Mainos

Matkalla alkoholismiin?

• 467 822
  • 1 639

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
@Ujcik#11

Liittyykö noihin ränneihin mitään sosiaalista kanssakäymistä, vai vedätkö himassa verhot alhaalla kolme päivää keittoa aamusta iltaan ja illasta aamuun?

Yleensä se lähtee kun tietää et on vapaata/ jäät yksin. Joku tarjoaa yhden ja siitä se lähtee. En kaipaa sinänsä baareja tai mitään muutakaan, kunhan nollaan mutta se on sitten täysin holtitonta.

Moni vähättelee/ naureskelee et jos toi on ongelma niin täällä on kaikki . Mutta itsellä huolettaa...

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Onhan tuo hassua väittää, ettei ongelmaa ole, jos juominen on sen alettua varsin pakonomaista jonkun aikaa. Ongelmahan se on ja varsinkin kun @Ujcik#11 itse kokee tuon ongelmaksi, niin sekin kertoo siitä, että ongelma on.

Ongelma ei ole ehkä niin kauhean paha kuin mitä se monilla muilla on, mutta eihän tuo alkoholin käyttö tuolla tapaa pakonomaisesti ja sen jälkeen syyllisyyttä ja/tai häpeää kokien on pitkiä aikoja taas juomatta. Se, että onko tuo suoranaisesti alkoholismiin (vievä) tai alkoholin käyttöön liittyvä ongelma vai joku muu esim. tunne-elämän lukko, siihen en osaa ottaa kantaa. Uskon kyllä, että helposti sinulle väitetään, ettei sinulla ole alkoholiongelmaa, sillä tuon tyylistä juomista ei yleisesti ottaen pidetä ongelmana.

Käytkö töissä? Onko teillä työterveyshuollon puitteissa mahdollisuus hakeutua lääkärille? Jos kyllä, niin mene käymään lääkärissä ja juttele hänen kanssan ensin. Osaa toivottavasti ohjata sinua eteen päin oikeanlaisen avun pariin.

Ei taida olla meillä Suomessa hirveän harvinaistakaan, että kuvatunlaista juomista ei pidetä ongelmana. Kyllähän alkoholin käyttö on aina silloin ongelma, jos sitä on enemmän tai vähemmän pakko saada. Vaikka se pakko tulisikin harvoin ja valtaosan ajasta voi olla ilman alkoholia, niin ongelma se silloin on, kun sitä on pakko saada (lisää). Hienoa tietysti on, että käyttöjakso pysyy lyhyenä ja sen voi lopettaa suht helposti. Ei se hyvä ole, jos (aina) lähtee yhdestä. Ei varmasti haittaisi, jos saunaoluen tai viinilasin ruoalla voisi ottaa ilman "pelkoa" siitä, että nyt taas alkaa ränni.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Moni vähättelee/ naureskelee et jos toi on ongelma niin täällä on kaikki . Mutta itsellä huolettaa...
En naureskele ainakaan ja pahoittelut jos vähättelin sun tuntemuksia. Olet kuitenkin paras asiantuntija tähän juttuun. Jos tuohon tosiaan ei liity mitään hauskaa niin sanotusti, vaan kyseessä on päiviä kestävä ralli ja sen tuloksena viikkoja, kuukausia kestävä morkkis, niin eihän tuo toki hyvältäkään vaikuta. Holtittomaan juomiseen voi liittyä sitten holtiton käytös ja siinä on vaarassa oma terveys, niin ei hyvä sekään.

@MacRef

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
En naureskele ainakaan ja pahoittelut jos vähättelin sun tuntemuksia. Olet kuitenkin paras asiantuntija tähän juttuun. Jos tuohon tosiaan ei liity mitään hauskaa niin sanotusti, vaan kyseessä on päiviä kestävä ralli ja sen tuloksena viikkoja, kuukausia kestävä morkkis, niin eihän tuo toki hyvältäkään vaikuta. Holtittomaan juomiseen voi liittyä sitten holtiton käytös ja siinä on vaarassa oma terveys, niin ei hyvä sekään.

@MacRef

En tarkoittanut sinua, vaan lähinnä omia tuttaviani. On työterveys ja asiaan on ehdotettu jotain lääkevalmistetta joka auttaisi silloin kun korkki aukeaa.
Myös siellä asiaan on suhtauduttu hieman yliolkaisesti. Vähättelyt yms johtuvat siitä kun en lähde baareihin ja tilaan sen limpparin/ maidon pihvin kanssa. Kun kerron miksi en käytä alkoholia, saan lähinnä naurahtelevia kommentteja. Olen siis tietoisesti erossa aina ne kuivat pätkät.
Tuo pakko on nimenomaan sitä, että se putki ei tavallaan kerkiä ees loppumaan kun sitä jatkuu sen paripäivää, yleensä sitten korjataan vielä se kolmaskin päivä ja tuolloin ahdistus on aivan uskomaton.
Loivarilla rauhoitetaan mieltä joka jotenkin menee sekaisin.

Aivan kun Alkoholi laukaisisi hirmuisen ahdistuksen jota kestää useita kuukausia. Olen ollut joskus tosiaan kokonaisia vuosiakin raittiina. Nyt edellinen raittius kesti käytännössä vajaa puolivuotta.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@Ujcik#11

Viestistäsi saa ainakin sen kuvan, että tuolla ei ole enää hauskanpidon kanssa mitään tekemistä. 2-3 päivää kaatokänniä ja sitten kuukausien morkkikset sen jälkeen. Kaikki tuossa viestissäsi minun mielestäni viittaa siihen suuntaan, että alkoholinkäyttö on sinulle ongelmallista. Nuo pitkät pätkät käytön välissä ei tarkoita mitään, jos meininki kuitenkin on tuollaista kuvaamasi kaltaista. Olennaista on nimittäin se, että kärsit siitä käytöstä noiden pitkien taukojenkin aikana, kun odotat sitä, että milloin lähtee taas seuraavaksi ja häpeät pitkään edellisiäsi juopottelujasi. Tätä sanotaan "ammattipiireissä" kuivajuoppoudeksi. Eli selvemmin sanottuna alkoholi hallitsee sinun ajatteluasi ja toimintaasi silloinkin, kun veressäsi ei ole promilleja.

godspeed

Jäsen
Olen itse oppinut mielenterveys- ja alkoholiongelmista (kohtaavat toisensa turhan usein) sen, että silloin kun niistä kärsivä kokee tai ymmärtää asian olevan ongelma ja voi huonosti, kyse voi olla jopa sairaudesta, joka voidaan myös tutkia tarpeen tullen. Mutta käsitykseni mukaan alkoholiongelmissa ei välttämättä kaikki johdu kirjaimellisesti sairaudesta, koska voidaan puhua myös runsaasta kulutuksesta vailla oireita. Tässä tapauksessa on runsasta kulutusta kertaheitolla vailla pidempää oireilua siten, että jatkuvasti tekisi mieli paikata mielenterveysongelmia alkoholilla seuraavat viikot ja kuukaudet, vaan seuraukset vain kylmästi kärsitään pitkän kaavan kautta.

Tuolla on ylempänä hyviä huomioita ns kuivajuoppoudesta ja tuurijuoppoudesta, jonka puolesta tässä itse liputtaisin, vaikka oirekuva on aika erikoinen ja rännit hyvin lyhyitä. Mutta sairaudesta voi olla kyse, vaikka ei olisikaan mikään rapajuoppo ja kaikki oireet eivät olisikaan suoraan oppikirjasta. Mielenterveydellinen puoli tässä on todella hankala tällaisessa ongelmassa arvioida. Morkkis siis kestää niin kauan kuin todella vaikea masennus keskimäärin, eli alkoholi aiheuttaa masennusta erittäin selkeästi, mutta paranet siitä vain aina välissä. Ilmeisesti "parantuu" kuitenkin niin täydellisesti, ettei käy mielessä hakea ammattiapua missään vaiheessa, tai kyse ei ole varsinaisesta masennuksesta sairautena, vaan masennuksen kaltaisista oireista. Aivokemiat siis kokevat kolauksen kun liuotat korvien väliä, mutta välittäjäaineiden aiheuttama tasapaino löytyy pidemmän ajan kanssa kun ei dokaa. Normaali kuvio niiltä osin.

Kaiken kaikkiaan voisi arvaillen sanoa, että sinä @Ujcik#11 olet vain harvinaisen väärä henkilö käyttämään alkoholia, koska aivosi eivät mitä yksinkertaisimmin sanottuna kestä sitä. Eivät varmaankaan edes sitä saunakaljaa.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Nyt ollaan sillä kuuluisalla veitsenterällä... Olen taas hyvin lähellä sortua juomaan. Pääni sisällä pyörii ajatus edes pienestä määrästä alkoholia joka helpottaisi oloa. Eihän yksi minttis (2dl:n 50% minttulikööripullo) haittaisi, yksi vain. Minä tiedän mihin se johtaa, aivonikin tietävät. Silti ne renkuttavat samaa levyä uudelleen ja uudelleen. Aivot juksaavat että yksi (pieni pullo) ei haittaa, hallitset kyllä tilanteen. Valehtelevat paskiaiset... Silti haluaisin kuunnella kutsua että ne olisi hetken hiljaa. Ja tulisi hyvä ja rauhallinen olo. Hetken olisin onnellinen... Kunnes entistä pahempi huuto alkaa, aivot huutaa lisää, lisää, lisää. Minä valahtelen, huijaan ja varastan saadakseen toteutettua niiden tahdon. Muutun vihaiseksi, ahdistuneeksi ja surulliseksi... lopulta vain tokkuraiseksi ja apaattiseksi. Ja sitten inhoan itseäni.

Mies on sitä mieltä että minun ei pitäisi seurata niin paljon jalkapalloa (olen katsonut lähes kaikki pelit) mutta itse taas koen että jalkapallon seuraaminen (ja tänne live-ketjuun spämmääminen) on lähes ainoita asioita jotka vie ajatukset pois viinanhimosta. Ottelut on pieniä vapauttavia hetkiä. Tottakai mies yrittää paljon olla läsnä, antaa minulle aikaa ja mukavia hetkiä. En minä voi salata häneltä pahaa oloa. Hän näkee lävitseni. Olen taas ajanut hänet puun ja kuoren väliin. En edes tiedä miltä hänestä tuntuu kun hän lähtee töihin ja minä jään kotiin. Miettiikö hän vähän väliä olenko lähtenyt mieron tielle. Jännittääkö häntä tulla kotiin... Joka aamu lupaan olla kiltisti mutta alkoholistin lupaukset on kuin pieru tuulessa. Mutta minun pitää jaksaa kuunnella aivojen suostuttelua, kohauttaa niille olkia ja jatkaa eteenpäin. Koska joskus tulee se päivä kun aivot enää kuiskaa hiljaa jos sitäkään. Minä tiedän ettei alkoholi hiljennä aivoja vaan lisää vain niiden ääntä. Viinalla annan niille taas lopullisesti vallan.

Ja vaikka minä puhun (huutavista) aivoista kuin jostain ulkopuolisesta olennosta niin kyllä ne on osa minua. Minä itse koulutin ne vuosien saatossa, ehdollistin alkoholiin. Minä itse olen vastuussa omista teoistani. Olen alkoholisti mutta se ei se ole syy juomiseeni vain oikeastaan seuraus siitä. Olen täysin vastuussa teioistani. Jos minä nyt juon se on oma vikani eikä minkään sairauden tai joidenkin aivojen. Itse teen päätökseni. Ja juuri äsken, taas, nyt päätin olla juomatta...

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Tässä yhen kerran olin AA-kerhon portailla. Kuulin liian ilosta puheen sorinaa ja käännyin pois.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
@Iisoppi tiedän tuon tilanteen. Aivojen mielihyväkeskus huutaa niitä välittäjäaineita ja tottuneesti alkoholi korjaa tilanteen. Jos sulle ei vielä ole tuttu sellainen henkilö, kuin Juha Lanz, niin lähdeppä seuraamaan Facebookissa. Sieltä löytyy paljon äijän videoita aiheesta. Lisäksi kannattaa harkita lääkettä nimeltä Naltreksoni. Se vaikuttaa kehon opioidijärjestelmään. Eli voit juoda, mutta lääkkeen vaikutus blokkaa nousuhumalan tunteen ja alkoholista saatavan euforian. Oon itse tuota aikoinaan käyttänyt ja lopulta koko alkoholi jo etoi. Lääkkeethän ovat vain laastari, eli juurisyihin pitää mennä. Tunne-elämän sairaushan alkoholismi on.

Se on muuten jännä juttu kun tulee tuo "aivot huutavat", niin ei tarvitse olla kuin se pullo kädessä ja fiilis on jo aivan mahtava. Tietää, että kohta saa taas sen nopean helpotuksen, eli välittäjäaineet ovat jo aktivoituneet.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tsemppiä @Iisoppi - tiedän tasan tarkkaan mistä puhut. Parilla viimeisellä viikolla on ollut lähellä etteI duunimatkalla askel olisi kääntynyt Alkoon. Niitä on matkan varrella 3. Eikä tee edes koukkausta.

Nyt on se hankala vaihe (niitä tulee jatkossakin). Onneksi viikko ja sitten kolmeksi viikoksi mökille. Sieltä on matkaa Alkoon sen verran ettei tule lähdettyä. Ja on järjen äänikin mukana. Paikallisen kaupan tuotteet ei jostain syystä kutkuta samalla tavalla. Hyvin onnistuu kalja/siideri/tms hyllyjen ohitus.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä kyllä juon viinaa vieläkin. Olen juonut sitä yli 30 vuotta. Juon sitä usein ja aina humalahakuisesti. Silti olen kyennyt pitämään perheen kasassa ja hoitamaan lapset, pitänyt duuniasiat kunnossa, säilyttämään terveyteni ja iloisen elämänasenteen. Voin vetää montakin päivää putkeen, mutta jos tiedän että vaikka torstaina pitää ajaa autoa niin tiistaina jo himmailen, keskiviikkona vedän pari tasoittavaa ja torstaiaamuna puhallan nollat. Osaan laskelmoida. Teen sen kaikessa. Elämässä yleensä ja dokaamisessa myös.

Spire

Jäsen
Minä kyllä juon viinaa vieläkin. Olen juonut sitä yli 30 vuotta. Juon sitä usein ja aina humalahakuisesti. Silti olen kyennyt pitämään perheen kasassa ja hoitamaan lapset, pitänyt duuniasiat kunnossa, säilyttämään terveyteni ja iloisen elämänasenteen. Voin vetää montakin päivää putkeen, mutta jos tiedän että vaikka torstaina pitää ajaa autoa niin tiistaina jo himmailen, keskiviikkona vedän pari tasoittavaa ja torstaiaamuna puhallan nollat. Osaan laskelmoida. Teen sen kaikessa. Elämässä yleensä ja dokaamisessa myös.
En halua haastaa riitaa tai mitään, mutta miten tämä liittyi ketjun aiheeseen?

D.Santon

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga.
Toimiva alkoholisti? Juo silloin, kun tahtoo? Tuurijuoppo?

A Siente

Jäsen

Hienoa sulle, osaat hallita alkoholinkäyttöä eikä se näytä olevan ongelma. Tulitko tänne ihan vittuilemaan ja hieromaan tätä omaa hyvyyttä vasten niiden kasvoja, joille alkoholi oikeasti aiheuttaa ongelmia.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hienoa sulle, osaat hallita alkoholinkäyttöä eikä se näytä olevan ongelma. Tulitko tänne ihan vittuilemaan ja hieromaan tätä omaa hyvyyttä vasten niiden kasvoja, joille alkoholi oikeasti aiheuttaa ongelmia.
Anteeksi, en todellakaan. Voiko vertaistukena olla ihminen, joka juo? Voiko syöpäsairasta auttaa syövätön? Aattelin vaan sanoa, että minun kanssani voi jutella viinanjuonnista, tiedän siitä enemmän kuin useimmat. Enkä tuputa alkoholia kenellekään. Tai sitten en ehkä kuulukaan pyhään sisäpiiriin.

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, Utah Mammoth
Anteeksi, en todellakaan. Voiko vertaistukena olla ihminen, joka juo? Voiko syöpäsairasta auttaa syövätön? Aattelin vaan sanoa, että minun kanssani voi jutella viinanjuonnista, tiedän siitä enemmän kuin useimmat. Enkä tuputa alkoholia kenellekään. Tai sitten en ehkä kuulukaan pyhään sisäpiiriin.
Tuo oli @Evil huono jopa sinulta.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
En halua haastaa riitaa tai mitään, mutta miten tämä liittyi ketjun aiheeseen?
Toimiva alkoholisti? Juo silloin, kun tahtoo? Tuurijuoppo?
Sitä mitä juuri kirjoitin ylle. Jos joku tarvitsee ihmisen, jonka kanssa keskustella viinan juomisesta, niin voi jutella mulle. Saa toisen näkökulman kuin niistä kerhoista tai Räsäsen Päiviltä.

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Voiko vertaistukena olla ihminen, joka juo?

Vertaistuki tarkoittaa käsitteenä sitä että ollaan vertaisia so. jollain lailla samassa veneessä. Minun on vaikea nähdä että ihminen jolle alkoholi ei ole ongelma voisi olla vertaistukena ihmiselle jolla tämä ei ole ongelma.

Mutta ei vertaistuki tietenkään mikään suljettu piiri ole. Pointti on vaan se että juomiseen ei nimenomaan haeta erilaista näkökulmaa vaan jotain yhteistä, tunnistettavaa.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vertaistuki tarkoittaa käsitteenä sitä että ollaan vertaisia so. jollain lailla samassa veneessä. Minun on vaikea nähdä että ihminen jolle alkoholi ei ole ongelma voisi olla vertaistukena ihmiselle jolla tämä ei ole ongelma.

Mutta ei vertaistuki tietenkään mikään suljettu piiri ole. Pointti on vaan se että juomiseen ei nimenomaan haeta erilaista näkökulmaa vaan jotain yhteistä, tunnistettavaa.
No kyllä nyt mulla on jotain yhteistä ihmisen kanssa, jolle viina on ongelma. Me molemmat olemme juoneet viinaa. Minä aion juoda sitä edelleenkin, mutta osaan kyllä keskustella ihmisen kanssa joka ei aio.

Moi, olen Pekka ja olen alkoholisti. Moi, olen Pirkko ja olen alkoholisti. Moi, olen Evil ja en ole alkoholisti. Olen osa-aikajuoppo. Voin mielelläni jutella juopottelusta. En tyrkytä, kerron auliisti omista hölmöilyistäni. Ainut vaan, että en vanno raittiutta koska mulle kelpaa ihan hyvin tämä nykyinen meininki. Tuen toki sinun raittiuttasi, jos olet sen valinnut.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
...En tyrkytä, kerron auliisti omista hölmöilyistäni. Ainut vaan, että en vanno raittiutta koska mulle kelpaa ihan hyvin tämä nykyinen meininki. Tuen toki sinun raittiuttasi, jos olet sen valinnut.
Hyvä! Tuetko tai kannustatko raittuteen myös siinä kohtaa, kun toinen kertoo haluavansa ryypyn? Vai sanotko, että anna mennä vaan?

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä! Tuetko tai kannustatko raittuteen myös siinä kohtaa, kun toinen kertoo haluavansa ryypyn? Vai sanotko, että anna mennä vaan?
En ainakaan tarjoa sitä ryyppyä. Aikuista ihmistä ei voi kai sitoa tuoliinkaan, mutta voin toki ainakin kertoa monta syytä siihen miksei kannata. Ainakin se, että sinusta voi tulla tällainen kuin minä. Älä ryssi. Ota Jaffaa.

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
No kyllä nyt mulla on jotain yhteistä ihmisen kanssa, jolle viina on ongelma. Me molemmat olemme juoneet viinaa. Minä aion juoda sitä edelleenkin, mutta osaan kyllä keskustella ihmisen kanssa joka ei aio.

En tätä epäilekään mutta tuo aiempi viestisi missä kerroit kuinka hyvin sinulla on aina mennyt kaikesta juomisesta huolimatta, voi olla joissakin piireissä kusemista toisten avoimeen haavaan vaikka se ei todellakaan olisi sinun tarkoituksesi.

Ylipäätään sekä päihteidenkäyttäjissä että päihdetoipujissa on ihmisiä jotka eivät voi olla huoneessa jossa on alkoholia eivätkä halua kuulla yhtään myönteistä sanaa aiheesta. Eli omista hölmöilyistä puhuminen voi olla melkoista nuorallatanssia.

Tarkoituksesi on varmasti hyvä ja yleisemmällä tasolla puhuminen on aina parempi kuin puhumattomuus. Arkinen juoppous ja alkoholismi ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
En ainakaan tarjoa sitä ryyppyä. Aikuista ihmistä ei voi kai sitoa tuoliinkaan, mutta voin toki ainakin kertoa monta syytä siihen miksei kannata. Ainakin se, että sinusta voi tulla tällainen kuin minä. Älä ryssi. Ota Jaffaa.
Olin hieman huolissani noiden edeltävien viestien perusteella, mutta tämän lainatun perusteella en ole niin kriittinen enää. Toki tuossa edellä myös Vellihousun viestissä on vinha perä.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
En tätä epäilekään mutta tuo aiempi viestisi missä kerroit kuinka hyvin sinulla on aina mennyt kaikesta juomisesta huolimatta on mennyt, voi olla joissakin piireissä kusemista toisten avoimeen haavaan vaikka se ei todellakaan olisi sinun tarkoituksesi.

Ylipäätään sekä päihteidenkäyttäjissä että päihdetoipujissa on ihmisiä jotka eivät voi olla huoneessa jossa on alkoholia eivätkä halua kuulla yhtään myönteistä sanaa aiheesta. Eli omista hölmöilyistä puhuminen voi olla melkoista nuorallatanssia.

Tarkoituksesi on varmasti hyvä ja yleisemmällä tasolla puhuminen on aina parempi kuin puhumattomuus. Arkinen juoppous ja alkoholismi ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.
Joo, ymmärrän tämän. Ehkä ei olisi pitänyt kirjoittaa noin.

Isäni oli noita, jotka eivät kyenneet lopettamaan eivätkä kontrolloimaan. Hällä heitti yli, ja kaiken päätepisteenä hän ampui itseään haulikolla sydämeen kesällä 1988. Tiedän hyvin tarkkaan, mihin viina voi ihmisen viedä.

Olen miettinyt, että pitäisikö minunkin heittäytyä täysin vesilinjalle. Ehkä joskus teenkin sen. Toistaiseksi elämä menee ihan lenseästi näin.

Suosikkijoukkue
Ässät
Oletko miettänyt, miten tuo sinun elämäntyylisi kestäisi jonkin näköisen stressitestin? Muija ja tai ystävät jättäisivät, menettäisit työpaikan, joutuisit pitkälle sairauslomalle tai vaikka aivokemian toiminta muuttuisi piirun verran... Luulenpa vain, että hyvinkin saatat olla yksi niistä monista, jotka jonkin isomman ongelman myötä saattaisi todeta, että perskele... ehkäpä sittenkin olen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy