Ihan uteliaisuudesta, dokaako sinun puolisosikin, kuten sinä? Päiväkausia putkeen? Vai huolehtiiko hän arjen sujumisesta silloin yksin, kun sinulla on ränni päällä? Onko teillä käyty keskustelua aiheesta, onko juomistapasi puolisollesi ok? Oletko miettinyt, että perheesi/puolisosi mahdollistaa sinulle ajoittaisen rälläämisen? Onko sinulla lapsia? Pieniä vai aikuisia? Ovatko he koskaan kertoneet ajatuksiaan siitä, kun rännäät?Minä kyllä juon viinaa vieläkin. Olen juonut sitä yli 30 vuotta. Juon sitä usein ja aina humalahakuisesti. Silti olen kyennyt pitämään perheen kasassa ja hoitamaan lapset, pitänyt duuniasiat kunnossa, säilyttämään terveyteni ja iloisen elämänasenteen. Voin vetää montakin päivää putkeen, mutta jos tiedän että vaikka torstaina pitää ajaa autoa niin tiistaina jo himmailen, keskiviikkona vedän pari tasoittavaa ja torstaiaamuna puhallan nollat. Osaan laskelmoida. Teen sen kaikessa. Elämässä yleensä ja dokaamisessa myös.
Kysyn, koska tiedän omasta lähipiiristäni, että henkilö itse piti omaa tuurijuopotteluaan täysin harmittimana, perhe pysyi kasassa, työhommat hoiti, jne. vaikka todellisuudessa koko muu perhe ja ennenkaikkea puoliso oli todella väsynyt siihen, että pyöritti arkea yksin, aina piti ottaa huomioon kaikessa tekemisessä, että entä jos puolisolla onkin silloin ränni päällä, niin voiko esim. lähteä jonnekin, tms. Ja vaikka tämäkin tuurijuoppo piti itseään hauskana ja tavallisen leppoisana kaverina, vaikka vähän maistissa olikin, niin ei perheestä samalta tuntunut. Persoona kuitenkin vähintäänkin inan verran muuttuu, ei pysty samanlaisia keskusteluja käymään (vrt. selvinpäin ollessa), on haasteellisempaa lähteä jonnekin, jne.
Kieltämättä, jos on torstaina ajettava autolla ja tiistaista lähtien on alettava loiventamaan, tulee mieleen väkisin, että se onnellinen perhe ja terveys on pelkästään ajatus oman pääsi sisällä...