Oletko katsonut sellaista elokuvaa kuin Flight (2012)? Denzel Washington kovassa roolissa, vaikka toki moni pitää miestä hyvänä roolissa kuin roolissa. Mielestäni oikein hyvä alkoholismikuvaus sikäli kuin sellaisia on filmattu. Pitäisi varmaan katsoa taas kerran, olen sen nyt pari kertaa katsonut. Yritin etsiä yhtä klippiä tähän, mutta en löytänyt järkevästi niin päätin kysyä sitten :)
Kiitos rohkaisevista sanoista, rohkeuttahan se vaatii olla juomatta. Varmaan tämä mieliteko ja muu kertoo siitä, että oloni ja ajatukseni ovat tavallaan normalisoituneet. Silloin sitä sitten kuvittelee pystyvänsä taas ryyppäämiseen ja sen hallitsemiseen, vaikka niin siinä ei tulisi käymään.
On tullut katsottua ja herättää aika viiltäviä tunteita vierestä katsoa toisen alamäkeä, kun osaa peilata tuollaisen käytöksen itseensä ja menneeseen. Sitähän se on, käsittämätöntä. Silti sisimmissään ymmärtää tuon käytöksen, vaikkei hyväksy. Se on sairaus missä käyttäjä ei päätä milloin juo ja milloin ei.
Juuri pahin on tuo tunne siitä, että kontrollin saisi jotenkin takaisin ja että itse pystyisi hallitsemaan jatkossa juomisensa. Paras vain uskoa siihen, että ei pysty, hyväksyä se tosiasia, ettei alkoholistista tule kohtuukäyttäjää, ei tullut aiemminkaan, ei tule nytkään. Taatusti tuon kortin olet jo aikanaan kokeillut ja olet yhtä lujasti siihen uskonut silloinkin, että sinä voit kyllä lopettaa tai vähentää juomista heti kun ( tähän mikä tahansa ulkopuolinen syy ) asia helpottaa/korjaantuu.
Suurin osa repsahtaa tässä kohtaan ja taistelu alkaa taas aivan alusta jos motivaatiota tai taisteltavaa on jäljellä. Osa lamaantuu ja hyväksyy, ettei pysty lopettamaan eikä pysty käyttämään kohtuudella.
En tunne vielä henkilöä joka olisi tullut sanomaan, että kyllä minä onnistuin saamaan sen kuriin ja nyt olen kohtuudella käyttävä. Moni on sanonut saaneen sen kuriin, se on tietenkin aivan eriä kuin saada se kuriin.
Pitkässä juoksussa asian hyväksyminen ja myöntäminen
itselle ( en vain pysty juomaan alkoholia kohtuudella, koska en saa sitä juomista pysymään kurissa ) ja ymmärtäminen ( miksi en pysty juomaan kohtuudella ja pitämään sitä kurissa ) helpottaa koko sairaudessa ja saa jopa asian unohtumaan pitkiksi ajoiksi ja kun tarpeeksi menee aikaa ja saat sen ensimmäisen vuoden taisteltua, sen jälkeen se lähtee vain helpottamaan ja usko taudin voittamiseen kasvaa merkittävästi. Vuosi on siksi tärkeä, että siihen aikaikkunaan sattuu kaikki yleisimmät sudenkuopat joita ovat ainakin, joulu, juhannus, vappu, pääsiäinen, kesäpäivän terassipäivät, kesälomat, talvilomat, syyslomat, pikkujoulut jne..
Toinen vuosi on jo huomattavasti helpompi ja asia vain hiljalleen hiipuu ja hiipuu. Lopulta jäljelle jää kiitollisuus siitä, ettei tarvitse enää juoda.
Kuolemaan johtava sairaus jota voi hoitaa ilman lääkkeitä. Ei ota vain ensimmäistäkään niin se tauti pysyy sillä kurissa. Ei siis tarvitse muistaa mitään ottaa, muistaa vain ettei tarvitse ottaa mitään.