasi läheiselle ihmiselle.
Niinpä. Vaikka ei olisi ketään, keneltä salata asioita niin minusta on todella huolestuttavaa, että juodaan kaljaa kahteen ja kasilta duuniin. Ihan sama, vaikka tekisi töitä kotona. Tuolla asenteella homma lähtee käsistä, eikä ihminen tuolla tavalla koskaan edes nuku hyvin.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Helmisen SaiPalle sympatiat
Tämän viikon lauantaina tulee täyteen kolme viikkoa ilman alkoholia. Sitä ennen join elokuussa suurinpiirtein kymmenen olutta/lonkeroa. Taidan jatkaa pidempäänkin tätä menoa kun olo on ollut aivan mahtava. Vielä kun tuosta tupakan perkeleestä pääsisi eroon.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No tuossa nyt ainakin on sellainen asia, joka aivan varmasti rapauttaa parisuhdetta, jos se vakavaksi on mennäkseen. Se, että jos et ole rehellinen tämmöisessä asioissa, niin a) se toinen osapuoli kyllä jollain lailla saa tietää asioiden todellisen laidan ja b) kun hän sen saa tietää, niin tuollainen tuntuu todella loukkaavalta, että et ole rehellinen tuommoisissa asioissa. Ja vielä se c) kyllä tuo valehtelu sinunkin psyykeen päälle alkaa käymään.

Kun nyt kerran alkoholismi-ketjuun kirjoitit, niin on tuo hälytyskello, että sinun pitää valehdella juomisestasi läheiselle ihmiselle.
Ehkä kysyisin:
1) Mitä tarkoittaa se "muutama" bisse ihan oikeasti kappalemäärin, kun kerran semidarra on päällä kuitenkin aamusesta? Ihan parilla sellasta nyt harvemmin saa kuitenkaan, edes tälleen vanhempana.
2) Milloin ajattelit siunata tyttöystävääsi tällä tiedolla juomisestasi? Ettei se syy tai toinen nyt sitten sattuis olemaan juuri se alitajuntainen tiedostus, että hän ottaisi hatkat, jos tietäisi sinun tosiaan tissuttelevankin harva se päivä? Etkö todella kuvittele, että hänkin ansaitsisi esim. vaikka tietää asiasta?
3) Kavereiden kanssa ei siis keksitä mitään muuta kuin bisseä?

Eihän toi nyt ainakaan hyvältä kuulosta, varsinkaan jos siitä ei edes tyttöystävälleen voi olla rehellinen. Ja "muutama" on aina hieno kiertoilmaus sille, että vedetään väh. sixpack illassa. Yhdistettynä siihen, että ette kaveriporukan kanssa edes pysty tätä touhua lopettamaan, niin olisin jo tässä vaiheessa oikeasti yhteydessä ammattilaiseen.
Niinpä. Vaikka ei olisi ketään, keneltä salata asioita niin minusta on todella huolestuttavaa, että juodaan kaljaa kahteen ja kasilta duuniin. Ihan sama, vaikka tekisi töitä kotona. Tuolla asenteella homma lähtee käsistä, eikä ihminen tuolla tavalla koskaan edes nuku hyvin.
Mitä tuohon tyttöystävälle kertomiseen tulee, niin en omasta mielestäni varsinaisesti valehtele juomisestani, vaan pikemminkin jätän kertomatta, ellei hän kysy, mitä hän ei tee joko siksi, ettei näe aiheelliseksi kysyä tai siksi, ettei halu kysyä. Mutta en ole varmaan lähinnä maininnut siksi, etten itse näe sitä aiheelliseksi, vaikka kyllä se mua välillä mietityttää, että miksi näin on. Ja voi myös olla, etten ole maininnut siksi, että se saattaa ehkä jopa hävettää, mutta osittain myös siksi, että musta tuntuu homman olevan ainakin vielä hanskassa, vaikkei näin välttämättä ehkä ole. Toisin sanoen, en osaa sanoa miksen siitä avoimesti puhu.

Ja muutamalla kaljalla tarkoitan omalla kohdalla neljää tai viittä yleensä. Nyt join kolme. Ja kyllä me kavereiden kanssa paljon muutakin tehdään kuin kaljoitellaan, mutta ei samoissa määrin. Olen myös miettinyt josko tämä johtuu lähtökohtaisesti Saksan olutkulttuurista, sillä täällä on normaalia juoda pari kolme bisseä töiden jälkeen. Meillä oli esim. entisessä duunipaikassa erillinen kylmäkaappi aina täynnä bisseä, mistä sai juoda kello neljän jälkeen. Kuten saksalaiset sanoo, kein Bier vor vier, eli ei olutta ennen kello neljää.

Ja se semidarra lähinnä johtuu tuosta unen puutteesta, mistä Patarouva mainitsi, sillä jos saan enemmän nukuttua, niin silloin sitä ei ole. Tosin eipä se unen laatu silloinkaan niin hyvä ole kuin muuten voisi olla.

Sen olen havainnut, kuten jo aiemmin mainitsin, että tykkään tissuttelusta sosiaalisissa tilanteissa, mikä on laittanut mut miettimään tätä omaa alkoholin käyttöä, eikä se kyllä pidemmän päälle hirveän hyvältä näytä, vaikka se täällä olisikin jossain määrin normaalia.
 
Viimeksi muokattu:

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ala @müller tissuttelemaan alkoholitonta olutta. Pääset ratsastamaan trendin aallonharjalla ja tunnet itsesi vähän paremmaksi ihmiseksi kuin ne alkoholillista olutta juovat eikä uni kärsi eikä tule krapulaa. Kusetus ja turvotus pysyy samana.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ala @müller tissuttelemaan alkoholitonta olutta. Pääset ratsastamaan trendin aallonharjalla ja tunnet itsesi vähän paremmaksi ihmiseksi kuin ne alkoholillista olutta juovat eikä uni kärsi eikä tule krapulaa. Kusetus ja turvotus pysyy samana.
Olen näin välillä tehnytkin, mutta yleensä holiton laittaa närästää sen verran, että jos enemmän kuin yhden juo, niin se on kuin olisi krapula seuraavana päivänä. Mutta joskus siis heitän sinne väliin holittoman, varsinkin jos tuntuu, että normibissellä humalatila nousisi liikaa. Yleisesti kyllä tykkään alkoholittomista oluista, varsinkin nykyään kun niitä vaihtoehtojakin oikeasti on, mutta valitettavasti ne ei anna mulle paremmuuden tunnetta vaan närästystä.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Tämän viikon lauantaina tulee täyteen kolme viikkoa ilman alkoholia. Sitä ennen join elokuussa suurinpiirtein kymmenen olutta/lonkeroa. Taidan jatkaa pidempäänkin tätä menoa kun olo on ollut aivan mahtava. Vielä kun tuosta tupakan perkeleestä pääsisi eroon.
Elokuun aikana 10 alkoholiannosta? Eihän tuo vielä ihan älytön määrä ole jos jakaantuu koko kuukauden ajalle.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Helmisen SaiPalle sympatiat
Elokuun aikana 10 alkoholiannosta? Eihän tuo vielä ihan älytön määrä ole jos jakaantuu koko kuukauden ajalle.
Siis ennen tuota 24.8. vedettyä kunnon persekänniä.

Juu ei se paljon ole, kesä- ja heinäkuussa meni kyllä sitten "hieman" enemmän jopa siinä määrin että rupesi haittaamaan työntekoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös