Kyllä minä tuon ymmärrän, että sitä juomista perustellaan edulliseksi itselle ja muille, ja vielä enemmän vakuutellaan itselle ja muille missä mennään. On tarve tuoda tämä asia erikseen esille, vaikka kukaan ei kysyisikään, aivan kuin sairastunut kuten minä tuon asian esille, joskin hieman eri tavalla. Minä perustelen ja vakuuttelen itselleni ja muille, että lopetan alkoholinkäytön ja selviän tästä asiasta. Olen ottanut asian hoitooni ja teen kaikkeni sen hoitumisen eteen.
Eli tässä on kaksi erilaista tapaa käsitellä asiaa. Se, joka vielä haluaa juoda, on todennäköisesti niin perso alkoholille ja aivot suotuisat ryyppäämiselle, että siitä vielä jollain tasolla nauttii, vaikka en usko, että mitenkään ihan mehevästi. Asia aiheuttaa myös jonkinlaista stressiä ja suunnittelemisen tuskaisuutta, kun mitään muuta ei keksitä kuin ryyppääminen. Siellä on myös se tietty pakonomaisuus juoda, vaikka toki omissa puheissaan aina voi olla juomattakin pitkiä aikoja, jolloin kaikki "nollaantuu".
Tällaisena kärjistettynä esimerkkinä: Eräässä nettidokkarissakin puliukko selitti, että hän oli nuorena merillä ja 10 vuotta juomatta. No, haastatteluhetkellä sitten olikin juotu varmaan viimeiset 20 vuotta, mutta kun nuorena oli onnistuttu olemaan juomatta, niin sitten ei oltu alkoholisteja vaan ne viimeiset vuosikymmenet ovat olleet hallittua juomista.
Alkoholisti paljastaa itse itsensä selittämällä itsensä kaivoon. Selittämisessä ei ole sinällään mitään vikaa, mutta asenne on aika ratkaiseva, jotta siinä selittämisessä on jotain kuunneltavaa. Jos mitään motivaatiota ei ole, ja ajatellaan esimerkiksi, että vain heikot ovat alkoholisteja, niin vaikea sitä asennettakaan on jostain kaivaa. Eli ne muut ovat heikkoja, kun kaatavat väärällä tavalla juomaa kurkkuun?