Perjantai ja viikon paras (?) päivä. Vai onko muiden mielestä lauantai parempi? Kumpana vedetään enemmän kaljaa ja viinaa? :D
Minulla on tällä hetkellä hyvin levollinen olo melkoisen raskaan viikon jälkeen. Pidän viikonloppuja edelleen arvossaan, eikä ole tarvinut oikeastaan edes varsinaisesti opetella mitään uutta vanhan tilalle. Hyvää ruokaa, olemista, urheilua, elokuvia, musiikkia, saunomista ja mitäs muuta.
Juoppona taasen juo kaiken aikaa niin päivillä ei ole väliä, juomattomana jokaisella päivällä on oma merkityksensä elämässä. Tuo on ollut mielenkiintoista huomata, että saa ihan itse päättää mitä tekee päivittäin ilman pakollista tarvetta suorittaa jotain juttuja kuten juomista. Viinapiru on sellainen, ettei ihmisellä ole mitään itsenäisyyttä toimissaan. On kuin jokin toinen taho tai toinen ihminen oman itsen sisällä ohjailisi sitä tekemistä. On sellaista identiteettivikaa. Kuin olisi jotenkin ohjelmoitu robotti, joka vaan kumoaa ja kumoaa ja kumoaa sitä juomaa. Eikä se koskaan lopu. Stressikään ei lopu.
Pakonomaisuus pois ja maailma aukeaa. Luulen, että osa juo siksi, kun paetaan sitä pakonomaisuutta mitä arki on. Jos se pakko selviytyä keinolla millä hyvänsä otetaan pois, samalla periaatteessa lakkaa tarve juodakin. Tämä on myös ollut sellainen herättävä asia huomata. Toki tälle ongelmalle on vaikea tehdä mitään, koska yhteiskuntamme on pakottanut/pakottaa vähäjärkisemmätkin yksilöt kuten minut tekemään kaikenlaista mihin he eivät sovellu. Kaikenlainen tällainen sekava tekeminen ja sopeutumisen hankaluus elämässä johtaa pian yksinäisyyteen ja yksinäisyys johtaa juomiseen. Tämä näin yksinkertaistettuna, eikä minään vittuiluna niitä kohtaan, joilla on nytkin mahdollisesti känni päällä.
Mutta ei hätää. Minä en näissä asioissa usein vittuile, vaikka pidän käyttää myös huumoria mukana jutuissani. Mikään ei ole niin vakavaa tässä asiassa, etteikö jollain tavalla voisi avittaa asiaa myös vitsailemalla.
Hyvää viikonloppua siis kaikille ja muistetaan, että mikään ei myöskään ole niin perseestä, etteikö siitä voisi selvitä ennen pitkää!