Matkalla alkoholismiin?

  • 458 339
  • 1 611

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Ihmisellä on rajoitettu aika täällä pallolla ja olen monesti miettinyt että kuinka huonosti voi mennä että ryyppää itsensä katuojaan.
Mutta olen myös tekemisissä jatkuvasti parin alkoholistin kanssa jotka joka kerta hokevat kuinka ei ole enää jano.
Ja sitä kysyvät jatkuvasti mitä join ja milloin.

En näe tuossakaan mitään järkeä.
Ei muuta kuin korkki auki ja nauttii elämästä jos noin jano on.
Vaikka vielä tulee lyhyitä ohikiitäviä janoisia hetkiä, niin en helvetissä "nauti" elämästä yhden illan vuoksi. Hinta siitä voi olla 2-50 viikkoa helvettiä alkoholin parissa. Siitä paketista on nautinnot aika kaukana.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Alkoholismi ja elämästä nauttiminen eivät tosiaan kättele keskenään. Jos tuolta menisi kysymään raitistuneilta alkoholisteilta, että nautitko silloin juodessa elämästä, niin sieltä tulisi vaan niitä vastauksia, että minkälaista piinaa se oli.

Se nyt jo kertoo minusta aika paljon, että jos aikuisuuteen asti ehtinyt ihminen tosiaan tarvitsemalla tarvitsee sitä alkoholia nauttiakseen elämästä. Jotain tuollaisessa kuviossa on silloin pahasti pielessä.

Mulla on mielestäni ainakin pari sellaista kaveria, jotka nähdäkseni kulkevat sitä alkoholismin polkua. Toisen touhua tuossa katselin, ja kuuntelin niitä hänen lomasuunnitelmiaan ja sitä miten tiiviisti alkoholi kuuluu niihin. Sitten kun katsoin ihan vierestä, että tuossa tuo kaveri nyt sitten lähinnä hiljaa istuen sitä kaljaansa pudottelee, niin ei siinä kyllä sellaista ihmistä näkynyt, joka varsinaisesti nauttisi elämästään. Ja sitten mietin, että tuota samaa hän meinaa tehdä todella monina muinakin lomapäivinään. Ja tuon ympärillä se hänen elämänsä todella paljon pyörii ihan ympäri vuoden.

Toinen ei sitten ole tuollainen hiljainen murjottaja, mutta ihan samalla tavalla se hänenkin elämänsä siinä juomisen talutusnuorassa menee.

Mekään nyt kuitenkaan mitään ihan poikasia enää olla. Kyllä jos se alkoholi tässä keski-iän kynnyksellä on vielä sellainen elämän keskipiste, niin minusta se on merkki ihan selvästä päihderiippuvuudesta.

Addiktio on sellainen asia, että se menee kaiken muun edelle ihmisen elämässä. Se päihde on päihderiippuvaiselle tärkeämpää, kuin mikään muu asia elämässä. On tärkeää, että emme valehtele itsellemme, kun puhumme tästä ilmiöstä. Ja tosiasia on se, että tuollaisesta kuviosta aivan vääjäämätön seuraus on se addiktion pimeys ja synkkyys, josta se elämästä nauttiminen ennenpitkää kyllä aivan kaikilta ihan täydellä varmuudella pois kaikkoaa.
 

godspeed

Jäsen
Minulla on selkeän tuhoisan riippuvuuden lisäksi niin vakavia mielenterveysongelmia, että ei tässä ole kyse mistään janoista tai elämästä nauttimisista. Toki en voi vaatia kenenkään tietävän niistä, jos ei ole tätäkään ketjua lukenut, mutta onpahan nyt kerrottu sekin taas.

Jokainen päivä on jonkinlaista selviytymistä ja siihen kuvioon ei alkoholi yksinkertaisesti sovi. Mutta kiitos tästäkin taas, se kyllä ihan piristää, kun saa ajatella eri kanteilta asioita. Havahduin siihen, että kohtalaisen hyvinhän ainakin tämän riippuvuuden kanssa menee. Pitää vaan aina aktiivisesti tehdä asioille jotain kun alkaa päässä kihiseen, eikä vaan valittamaan surkeutta, jolle sillekin on toisinaan paikkansa. Kaikki tunteet pitää kohdata.

Ei muuta kuin hyvää päivänjatkoa kaikille, jotka samojen asioiden kanssa rimpuilee. Kyllä se aurinko paistaa sitten loppuviimein!
 

godspeed

Jäsen
Itsellä on ollut oikein mainio selvä kesäpäivä, ja aion jatkaa samaan malliin. Saunassa on käyty, hyvin on syöty ja kohta illan elokuva. Puoliso juo muutaman, mutta se ei tietenkään haittaa mitään. Aivan eri homma ovat nuo "kemut", joissa kaikki vaan dokaa ja huutaa kilpaa. En suosittele niitä kellekään. Minä en mene niihin enää koskaan, vähempikin riitti. Kiitos mutta ei kiitos.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
On vaikeaa taas. Katkolle pitää hakea, hermot menee.
Tsemppiä ja voimia!
Ei minulla muuta ole antaa kuin kannustuksia verkon kautta. Toivottavasti katkon jälkeen alkaisi parempi arki.

Edit. Jos en väärin muista niin odotat edelleen yhteydenottoa päihdetyöntekijältäsi. Minusta on väärin että katkon jälkeen jätetään porukkaa ihan tuuliajolle. Joo, tiedän että Sote-resurssit on rajalliset yms...
 
Viimeksi muokattu:

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Kansantautihan alkoholismi jo alkaa olla. Itse olen kasvanut sellaisessa kuplassa enkä ennen aikuisuutta ole tajunnut miten paljon ihan tavalliset ihmiset käyttää alkoholia. Ja miten usein se hätä iskee klo 20:30 ja jääkaapissa ei ole kaljaa.

Olen kauan tehnyt mielenterveys- ja päihdetyötä ja tilanne on usein aika vaikea. Mielenterveysongelmiin on vaikea saada apua ellei aktiivista päihdeongelmaa ensin hoideta ja niissä mt-asioissa on paljon syitä että henkilö siihen pulloon tarttuu. Toki esim lääkehoito on haastavaa jos ihminen käyttää alkoholia.

Auttaminen on myös aikalailla mahdotonta ellei se asiakas itse apua halua tai suostu vastaanottamaan. Ja nimenomaan itsensä eikä ympäristön vuoksi.
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Kyllä voi miettiä, että miksi piti o
Tsemppiä ja voimia!
Ei minulla muuta ole antaa kuin kannustuksia verkon kautta. Toivottavasti katkon jälkeen alkaisi parempi arki.

Edit. Jos en väärin muista niin odotat edelleen yhteydenottoa päihdetyöntekijältäsi. Minusta on väärin että katkon jälkeen jätetään porukkaa ihan tuuliajolle. Joo, tiedän että Sote-resurssit on rajalliset yms...
Kiitoksia, ehkä tämä tästä vielä helpottaa. Ja joo marraskuuhun asti pitäisi odottaa, huoh.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kyllä voi miettiä, että miksi piti o
Jos tuo jatkuu että miksi piti ottaa...
Niin se johtuu siitä että olet riippuvainen alkoholista. Ikävä kyllä sinut taidettiin katkon jälkeen ns. heittää syvään päätyyn Ilman apua. Vaikka läheisillesi puhuit ja sait heiltä jotain tukea niin se ei riittänyt arkeen.
Anna itsellesi anteeksi. Muuten et ehkä pääse eteenpäin. Toivon todella että saat sen avun mitä tarvitset.
Edit. Olen itse toipuva alkoholisti. Olen kokenut jotain myöskin. Mutta eipä se tieto auta sinua...
 
Viimeksi muokattu:

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Jos tuo jatkuu että miksi piti ottaa...
Niin se johtuu siitä että olet riippuvainen alkoholista. Ikävä kyllä sinut taidettiin katkon jälkeen ns. heittää syvään päätyyn Ilman apua. Vaikka läheisillesi puhuit ja sait heiltä jotain tukea niin se ei riittänyt arkeen.
Anna itsellesi anteeksi. Muuten et ehkä pääse eteenpäin. Toivon todella että saat sen avun mitä tarvitset.
Edit. Olen itse toipuva alkoholisti. Olen kokenut jotain myöskin. Mutta eipä se tieto auta sinua...
Sehän se on. Moni on sanonut, että sama se on juoda kun ei ole enää muutakaan sisältöä elämässä ja kun ei pysty vielä sitoutumaan esim kuntouttavaan työtoimintaan. Tämä siis kun ongelmat ovat jo kasaantuneet kauan ja näkyvästi.
 

ML17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Viime viikonlopun 1.5 päivän juomisen jälkeen vielä tänäänkin parin tunnin palaverista meni yli puolet ihan ohi, kun pää on jotenkin sumuinen. En ole ehkä matkalla alkoholismiin, mutta varmasti niitä prioriteetteja pitää pohtia ihan tosissaan.
 

godspeed

Jäsen
Sehän se on. Moni on sanonut, että sama se on juoda kun ei ole enää muutakaan sisältöä elämässä ja kun ei pysty vielä sitoutumaan esim kuntouttavaan työtoimintaan. Tämä siis kun ongelmat ovat jo kasaantuneet kauan ja näkyvästi.

En ole päihdepalveluiden asiakas ollut koskaan, enkä tiedä sinällään muuta kuin omat kokemukseni, jotka on pitänyt yksin (tai puolison ja kavereiden kustannuksella) käydä läpi. Mietinkin tässä, että varmaan moni tällainen toivotonkin tilanne juontaa juurensa siitä, että päihteitä käyttävä (alkoholia) on todella yksin. Siis oikeasti yksin.

En voi kuvitellakaan, että ajattelee elämänsä olevan jotenkin arvotonta, ellei ole ketään siinä elämässä läsnä. Ei ehkä edes niitä kavereita, enkä minä kyllä ainakaan mitään pelkkiä ryyppykavereita kavereiksi laske, sillä kyllä ystävyys on jotain ihan muuta. Minä join useimmiten yksin ja yksin sen halusin tehdäkin, koska silloin saattoi juoda niin kuin halusi ja niin paljon kuin halusi. Olin kyllä ongelma sitten jotain muuta kautta ihmisille, jos en muuten niin sitten vähintään huutamassa ympäri nettiä. Kämppänikin oli kuin pommin jäljiltä, enkä päästänyt ketään luokseni koskaan.

Monta vuotta tätä kesti ja pidin sellaisia kulisseja yllä, että kukaan ei tiennyt todellista laitaani, ei edes lääkärit kunnolla. Siis eivät tienneet sitä alkoholiongelmaakaan tai mitään muutakaan millaisissa olosuhteissa elin, vaikka kaikki oli todella huonosti. Kävin kyllä nämä kuntouttavat työtoiminnat ja määräaikaiset työkyvyttömyyseläkkeet ja kaikenlaiset palaverit ja muut vuosien varrella läpi, mutta ihminen osaa kyllä huonossakin jamassa näytellä. Ihme kyllä itsemurha ei pyörinyt tuolloin mielessä, mutta ehkä lääkitys piti sitten jotenkin laivaa kurssissa. Sekä tietysti koholla usein ollut mieliala, joka tietysti buustasi päihteidenkäyttöä ja toisin päin. Kaikki todellakin kasaantui.

Oikeastaan minulla asiat alkoivat lutviutumaan vasta kun yhteiskunta päästi irti jollain tavalla. Olen/olin moniongelmainen paskakimppu, jota ei voinut auttaa. Kyllä sen näki monesta naamasta kuinka mahdottomassa paikassa tässä ollaan. No, lopetin sitten tosiaan alkoholinkäytön itsekseni päätöksen tehtyäni ja oltuani jonkin aikaa pysyvällä eläkkeellä. On sanottava, että osaa meistä päihdetyypeistä ja/tai hulluista ei ole luotu näihin päättymättömiin rattaisiin ja vaikka alkoholinkäyttökin loppuisi, niin mielenterveysongelmat pahimmillaan ovat kroonisia ja parantumattomia. Niin on minun kohdallani ja tavallaan minä olen elossa siksi, että olen nyt erossa kaikenlaisista pakoista.

Ei ole varmasti monenkaan mielestä hyvästä tällainen rehellisyys kuin juuri kirjoitin, mutta se nyt vaan on joskus näin, että kaikille ei ole paikkaa maailmassa. Minä haen sitä paikkaa vieläkin, mutta sentään jotenkin olen kykenevä nykyään siihen, eikä koko toimintakyky ole mennyt. Enkä ole enää yksin.
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Tuotahan itekin mietin, että mitähän ne ajattelee siellä päihdepolilla/osastolla kun tämä on taas täällä. Nostaa kynnystä mennä paikalle. Ei pitäis ajatella, mutta se ajatus tulee mieleen.
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Siis osastolleko pääsee tuosta vaan opiskelija joka juo (omasta mielestään) liikaa?
Päihdeklinikan kautta, josta otetaan yhteyttä osastoon onko tilaa. Yrittipellontie ja Kajaanintie 48 C on muuten alle kilometrin päästä toisistaan, eli helppo päästä vähän typerämmänkin ihmisin varsinkin kun edellisellä kerralla annettiin kartta mukaan.
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Päihdeklinikan kautta, josta otetaan yhteyttä osastoon onko tilaa. Yrittipellontie ja Kajaanintie 48 C on muuten alle kilometrin päästä toisistaan, eli helppo päästä vähän typerämmänkin ihmisin varsinkin kun edellisellä kerralla annettiin kartta mukaan.
Ja tuossa on se syy miksi haluan eroon alkoholista, käytös muuttuu aivan täysin, ja aamulla vituttaa mitä tullut sanottua, pahoittelut @ISH .
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tuotahan itekin mietin, että mitähän ne ajattelee siellä päihdepolilla/osastolla kun tämä on taas täällä. Nostaa kynnystä mennä paikalle. Ei pitäis ajatella, mutta se ajatus tulee mieleen.
Varmasti on monenlaista tunnetta molemmissa päissä. Usein se voikin olla vaikka avuttomuuden tunnetta, jos vaaditaan vain pikaratkaisuja ilman että kuntoutettava itse asian eteen mitään tekee. Toki myös surullista katsoa sitä luisua vain alaspäin jos kuntoutettava näkee syyt (ja ratkaisut) ongelmiinsa vain itsensä ulkopuolelta. Usein myös "huomisen tavoite" on sellainen mikä voisi olla realistista ehkä vuoden päästä. Kiirehän ei oikeasti ole.

Samalla myös antoisaa ja erittäin motivoivaa työtä silloin kun se halu kuntoutujalla on. Ei kukaan hoitaja kuvittele, että se helppoa on eikä ajattele että repsahdus tekee kenestäkään huonoa ihmistä. Työ siis erittäinkin motivoivaa silloin kun ihminen on valmis ottamaan apua vastaan ❤️
 
Viimeksi muokattu:

pallero

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen juonut 9-vuotiaasta asti alkoholia, olen nähnyt karuja kohtaloita ja kaikkea siltä väliltä. Mutta, en pidä alkoholismia mitenkään sairautena, se on lähinnä henkilökohtainen asia, joka kulkee verissä. Kukaan ei aloholia kurkkuusi kaada, kuin sinä itse. Jos on porukoissa, jossa vedetään aina, niin siinäpä se. Itsellä on syynä aina ollut se, että kun tulee ongelmia, niin niihin vastataan juomalla lärvit, että ei tarvitse asiaa käsitellä. Luulen tämän olevan periytyvä ja siinä mielessä, että sodan jälkeiset ajat (tähän voi laskea kaikki 80-luvulle asti) jokainen on nähnyt saman ongelmien hallinnan. Voi olla tietenkin muutakin, mutta periaatteessa kyse on vain omien ajatuksien tarkistamisesta. Itselle kaikki jo selvinnyt aikonaan, mutta juon sen takia kun ei liikuta. Yritän sanoa tätä: Kaikki alkohoiongelmat ei ole samanlaisia ja se mikä toisella toimii, ei toimi toisella. Oman kokemuksen mukaan, katkasut on kaikkea muuta kuin auttavia. Eli, kannattaa toimia juuri niin, kuin oma ajatus kertoo. Tosin kaikki vinkit ja tuet ovat varmasti hyväksi. Pahoittelut jos joku vittuuntu.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Se on kyllä erikoista, että aina silloin tällöin joku kokee oleelliseksi tulla tämänkaltaiseen ketjuun, ja kertoa miten HÄNESTÄ alkoholismi ei edes ole sairaus.

Tässä oli kuitenkin vähän futisforumin "isäni on kannattanut 70-luvulta" tyyppistä poljentoa, kun on oikein 9-vuotiaana aloitettu ryypiskelemään, mistä annan kuitenkin pisteet.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Se on kyllä erikoista, että aina silloin tällöin joku kokee oleelliseksi tulla tämänkaltaiseen ketjuun, ja kertoa miten HÄNESTÄ alkoholismi ei edes ole sairaus.

Tässä oli kuitenkin vähän futisforumin "isäni on kannattanut 70-luvulta" tyyppistä poljentoa, kun on oikein 9-vuotiaana aloitettu ryypiskelemään, mistä annan kuitenkin pisteet.
Niin, sehän ei ole mikään mielipidekysymys, että onko alkoholismi sairaus vai ei. Kaikki toimivat hoitopaikat lähtevät siitä itsestäänselvyydestä liikkeelle, jossa ymmärretään alkoholismin sairausluonne. Tuon ymmärryksen kautta sitä ongelmaa voidaan myös aidosti lähteä purkamaan.

Mutta joo. Ihminen tulee kuvaamaan omaa alkoholismiaan, mutta heti perään ilmoittaa että alkoholismi ei mielestään ole sairaus. Eihän tuossa sinällään mitään uutta ja erikoista ole. Tuolla tavalla juurikin se alkoholismin kieltomekanismi toimii, ja siitä viinapullosta saa pitää kiinni.

Ei tarvi nääs käsitellä niitä tosiasioita, kun tuolla tavalla itseään kusettaa. Ei mitään uutta auringon alla.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Alkoholismi on lääketieteessä määritelty sairaudeksi, että ihan tunnustettu tosiasia se on. Uskoohan jotkut, että maapallo on litteä.

Tuo ajattelu, että alkoholismi ei ole sairaus on vain yksi hyvä keino antaa itselle lupa jatkaa juomista.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuo ajattelu, että alkoholismi ei ole sairaus on vain yksi hyvä keino antaa itselle lupa jatkaa juomista.
Ja olla käsittelemättä niitä kaikkia asioita, mitä sillä juomisella pakenee. Itsensä huijaamista.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Sitä kun on nähnyt läheltä miten läheinen kirjaimellisesti juo itsensä hengiltä, niin vaikea suhtautua näihin vähättelyihin olan kohautuksella. Teknisesti asia on toki juuri niin, että kukaan muu sitä viinaa ei sinun puolesta kurkkuun kaada.

Karu oli loppu tällä läheisellä, maksa ja haima poksahtivat kotona, mies oli niin heikossa hapessa ettei saanut apua soitettua, joten ymmärtääkseni kitui sohvalla vuorokauden ennenkuin lähtö tuli. Sohva ja sen ympäristö täynnä verioksennusta ja paskaa.

Mutta ajatusten tarkistaminen olisi varmasti auttanut.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuotahan itekin mietin, että mitähän ne ajattelee siellä päihdepolilla/osastolla kun tämä on taas täällä. Nostaa kynnystä mennä paikalle. Ei pitäis ajatella, mutta se ajatus tulee mieleen.
Uskaltaisinpa melkein väittää, että noille päihdepolin ihmisille tämä ei ole mitenkään uusi ja ennennäkemätön juttu. Voisi melkein jopa sanoa, että aika olennainen osa prosessia. Aika harvassa on varmaan ne, jotka heti ensimmäisellä kerralla onnistuu.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Mutta, en pidä alkoholismia mitenkään sairautena, se on lähinnä henkilökohtainen asia, joka kulkee verissä. Kukaan ei aloholia kurkkuusi kaada, kuin sinä itse.
Ihminenhän ei ole alkoholisti vain silloin kun kaataa viinaa kurkkuunsa. Sairaus on ja pysyy vaikka olisi juomatta. Sairauden puhkeamisen todennäköisyydelle jokaisella on omat kertoimensa ja siihen toki voi itse vaikuttaa, miten paljon itseään päihteelle altistaa ja täten edesauttaa sairauden puhkeamista.

Nämä "ei ole mielestäni sairaus" -mielipiteet ovat ihan yhtä typeriä kuin ovat "ottasit nyt itteäs niskasta kiinni" -heitot masentuneelle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös